Uncategorized

اسكريبت عشقني من تمنيته الجزء الأول 1 بقلم ياسمين الشافعي

 اسكريبت عشقني من تمنيته الجزء الأول 1 بقلم ياسمين الشافعي

اسكريبت عشقني من تمنيته الجزء الأول 1 بقلم ياسمين الشافعي

اسكريبت عشقني من تمنيته الجزء الأول 1 بقلم ياسمين الشافعي

_اعااااا اعاااااااااااا
=في اي يا انسه. في اي
_ورااااك ورااااك
ظل يلتفت حوله كالمجنون وهو يردف
=هو اي اللي ورايا هو ايييييه
=صرصااار يلاا وراااك
نظر خلفه وجده يمشي علي الحائط بالفعل ليخلع جزمته ويضربه بها بقوة وهو يخرج. غضبه ختي لا يخرجه علي تلك الفتاة التي افزعته… التفت لها واقترب منها بهدوء
=اهدي خلاص مفيش حا… 
_ااااع انت بتعمل اي متقربش
=مالك في اي صرصااار تااني…؟؟؟
_متتقربش متتقربش اغسل ايدك الاوول
=مالها ايدي بابنت المجنانين هو انا ضربته بايدي… اخذ نفس بهدوء ثم اخرج الكحل من جيبه ورش به ل يردف ويكاد صبره بالنفاذ
=انتيي مييين وايييه دخلك البروفه بتاعتي
استوعبت الان امرها وهي واقفه اعلي المنضده امامه وفي غرفة تبديل ملابسه قبل التصوير…! هي تقف امام جاسر الدمنهوري الممثل التي كانت تتمني ان تراه.. سحقا فتتمني اي فتاة برؤيته… نزلت من علي المنضده ورتبت ملابسها بتوتر مردفه
_احم انا رؤي اللي هيتعملها اختبار النهارده عشان اخد دور البطله 
=واي دخلك اوضتي ان شاء الله 
اردف وهي واضعا يديه امام صدره ورافعاً حاجبه لترد بتوتر اشد
_مع.. معرفش..هو هو اللي قالي اخش اغير هنا 
=هو مين.. 
_الولا الاقرع اللي برا ده والله
اردفت وهي تشير علي الخارج ليردف وهو يحاول كبت ابتسامته
=طب اتفضلي علي بر…. 
لم يكتمل جملته فكانت مهروله الي الخارج كهروب الغرسه من عرين الاسد
………….. 
يلا يا استاذة استاند بااي
كان ذاك صوت المخرج بينما هي كانت التوتر مسيطر عليها فهي ولاول مره تمثل.. وتمثل البطوله..! وامام من جاسر الدمنهوري..؟!! هي كانت تمثل بعض الادوار البسيطه ليست البطوله… اغمضت عينيها وتنفست بقوة عندما ردع صوت المخرج مردفاً 
=اكشن
=انت مين انت عشان تتحكم في لبسي ولا شكلي ولا ولا قولي مييين هه ابويا اخويا.. خطيبي قولي يعني لو خطيبي ومخبي عليا هه لييييييييه بتحكم فيا كده لييييييييه 
لمعت عينيه بشغف ليردف بنبرة حنونه
=عشان… عشان بحبك يا ريم
نظرت لعينيه بصدمة… حسنا كانت صدمة حقيقه فلمعته وكلامه وعيناه..! انعقد لسانها عن الكلام ونست ما كانت صماه ليلا وتعيده وظلت ناظرة اليه بصدمه فقط لياقطعها المخرج مردفا بانزعاج
=يا استاذة ايييه حصلك يا استاذة اتفضلي اتكلمي ردي… عيد تاني يابني
توترت وبشده من نبرة المخرج العالية واغمضت عينها تمنع نفسها من.. من البكاء..! 
تم اعادة المشهد اكثر من مرة وفي كل مره كانت تنظر لعيناه تتوتر وينعقد لسانها حتي زفر جاسر بضيق ودلف للمرحاض
نظر لنفسه امام المرآه وبدأ بالزفر يحاول السيطرة علي اعصابه فللمره الخامسه تتلجلج وتتناسي او تتظاهر بالتناسي.. ظل يسأل نفسه لماذا لم يطردها.. لماذا لم يجلب غيرها.. اقنع نفسه انه يريد الانتهاء مسرعاً ولا يوجد وقت لجلب اخري فخرج بهدوء لكنه لم يجدها..! وجد مساعد المخرج يهرول له مردفا
=احنا آسغين يا جاسر بيه اااا حضرتك اتفضل استريح وربع ساعه بالظبط ويجيلك مليون واحده غيرها
نظر له بهدوء ما يسمي قبل العاصفه
=هي مشت..؟ 
