روايات

رواية ابن خالي الفصل السادس 6 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الفصل السادس 6 بقلم صفاء عوض

رواية ابن خالي الجزء السادس

رواية ابن خالي البارت السادس

رواية ابن خالي الحلقة السادسة

_ مرت ثمانية ايام كانت كلا من وقار و بطة يدرسون الي الامتحان الثالث و يصادف لهم يوم الجمعه عطلة
وقار : صباح العسل يا احلي ام في الدنيا
ابتسام : صباح النور يا حبيبتي ، همي معاي تطلعوا الصحون و نجهز السفرة عقبال ما اختك و جوزها يجوا
وقار : حاضر يا ماما ثم اتجهت الي الطاولة و فرشت المفرش و رصت الصحون و عندما رن الجرس فتحت الباب وجدت رفيع
رفيع : صباح الخير
وقار : صباح النور احم امال …
رفيع : شوق اهي يا ستي
شوق حضنت وقار : حبيبتي وحشتيني اوي اوي
وقار : وانتي اكتر والله تعالي ادخلي ثم سحبتها من يدها متجهين للداخل متجاهلة رفيع
ابتسام : اذيك يا رفيع يا بني اتفضل ليه واقف علي الباب
رفيع : يزيد فضلك يا عمتي ثم وجه نظره الي وقار و هو يكمل : بنات لقوا بعض و ماعبرونيش ، دا حتي مراتي دخلت و سابتني
شوق بشهقة خفيفة : اسفة والله بس شوقي لي وقار اخدني
رفيع بابتسامة : ولا يهمك يا حبيبتي
دخلت بطة بينهم تلقي السلام و تاخذ شوق في احضانها بعد سلامات جلسوا علي طاولة الافطار
رفيع : مبروك يا بطة ، ها مستعدة للخطوبة الليلة دي
بطة : احمد استعجل اوي يا ابيه ، طلبت منه نخلص امتحانات
ابتسام : ولا استعجال ولا حاجة يا بنتي خير البر عاجله ، بعدين دي خطوبة علي الضيق
بطة بكسوف : اللي تشوفيه يا خالتي
شوق : ها يا وقار وانتي مافيش حد كدا ولا كدا
وقار تحت انظار رفيع الذي منتظر الاجابة : ردت بتوتر : ل لاا مافيش حد ولا حاجة
شوق : اممم و البتحبيه
وقار كادت ان تبكي دون شعور منها ولكن ربتت بطة علي يدها
ابتسام : صحيح يا بنتي مرة قولتي لي انك بتحبي شاب
رفيع مقاطعا : معلش يا عمتي شاب ايه يلي بحبوا بنات العيلة نحنا مافيش عندنا بنات بتحب لانه عيب قال ذالك دون مبرر ولا ترتيب
ابتسام : اه يا ابني هي صارحتني وانا قلتلها انه الحب مش حرام بس العلاقة في السر هي الحرام واللي بتحبيه اذا بحبك اعترفيلهو بس بعد ما تتاءكدي بحبه ليك واهو مافتحتش السيرة تاني ولا انا ساءلتها
شوق : الا بالحق هر فين دلوقتي
وقار وهي تبتلع غصة مؤلمة : هو اتجوز خلاص ، ربنا يسعده
شوق بشهقه : اتجوز ليه بس حرام عليه ، صحيح واحد ندل
وقار : لا مش حرام دا حقه ،وانا كمان مبسوطة ليه ثم نهضت للداخل : احم عن اذنكم انا شبعت
دخلت الحمام و اغلقته خلفها اخذت تبكي بقوة والم
فلاش
وقار لنفسها : يا تري بيعمل فيه خليني اراسله
ثم ارسلت اليه عبر الوتساب ازيك يا ابن خالي
رد عليها سريعا : هههه بن خالي معني كدا عندك كلام عايزة تقوليه بس مش عارفه
وقار : يا سلام ومين قالك
رفيع : انتي بتكتبي لي ابن خالي في الحالة دي بس
وقار : طيب ،، ثم ظلوا يتحدثوا الي قال لها
رفيع : مش ناوية تباركيلي
وقار باستغراب : علي ايه
رفيع نويت اخطب و مش اي بنت شوق اختك
قراءت وقار الرسالة ، وكاءن سكينا حادة غرزت في نصف قلبها ، شوق يااالله اي اختبار هذا
انتبهت الي رسالة رفيع المتعددة ،، الووو ، يا بنتي فين ،، الو روحتي فين بس ، يا وقااار
وقار ردت عليه : الف مبروك انتوا تستاهلوا بعض بجد ، ماجنتش اعرف انك بتحب شوق ثم اردفت ملصق مشاغبه
رفيع : ولا حب ولا حاجة انتي عارفه اني ماباءمنش بالحب بس بابا وماما هم طلبوا اني انزل مصر و يتحدد الخطوبة
باااك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية ابن خالي)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *