روايات

رواية كان حبا الفصل الثامن عشر 18 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا الفصل الثامن عشر 18 بقلم رجوع الأمل

رواية كان حبا البارت الثامن عشر

رواية كان حبا الجزء الثامن عشر

كان حبا
كان حبا

رواية كان حبا الحلقة الثامنة عشر

سحبت يدها بعنف هي تغمض عينها مبتعدة في صمت زمت دارين شفتيها انت ليه ماخذ موقف مني هوانا عملت حاجة
قاطعتها بحدة غير معهودة في طبعها
انا اخذ موقف منك ليه هوانا اعرفك منين ولا حتى لي بيك اي علاقة
دارين: بخبث ردت فعلك تأكد انك وخذ موقف جامد مني من غير سبب والله
سمر بنفوذ صبر أنسة
رمتها ببتسامة لعوباماكرة مدام دارين عمران نظرت فيها بصدمة لا تعي ولاتدرك ماتسمع
سمر ببلاهة يعني انت مدام
دارين ؛ببتسامة لعوباماكرة لم تفارق ثغرها وام ثلاثة صبيان ونفسي في بنوتةحلوة زمت شفتيها بغضب طفولي بس لس ماانشش الأوان
نظرت فيها بغيض وانا مالي وجمعت ماتبقى من الأشياء المبعثرة بعصبية واضحة جلست دارين بأريحية والمكر يتطاير من مقلتيها
هو عاصم كان عايز ايه منك
زفرة بعنف لتضيف بعصبية مفرطة يعني حيكون عايز من ايه
رتبت الأشياء بعصبية زائدة هي تتمتم بكلمات لم تفهمها لكنها استنتجتهابفراستها
ما جاوبتيش انت مرتبطة
قلبت عينها بملل لتصرخ كرامتها كانثى
أكيد آمال حلبس دبلة محبس ليه
جلست كمن يفترش الشوك لاتقول حتى على النظرفيها
دارين “: احنا ممكن نكون اصدقاء
سمر بسماجة شكر ا ابقى افكر انفجرت دارين في موجة من الضحك لتختنق الأخرى غيظ وغضبا
ملتزمة الصمت الذي يكاد يقتلها
دارين: على فكرة ياسين قلقان عليكي جدا عمري ماشفتها كداه
حدجتها بنظرات نارية جعلتها تبتسم هي تنظر إلى البعيد قبل أن تنفجر في موجة ثانية من الضحك على وجهها المحتقن والذي يكاد ينفجر من شدة الاحمرار
تنهدت انت فعلا مرتبطة
سمر : اعتقد ان شيء ماخصكش يامدام عمران
لوت شفتيها
أمم انا مدام عصام فخر الدين عباس
نظرت فيها أنا دارين عمران الشافعي
انا عمة ياسين
حلوى
أكيد مفاجأة لذيذة ميش متوقعة مطت شفتيها عمته بس أكبر منه بسنة بس يعني مايروحش عقلك بعيد
طبعا انا احلى وأصغر والطف
رمت خصلات شعرها الحريري إلى الوراء
بجد انت كويسة
المفاجأة ميش جامد لدرجة دي
ظلت مبهورة تنظر إليها في صمت يغلفه الذهول
دارين؛ بجدية هوعاصم ضيقك
هزت راسها بلا وعي بنعم والدموع متحجرة في عينها
دارين: خلينا نطلع بره الشركة ونتكلم ميش عايزة ياسين يسمع كلامنا
مسحت دموعها التي انهالت غصبا عنها عندي شغل مهم لازم إنجزه
مقدرش أخرج دلوقتي
دارين ساعة ونص كفاية تخلصي اللي وراكي وانا حستناكي جوه عند الاستاذ ياسين بيه وهي تضحك وتدخل
تنهدت سمر لأ تعرف لماذ تبعتها بعيونها إلى أن اختفت
بلهفة عاشق لايريد إخفاء عشقه أكثر من ذالك
اندفع نحوها هه هي كويسة دلوقتي اتكلمت هي بخير
زفرت بتذمر مفتعل اثقل ياحج ملهوف مدلوق على إيه البنت كويس وعاصم ماجش جنبها هوبس تعصب شوية عشان معبرتوش وانت عارف طبعه وعصبيته المجنونة
ياسين ؛ بعصبية انا متأكد انه مجاش جنبها هول وكان جاء نحيتها كان خرج على
رجليه ليضيف بغيظ وتعب آنا لي معاها تصرف تاني
ابتلعت سمر ريقها بصعوبة غير مصدقة ماسمعت لتستعيد ملامحها وتطرق الباب وهي تحمل الملف
ارتسمت على ملامحه ابتسامة جذابة هو عاءد ياخذه مكانه خلف مكتبه
رفعت دارين حاجبها باستغراب كيف تحول هذا الرجل من حالة إلى نقضيها لمجرد ثلاثة دقات على الباب
اذن لها بدخول هو يحافظ على ملامحه الهادئة محياه المبتسم
دخلت وشيء من الرهبة مختلف عما كان منذ أيام
السلام عليكم يا أستاذ ياسين بي ولم تكمل وهي تري دارين تحاول كتمان ضحكتها

 

 

 

 

تنحنح ياسين لأبعد عنها الحرج الذي سيطر عليها مسلط نظره على دارين محذرا
أحمم عليكم السلام وهويسلط نظره على دارين محذرا من جديد أن تجرح فتنته
بصوت رخم وحنون
نظرت دارين بعيون تكاد تغادر مكانها هل هاهو الحاج ياسين
لا
ازيك دلوقتي يا أنسة سمر
سمر : الحمدالله حصل خير الملف محتاج توقيعك يافندم
ياسين؛ أنا ميش همرر اللي حصل تأكدي من داه
بذعر لا يافندم والله ماحصل حاجة هوبس زودها شوية وانا و قفت عند حده
فأرجوك يافندم ميش عايزة مشاكل
ياسين :الغائب عن الواقع أنت ماتترجيش انت تامر
تنحنحت دارين أحمم ميش الملف محتاج لتوقيع يا أنسة سمر اخذته همست له ركز عندنا شغل ياحاج من فضلك يا أنسة كملي شغلك المستعجل وخلينا نخرج لتضيف بمرح عزماكي على حتة كفة معفنة هتاكل صوبعك وراها
رغم أنه نفسي في كوارع
نظرت فيها بلا إدراك هي توسع عينها بدهشة من تصرفاتها
إبتسم على منظرها الذي بدأه له لطيفا ومسلي فيبدو أن دارين قادرة على اخراجهما مما كانت فيه
ياسين: اتفضلي ياانسة سمر على مكتبك بلاش تدقق في كلام عمته
زمجرت عمته ايييه ماتحترم نفسك انا بس عامل حساب لبنت كونها لس ميش وخذاعلينا
سمر عن اذنكم انسحبت وأغلقت الباب
عاد الغضب ليسكن ملامحه مجدد
دارين ؛بهدوء بلاش بلاش ياسين العفو عند المقدرة وعاصم عمره ما
ياسين؛ بنرفزة غلط يادرين غلط
دارين ؛وانت الحليم داه برضة عاصم صديق عمرك
خلينا في المهم ماجد عبدالله دخل المناقصتين وقدم عروض ممتازة
ممكن جدا يأخذ على الأقل مناقصة منهم
اغمض عينه لوهي من نصيبه وربنا كتبها له انا ميش هعترض اللي له نصيبة ياخذه
انا نويت اتقدم لانسة سمر في اقرب وقت وكلمت ماما سلوى في الموضوع بعد اللي حصل النهارد ميش هأجل أكثر من كداه
دارين ؛ فتحتها في الموضوع يعني هي رأيها ايه مايمكن تكون مرتبطة بحد ياياسين
ياسين؛ ميش مرتبطة يادرين وكنت بتلمحي لدبلة اللي في ايدها فأنا عارف حكايتها

 

 

 

زفر الهواء بحنقة ووجع نابع من غيرته انا عارف انها كانت مخطوبة محصلش نصيب وهي أكيد عندها أسباب مخليها محتفض بدبلة
وبتصنع الموضوع ميش مهم كمان لس ميش من حقي اطلب منها تشلها اوحتى سأل عن سبب احتفاظها بيها
انا ميش ح وقف عند حاجات تافهة مالهاش اي أهمية
نظرت فيه لدقائق ثم قامت مسرعة لتحتضنه مبروك ياحاج
بحرج لس بدري يا دودي
دارين طب انا نفسي از
ياسين بتحذير بلاش ماتفضحيناش يادودي احنا في الشركة
في قصر الصاوي
كان قد عاد إلى بيته بغضب جحيمي منذ أكثر من ثلاثة ساعات وهويحتجز نفسه في قاعة الألعاب الرياضية يبدو أنه مارس كل التمارين الرياضية العنيفة لإخراج البراكين الغضب التي اجتاحته مع ذالك لم تجدي نفعا
وصل والده ليجد والدته جالسة على كرسيه المتحرك وملامح القلق مرسومة على وجهها قبل جبينها كعادته ازيك ياروحي أكيد جوه بنفس غضبه
نظرت إليه بعتاب ماجش جنبها والله ماليش دعوى بغضبه
مرفت : بقاله أكثرمن من ثلاثة ساعات وهومحتجز نفسه جوى
قبلا يدها بحنان ماتقلقيش عليه عادي شباب وجسمه يستحمل ثلاثة ساعات ثانين
اخذتي الدواء هوينظر لساعة هزت راسها برفض جر الكرسي بها اطمني انا عمري ماحسيبه انا بس مديله مساحة يتنفس شوية
مرفت ؛مشاكل في الشغل
مراد:ماعتقد ش شركة مكتسح السوق ميش بعيد ينافسني بس الظاهر انه اصطدم بياسين كان عنده قبل مايجي على هنا
ماهو زودها وتحالف مع ماجد عبدلله ضده
مرفت ؛ هو اتنازل على المناقصتين ليه مكان عمل توءمة معك وعملتم الشغل مع بعض
مراد:ميش عايز ادخل في شغله ولا يدخل في شغلي هوقرريستقل بنفسه ويكون ذاته وانا احترمت رأيه والأمور ماشية كويس والحمد الله
أخذ علبة الدواء وأولها كأس الماء
بينما خرج الآخر يتعرق بسبب المجهود العضلي الذي ضاعفه
زمجر في وجه تلك الخادمة الواقفة ترتجف من الرعب هو يهدر بصوت مرعب الهانم فين
بتلعثم الهانم ننتمي في اوضتها حدجها بنظرة قاتلة جعلتها تفر هاربة إلى المطبخ وهي تحمد ربها أن الأمر مر بسلام
سعدية:مالك يا زينة. وشك مخطوف
زينة : البيه لقاني في الصالة

 

 

 

سعدية :الله يخرب بيتك ميش مرفت هانم منبه عليكي ماتهوبيش ناحية اي مكان يكون فيه موجود
زينة ؛واعرف منين أهو اللي حصل بس والله داه على قدر الرعب اللي بثه في أوصالي
سعدية:اخرصي وحسك عينك تخرجي من المطبخ طول ماهو موجود احنا ميش قده داه شيطان
همست كمغيبة بس حلوى
وصل هو بخطوات متسارعة لغرفة والدته طرق الباب ابتسمت وهي تأذن له بدخول اقترب منها أخذتي الدواء ياماما
خاطبه وهويخرج من الحمام المرفق لغرفة متأخر يابشمهندس بربع ساعة
عاصم : المتفاجىء جيت امتى
مراد :إنت مرحتش لشركة النهارده
بتذمر هويقلب عينه وهمس ميش حتبطل لعب العيال دا وخرج دون ان ينبس ببنت شفة
توجه إلى الدور العلوي المخصص له ليدلف إلى الحمام وعيونه تقذف في حمم بركانية انا. زبالة ياحثالة الحارة
في أحد المطاعم الفاخرة كانت تجلس دارين وسمر لينظر إليهما ياسين
هي تنظر إليها
دارين :هو اللي كان بيلحقنا ماليش دعوى
ياسين : لو متضايقة من وجودي اقوم يا أنسة سمر
كمان أنا ميش مطول اطلب لكم الأكل كمان عايز اعرف رايك قرارك النهائي بنسبة لمدرسة ملك
دارين ؛ أنا جهزت لها المكان ودفعت الرسوم ميش باقي غير تنتقل قبل ماتبقى
قاطعتها انا موافقتش عشان تتحركي من دماغك من قال لحضرتك اني موافقة
انقلها لمدرسة خاصة
اولا انا بنتي مرتاحة في مدرستها ثانيا انا معنديش إمكانيات المادية اللي تخليني اتحمل نفقات ممدرسة خاصة ميش مستعدة اقبل صدقة من حد لاني لا انا ولا بنتي محتاجين صدقة من حد
وارجو يا بشمهندسة مرة ثانية ماتخذيش قرارات تخصني
دارين ؛مقاطعة انا كنت فاكرة انك متفق معها وهي عارفة ولا مكنتش تدخلت
ياسين :بهدوء الآنسة سمر موافقة تنقل ملك لمدرسة ميش كداه نظرت فيه هويبتسم لها بلطافة فلم تجد غير الصمت
نظرت فيها بعمق هي تتحرجي من نظراته
موفقة ميش كداه ميش أنا شرحت لك انك انت اللي حتدفعي الثمن دراستها ومش انت تكلمتي مع مدير الحسابات أستاذ مصطفى هو شرحلك كل حاجة وانا تكلمت مع ملك وعدتهاانهاحتنتقل الاسبوع اللي جاي
ترضي تصغريني قدامها قالها بمزاح يحمل نبرة ترجي

 

 

 

اغمضت عينها كي لا تقع تحت رحمة عينه التي بدأت تدرك أن لا حولا ولاقوة لها أمامها
موفقة
أشرت غصبا عنها بنعم
إبتسم بزهو هو يقوم مرغما
دارين : ببتسامة ميش ح تقعد تتغدي معانا
إبتسم بلطافة وقت الظهر اذن يدوب لحق اصلي جماعة
سمر ربنا يتقبل
بفرح طفولي يارب العالمين خذو راحتكم انا وصيت المدير يأخذ باله منكم
وأستاذ ن ملقي السلام
السلام عليكم ونصرف
بينما دارين راقب تحركاتها وهي تضيف للمستها المرحة والله أطيب قلب في الدنيا شال الهم ومسؤولية عيلة 11 ست من بدري داه بطل انا لمكانه كان مكاني بلف الشوارع بقول يارب العالمين انا عملت ايه
سمر :هو والده اتوفى من زمان
دارين ؛ من زمان وستبل زوجتين وثمانية بنات وعمة. حلوة وكيوة ماهو عثمان كان بيعشقك العدل أربعة بنات سلوى وأربعة بنات ماجدة ماجدة دي هي أم ياسين البيولوجية على رأي الست سلوى هانم حضرالااكل وبدء في تناوله
ماما سلوى دي هي أمه وصاحبته ومستشارة قانوني والنفسية بتاعت الكل ست حكيمة وقراراتها نافذة غير قابلة لاعتراض
ياسين عمر مايخالف لها رأي ولا نزل لها كلمة زي مابتقولي هي السلطانةالام بس طيبة هي السبب الأساسي للوصل ياسين دعمها ديما وقفة في ظهره ولا مية راجل
بدأت تقص عليها مشوار حياته الذي بدأه لها بطولي جدا أضافت دارين نكهتهاعلى الأحداث
في مكان ليس بعيد عنهما أخذاطاولة وجلس يراقب انسجامهما كان هما صديقة طفولة رأي ابتسامتها لمراتك عديدة ليبتسم لمجرد انها تبتسم حمحم على هيبته وقاره الذي ذهب في مهب الريح منذ ساعات هويجلس يراقبه مافي صمت وكأنه بهذا التصرف قد ضفر بكنوز الأرض جميعها
رن هاتفه المحمول ليخرجه من جنتك السعيدة مرغما
الو السلام عليكم يامحمد خير
محمد ؛وعليكم السلام ياسين ممكن اقابلك أصل شهيناز وافقت على عرضك
ببتسامة كلها فرح الحمدالله المكان جاهز انت بس شد حيلك وعمل لها ديكورات حلوة
محمد ؛ممكن نتقابل فيه موضوع عايز اتكلم فيه معاك يعني لوعندكش مانع لتفادي يعني

 

 

 

اياسين :احسن ارتباكه الوقت اللي ناسبك يامحمد
محمد :ممكن نتقابل بعد ساعة في اي مكان عايزه
ياسين :أنا في مطعم *****تقدر تجي
عارف العنوان
محمد :اه عارف
في بيت محمد
سهام :خير يامحمد خلاص نويت تقوله
محمد:أنا ميش عايز اعمل فتنة بينهم خصوص اني عارف علاقتهم قد ايه كانت قوية على مر السنين بس برضة ميش قادر اسكت ياسهام أنا ألمح له من بعيد أهو ممكن ضمير يرتاح على فكرة عاصم ميش سيء
لولوت شفتيها ميش سيء داه ملاك ياروحي
زمجر بغيرة ايه ملاك دي ياسهام هانم
ضحكت بقوة هانم
ضمها وست الهوانم كمان دول مايجوش حاجة قدامك
سهام بلاش تلمح له كثير خليها على خفيف
يعني من ببعيد بعيد اصلي والله بعد ما عرفت بصداقةاللي بتربطهم قلبي ميش هاين عليه تكون أنت السبب في نهايتها
هي تبتعد يعني سبحان الله يامحمد شيطان وملاك الصاحب إزاي ميش داخل دماغي والله
محمد ؛أنا علاقتي بياسين سطحية بس اللي اعرفه انه علاقة بعاصم علاقة اخ باخوه عشان كداه انا ميش عايز اكون السبب في تدهور العلاقة دي
سهام ؛ماتحول مع البشمهندس عاصم يمكن ربنا يهديه. ويصلح موقفه
محمد. هو الحاج ياسين مكلم كش ثاني في موضوع سمر
محمد:لأ وآلله ياروحي كمان انا ندمت اني دخلت في الموضوع
سهام :متلمح له يا محمد. سمر طيبة بنت حلال مالهاش حد في الدنيا
شريف اخوه خرج لها اليومين دول بنعمة جديدة اللي هي ازي عايش لوحدك
والذي منه

 

 

 

أكيد ميش ناوي لها على خير
محمد؛ايه البني أدام المستفز داه ساعات اشك انه يكون اخوها
سهام :بعفوية لا والله اخوها وابن حلال كمان
داه حتى لوكان ابن حرام اسمه اخوها اغمض عينه ودفعها بعنف حتى كادت تقع
شهقت محمد. نظرفي فعلته الغير مبررة وهويمسكها بيدها بلهفة عاشق اسف ياسهام اسف
سهام بدهشة مالك ياحبيبي
خرج مسرعا دون ان ينظر إلى حالها
بعد. اسبوع كانت تقف أمام المدرسة الجديدة وهي تمسك بيدها
خايفة
ملك :أوي ياماما
سمر :لأ ياحبيبتي ميش انت اللي تخافي انت ملك أشرف عبد الرحمان
طب تخافي ازي وانا جنبك
ملك ؛حيلاقي صحاب وحبني
سمر “:اكيد محدش يشوف الملاك داه مابحبوش
ملك :بس انا خايفة
خاطبها من خلفها وانا معاكي التفت بسرعة لتجده واقفا بشروده وجاذبيته الساحرة لترتيب لترتسم يفي لترتميفيحضنه عمو ياسين انت جيت
ياسين :وانا اقدر اتأخر على يوم تاريخي زي داه
داه حدث عظيم جدا لازم نسجله وفوقه وهويحمل ها وياج بها إلى داخل ساحة المدرسة
سمر ؛همست بصوت مسموع بقالنا ساعة واقفين عند الباب نتفرج عليه لو اعرف كنت اتصلت بيه احسن من الوقفة اللي مالهاش لأزمة
إبتسم وهو يستشعر بعض الأمل يساق إليه رويدا رويدا تنهد هويبرر نفسه على القادم أفضل فقط عليه أن يصبر
ولج المدرسة بسعادة واضحة على وجههم
استقبلتهم مديرة المدرسة بكثير من الترحيب الذي يليق بمقامه
على صعيد آخر كان ماجد مجتمع مع شخص في مكتبه
ماجدة ببتسامة شريرة يعني ميش فاضل غير اسبوع وأضافت المناقصة تتفتح ويبقي حلال عليك المناقصة ودمار الحج ابن عمران
الرجل :ماانت كمان مستفيد من كل إللي بيحصل داه خصوص بعد مخسر ت قضية الميراث اللي إنت رفعها عليه

 

 

 

 

ماجد :بغيظ لس فيه الاستئناف ح نكسبها أن شاء الله. وحثبت التزوير
الرجل :الراجل ء ذمته نظيف ياماجد طول عمره نظيف مالوش في سكة البطالة
ماجد:هه صدقني ياسامي باشا كلكم مخدوعين فيه مافيش حد شايفه على حقيقته زي داه ديب
تنهد أنا انااللي لكاشفه وحكشفه
هز سامي كتفيه قليل بلامبالات انا كل اللي يهمني يتمسح من السوق بس اما الصراعات لبنكم ماليش دخل بيها
ماجد ؛الضرب دي حتكسرظهره هوحاطط آمال كثير على الصفقة دي
كمان ان مجهز له ضربة في الصميم أكيد حتشل داه إذ ماريحنيش منه
نهائي
سامي :ايه كمية الحقد اللي جواك اتجاه يابني الحقد اللي جواك حتجيب أجلك
إبتسم بشر طول ماهو عايش عمري مستريح ولايهدالي بال كلمة حقد دي قليلة جدا على مشاعري اتجاه
نظرفيه سامي بمقت ولتزم الصمت فاهم مصالحه
في فيلا ياسين
كانت سرين ووالدتها تغادران وماجد توديعها متاسفةعلى عدم حضور ياسين الذي اعتذرلثلاث مرة بعد خروجهما
صبت جل غضبها على سلوى الجالسة قبالها تنتظر انتهاء موجة غضبها الفارغة كما تسميها
وقفت منتصبة خلصتي الشويتون بتوعك جهزي نفسك بكره جاي ناس يتكلم عن ملك بنتك وحاج ياسين الأهم معاد بكرة الساعة 4بعد الظهر
ثارت أكثر ما انت عارفة اني ميش موافقة على البني آدم داه
سلوى:بنفاذ صبر ليه يا ماجدة هانم
ماجدة:بغيظ مالناس مقامات يعني عاجبك مستواه ليق عليها اوي
سلوى :قلبت عينها بملل ميش إحنا تكلمنا في الموضوع. وفهمتك أن بنتك بتحبه ماهو دكتور زيها وابن عالم وناس وأدب واخلاق ومتدين هيراعي. ربنا فيها
ماجدة :بس ميش من مستوانا والدته بيئة خالص ازي. تبقي حماةالدكتورة ملك عثمان عمران
زفرة بحنقة هي تشيح بوجهه عنها منصرفة انا بلغتك وانت حرة
كمان نصحيةمني فكك. من اللي في دماغك ياسين موافق على العريس وبيشكرفيه وفي. أخلاقه بلاش تقفي في طريق سعادة بنتك
حاجة ثانية شيلي اللي في دماغك ياماجدة
مافيش حاجة اسمها طبقة مقامات فوقي ياحبيبتي
خلي كل واحديختار حياته ويختار سعادته بلاش ندخل في حياتهم أكثر من اللزوم احنا علينا نوجهه وبس
ميش نختار لهم مستقبلهم ولانخطط لهم حياتهم
حياتهم دي ملكهم ميش ملكنا واللي احنا شيفي نو بعيون صح يمكن هم شيفينهاكبر غلط
ونصرفت نظرت فيها مطولا
ليزفر هي تتمتم ما أنا عرفاكي لازم تقفي في وشي
ماهو الغلط في بناتي
انت بناتك اللي متجوزة بسفر واللي وحده ابن وزير سابق وللي وخذ للواء
وانا الأربعة مالهمش وحدة جيبه حاجة عدلة وعليها القيمة قال دكتور قال
نظرت فيها ملك بصدمة ايه اللي انت بتقوليه ياماما
صعدت سلوى وهي غير مصدومة من موقف ماجدة أكيد حتتعبك يا ياسين
في شركة ال عمران للمقاولات

 

 

 

بينما ياسين كان في عالم آخر فتنته وفاتنته بدت أكثر قربا وأكثر تفهما دخلت ترسم تلك الابتسامة التي لم تفارق ها منذ عادو معا من مدرسة ملك الجديدة فلقد تخلى ياسين عن سيارته وعاد معها باص كانت بالنسبة له تجربة مثيرة ورائعة ليس لها مثيل
وضعت الملف أمامه وهوفي شروده المعتاد الشركة الألمانية بعثت ردها يافندم
ياسين ؛ بتسم أكيد وفق ماهو باين وشك خير عليا يا أنسة سمر من يوم ماجيتي لشركة والشركة بتحقيق في إنجازات كبيرة جدا
ابتسمت بخجل فعلا وافق أكيد شركة ال عمران ميش قليلة
عاصم :بس وجودك كان مهم جدا ياانسةسمر سمر هه نظرت إليه إليه برعب حقيقي وانفلتت ابتسامة لعوباماكرة من شفتيه وهويرسم شحوب وجهها
طول واقفا يضع يديه في جيوب بنطاله مضى بخطوات هادئة ليبتعد عن مرمى ناظره بينما ياسين وقف يتطلع فيه بنظرات ساخطة اتفضلي ياانسة سمر تأكيد ملك مستنياكي نظرت فيه ليطمئنها بإماءة بسيطة خرجت مسرعة فهي لاتنكر أن نظرته ترعبها وتثير اشمءزاز ها
ياسين : اتفضل اقعدي يا عاصم
جلس هو يبتسم بمكر خايف عليها مني
ياسين :الإمارات حدودك ياعاصم انا مابخفش الأمن اللي خلقني سمر منطقة محضورة جلس ياسين بهدوء ووقارانا عرفك وضمنك عمرك مانخني صح
في صيدلية نسرين
تجلس شاردة منذ زيارته الأخيرة التي كانت معاملتها معه فضة جدا لم يعد تذكرة كلماتها الرعناء وكيف هاجمته بكل قوتها
ماهو هاللي شايفني أقل منه وماستهلش اكون دكتورة
اغمضت عينها بتعب هي تركز على كلماته الجارحة لتنزل دمعة من عينها غصبا عنها
دخل عمر راقب صمتها ولأول مرة يعترف لنفسه أنها جميلة جدا رغم هالة الحزن التي تحيط بها تنحنح
احمم احم
لتفتح عينها المليء بالدموع تنهدت بحرقة خير يادكتور فيه إهانة الكلمة جارحة لس ماقلتهاش
نظرفيها بعيون مرتجفة
نظرت فيه بقهر
عمر :تتجوز يني يادكتورة نسرين ؟؟
هربت من عيونه ليستفيق على صوت زميلتها
نمتي ولا ايه يادكتورة نسرين نظرت من حولهاولي هيئتها تنهدت بصوت مسموع وهي تدرك أنه كان حلما انسحبت إلى الداخل في صمت

 

 

 

 

في بيت سمر
وصلت هي تمسك بيه ملك بسعادة انبسطتي النهارده
المدرسة الجديدة حلوة
ملك :تجنن ياماما مس نورهان عرفتني على كل زملائي وحيعمل لي حفلة ترحيب بكره عانقتها بفرح انا مبسوطة ياماما سمر أوي أوي وما أن فتحاودخلا حتى وجد الشريف وزوجته جالسين يتوسط الصالة
سمر بصدمة شريف
شريف :ربنا يدوم السعادة والانبساط

مازال الفرح بعيدا
دخلت وهي تمسك بيدملك وضحكهما يصدح في المكان لتتفاجىء بوجود شريف جالس يتوسط الصالة هووزوجته المصون
سمر بصدمة شريف
شريف : ربنا يديم السعادة والانبساط نظرت فيهما زوجته بتعالي وغرور كعادتها فهي لم تهضمها يوما ولم تتقبل وجودها على وجه الأرض لتضيف مالك يا سمر هانم شفتي عفريت مثلا هو حتى اللباقة والترحيب بالضيوف مفتقداه تقدمت مرحبة على مضمضة منها اهلا وسهلا منورين
احلام زوجةشريف : بيتنا ياحبيبتي ميش كداه ياشريف ياحبيبي إبتسم بتوتر هويؤكد في صمت قرارها الغير قابل لنقاش
شريف ليه فيه أكثرمنك لذكر مثل حظ الاثنين شرع ربنا
نظرت فيها بعمق هي تتحرجي من نظراتها
نظرت فيها بكره واضح هي تمط شفتيها ماقالت ليش ياشريف ياحبيبي أن أختك لبست الحجاب توبة نصوحة أن شاءالله
شريف الذي كان يبتسم بفرح بس طالع عليها حلوى الستر حلو وربنا أمر بستر
نظرت فيها بمقت من أعلى لاسفل الستر في كل حاجة والحجاب له ضوابط وأسس مش لبس وخلاص نتمنى بيه ربنا شايف وعارف خباياالنفس الإمارة بالسوء
نظرت فيها بسخرية واضحة وتهكم من الاعلى إلى الأسفل
زفرت سمر الهواء بحنقة لتتنهد بغيظ وتعب انحنت هامسة لملك روحي على اوضتك ياملك طنط و عمو الظاهر عندهم كلام مهم خاص بكبار ميصحش تسمعيه روحي ذاكري شويه أو العبي بلعب بلعبك
ملك بطاعة حاضرياماما
احلام :بتهكم وضحك مستفز وهي تلوي شفتيها
مادم مؤدبة كداه ماجتش سلمت علينا ليه ولادي نسيتي تعلم هلها ميش داه عمها للي في مقام ابوها وانا مراته في مقام امها قلة الأدب وذوق
سمر: بنفاذ صبر بنتي متربية احسن تربية ولوعلى مكانتكم فاكيد عرفينها ميش محتاجة تعريف هلنا
احلام:ماهوباين
شريف متدخلا لإنهاء الموضوع قبل أن يكبر
ايه رأيك ياسمورة تروحي تعملينا كوباية شاي حلوين من اديكي الجميلة
حدجته زوجته بنظرة جعلته يجفل نظرت فيه سمر وانسحبت إلى المطبخ والحيرة تلتهمها من هذه الزيارة المفاجئة عن اذنكم
شريف الذي تأكد من دخولها المطبخ بصوت واطي ميش كداه ياحبيبتي حاولي تغيري اسلوبك معها سمر بتجي بحنية تخذي منها اللي إنت عايزه
احلام وهي تقلب عينها ميش عارفة استحملها ميش عارفة شايفة نفسها على إيه وحدة غبية تافهة
إيه
شريف: خلاص ياروحي عديها سمر جاية
تقدمت وتيرتها قلبها تزداد دق ل تسبقها وضع فنجاين الشاي على الطاولة اتفضلو إبتسم شريف تسلم اديكي ياسمورة حدجته زوجته المصون بنظرات تغاض عنها عمدا
احلام بنرفزة ما تدخل في الموضوع ياشريف بيه. الولاد لوحدهم في البيت
شريف؛تنحنح في احراج واضح
سمر :خير ياشريف

 

 

 

 

شريف؛ ؛ كل خير انت عارفة ياسمر انه معنديش غيرك
نظرت فيه بعدم تصديق
تنهد بصوت مسموع عارف انك ميش مصدقيني بس انت اللي فضل من ريحة الغالين ووصيتهم لي دبابا مات هوب صيني عليكي الله يرحمه ويغفر له ياسمر انا قلقان عليكي جدا جدا ياسمر حتى لو ماكنتش مصدق
انا نفسي اطمن عليك واشوفك متهنية وامتستت في بيت جوزك وولادك حوليك
كداه امطمن عليك وانت في حماية راجل يأخذ باله منك انت وبنت اخوكي ياسمر انا ميش مطمن عليكي وأنت عايش لوحدك
سمر انا طول عمري عايش لوحدي شريف ايه اللي تغير
شريف زمان كنت واحدةمخطوبة وتقريبا في عصمة راجل بيحميكي وبيراعيكي واقف سد منع الاذ عليكي ماحدش كان يقدر يبص لك ولا جيب سرتك بحرف
نظرت فيه بعتاب
ياسمر الحق مايزعلش وانت عايش ولحدك والناس مابقتش بتستحي والسنتهم مابترحمش وانت بنت وحلوة وصغيرة أكيد اللي طامعين فيك كثير
انت سمعتي بنفسك المرة اللي فاتت الكلام التافه لتقال
انا واثق في أخلاقك وعمري ما شك فيها أنا عارف انك متربية احسن تربية
بس الناس لها الظاهر بس
وانت رافضة تجي تعيشي معايا الناس حتكل وشي ياسمر بقائك كداه ميش مضبوط انا واثق من أخلاقك داه أكيد والله
الستر حلوى ياسمر محدش ينكر أن كل ست لازم لها راجل يسندها ويحميها ويريحها
ربنا خلق لاثنين عشان يكمل بعض
وعلى رأي المثل ظل راجل ولا ظل حيطة
سمر انا ميش فاهمة انت عايز مني ايه شريف عايزين نستر عليك ونسترك بدلا قعدتك دي
سمر المطلوب مني ايه
شريف تتجوز ي
سمر انا
اتجوز
صرخ في وجهه اه تتجوز ي ياسمر
سمر :بصدمة اتجوز
صرخت في وجهها اه تتجوز وتريحينا من الفلم داه خلاص الناس مابتبطلش تجيب في سرتك وانا الصراحة ميش عايزة بعدكم كم سنة يجي حد بنتي ويقول لها عمتك كانت
ما انت لاسف محسوبة علينا
سمر بعصبية واضحة يجيب سرتي ليه ماتحترمي نفسك يامدام ماتتكلم ياستاذ شريف مطت شفتيها وعتدلت في جلستها انا اقولك ماهو ياحبيبتي لما تبقى وحدة قاعد لوحدهاوكل يوم وواحد طالع والثاني نازل وأهل الحتة يجو لشغل عند اخوكي ويحكو له على عربية ركن يوما قصاد بيتك ويسألوه عن صاحبها اللي كل يوم وثاني طالع عند جنابك لازم الناس تتكلم وتجيب سرتك ياملاك ياأم جناحات

 

 

 

 

سمر:التي كانت مذهولة لتنتفض بغضب وهي تقف انت بتقولي ايه
قومي اطلعي برة بيتي ماتعتبهوش تاني
احلام :بسخرية هههه لما يبقى لك بيت ياسوسو هانم اقعدي ياانسة سمر بلاش لعب العيال داه من الاخر
سمر بعصبية انت ازاي تكلمني كداه هي تنظر في شقيقها انت ازي تسمح لها تتكلم معايا كداه
انتم عايزني مني ايه
احلام ببرود جليدي نستر عليك غلطنا
سمر إنت تخرصي ولا اقسم بالله العظيم انسي سنك وانك مرات اخوي وامسح بيك الحارة لحد هنا وكفاية
احلام :سامع ياشريف ميش قولتلك ياشريف اختك خلاص فلت عيارها والقطة المغمضة فتحت بقت بتخربش
سمر اه بتعض كمان بتقطع باظافرها واسنانها لوحد فكر يهوب نحيتها انا اشرف منكم كلكم
شريف ليه الكلام الغلط داه ياسمر حد قال عنك حاجة وحشة
سمر بسخرية وهي تضرب ظهر كفها بيد الأخري لاماقلش ياخوي
ماهي الهانم بتحدف طوب وجنابك قاعد بتسمع وترمي وراك ياأخي حس دانا أختك أختك
ربنا حيحاسبك علي بتعمل فيا ياشريف إيه افترى داه وظلم حرام عليكم
هات من الاخر ياشريف عايز ايه
شريف عايزين نستر عليك حدجته بنظرات نارية اكمل
ترحمني وترحمي نفسك من القال والقيل
نظرت فيه بنظرات ذات معني
ايوه بتهمني مصلحتك حتى لو ميش مصدقة اللي بقوله
احلام :روحنا وريح نفسك العريس جاهز ماعند وش طلبات وراضي بيكي زي ما انت مستعد يتحمل مسؤلية بنت اخوكي ويربيها زي بنته
وحنجي على نفسنا ونسبلك الشقة تعيش فيها بس على الله يطمر
نظرت فيهما كأنها لأ تعرفهما ليستدير الاخيها بترجي بس انا مخطوبة ياشريف وطارق قاري فاتحتي
دوت ضحكة قوية زلزلت المكان من زوجة أخيها انت بتتكلمي جد انت عبيطة
شريف عيب ياحبيبتي
سمر التي تجمعت في عيونها دموع العجز والقهر باسف هه عيب كثر خيرك ياسندي
احلام ؛لا يقوم يلطشني قلمين عشان جنابك ترضي وضعت الساق فوق الساق وعتدلت لتواجهها يونس طلب ايدك وا حنا وفقنا وحنحدد معاه معاد كتب الكتاب وتلبيس الدبل في يوم واحد الاسبوع الجاي بعد شهر
صرخت انت فاكر ة نفسك ايه فوقي

 

 

 

 

احلام :اصلي بسمع جعجعةميش شايفة الطحين
نظرت في شقيقها الملتزم الصمت وزوجته تقود القافلة توجههاكيف تشاء
لتضيف بعنجه وتكبر أحمدي ربنا انه فيه حد رضي بيكي
كمان ميش ح يكلفك حاجة ويتحمل مسؤوليتك ومسؤولية بنتك بعد ماخطيبك فلت بجلده مافيش حد حيرضى يبص في خلقتك واللي انت فاكره أن الناس مصدقة انه سابك عشان انت مارضيتيش تتخلي عن بنت اخوكي دي حجة واهية ماحدش ماصدقها يونس عارف كل الكلام الزفت الي بيتقال عليك وراضي بيكي كثر خيره احسن من اللي خمسة سنين قاعد يتصرمح معاكي في الاخر خلي بيكي بعد مازهق شوفي يا بنت حماي العزيز انا ميش هكذب عليك وقولك انه مصلحتك بتهمني
وانا جاي اعمل فيك خير لا
اخوكي زهق من تمردك وكلام كثرعليكي تقولي ايه اللي تغير حقولك زمان كنت واحدةمخطوبة وتقريبا في عصمة راجل يحكم ويشكل فيكي
دلوقتي انت ماشي على حل
قاطعتها بعنف كلمة ثانية حتشوفي مني تصرف ميش حايخطرلك على بال نظرت إليها باستخفاف وتابعت أهي فرصة وجايبهالك رغم اني ميش عارفة هو متمسك بيك ليه بعد أن أنهت الكلام الذي لم تسمعه نصفه نظرت في شقيقها الملتزم الصمت يعني انت موافق على الكلام اللي مراتك بتقوله ياستاذ شريف
شريف “:سيبك من كلام مراتي وسمعي مني الجوز ستر ونص الدين طارق خلاص باع لوعايز ماكانش سافر وسابني أو على الأقل كان بعث يسأل ويطمن
ترقرقت عيونها بدموع الأسى ولألم
واللي باعنا نبيعوونشتري اللي شارينا وطالب رضينا بلاش تجري وراءالوهم
طارق صفحة لازم تطويها وتنسيهاوتبتدي من جديد زي ماهو ابتدى من غيرك هوقرريستقل ماتكونش في حياته مسحت دموعها بسرعة تنهد ميش قصدي اجرحك والله
بس هو لوكان عايزك كان عمل المستحيل عشان يتمسك بيكي ماكنش عمل مشكلة من فراغ اللي بيحب يضحي ويشل هم حبيبه ميش يتخلى عليه ويقول يلا نفسي
طارق باع ياسمر
زفرت بغيظ يعني سي يونس داه شال مسؤلية نفسه عشان يشيل مسؤلية غيره ياشرف داه مدمن ااتمنه على نفسي وبنتي ازي

 

 

 

 

احلام ؛كان وتعالج والحمدالله ياشيخة ربنا بيقبل التوبة انت ميش الملاك الطاهر برضة
شريف خلاص بلاش الكلام الزايد داه ياسمر هو كان شاب طايش وربنا تاب عليه وربنا بيقبل التوبة
سمر بنرفزة داه مابقالوش شهرين طالع من السجن داه رد سجون ياشريف حرام عليك
احلام :بنرفزة يعني هو دخل عشان حرامي
في شركة ال عمران للمقاولات
كان يراقبه بصمت وهويتلذذ بشرب قهوته بكثير من التلذذذحد الاستفزاز
انهي فنجانه ووضعه بهدوء مستفز حلوى القهوة ياحاج ياسين إبتسم بلطافة ممزوجة بالسخرية
أنجز ياعاصم انا ماسك نفسي عليك بالعافية ضحك بقوة عمري ماتوقعت انك توصل للمرحلة دي ماعلينا انا جاي اعتذر وانت عارف اني مابعرفش اعتذر قدام حد غيرك اغمض عينه يخفي غصة مريرة متحجرجة في حلقه لا يريد ان يكتشف عليها
انا مغلطتش هي اللي اسفزتني قللت ادبها معايا ولولا إنها حاجة تخصك انا كنت ندمتها على الساعة اللي تولدت فيها صرخ في وجهه عاصم الصاوي اتكلم عدل واحترم نفسكك
كضمهاعاصم في نفسه غصباعنه
انا ميش. عايز اتكلم في الموضوع ياعاصم سمر منطقة محرمة ياعاصم ميش محضورة بس
إبتسم عاصم بخبث
ليزفرالاخربعنف ليضيف بغيظ وبسرعة في عوجالة انا نويت اتقدم لها
ضحك بقوة من ارتباكه
رفع عيونه محذرا
قطع ضحكته غصبا عنه فرحت لك والله ياياسين انت طيب وتستاهل كل خير بس ماتوقعتش تقع من اول مرة بشكل داه
جواز على طول انت حبيبي هويقوم ليعانقه كنت شاكك في الموضوع من يوم فرح محمد البنت
زمجر فيه
خلاص سكت
هويبتعد ويعود الى مكانه تنهد انت اكثر شخص عارفني ياسين أنا مابخونش ولا بحب الخيانة مبروك ياحاج ياس ربنا تمم لكم بخير انت والحاجة سم نظر اليه ليقطب بين حاجبه هويقطع الكلمة
لا كداه إنت زودزودتها يعني انا حبص لمرات اخوي بغيظ انا مستحيل اكون كداه
حتى اني نسيت الكلام السم إللي قالته
ياسين تستاهل ماانت واطي
عاصم ؛بصدمة انت بتشتم ياحاج
ياسين نظرفيه بلاش تاذيني بيها ياعاصم مهما حصل انا بتوجع أوي لوحد بصلها بص مش لطيفة انا عمري ما اختبرت المشاعر دي قبل كداه انا لماشوفتهااول مرة تأكدت انه عندي روح وقلب بينبض اغمض عينه دي روحي ياعاصم روحي اللي بقالي

 

 

 

 

سنين مستني ترجع تسكن جوي
عاصم ؛ وهويبتسم ابتلع ريقه بلاش تنسحب كداه وراء عواطفك طول عمرك تفكيرك منطقي ماشي وارءه دماغك ياحاج
ياسين؛إبتسم انا بقيت مسلوب الإرادة ياعاصم انا كان ممكن اموتك لحظتها خليك بعيد عنها لوسمحت انا طبعا بعد الجواز ميش ناوي اخليها تشتغل وتتبهدل كفاية عليها لحد كداه تنهد وهويغمض عيناه في حيرة مما يفكر فيه لأ يدري متي وصل لهذه المرحلة
عاصم بتفهم انا فاهمك وحاسس بيك ياياسين بجد عشان كداه بقولك بلاش تسيب عواطفك تسحبك كداه إنت طول عمركشخصية محافظة قوية
انت قلبك طيب لوانجرح حتتعبه أوي بلاش تدي حد أكثرمن حقه ماحدش يستاهل تديله عمرك صدقني كلهم زي بعض والخيانة طبع في البشر ماتخليش حد يستبيح عواطفك ويأخذ كل حاجة بسهولة
صدقني كل حاجة بتزيد عن حدها بتقلب ضدها حتى الحب في حد ذاته لوزاد عن حده حياذيك من غير ما انت تعرف
ياسين نظر إليه بشفقة حاسس بيك ياعاصم أكثر من أي وقت عشان كداه بعذرك وحفضل اعذرك
سمر بقت روحي ياعاصم نبض قلبي اللي بحس بيه كل ماتجي سيرتها تأكداني دي نصي الثاني اللي تخلق عشان يكمل ني عشان كده ربنا وهب لي حبها وزرعه في قلبي بقوة دي
ابتسامة مرتجفة ارتسمت على شفاه عاصم
أخير شفتك عاشق يا حاج ياسين
ياسين المبتسم بوله انا عايز اعيش المشاعر الجميلة دي كلها في الحلال وبامايرضي الله
غير عاصم الموضوع برومته
يعني مسالتنيش انا انسحبت من المناقصتين ليه
ياسين ببتسامة هادئة أكيد عندك سبب ومهم جدا
انا واثق فيك ياعاصم عمرك ماتبعني
عاصم ببتسامة لعوباماكرة بس انا بعتك وقبضت ثمنك
ياسين قهقه بصوت عالي مبروك عليك ياابن الصاوي
عاصم ؛بغيظ انا مابهزرش انا قابض الثمن ياسين قاطعه حلال عليك بس كان ممكن تطلب الضعف معرفتش تستغل الفرصة كان حيدفع انا عارفه رخستني أوي
عاصم بصدمة عارف هز رأسه باجل طب حس كداه خلينا نلعب على المكشوف نظرفيه. هويبتسم بخبث مدروس اتفضل انا سمعك
قاطعهما طرقا على الباب اذن له بدخول
دخلت سلوى بطلتها المميزة ملقيت التحية بإحترام وعملية
السلام عليكم
ياسين قام مسرعا نحوها وبلهفة مرحبا اهلا وسهلا ياماما
عاصم وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ياسين **اهلا وسهلا ياست الحبايب ابتسمت بلطافة منورة
سلوى وهي تحدجه بنظرات مريبة ايه يا ابن الصاوي مستني اذن عشان تقوم تسلم عليا
زم شفتيه بمتعاظ ليقوم مقبلا يدها ازيك ياطنط
بلامبالات كويسة يعني ولاطمر فيك
ليعود إلى مكانه هي تراقبه وتستقر على كرسي ياسين السعيد بوجودها لايق عليا المكان ياياسين صح
ياسين جدا ياماما يعني ماقالت ليش انك جاي
سلوى عايزني اطلب منك اذن عشان أخرج ولا عشان اجي هنا

 

 

 

 

ياسين مقاطعا لا طبعا انت تشرفينا نظرت إليه بمكرسرحانة مدروس انت ماعينتش سكرتيرة مكان أمل
تنحنح احم
لينطق بدل عنه عاصم مكر لوماعندكش حديسد مكان نفرتيتي اناعندي ليك وحدة شعلة من النشاط والاجتهاد والذكاء اشتغلت معايا سنتين يعني عملها ممتاز كمان ثقة والواحد بقى بيركز على مسألة الثقة دي أكثر من المؤهلات لأن اكتسبها حيجي مع الخبرة نظرفي سلوى بمكر وهي تأكد مايقول بإماءة من راسها
وانا ضمنها والله يعني اطمن نظرفيه هويبتسم بسماجة
سلوى ببتسامة ماكرة ما انت محتاج حد يقوم بشغل أمل لحد ماترجع وانت عارف انها مطولة الغيبة انت عارف ظروفها
عاصم على فكرة ياسين ظروف البنت ميش حلوى محتاجة الشغل أوي
سلوى عادي ياياسين شوفها يمكن تنفع انت محتاج لحد يساعدك
عاصم والله البنت محتاجة الشغل ظروفها صعبة جدا ياحج جربها ميش ح تندم نظر إليه بتوعد ماشي ياعاصم
عاصم هوياخذ هاتفه بسرعة اتصل بيها عشان تجي دلوقتي
ياسين ببتسامة مصطنعة من تحت أسنانه خلاص ياعاصم انا لما احتاج لها اتصل بيك
عاصم الذي كتم ضحكته بصعوبة هويقوم استأذن انا
قاطعته سلوى اقعد ياعاصم انا محتاجك في موضوع نظر في ياسين باستغراب وهويجلس خير ياطنط
سلوى التي لوت شفتيها بمتعاظ
ودون مقدمات ماجد بيخطط لايه يا عاصم
عاصم هوينظر بحيرة لها ميش عارف
سلوى بس ممكن تعرف ياعاصم انا عارفة إبتسم بسماجة هويرفع حاجبه هوينظر إليها يقول إزاي
ابتسمت بمكر إزاي داه شغلك انا عارفة ان شركة الوالد دخلت على المناقصتين احتقن وجهه بغضب جحيمي معلهش ياعاصم ميش وقت الزعل وخلي كرامتك على جنب زي مالعبت على ماجد المرة اللي فاتت وفهمته انك حتبيع صاحبك العب عليه وخليه
اختنق بغيض وهو يرها تقلل من شأنه
لتبتسم بخبث خلينا ماشين على نفس الوتيرة
ليبتسم بخبث مدروس ماتخلتش انك بذكاء داه أنا سمعت عنك كثير بس كدا
ضحكت بقوة على غروري و هي تنظر إليه بمكر يتطاير من عينيها دي شهادة بعتزبيها
يابشمهندس
نظرت فيه باستخفاف اغاضه انا الصراحة عجبتني لعبتك كان ممكن تطلب أكثر من اللي طلبته طلعت ميش ابن سوق خالص
داه ياسين عمران
كنت ح صدق انك بعته
عاصم هويبتسم بسخرية لاذعة انا بعته فعلا

 

 

 

 

سلوى:حلال عليك البيعة انا اتصلت بامجد إنت اتصلت بيه
تغيرت ملامحه وتوتر إبتسامة على شفتيه
أضافت
لنفس السبب اللي إنت اتصلت عليه
غيرت نبرة صوتها من التلاعب إلى الجدية انا فهماك ياعاصم مادم هدفنا واحدة ميش مهم الوسيلة. ابتسمت بسمة جانبية خبيثة الغاية تبرر الوسيلة رغم اني طول عمر بمقت فلسفة ميكا فيليلي واناعارفة انك من المعجبين بيه جدا
عاصم الذي حيرته فعلا نظرتها
في بيت سمر
ميش موافقة ياشريف ميش الجواز قبول ورضى انا ميش رضية
احلام ميش بكيفك
سمر بعصبية لأ اسمحي لي بكيفي انا ميش قاصرة ولا فقدت الأهلية عشان تجبرني ياشريف ولوكان على العلاقة اللي تربطني بيك اتبرمني مني ياأخي وارتاح وريحني انا زهقت
احلام ميش قولت لك ياشريف بيه البنت تفرعنت ميش عامل حساب لحد خلاص البنت
سمر بنت لما تبتك مالكيش كلام معايا شوف ياشريف أنا ميش ح طاطي راسي تاني لحد عشان يدوس عليه مراتك ميش عايزة تجيبها البر
اغمضت عينها تبتلع غصة مريرة انا تعبت بجد وان كان على يونس بيه قول البنت مخطوبة مافيش نصيب ربنا يرزقه بالزوجة الصالحة
احلام :ميش بقولك البنت تفرعنت ومافيش حد يقدر عليها ويكسر دماغها غير يونس
سمر بعصبية لأ لأ بقى داه بعدك
اهوبقول لكم انتم اللي اثنين ابعده عن طريقي وتقوشري احسن لكم
وان كان على بيت ابوك اعتبرني مستأجرة وحدفع لك الإيجارة كل شهر حلو عني بقي انا مابقاش فيا خلاص
وسي يونس لوانطبقت الأرض على السماء ميش حتجوزه ميش ح اتجوز خلاص ياشريف
شريف ايه العبط اللي إنت بتقوليه
احلام ميش بقولك عيرها فلت والبنت داير على حل شعرها ولاعمل حساب لحد ولا همهمها حد بقولك الناس بتتكلم وتقولي اشاعات وكلام ناس فاضية أهو شوف واسمع
وانت جنابك واقف تتفرج على بجاحتها وقلت ادبها
نظرت فيها سمر بغل
ميش انت اخوها الكبير ربيها اديهاقلمين عشان تفوق نظرت فيها بغل وحدة قليلة التربية
توجهت لباب وفتحته لتنظر في المارة لاحقها شريف بخوف فبعد مافعلته لم يعديثق في تضرفاتها لتلحق احلام وهي تلعن وتسب فيهما معا
نظرت في المارة كمجنونة لتجد والد أنس فتمسكم انت عارفني ياعم
اب أنس مالك ياسمر يابنتي تمسكت به بقوة أنا وحشة مشي بطال
اب أنس قطع لسان اللي يقول كده
سمر بتوتر هوانتم شفتوه مني حاجة غلط و لا عيب
لا

 

 

 

 

سمر طب اقول اني اشرف من الشرف واني صينى نفسي وعرضه قوله اني ميش ماشي على حل شعري ولا انه فيه حد بيعتب باب شقتي غير ام أنيس وسهام وشهيناز
هوانتم عمركم شوفتم راجل عتب بيتي صرخت باعلى صوتها قولللللللللل له
اشفق الرجل عليها يابنتي انت بنتنا وعرضنامحدش يقدريتكلم عيلكي
سمر لأ بيتكلم ياعمي وشريف مصدقهم طب قول انت تعالى قول خلي أهل الحارة كلهم يجو يشهدو الله والله ياشريف أنا
شريف؛ كفاية جنان بقى ودخولي فضحتينا كل مرة عمل قصة شكل وهويسحبها بعنف دفعته بقوة هي تصرخ بجنون انت ميش مصدقيني ليه
شريف هو ينظر إليها استغفرالله العظيم
احلام ميش قادر عليها عجباك الفضايح دي ولما الناس علينا خذوهم بصوت ليغلبوكم
شريف بعد أن فلتت أعصابه اخرصي يااحلام
بكت سمر بألم وقهر اجتمع المارة يسألون عما يحدث سمرالتي فلتت اعصابها منها حد يقول هو انا وحشة عمركم شفتوه عليا حاجة غلط
بينما ياسين كان يتوجه هو وسلوى بسيارته إلى بيتها وهالة من السعادة تلفه
سلوى :أنا جاي مخصوص عشان اشوفها في المكتب عشان اخلي الأمر عادي وماحرجهاش
ياسين السعيد جدا عادي ياماما قولي انك جاي تطمني على ملك ميش مشكلة أكيد جتحبيها ياماما
سلوى بمكر قصدك ملك طبعا
ياسين؛ أكيد
في هذه الأثناء وصل عاصم لبيت محمد. الذي بمجرد فتحه لباب صدم عاصم
عاصم “؛وهوينزع نظارته ايه دي اتفضل عندك
محمد. وهويبتعد عن الباب بدهشة اتفضل اهلا وسهلا من هنا بنظرة صقر حام في الشقة ديكورها حلوى
محمد شكرااتفضل ياعاصم تشرب إيه نسكافي لوسمحت خرج مستغربا للينادي لينادي على سهام
سهام
سهام نعم ياحبيبي من اللي كان بيرن
محمد عاصم الصاوي اعملي نسكافيه و واحد شاي
باستغراب هوجاي ليه
ميش عارف ياسهام والله
عاد مرحبا به
عاصم ميش ناوي تبطل الهبل اللي إنت فيه وترجع لشغل
نظرفيه بعنف لا ناوي استقيل
عاصم :بنرفزة تستقي تستقيل انت تجننت ميش انت شريك زيك. زي
تسمرت سهام مكانها وهي تتمتم بصدمة شريك
محمد::اشتريها
اشتري الأسهم بتوعي و فضها سيرة
دقت سهام الباب ليقطع كلامه متجها إلى الباب أخذ منها السنية تسلم ايدك ياقلبي
هز رأسه وهو يزم شفتيه بتهكم تقدم ووضع السنية أمامه اتفضل
إبتسم بصدق عملين بسبوسة ولاجايبنها
محمد. لا معمولة في البيت
عاصم باين شكلها حلوى هويذوقهاحلوى أخذ كوب الشاي وبدء يشربه ويتناول البسبوسة نظر محمد في تصرفاته الجديدة عنه وابتسم هو ياخذ فنجان النسكافيه هويشر له ولا محتاجه
عاصم المتلذذة طعم البسبوسة لا بس بلاش تبص في طبق البسبوسة
ضحك محمد. بصحتك
عاصم ؛حلوى المدام ذوقهايجنن ربنا يخليها لك
محمد هويبتسم يارب بس مش هي اللي عملها
ضحك بمكر أكيد عسل على قشطة اللي عملها يبقي عرفني عليها عشان أشكرهاب نفسي
محمد بمكر بلاش احسن
عاصم ؛نشكرها من بعيد لبعيد وتعمل لنا سنية لينا أصل مامابتحبها
محمد ؛ حخلي سهام تشكرها بس تعملك معتقد ش
رفع حاجبه باستنكارليه
ضحك محمد على شكله
عاصم ؛ لاماتقوليش مستمستحيل
هويتوقف عن الأكل سديت نفسي الله يلعنك مسح فمه بعنف لوعارف انها حاط فيهاصباعهاالمعفةماكنتش قربت منها دي حتى وحشة ومعفنة زيها
محمد؛ا هه
في غرفة سهام كانت جالسة تسأل في حيرة محمد. عنده أسهم يعني هو شريك في الشركة ميش مجرد مهندس بيشتغل طب ازاي
في النادي
كانت ماجدة جالسة مع صفية كعادتهما التي أصبحت روتين يومي لهما
ماجدة :على كداه سرين موافقة

 

 

 

 

صفية بفرح أكيد أنا أقنتعها أصل الأستاذ ياسين بسم الله ماشاء الله عليه أي ام تتمناه لبيتها بنتي الدكتورة كانت رفض فكرة الجواز نهائي بس لما قولت لها على ياسين بيه سكتت وسكوت علامة الرضى
هوبس لو يتنحنح شوي أصله ياماجدة هانم ميش مديها اي إشارة طمتنها ملفوف بالغموض
مايمكن بيفكر في ووحدة ثانية مانا ميش عايزة بنتي تتعشم بهوى كذاب اه بنتي غاليا عليا اوي ميش عايزة يتكسرقلبها
الصراحة ياماجدة هانم ابنك معبرهاش خالص
ماجدة؛ لالا ميش كداه ياسين متدين وبيحب كل حاجة في ايطار ها الشرعي هوخجول شوي بس اكيد لما يقرب من بعض الحاجز داه هيزول وحنا مهمتنا نقربهم من بعض حتى لو ميش منتبه لها نخله ينتبه سرين. بسم الله ماشاء
تبادل الابتسامات لتطلق صراح الخطط المستقبلية
في أحد الأحياء الشعبية كانت تركن سيارتهالتترجل بجمالها الفتان نظر فيها أحد الشباب المتكىء على الجدار بإعجاب مسيل للعاب هو القمر حن ونزل لارض المعفنة دي ايه الصواريخ اللي بتحدف علينا في عز النهار توجه نحوها ملقيا التحية
اهلا هوالامؤخذ القمر غير توقته
نظرت فيه نسرين بتعجب حضرتك بتكلم ني
نظر بإعجاب صارخ وعيون وقحة ايوه ياقمر في لليلة تمامه اي خدمة احنا تحت الطلب واللامر
سرين :بهدوء انا بدور على محل لإيجار اعتقد اسم صاحبه الأستاذ عبد المنعم جابر
ضحك بمكر بقي المعلم عبد المنعم بقي أستاذ
بخبث اه عارف طبعا ياموزة نظرت فيه بغضب
اسف اسف اسف يا أنسة
نسرين ؛بنرفزة ممكن لو سمحت تدلني عليه
ابتسم بخبث. لا ممكن ايه. انا اوديك ليه مخصوص. وأمن عليكي كمان واحنا نطول نطول القمر
يلا معايا يشمس وقمر مجتمعين
سارت بضع خطوات ثم توقفت هو المكان بعيد عن هنا
الشاب لا مستعجليش
توجست خفيةمنه. ثم توقفت ممكن تكتب لي العنوان وبقي اروح لوحدي
كز على أسنانه بغيض حتوهي يا أنسة
نسرين. لاماتقلش انا اكتبه على الموبايل وج
انفجر ضاحكا مما تتفوه به ميش ح ينفع لأن المكان ميش موجود على أي خريطة
نسرين بسخرية ليه هو على سطح القمر
الشاب بوقاحة مالقمر معايا هو جاني. نروح ليه ليه
نظر عمر لمصدر الصوت هو يغلق عيادته الولد داه ميش حيبطل
الشاب وقفت ليه يا أنسة
نسرين. خلاص انا غيرت رأيي
الشاب بغضب غيرتي ايه ياختي الراجل مستنينا
نظر عمر بسرعة نحوى الصوت للتأكد مما سمعه
بصدمة نسرين اتجه إلىها بسرعة إليها قبل أن يصل الشاب وأخذ بكفيها محتضن بين كفيه ازيك ياحبيبتي ماتصلتيش بي ليه هي فعلا مفاجأة لذيذة ميش متوقعة هويبتسم بتصنع
نظرت فيه بذهول وصدمة لاتعرف حتى مالذي يحدث
عمر الذي استدار لشاب وكله غضب كتمه بصعوبة متشكر يا دي بوه الدكتورة خطبتي أصلها اول مرة تجي هنا
بتسم بسماجة كانت تعرفنا انت جميلك مغرقانا نحميك باروحنا أطلق صفير مدوية مبتسم أصل العيال كانو بينظف في العربية
نسرين بعبط انا لس منظفها من جذبها بقوة حتى تاوهت وهويدعي الابتسام
شكرا كلك مفهومة
نسرين :ممكن ادفع لهم. لونظفوها
كز على أسنانه وسحبها بعيد فيما هي تنظر إلى يده التي تحتضن كفها بسعادة رغم قسوة قبضته وجره لها بعنف ظاهر الاان نبضه كان يسري في. عروقها فتحدث بداخلها زلزال من السعادة حاولت أن تضاهي خطواته المتسارعة لم تستطع تعثرت مرات عديدة بسبب الحفر المزروعة في الطريق
ما ان وصلاالى السيارة
حتى صرخ افتحي الزفت نظرت إليه بعيون يملؤه العتاب واللوم ابعد عيونه عنها وهويزمجر ماتبصليش بعيون القطة الوديعة دي لأنها مبناثرش فيا
فتحت سيارتها وركبت بسرعة ليغلق الباب خلفها بعنف حتى كاد يخلع من قوة دفعه انطلقت هي بسرعة رهيبة قبل أن تنفجر ة دموعها
زفر بغيظ وهوينظر لاثر الغبار الذي خلفته خلفها أغلق على قبضة يده بقوة حتي ابيضت وعروقه برزت
في الحارة
كانت سمر. في عرض ملحمي تطلب من الحضور أن يشهد براءتها كبراءة الذئب من دم ابن. يعقوب
ماهولازم كلكم تقول لست مرات اخوي واخوي أن كل الكلام اللي بيقوله كذب
وصل ياسين بقلب ينبض بجنون أخذ يدى سلوى قبلها شاكرا
سلوى بحيرة الظاهر اننا اخترنا توقيت غلط
هي تنظر إلى تجمع الناس نظر بسرعة هو يترك يدها ليمرعلى قلبه ألم شديد كان شخص قبض على قلبه بشدة
لايعلم ماسر ذالك الشعور الذي سحق عضلة قلبه
سلوى أكيد حناقة ماهو طبع الحارة كدا كدابيتخانقو على اتفه الأسباب حاجة مخجلة وكان الحضارة بتتاجاهلهم بجد إبتسم بتوتر انزل اشوف ايه اللي بيحصل
سلوى هي تمسكه بخوف حاسب دول ناس همج اوعي تقرب خليك بعيد هم أكيد يعرف يحلو مشاكلهم مع بعض ربت على يدها اقفلي الباب لحد ما ارجع
ساربخطي متسارعة ونبض كطبول واضع يديه في جيوب بنطلون وهو وتقدم رويدا رويدا تنفس الهواء مبتسما والله شامم رحتك ياسمر ابعد بعض الذين اعترض طريقه ليصل حيث نقطة الانطلاق قرب بيتها جحظت عينه بصدمة وهويرهاتمسك شخص بتلابيب قميصه وتصرخ انت ليه عمرك محبتني ليه ديما بتكسرني رغم والله.طول عمري بحبك

يتبع….

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة الرواية كاملة اضغط على : (رواية كان حبا)

اترك رد

error: Content is protected !!