=لا حضرتك انا اللي طردتها امر من المخرج يعني والمخرج عطاهم كلمتين ظبطها وخلاها فرجه للاستوديو كله
=والله
=اه والله يباشا
اردف بهدوء مخيف
=انت تروح دلوقت تعتذرلها وتجيبها هنا تعتذرلها تاني قدام الاستوديو مفهوم
=بس يباش… 
=مفهوووومم
اردف بما يشابهه الصراخ ليهرول الاخر للخارج يترجاها مرتجف خوفاً.. حسنا يا صديقي فاتقي شر الحليم اذا غضب
بعد مرور عدد دقايق دلفت وانفها كلون المهرج في سيرك الاطفال من البكاء.. نظر لها بهدوءه ما بعادل البرود ثم تقدم منها وامسك بيديها جالباً اياها بداخل البروفه الخاصه به
ومجرد ما دلفوا خلع قناع البرود وظهر القلق بطريقه مبالغ فيها..! اجلسها علي الاريكه وقربها له ممسدا علي شعرها..! واردف بهدوء 
=ممكن تهدي وتفهميني انتي اي مشكلتك يعني بتنسي كتير مثلا
اردفت من بين شهقاتها
=ان. انا مش بنسي.. اننا بتوتتر ولما بتوتر مش بعرف اتكلم 
نظر لها بشفقه لحزنها واردف 
=طب وانتي بتتوتري ليه شايفاني بعض
ابتسمت من بين دموعها ليردف بهدوء بعدما ادار وجهها اليه مسلطاً نظره علي عينيها
=ممكن متقوليش الكلام حفظ وفهم بس.. سيبي نفسك للموقف وعيشيه كأنه حقيقه ومش هتتوتري.. ممكن تبصي في عيوني وانتي بتتكلمي وهتتأثري
اردفت بخفوت
=ماهو انا اللي بيتورني عيون اهلك دي
مسح دمعتها واردف بسرحان
=وممكن القمر ميعيطش تاني
نظرت له بتوتر وخجل وبللت شفتيها وعدلت خصلات شعرها حتي تقلل من توترها بينما هو استوعب ما اردفه ليردف بتوتر
=طب طب هسيبك انا تهدي وشويه وهطلع اقول للمخرج نعيد المشهد من اصله عشان تعيشي الدور
اومأت رأسها بتوتر فخرج لتتنفس كالصعداء وتضغط علي يديها تهدي نفسها
………… 
في المشهد..
=اي الزفت اللي انتي لبساه ده
=فستان 
اردفت ببرائة ليردف بعصبيه شديده
=نوم.. فستان نوم مش فستان خروجه ده يروحمك
=لا علفكره الفستان ده كان في قسم الملابس عادي مكنش في قس.. 
قطعها مردفا
=تطلعي تغيري الفستان ده وتلبسي حاجه عدله بدل ما اقسم بالله
رمت شنطتها واردفت بعصبيه شديده
=لا استناااني انت بقا.. انت مين انت عشان تتحكم في لبسي ولا شكلي ولا ولا قولي مين هه ابويا اخويا.. خطيبي قولي يعني لو خطيبي ومخبي عليا هه لييييييييه بتتحكم فيا كده لييييييييه 
لمعت عيناه بشغف ليردف بنبرة حنونه
=عشان.. عشان بحبك يا ريم
نظرت له بصدمة ورمشت بعينيها غير مصدقه واردفت وهي تلتفت 
= ري ريم مين ريم مين انت بتكلمني انا ولا بتكلم حد غيري ولا اي
امسكها من يديها الاثنان مردف وهو ينظر لعنيها
=بحبك انتي يا ريم.. بحبك من ساعة كيجي 2 بالضفاير والسنان المكسورة
اردفت بابتسامه مصطنعه
=مبحبش اتكلم عن نفسي كتير بس
اكمل بحب يكاد ان يصدق
=بحبك ياريم وبتمني لو بتحبيني ربع حبي ليكي.. بتحبيني..؟
بدأت بالتوتر ونظرت حولها مردفه 
=كان فيه خمسه جنيه ضايعه مني من ايام ابتدائي هي فيين
=بتحبيني يا ريم 
اردف بها بعدما ادار وجهه اليها لتردف بخبث
=عايز تعرف الاجابه
=اممم
=طب غمض عينك 
اغمض عينيه لتضربه باقوي ما تمتلك اسفل حزامه وجرت علي الداخل بينما هو اخرج صرخه حقيقة ويردف بصراخ هز الاستوديو
=هقتلك يابنت الكللب اقسم بالله لاقتلك
يتبع….
لقراءة الجزء الثاني : اضغط هنا
لقراءة باقي أجزاء الاسكريبت : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية حبيبتي مفجوعة للكاتبة روان ريحان

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *