روايات كاملة

رواية وللنصيب رأي أخر كاملة بقلم علي محمد (جميع الفصول)

 رواية وللنصيب رأي آخر كاملة بقلم علي محمد (جميع الفصول)

رواية وللنصيب رأي آخر كاملة بقلم علي محمد (جميع الفصول)
 رواية وللنصيب رأي أخر كاملة بقلم علي محمد (جميع الفصول)

رواية وللنصيب رأي أخر كاملة بقلم علي محمد (جميع الفصول)

مقدمة الرواية

ابطال وشخصيات رواية
وللنصيب راي اخر ????
خلود 22 سنه محجبه وجميله بتدرس في 4 كلية تربيه محبوبه من الكل
محمود الاخ الاكبر لخلود. 26سنه خريج كليه تربية رياضيه
كريم : الاخ الاصغر لخلود.4 سنين خفيف الدم مشاكس
المهندس مصطفي والد خلود 45 سنه
مدام. سحر والدة خلود 43 سنه ربة
علا 22سنه منتقبه جميلة جدا حافظه لكتاب الله
ومحبوبه من الجميع بتدرس في الفرقه الرابعه بكلية الاداب
شمس الاخت الاصغر لعلا تدرس في الصف الثالث الثانوي
زين الاخ الاكبر خريج. كلية التجارة يعمل كمحاسب في احدي شركات الادويه
مدام ليلي: والدة علا 40سنه تعمل ربة منزل
الحاج حسين والد علا يعمل في عطارته
نغم جميله جدا محجبه حجاب خفيف تدرس في الفرقه الثالثه كلية السياحه والفنادق
ادم الاخ الاكبر لنغم خريج كلية تجارة انجلش يعمل كمحاسب في احدي شركات والده
مدام ياسمين: والدة نغم 45 سنه تعمل مدرسه. في مدرسه خاصه
عبير: غير محجبه.تعشق الموضه19 تدرس في الفرقه الاولي بكلية العلوم
شروق:الاخت الاكبر لعبير مطلقه ولديها ابنة صغيرة تدعي لوجين
جاسر:الاخ الاصغر لعبير 4 سنين
استاذ شاكر :والد عبير 50 سنه لديه محل ملابس رجالي
مدام.هند: والدة عبير 45 سنه تعمل ربة منزل
ابطال اخري
حازم: 22.سنه يدرس في كلية الاداب عين شمس
حمزة: خريج هندسه عين شمس يعمل دليفري في احدي المطاعم. مؤقتااا.
حسام.: 28 سنه يعمل محاسب في احدي البنوك
طارق 22 سنه يدرس في الفرقه الرابعه كلية التربيه
محمد: خريج.كلية طب جامعة عين شمس يعمل كطبيب بشري في احدي المستشفياات ملتزم متدين مرح محبوب من الكل
سلمي: الاخت الاصغر لمحمد في الصف الثالث الثانوي
عمر 19 سنه يدرس في كلية اداب ويعمل في محل للهواتف المحموله بعد الجامعه
و فيه
شخصيات تانيه هتظهر معاناااا هنتعرف عليها من الروايه.. ????
✍️ علي محمد
كل يوم الساعة 10 م كونوا بالقرب

رواية للنصيب رأي اخر الحلقة الأولى

رواية
وللنصيب راي اخر
الحلقه الاولى
مقدمة:
لا احد يستطيع ان يملك مشاعره والوقوع في الحب امر ليس بمستحيل فالحب ياتي علي غير ميعااد فيحبنا اشخاص ونقع في حب اخرين لكن للنصيب راي اخر
امام احدي الكليات بجامعة عين شمس ولاسيما كلية التربيه تقف مجموعه من الفتيات يتبادلون الحديث فتقترب منهم صديقة اخري لهم مبتسمه قائلة
صباح الخير يابنات
الفتيات: صباح الخير ياخلود.
خلود: مالك يا سمر مبرقالي كده ليه
سمر: بغيظ بصراحه كده مغلوله منك اوي ياخلود
خلود: باستغراب مغلوله مني ليه انا عملتلك ايه
سمر: مشيرة لندا قولياها انتي ياندا عشان انا معنديش خلق للبت دي
ندا: صلوا علي النبي ياجماعه مش كده
خلود: بعصبيه هو فيه ايه بالظبط. ياسمر
سمر: حضرتك كنتي واقفه مع طارق ليه مش ده اللي اول امبارح ورينهولك واقف مع بنت عند اداب
خلود: يعني هو ده كل اللي مدايقك مني
سمر: اه يا ست خلود. ولولا انك. اختي مش بس صحبتي انا مكنتش هدخل اصلا ولا ازعل انك. عملتي حاجه زي كده
ندي: بصراحه كده يا خلود. سمر معاها حق وخايفه عليكي من اللي اسمه طارق ده
خلود: بس طارق بيحبني وهيتقدملي يا سمر
سمر: يااه هو لسه. بيضحك عليكي بالنغمه الكدابه دي يا بنتي فوقي احنا اهو بقينا في رابعه وهو من سنه تانيه وهو بيقولك كده
خلود: قصدك يعني طارق بيضحك علياا
ندا: وليه لاااا
خلود: بخوف يعني ايه……
سمر: يعني تقوليله ييجي ويتقدملك ولو بيحبك بجد هيوافق ولو موافقش… يبقي البيه بيتسلي بيكي
خلود: بخوف وتوتر خلاص ماشي هكلمه وهشوف رد فعله ايه!!!
*****************
داخل احدي المطاعم
تجلس نغم برفقة صديقتهااا المفضله وبعد لحظات اقبل الويتر قائلا
اهلا وسهلا يافندم طلباتكم ايه
نغم: ممكن منيو لو سمحت
الويتر: اتفضلي يافندم
بعد. لحظات
نغم: لو سمحت هاتلنا شاورما ولا مش هتاكلي شاورما يانورهان
نورهان: وهي تنظر الي الويتر من تحت لفوق بقولك ايه يا
الويتر: بهدوء بشمهندس حمزة يا انسه اؤمري
نغم: باندهاش وصوت منخفض بشمهندس
نورهان: بسخريه طب يا بشمهندس اتفضل هاتلنا الحاجه اللي طلبناهاااا
حمزة: بهدوء ماشي يافندم دقيقتين والطلبات هتنزلكم
نغم: ميرسي جدا
نورهان: انتي سمعتي قال ايه. بشمهندس انتي مصدقه اللي قاله ده
نغم: وما اصدقش ليه فيها ايه شاب مجتهد وبيشتغل اي شغلانه احسن من قعدته
نورهان: يابنتي انتي هتجننيني ازاي بشمهندس وشغال ويتر في مطعم ما اشتغلش ليه بشهادته
حمزة: بعد. ان قدم لهم الطلبات اسف بس عاوز اقول للانسه حاجه اولا انا مش الويتر انا شغال دليفري بس لما الاستاذة شاورتلي انا جتلها من باب الذوق ثانيا بقي ده كارنيه النقابه يعني انا مش. بكدب علي حضرتك. وعارف انك مستغربه انا ازاي بشمهندس وشغال في مطعم ومش شغال بشهادتي…. محدش في مصر كلها يا انسه بيشتغل بشهادته واحسن اشتغل ولا اقعد كده.عاطل من غير شغل استني اشتغل بشهادتي اسف اني ازعجتكم عن اذنكم عشان معايا اوردر
نغم: بابتسامة خفيفه اتفضل
نورهان:بخجل هو انا احرجته مش كده
نغم: عادتك ولا هتشتريها
نورهان: حاسه. اني شفت الواد قبل كده. بس مش عارفه فين
نغم: انتي مركزة معاه ليه اوي كده كلي وانتي ساكته
نورهان: بصراحه كده الواد. قمر هههههه
نغم: باستغراب انتي كمان هتعاكسيه اطفحي وانتي ساكته خلينا نمشي
نورهان: اوكي
نغم: محادثه نفسها مش عارفه ليه حاسه ان انا كمان شفت حمزة ده قبل كده بس فين فين مش فاكره!!!
****************
داخل منزل الحاج حسين والد علا انتظرت علا انتهاء الاذان ثم اتجهت للميضاءة لتتوضا استعداد لصلاة المغرب فتستوقفها شقيقتها الصغرب شمس قائلة
علا علا
علا: بقلق في ايه يا شمس
شمس: ببرود اعصاب المسلسل التركي اللي كلمتك. عنه امبارح اول حلقه هتتزاع النهارده
علا: باستياء حرام. عليكي قلقتيني مسلسل ايه يا شمس المسلسلات الهندي والتركي دي معموله مخصوص عشان تفسد اخلاق. بناتنا وشبابناا
شمس: باستغراب ازاي ده ده مصر كلها بتحب المسلسلات دي ومحدش قال كده غيرك انتي
علا: هفهمك. بس استني اصلي المغرب عشان مينفعش ااخر صلاتي اكتر من كده وانتي كمان يلا عشان تصلي ولا مش هتصلي
شمس: بخجل لا لا هصلي بس مش دلوقتي
علا: اومال امتا شمس يا حبيبتي مينفعش تاخري صلاتك بدون عذر كله الا الصلاة لازم. تصليها في وقتها ومتاخريهااش عشان ربنا مياخرش عليكي اي حاجه نفسك فيها وبتحبيهااا
شمس: خلاص والله هقوم اصلي
ذهبت علا لتتوضاا بينما همت شمس باشعال التلفزيون لكن استوقفها رنين. جرس الباب فذهبت لتفتحه
الام. من الداخل: افتحي الباب لبابا يا شمس
شمس: حاضر ياماما
الحاج حسين: بعد ان دخل السلام عليكم
شمس: وعليكم السلام يابابا
الحاج حسين: اومال علا فين
شمس: بتصلي المغرب
مدام. ليلي: احضرلك الغدا يا حاج
الحاج حسين: لما زين يرجع عشان نتغدا كلنااا
مدام ليلي: طب تعالي معايا ياشمس المطبخ عشان هنحضر الغدا لابوكي واخوكي
شمس: زافرة يوه ياماما انا عاوزه اتفرج علي المسلسل مستنياه من امبارح
علا: بعد ان. انهت صلاتها ازيك. يابابا
الحاج حسين: الحمد لله ازيك. انتي يا علا يا بنتي
علا: الحمد لله
شمس: اهي علا خلصت صلاة خديها معاكي يا ماما انا هتفرج علي المسلسل
علا: يادي المسلسلات اللي كلت دماغك دي
مدام ليلي: معلش ياعلا يا بنتي تعالي معايا
علا: حاضر. يا ماما لما نشوف اخرتها مع ست شمس دي هي ومسلسلاتها اللي هتوديها في داهيه دي!!!
*************
داخل منزل الاستاذ شاكر والد عبير
تجلس شروق بصحبة ابنتها لوجين امام التلفاز تشاهد. احدي البرامج الدينيه فيقطع تركيزها دخول اخيها الاصغر جاسر قائلا
يا شيوق(شروق) عاوز اتفيج (اتفرج) علي الكيتون(الكارتون)
شروق: جاسر تعالي ياقلب اختك هجبلك الكارتون تتفرج عليه انت ولوجي بس متتشاقوش عشان ماما متدايقش منكم
جاسر: ببراءة ماشي
بعد. لحظات رجعت عبير من الخارج ترتدي ثيابا ضيقاا قد اظهر مفاتنها مما لفت انتباه اختها شروق والتي خاطبتها قائلة؛: بعصبيه انتي خرجتي كده
عبير: انتي بتزعقيلي كده ليه اه خرجت كده. فيها ايه.
شروق: زافرة فيها انك. بتقولي للي رايح واللي جاي تعالي اتفرج مينفعش اللي انتي بتعمليه ده يا ست عبير انتي مش صغيره
مدام هند: من الداخل فيه ايه يابنات صوتكم عالي ليه
شروق: تعالي هنا ثواني ياماما
مدام هند: في ايه صوتكم عالي ليه انتي واختك
شروق: اتفرجي علي اللي بنتك كانت لابساه النهارده وراحت بيه الجامعه
عبير: انا حره البس اللي انا عايزاه محدش ليه دعوة البس ايه وما البسش ايه وبعدين البنات كلها في الجامعه بتلبس كده مجتش عليا انا يعني
جاسر: وطوا صوتكم مش عايف (عارف- اتفيج (اتفرج) علي حاجه
مدام هند: بلامبالاة هي عبير كبرت اوي لكده يا شروق سبيها يا بنتي براحتهااا
شروق: باستياء تكبر ايه تاني عن كده يا ماما عبير في اولي جامعه يعني مش صغيرة وبعدين انتي ازاي اصلا انتي وبابا تسبوهااا تخرج. كده
عبير: بقولك. ايه ياست شروق فكك مني ولا انتي مش فالحه غير تتشطري عليا انااا كنت اتشطرتي علي جوزك اللي رماكي انتي وبنتك ومسالش فيكم
مدام. هند: امشي ادخلي اوضتك. ياقليلة الادب ازاي تكلمي اختك. بالطريقه دي
شروق: بعد ان اخفت دموعها هو مرمنيش انا وبنتي انا اللي طلبت الطلاق منه لما لاقيته بتاع ستات ومش بيصلي قلت واحد بعيد عن ربنا ما اطمنش علي حياتي معاه انا وبنتي وما عملتش كده علي طول انا نصحته مره واتنين وعشرة والف لحد ما لاقيته اللي فيه فيه ووصلت انه. يمد ايده علياااا
ثم. اخذت بنتها ودخلت غرفتهااا وهي تبكي
مدام هند: اجري صالحي اختك
عبير: هوووف ماشي ياماما
***************
داخل أحدي المستشفيات الخاصه يجلس دكتور محمد بغرفة الاطباء فتاتي اليه احدي الممرضات قائلة
دكتور محمد بعد اذن حضرتك فيه انسه بره عايزه تقابلك. ضروري
دكتور محمد: بعد.ان.خلع البالطو وقام بتعليقه مريضه. يعني ولا ايه يا سارة
سارة: لا يادكتور مش مريضه
دكتور محمد: طب خليها تتفضل
سارة: حاضر يادكتور
بعد. لحظات اتت سارة بصحبه الفتاة قائلة اتفضلي يا انسه. الدكتور في انتظارك
دكتور محمد: بابتسامه اتفضلي يا انسه اقعدي
الفتاة: متشكرة يا دكتور
دكتور محمد:. اتفضلي عاوزه ايه
الفتاة: بخجل وحزن انا عاوزاك. تلحق ماما يا دكتور عندها القلب وهي تعبانه جدا وبتوع الاستقبال مش. عايزين يدخلوها المستشفي عشان…
دكتور محمد: لنفسه فهمت خلاص يا انسه متقلقيش ان شاءالله والدتك هتدخل دلوقتي استنيني هنااا
الفتاة: بفرح. بجد يا دكتور
دكتور محمد: ان شاءالله
بعد. لحظات اخرج هاتفه وقام بالاتصال بموظف الاستقبال والذي اجابه قائلا
ايوة يا دكتور محمد
دكتور محمد: عندك حالة مريضه. قلب باسم هي والدتك اسمها ايه
الفتاة؛: مريم محمد منصور
دكتور محمد: باسم مريم محمد منصور
موظف الاستقبال: اه يادكتور محجوزة بره عشان حضرتك عارف ان دي تعليمات المستشفي
دكتور محمد: طب دخلها علي العمليات بسرعه
موظف الاستقبال: ايوة يافندم بس مين هيدفع مصاريف العمليه ادخلها وعلي مسئوليتك
دكتور محمد: اه دخلها انا هتكفل بمصاريف العمليه بسرعه يلا عشان دي مريضه قلب
موظف الاستقبال: ماشي يادكتور مع السلامه
الفتاة: بفرح. انا مش عارفه اشكرك. ازي يا دكتور محمد. ربنا يارب يباركلنا فيك.
دكتور محمد: الشكر لله انا معملتش حاجه يعني لكل ده
ساره: خدي نسرين وجهزوا اوضه العمليات بسرعه
ساره: حاضر يادكتور
دكتور محمد: عن. اذنك يا انسه
الفتاة: ربنا يخليك يارب يادكتور محمد ويجازيك خير علي كل اللي بتعمله
***************
يجلس طارق بصحبة احد. اصدقائه داخل احدي الكافيهات يتبادلون الحديث والضحكات
صديقه: طارق انت حقيقي بتحب البت خلود دي ولا بتقضيلك. معاها يومين وخلاص
طارق: ههههههه حب والله ضحكتني يا ابني انا مليش في الحب ولا الكلام. الفارغ ده انا بس بعيشلي يومين معاهااا مش اكتر
صديقه: بضحكه شيطانيه. يخرب بيت دماغك والله انت برنس
طارق: بس انت عارف يامروان خلود دي برضو ليها معامله خاصه يعني مش زي كل البنات اللي اعرفها
مروان: باستغراب ياعم انت محدش عارف يمسكم منين بتحبها ولا بتقضي وقت وخلاص
طارق: الاتنين
مروان:ياعم انت عاوز تجنني معاك ازاي ده
طارق: يعني بحبها تكون ليا لوحدي وفي نفس الوقت مش بفكر فيها كزوجه وكده. فهمت ياسطاا ولا البعيد مبيفهمش
مروان: طب مادام مش بتحبها ليه معلقها بيك وبتخليها ترفض كل الناس اللي بتتقدملها سبها ياعم تشوف نصيبها حرام عليك
طارق: ولا متعمليش فيها شيخ متبوظش السيجارة اللي لسه ضاربهااا
مروان: انا نفسي اعرف انت بتفكر في ايه
طارق: اللي انا بفكر فيه ده هينقلني نقله تانيه خالص وهوصله يعني هوصله وبكره هتشوف
مروان: ما تريحني وتقولي بتفكر في ايه!!!
طارق: مش دلوقتي هتعرف كل حاجه لما ييجي وقتهااا
*****************
✍️ علي محمد

رواية وللنصيب رأي اخر الحلقة الثانية

رواية
وللنصيب راي اخر
#الحلقة الثانية
مر الليل سريعااا واقتربت الساعه من الحادية عشر صباحا وداخل جامعة عين شمس ولاسيما كلية التربية تجلس خلود برفقة صديقاتها ندي وسمر يتبادلون الحديث
سمر: هفضل افهم. فيكي لحد. امتا ياخلود
ندي: هههه يا بنتي انتوا الاتنين دايما كده ناقر ونقير
خلود: قصدك. ايه. ياست سمر انا مبفهمش يعني
سمر: يا حبيبتي متبقيش ساذجه بطلي الطيبه اللي فيكي دي اللي هتوديكي في داهيه حب ايه اللي بتتكلمه عنه هو اي حد يقولك كلمتين كده تصدقيه طارق بيتسلي ياماما
ندي: بعد ان رات طارق قادم من بعيد احم ده شكله جه علي السيرة
سمر:. بعد ان نظرتله باستياء عن. اذنك. ياخلود نتقابل بعد المحاضرة
طارق: بعد ان بادلها نظرة الاستياء صباح الخير ياحبيبتي
سمر: بصوت منخفض حبك برص هو الليزيك يعرف يحب
خلود: صباح الخير ياطارق اقعد كويس انك جيت عشان عاوزه اتكلم. معاك قبل المحاضرة ما تبدا
طارق: قوليلي بس هي صحبتك دي مالها زي ما يكون. شافت عفريت بتبصلي بقرف كده ليه
خلود: وانت مركز معاها كده ليه ركز في اللي هقولهولك ده
طارق: بصراحه كده ياخلود انا مش برتاح. لصحبتك دي لانها بني ادمه مستفزة
خلود: بزعل طارق لاحظ ان اللي بتتكلم عليها دي صحبتي ممكن بقي تسبني اتكلم
طارق: ماشي ياخلود اتكلمي سامعك اهو
خلود: طارق انت فعلا بتحبني بجد
طارق: بخبث ايه السؤال العبيط ده.
خلود: بهدوء معلش خدني علي قد عقلي وجاوب علي السؤال
طارق: اه ياخلود. بحبك
خلود: تمام ممكن بقي تقولي ايه اللي مانعك من انك تتقدملي ليه كل ما اقولك كلم بابا واطلبني منه دايما بتتهرب وبتقولي ان ظروفك مش هتسمح والنغمه الكدابه دي
طارق: لنفسه انتي قعدتي مع سمر عشان كده بقي سين وجيم علي الصبح
خلود: انت مبتردش ليه انا بكلمك. علي فكره
طارق: ياحبيبتي انتي عارفه. انا بحبك. قد ايه وانتي ايه بالنسبالي انا بس مستني اظبط اموري في البيت وبعدها هاجي واطلب ايديكي علي طول
خلود: ماشي يا طارق يكون في علمك اخري واخرك الترم ده انا رفضت ناس كتير اووي عشانك وكلهم ميترفضوش وده لاني بحبك وانت من سنه تانيه وانت بتوعدني انك. هتتقدملي ومش شايفه اي حاجه من الوعود دي….
طارق:بدهاء هانت ياحبيبتي خلاص الترم قرب يخلص اهوو ونتخرج وكل حاجه هتبقي تمام
خلود: ماشي لما اشوف اخرتها معاك يا سي طارق وبعدين تعالي هنا صح مين البنت اللي كنت واقف معاها اول امبارح عند اداب دي
طارق: بكدب دي سهام.بنت خالتي اللي كلمتك عنها قبل كده
خلود: عارف سمر كانت متغاظه منك اوي ليه كده عشان هي اللي شافتك واقف معاها وجت قالتلي
طارق: ايوة وهي مالها ومالنا اصلا
خلود:مالها ازاي مش صحبتي وخايفه علياا
طارق: طب اطمني وقوليلها تطمن دي لنت خالتي
خلود: ماشي هبقي اقولها عشان بس متاخدش عنك فكرة مش كويسه
طارق: بخبث انا مش عارف البت دي حطاني في دماغها ليه كل ده عشان صدتها وحبيتك انتي
خلود.: بدهشه صدتها ازاي مش فاهمه
طارق: هقولك بعدين مش دلوقتي
خلود: هوووف ماشي عن. اذنك بقي عشان المحاضرة هتبداااا
طارق: بعد ان تركها ترحل محدش قلب الدنيا كلها فوق دماغي غير سمر بس علي مين ده. انا طارق ان ما ندمتك. ياسمر… ما ابقاش اناااا
********************””
امام. كلية الاداب بجامعة عين. شمس يقف حازم برفقة احد اصدقائه يقومون. بمضايقة الفتيات ومغازلتهن فيخاطب حازم صديقه قائلا
اوبااااا شايف البنت اللي داخله علينا دي يا باسم
باسم: يا ابني ارحم نفسك دي عاشر بنت تعاكسها من ساعة ما جينااااا
حازم: ههههه يا ابني وهو احنا يعني جايبين الجامعه نعمل ايه نحضر ماجستير
باسم: بتوتر كبسه يامعلم
حازم: بقلق مين العميد ولا ايه
باسم: لا ياخفيف دي علا صاحبة مريم خطيبتي
حازم: هي فين دي ياعم انا مش شايف حد
باسم: متبصش عشان انت كده هتفضحنا وهتخليها تاخد بالها
حازم: بسخريه ههههه انت قصدك علي المنتقبه دي اللي حاطه خيمه فوق دماغها
باسم:. خيمه ياعم ده نقاب انت كمان هتتريق علي المنتقباات
حازم: لعلمك. انا اكتر ناس بيستفزوني اللي لابسين نقاب دول
باسم: مستغرباا بيستفزوك ليه
حازم: لانهم. بيفكروا برجعيه ومتخلفين ياعم البنات دلوقتي بقت تلبس علي الموضه وكل واحده بتتسابق عشان تظهر جمالها وهما كول الوقت متخبيين ورا الخيمه اللي حاطينها فوق دماغهم دي
باسم: خيمه برضو يا ابني ده كده. بتعف نفسها عن الحرام بطل انت تفكيرك الرجعي المتخلف ده
حازم: بص يا باسم هي دي فكرتي عن كل واحده بتلبس نقاب ومش هغيرهاااا لان انا مبيعجبنيش غير البنت المودرن دي اللي هي بتهتم بجمالها ولبسها واي بنت لابسه نقاب بتبقي معندهاش ثقه في نفسهاا فبتداري عيوبها وراه
باسم:عيوبها انت واعي لكلامك ده. انت واخد عن الناس دي فكرة غلط خالص الناس دي اجمل مما تتصور بس فيه فرق ما بين واحده محافظه علي نفسها وعلي اهلها وواحده تانيه مش بتخاف علي نفسها ولا علي اهل بيتهااا ولا عامله حساب لربنا وبعدين انت حر في وجهة نظرك بس بلاش تتريق علي النقاب او المنتقبين مره تانيه…
حازم: انت قلبتلي فيها حازم شومان وداعيه اسلامي يعني مره واحده انت مش من دقيفتين كنت واقف تعاكس معايا
باسم: انا مش شيخ ولا داعيه بس دي كلمة حق بلاش يا حازم تحارب الناس العفيفه اللي زي دول…..
حازم: طب قابل خطيبتك واقفه هناك اهي تقريبا مستنياك انا همشي بقي
باسم: خلاص ع اتصال بقي
**********************”
تجلس نغم في منزلهم. تقرا في أحدي الروايات وامامها قهوتها المفضله فيشتت تركيزهاا رنين جرس المنزل
مدام ياسمين: من الداخل شوفي مين. يا نغم.
نغم: اوكي ياماما
اقتربت نغم. من الباب ثم بعد. ان فتحته خاطبها احدهم. قائلا
مساء الخير يافندم
نغم: بزهول وصوت منخفض معقوله حمزة!!!
الشخص القادم: بابتسامة مساء الخير يافندم الاوردر اللي استاذ ادم طلبه
نغم: ماشي ميرسي جدا الحساب كام.
حمزة: بهدوء عند. حضرتك في الفاتورة
نغم: بابتسامة مخفيه طب لحظه
حمزة: اتفضلي يا فندم
نغم: لنفسها ايه الصدفه العجيبه دي انا مش مصدقه
حمزة: لنفسه معقوله ده نفس البنت بتاعة امبارح غريبه اوي
بعد. لحظات….
نغم: اتفضل متشكرة
حمزة: العفو يافندم تحت امرك
اغلقت نغم الباب وهي تحادث نفسهااا دي تاني مره اشوف حمزة فيهااا بس مش فاكرة برضو المرة الاولي شفته فين… ثم. انا مالي شاغله نفسي كده…… ولم تفق الا علي صوت اخيها الاكبر ادم قائلا
نغم!! مين اللي كان بيرن الجرس
نغم: ده بتاع الدليفري
ادم: اه هو جاب الاوردر طب كويس حطيه عندك وتعالي عشان عايز اتكلم معاكي في موضوع خاص شويه
نغم: باستغراب موضوع خاص موضوع ايه ده!!!
**********************
داخل إحدي الحدائق العامه تلاعب شروق ابنتها لوجين واخيها الاصغر جاسر فتخاطب لوجين والدتها قائلة
ماما ممكن اروح العب انا وجاسر مع البنات اللي هناك دول
شروق: لا ياحبيبتي مينفعش انا هلعب معاكم.واي حاجه هتعوزوها عشان انتوا شاطرين وبتسمعوا الكلام هجبهالكم
جاسر من فوق المرجيحه: متخافيش يا شيوق (شروق) مش هنيوح (بعيد)
شروق: لا يعني لا يا جاسر
لوجين: ببراءة بليز يامامي بقي
شروق: بعد لحظات من التفكير ماشي بس شويه وترجعوا بسرعه
لوجين: هيييه ماشي يا احلي مامي بحبك اوي
نزل جاسر ولوجين من فوق الارجوحه وذهبوا مسرعين كالبرق تحت مراقبة شروق لهم الي. ان خاطب شروق شخص ما خلفها قائلا
شروق ده ايه. الصدفه الجميله دي
شروق التفتت للوراء قائلة: ايه ده خالو محمود فعلا ايه الصدفه. الجميله دي
محمود: انتي هنا انتي ومين
شروق: انا ولوجين بنتي وجاسر عمالين يزنوا علي دماغي عشان يخرجوا فقلت اما ا خرجهم محمود: اومال هما فين يعني مش شايفهن
شروق: بيلعبوا هناك مع الاطفال اهم
لحظه ياخالو يا جاسر جاسر
جاسر من بعيد: ايه يا شيوق (شروق)
شروق: هات لوجي وتعالي يلا عشان خالو محمود عاوز يسلم عليكم
جاسر: ماشي بس مش عايف (عارف) لوجي راحت فين
شروق: بفزع بنتي!!!!
محمود: في ايه يا بنتي مالك
شروق: بخوف لوجين يا خالو كانت بتلعب مع العيال واختفت
محمود: بقلق اختفت يعني ايه تلاقيها هنا ولا هنا هتكون راحت فين يعني!!!!
علي الناحيه المقابلة من الحديقه
تقوم. لوجين بالبحث عن والدتها فتصدم باحد الاشخاص فيقع الايس كريم الخاص بها علي الارض قائلة
مش تفتح. يا استاذ
الشخص: بابتسامة انا برضو اللي افتح شكلك. كده بنوته غلباويه
لوجين: تقدر تقولي هاكله ازاي انا بقي دلوقتي من الارض
الشخص: بزهول هجبلك. غيره بس قوليلي انتي اسمك ايه وبتدوري علي مين
لوجين: وهي تضع يدها في وسطها هو تحقيق ولا ايه
الشخص: هههههه ميبقاش لسانك. اطول منك انا عاوز اساعدك
لوجين: وهي مبرقه انا اسمي لوجي وبدور علي ماما وانت اسمك ايه
الشخص: انا اونكل زين ويلا تعالي عشان. هرجعك لمامتك
لوجين: استني متضحكش عليا والايس كريم
زين: هشتريلك غيره اتفقنا ياستي
لوجين: اتفقنااا
زين: لنفسه مين البنوته اللي زي القمر دي وايه حكايتها بالظبط يارب بس نلاقي امها عشان انا اكتر حاجه بتدايقني وبتسفزني الستات المهمله دي!!!
***************
داخل منزل الحاج سعيد خال عبير
تتعالي الاصوات ولاسيما صوت عمر الابن الاكبر قائلا
قلتلك ياماما مليون مره قبل كده. انا بحب عبير بنت عمتي ومش هتجوز. غيرها فانسي حكاية فاتن بنت اختك دي خالص
سلوي: يا ابني مالها بس فاتن بنت خالتك متعلمه زيك. وجميله ومفهاش حاجه تتعيب
عمر: فاتن زي القمر ما قلتش حاجه بس انا بعتبرها اختي عمري ما فكرت فيها في يوم من الايام انها تبقي خطيبتي او حتي مراتي
سعيد.: سبيها علي رحته يا سلوي دي حياته وهو حر فيها يختار البنت اللي تعجبه
سلوي: انتوا حرين بقي مع بعض انت وابنك انا بدور علي مصلحته بس هو اللي مش عايز
عمر: وانا ياماما مصلحتي مع عبير لاني بحبها من واحنا صغيرين وعمري ما فكرت في بنت تانيه غيرهاااا
سلوي: والله يا ابني انت حر انا هتعب نفسي معاك ليه اللي انت شايفه صح اعمله
عمر: متشكر يا ماما عن اذنكم. بقي انا خارج
سعيد: رايح فين يا عمر
عمر: رايح اشوف شروق بنت عمتي عشان كانت عاوزاني
سعيد: ماشي ابقي سلملي علي عمتك وولادهااا
عمر: حاضر يابابا
اغلق عمر الباب خلفه بينما حادثت والدته نفسها قائلة والله عال ياهند. قدرتي تضحكي علي الواد وتكرهيه في بنت خالته عشان بنتك بس علي مين انا وراكي والزمن طويل!!!
******************
داخل احدي المكاتب الهندسيه يتشاجر البشمهندس سامي مع احدي المهندسين. قائلا
انت انسان مهمل في شغلك وده خامس زبون ييجي ويشتكيلي منك اسمع يا نادر المكتب ده انا وارثه عن جدك الله. يرحمه ولما وافقت اعينك هنا واشغلك معايااا ده عشان انت ابن اخويااا وماجد. الله يرحمه وصاني عليك انت وامك واخواتك البنات بس انت شكلك كده ناوي تخسرنا زباين مهمه اوووي باهمالك ده
نادر: انا مش شغال عند. حد المكتب ده زي ما حضرتك ليك. فيه بابا كمان ليه فيه يعني حكاية اني شغال معاك دي انساها خالص
بشمهندس سامي: قصدك ايه
نادر: قصدي انت عارفه كويس يا بشمهندس عن اذنك
سامي: بعصبيه مشيرا له انت كده اتعديت حدودك معايا واتفضل انت مرفود
ذهب نادر غاضباا وصفع الباب خلفه بقوة قائلا لنفسه قال وافقت اشغلك قال انت بتضحك. علي نفسك ولا علي مين بكره هتشوف المكتب ده هيكون باسم مين ومين اللي هيطرد التاني!؛!
✍️ علي محمد

رواية وللنصيب رأي اخر الحلقة الثالثة 3 بقلم علي محمد

عادت علا من الجامعه في تمام الخامسه مساء وجلست تستريح قليلا… ثم. بعد لحظات اهتز هاتفهاا فامسكته واجابت قائلة
ايوة يامريم معاكي
مريم: معاتبة لها كده ياعلا تمشي وتسبيني مش كنا متفقين نروح مع بعض
علا: بخجل اسفه يامريم مكانش قصدي والله وبعدين انا اتصلت بيكي كتير انتي مردتيش عليا قلت يمكن لسه قاعده مع باسم فمشيت
مريم: لا والله ماشي يا علا المهم
علا: ايه
مريم: البنات واقفين معايا دلوقتي وعايزين يعرفوا اذا كنتي هتشاركي معانا في الفان داي اللي منظمه حازم وباسم ولا لا
علا: اسفه يا مريم قوليلهم اني مش هينفع اشارك في حاجه زي كده لان الفان داي وحفلات التخرج كل دي حاجات بيبقي فيها اختلاط بالشباب فمش هقدر
مريم: يا بنتي خايفه من ايه ده يوم هتخرجي فيها مع دفعتك مستكترة علي نفسك يوم متبقيش معقدة يا علا
علا: باستغراب معقده هو انا عشان مش عاوزه اختلط بشباب ابقي معقده يامريم ده مش تعقيد انا واحده بتجاهد. نفسها وبتحاول تتجنب الفتن علي ما قد ما تقدر خصوصا يعني اننا بقينا في زمن ما يعلم بيه الا ربنا الفتن بقت فيه حوالينا من كل ناحيه وانا بقول يارب الثبات
مريم.: يعني هو الدين قالك تبقي قافله علي نفسك بقفل كده الدين يسر يا علا
علا: مش موضوع قافله ع نفسي موضوع اني مامنه بعقيده ومش هقدر اعمل حاجه تغضب ربنا مني الفان داي والحفلات بتاعة التخرج كل دي حاجات حرام
مريم: انتي حرة خلاص هقولهم انك. مش موافقه
علا: انا اسفه. بس صدقيني مش هقدر بلغي اسفي واعتذاري للبنات
مريم: باستياء ماشي هبلغهم باي
علا: مع السلامه
اغلقت علا هاتفها وهمت بالدخول الي غرفتها لتبديل ملابسهاا فاستوقفتهااا والدتها قائلة علا انت جيتي امتااا
علا: من شويه ياماما هي شمس فين
ليلي: شمس جوة اوضتهااا بتذاكر
علا: طب انا هدخل اغير هدومي وارتاح شويه ولا في حاجه عايزاني اعملها معاكي ياماما
ليلي:. لا ياحبيبتي مفيش حاجه بس اول ما تصحي عاوزه اتكلم معاكي في موضوع كده
بدا علي علا علامات القلق والحيرة فخاطبتها قائلة
خير ياماما موضوع ايه ده
ليلي: روحي بس غير هدومك وناميلك. شويه يا حبيبتي ولما تقومي نبقي نتكلم وهتعرفي وقتها انا عاوزاكي في ايه
علا: ماشي ياماما عن اذنك
ليلي: اتفضلي ياحبيبتي
علا: لنفسها ياتري موضوع ايه ده اللي ماما عاوزاني فيه يارب ميكونش الموضوع اللي في بالي!!!
*******************
عادت شروق بصحبة ابنتها واخيها جاسر والتعب والارهاق يحتلون ملامحهااا فقامت بالضغط علي الجرس… بعد. لحظات فتحت لها والدتها الباب قائلة؛:
شروق كويس انك جيتي ده عمر ابن. خالك. مستنيكي من بدري
شروق: وهي تضع يدها اعلي جبهتهااا اه يا دماغي ادخل يا زفت انت والزفته دي يلااا
عمر؛: من الداخل حمد. الله ع السلامه يا شروق
شروق: الله يسلمك ازيك ياعمر عامل ايه وخالي والولاد عاملين ايه
عمر: كويسين الحمدلله
شروق: مجبتش معاك نها ليه دي قالتلي انها هتيجي معاك
عمر: بعد ان لاحظ تغير ملامح شروق نها عندها درس كيميا المهم انتي تعبانه ولا ايه
شروق: متظاهرة باللاشئ لا لا انا كويسه زي الفل اهووو
عمر: شكلك بيقول غير كده خالص مالك يا شروق
شروق: بعد. ان. صمتت للحظات مصدعه شويه ياعمر بسبب اللي عملته فيا المفعوصه دي النهارده
عمر: بعد ان ضم لوجين اليه مزعله مامي ليه بقي عملتي ايه النهارده
شروق: خدتها هي وجاسر فسحتهم قالتلي هروح العب مع البنات انا وجاسر قلتلها روحي بس متغبيش علي بال ما سلمت علي خالي محمود وقالي فين لوجي وجاسر عشان اسلم عليهم ملقتهاش قدامي اختفت
عمر: اختفت ياخبر ابيض طبعا دوختي ع بال ما لاقيتيهااا
شروق: هي مسالة دوخه ده انا اتبهدلت واتهزقت بسب المفعوصه دي
عمر: بابتسامه من خالك. محمود مش كده
شروق: ياريت لو خالو مكنتش هدايق كده
عمر: اومال من مين
شروق: هقولك…
???? فلاش باك ????
شروق: انا خايفه ياخالو مش لاقيه البنت
محمود: اهدي يا شروق عشان نعرف نلاقيهااا
شروق: بعد ان وقع نظرها علي بائع الايس كريم لوجين
محمود: هي فين انا مش شايفهااا
شروق: اهي ياخالو عند بتاع الايس كريم
هرولت شروق كالمجنونه لتلحق بابنتها وعندما وصلت اليهاا امسكت يدها بقوة قائلة لزين لوجين حبيبتي سيب البنت
زين: باستغراب هو انا خطفتها يعني ولا انتي بتداري اهمالك بالكلمتين دول ازاي بنوته في سنها كده تسيبيهااا لوحدهاااا ايه الاهمال والتسيب اللي انتي فيه ده
شروق: بعصبيه انت هتعملي فيها شريف وانك. لاقتها عشان تهرب بعملتك. بس ده بعدك
محمود: يا بنتي اهدي مش كل حاجه تاخديهااا بعصبيه كده
شروق: اهدا ازاي يا خالي ده كان عايز يخطف بنتي وتقولي اهدي
زين: انا مخطفتهاش انا لاقتها ماشيه لوحدها بتدور علي حد قلت يمكن تايهة وفعلا طلعت تايهة يعني ملكيش حق تتكلمي معايا بالطريقه دي
لوجي: مامي عمو زين مش كان خاطفني ده هو اللي قالي هرجعك لماما وانا قلتله عاوزه ايس كريم مكان اللي وقع مني
شروق: وضعت يدها علي فمها ثم نزعتها قائلة انا اسفه يا استاذ مكانش قصدي
زين: وهو ينظر اليها ويطيل النظر لعينيهاا ولا يهمك حصل خير بس ياريت طفله زي دي متسبيهاش من ايدك عشان متعرفيش ايه اللي هيحصل بعد كده ولا بنتك. هيحصلها ايه
شكرته قائلة: متشكرة اوي لحضرتك. يلا يا لوجي
محمود: متشكرين. اوي يا ابني ربنا يكتر من امثالك
زين وهو ينظر لها وكانه قد فتن. بجمالها العفو يا حاج علي ايه بس ده واجبي
لوجي: باي ياعمووو زين
زين: وهو لوح لها باي ياقلب عموو
عمر: يااه الحمدلله انها عدت ع خير ياشروق
شروق: اه والله ياعمر ربنا سترهاا
بعد. لحظات دخلت عبير قائلة: عمر ازيك عامل ايه
عمر: مطيلا النظر لعينيه الحمدلله تمام انتي عامله ايه
عبير: الحمدلله
عمر: كويس انك جيتي عشان اللي هقوله ده يكون قدامك.
عبير: لنفسها مش فاهمه تقصد ايه
عمر: هي شروق حكتلكيش حاجه
عبير: بتجاهل قالتلي ايه
عمر: انتي مقلتلهاش حاجه يا شروق
شروق: باحراج لا ياعمر لسه وعشان ما تفهمش غلط او تقول اني اتجاهلتك او طنشت لا والله بس الفترة دي انا كنت مشغوله بحاجات كتير اوووي
عمر: بعدم. رضاا ولا يهمك ياشروق خلاص هستاذن انا دلوقتي
عبير: بنفاق يا ابني انت لحقت تيجي عشان تمشي
عمر: مرة تانيه. بقي عن اذنكم
شروق: متزعلش ياعمر والله غصب عني بس اوعدك اني هقولهااا النهارده وهبلغك ردهااا
عمر: عادي يا شروق حصل خير يلا عن اذنكم
عبير: اتفضل
خرج عمر حزيناا يملئه الحزن والياس يخاطب نفسه قائلا
هو ايه الحكايه انا مش فاهم حاجه خالص معقوله شروق تكون قالت لعبير وعبير رفضتني بس شروق مكسوفه انها تقولي كده عشان ما ازعلش ولا ايه تفسير اللي بيحصل ده!!!!
*******************
داخل مكتب جنة للديكورات الهندسية والعقارات
تجلس السكرتيرة وامامها بعض الملفات التي تقوم بمراجعتهااا فيقطع تركيزها دخول شخص ما برفقة خطيبته قائلا
مساء الخير
السكرتيرة: مساء الخير يافندم اتفضلوا
_: لو سمحتي عاوز اقابل بشمهندس سامي ضروري
السكرتيرة: طب يافندم البشمهندس مشغول دلوقتي تقدر تجيله وقت تاني او حضرتك. تكلم بشمهندس نادر.
خطيبته: نادر وهو حد جابنا المكتب هنا غير بشمهندس نادر بتاعكم ده
السكرتيرة: خير يافندم هو فيه حاجه
الشخص: استني انتي يافريدة البشمهندس نادر كان المفروض يخلصلنا الشقه من اسبوع ولحد دلوقتي معملش فيها حاجه وفرحنا الاسبوع الجاي تقدري تقوليلي اجيب منين انا دلوقتي بشمهندس يخلصلي شقتي خلال اسبوع
السكرتيرة: طب لحظة يافندم. هدخل لبشمهندس سامي وابلغه
فريده: اه ياريت لان احنا مش هنمشي من هنا الا لما نلاقي حل للموضوع ده
بعد لحظات ضغطت علي الانتر كام فاجابها البشمهندس سامي قائلا
ايوة يا نيفين
السكرتيرة: في ناس عاوزين يقابل حضرتك ضروري بخصوص شغل كان المفترض بشمهندس نادر يخلصه. وما خلصش
سامي: بغيظ نادر طب دخليهملي يا نيفين ومتدخليش حد تاني عشان ده رابع عميل يشتكيلي من نادر النهارده
السكرتيرة: اوكي يافندم
اتفضلوا بشمهندس سامي في انتظاركم!!!!
*****************
تجلس نغم. في غرفتها كعادتهاا تصطحب روايتها وقهوتها المفضلة فجاءة استوقفتها عبارة محتواهااا
لا تقل ان للنصيب يدا في فراقكم بل قل ان احدكماا اتعبه البقاء
اغلقت نغم الروايه وبدات في تفسير هذه العبارة قائلة
الكاتب ده معاه حق احنا دايما بنعلق فشلنا وخيبتنا علي شماعه النصيب المفروض نحاول مرة واتنين والف وبعدين نقول نصيب بس احنا اللي اتعودنا علي كلمة نصيب
ثم.قطع تفكيرها دخول والدتهااا
نغم :ماما
ياسمين: اه ياحبيبتي عاوزه حاجه انا خارجه
نغم: لا يا ماما ميرسي جدا بس كنت عايزه اسالك علي حاجه كده
ياسمين: اسالي ياحبيبتي
نغم: هو فعلا كل حاجه قسمه ونصيب ولا فيه فرق بين القسمه والنصيب
ياسمين: بصي مش هقدر اجاوبك.بالظبط عشان انا مش فيلسوفه بس هجاوبك علي قد معرفتي
نغم:اوكي ياماما اتفضلي
ياسمين: العلاقات اللي بتبقي مبنيه علي حب صادق بتكمل لان.اللي بدايته صح طبيعي تكون نهايته صح واللقا نصيب بس التكمله اختيار
نغم:يعني ايه اللقا نصيب والتكمله اختيار يا ماما
يعني انك.تقابلي انسان وتحبيه ويحبك ده نصيب لكن انتي اللي بتحددي هتكملي ولا لا لو بتحبيه بجد هتتمسكي بيه وهتعافري وبكده هتكوني اختارتي تكملي اما بقي لو دخلتي علاقه ومش مرتاحه فيها فبتقرري انك هتبعدي وده برضو بيكون اختيارك ولو ركزتي هتلاقي في الحالتين ان انتي اللي بتختاري تكملي او لا وده بقي اسمه الاختيار
نغم: بس انا دايما ياماما بسمع لما حد.بيسيب حد بيقول نصيب
ياسمين: النصيب يا بنتي ملهوش.علاقه.باختياراتنا احنا اللي بنختار وبناء علي اختياراتنا بيتحدد مصيرنا اللي هو بنسميه نصيب ده بعد ارادة ربنا طبعا انا بتكلم علي افعالنا احنا اللي هي دايما رابطينها بكلمة نصيب فهمتي
نغم: افهم من كلامك ده ياماما ان اللي بيحب حد بجد يعافر ويحاول مرة واتنين ومليون لحد ما يجيب اخره وبعدها يبقي يقول نصيب لو لا قدر الله ربنا ما ارداش انهم يكونوا لبعض
ياسمين: بالظبط ياحبيبتي احنا نعمل اللي علينا ونمحي كلمة نصيب دي من قاموس حياتناا عشان النصيب برئ مننا ومن افعالنا براءة الذئب من دم سيدنا يوسف
نغم: بابتسامةميرسي يا احلي مامي اسفه عطلتك
ياسمين: ولا يهمك ياحبيبتي
نغم: لنفسهااا يعني انا لما قابلت حمزة صدفه ده. نصيب… طب ياتري نصيبي هيخليني اشوفه. تاني ولا لا….
****************
علي مائدة للطعام. يجلس دكتور محمد برفقة والده ووالدته واخته الصغيره سلمي فتداعبه. سلمي قائلة
ايه ياسطا مالك. بتفكر في ايه.
محمد: بابتسامة ياخسارة كل السنين. دي اللي درستها في طب ياسطاا ياسلمي هههه
سلمي: ههههه مزعلاك. ياسطاا ياسطا
والدته: عيب يا سلمي ايه الالفاظ السوقي اللي بتقوليه دي
محمد: بعد ان انهي طعامه سبيها براحتها ياماما انا بحب . سلمي تهزر معايا
سلمي: حبيبي ياشبح ههههه والده: كمل اكلك. يا محمد. يا ابني انت اليوم كله في المستشفي
محمد: الحمدلله يابابا
سلمي: ايوة بقي ياعم بابا ثروت بنفسه بيقولك. كمل اكلك. وانتي ياهبه مفيش كملي اكلك. ياسلمي
هبه: بابتسامة يابت بطلي غلبه وكلي وانتي ساكته
ثروت: مش عارف البنت دي طالع غلباويه كده لمين
محمد: اكيد بتقعد مع نجلاء كتير عشان نجلاء دي عدوة ومنتشرة في العيله كلها
ثروت: ربنا يهديهم
سلمي: كده ياسطا. بتسيحلي قدام الخلق دي كلها طب ايه رايك بقي مش هقولك. صحابي قالوا عليك ايه النهارده
محمد: ههههه وانا مالي ومال صحابك
سلمي: ما انت لو عرفت اللي قالوه مش هتقول كده
محمد: بعد ان غمز لها اجري ذاكري بقي يلااا
سلمي: اذاكر اه صح. انا بقول انا ناسيه ايه طب متتاخرش عشان احكيلك….. قصدي عشان تشرحلي
محمد: ههههه انتي كارثه والله عن اذنك. ياماما عن. اذنك. يا بابا
ثروت: اتفضل يا دكتور
هبه: ايه رايك. تفاتح محمد. في موضوع الجواز يا ثروت
ثروت: طب مش يمكن محمد. ابنك ميكونش بيفكر في الموضوع من اصله او في حد في دماغه
هبه: حد حد زي مييين
ثروت: معرفش يا هبه انا بقول يمكن
هبه: ده لو كلامك طلع صح زي ما بتقول يبقي كل حاجه مخططالهااا باظت!!
***************
عاد. بشمهندس سامي من عمله مجهداا يحمل علي وجهه الكثير من الارق وعلامات الاستفهام فجلس يستريح قليلا وهو يفكر في حل لما يحدث…. فيقطع تفكيره دخول نغم قائلة
بابا انت جيت امتااا
بشمهندس سامي: لسه حالا يانغم هي مامتك فين
نغم: ماما خرجت تعمل شوبنج هي وطنط الفت
سامي: طب اعمليلي قهوة ياحبيبتي عشان حاسس اني راسي هتنفجر
نغم: بخوف وقلق علي ابيها سلامتك. يابابا مالك
سامي: الله يسلمك ياحبيبتي متشغليش بالك اجري بس اعمليلي القهوة
نغم: ازاي بس ما اشغلش بالي يلا يا بشمهندس قول لبنتك. حبيبتك بتفكر في ايه وايه. اللي مدايقك وتاعبك كده
سامي: نادرقرب يجنني باللي بيعمله زي ما يكون حد.مصلطه عليااا عشان يخسرني شغلي والعملاء بتوعي
نغم: باستغراب نادر ماله يابابا وايه اللي بيعمله
سامي: امبارح بقوله ياخد. باله من شغله ويبطل اهماله لان الناس عاملين يتصلوا بيا ويقولولي ان الشغل اللي المفروض متففين عليه يخلص من اسبوعين لحد دلوقتي لسه ما خلصوش فلما كلمته بيقولي انا زي زيك في المكتب وانا مش شغال عندك وكلام عبيط كده مفهمتهوش
نغم.: طب سيبك منه المهندسين كتير واي حد يتمني يشتغل معاك. يابابا
سامي: عارف ان المهندسين كتير بس مش في نفس خبرة ولا كفاءة نادر يا نغم
نغم: لا يابابا فيع مهندسين زي نادر واحسن كمان بس انت دور واكيد هتلاقي
سامي: لسه هدور واعمل مقابلات والعملاء مستعجلين عاوزين يخلصوا شغلهم . ومعاهم. حق يا بنتي هما دافعينلنا عشان نعملهم شغلهم مش نطنشهم. يا نغم
نغم.: بعد لحظات من الصمت والتفكير
ولا تدايق نفسك يا بشمهندس
سامي: ما ادايقش نفسي ازاي بس يانغم. ياحبيبتي الناس دي لو شغلهم مخلصش خلال اسبوع انا بيتي هيتخرب
علا: متقلقش يا بشمهندس انا عندي الحل!!!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة الرابعة 4 بقلم علي محمد

تلاشي الليل سريع وفي تمام. العاشرة صباحاا تمشي عبير بملابسها الضيقه التي تسببت في معاكستها وشجارهاا امام كلية التربية
احد. الشباب مغازلا لها: ايه يا جامد
عبير: بغيظ اووف هو انا كل ما امشي في مكان اتعاكس ده. ايه القرف ده
احد. الشباب: انت تقلان علينا ليه ياجميل
في تلك. اللحظه كان يقف طارق مستندا علي أحدي السيارات ويشاهد ما يحدث فراوده فكره الشيطاني ان يذهب ويدافع عنهااا متقمصااا دور بطولي من اجل ان يكسب قبولهااا
احد الشباب: ايه يا جميل هتفضل كده كتير
طارق: بعد ان اقترب منه بقولك ايه ياشبح انت عارف اللي انت بتعاكسها دي تبقي مين
الشاب: بخوف وانت مالك
طارق:بسخريه مالي في جيبي ياخفيف
الشاب: بسخريه ايضاا ما انت حلو اهوو وبتستظرف
طارق: بغيظ شديد وبعرف كمان اقل من اللي زيك تحب تشوف
صفعه.طارق علي وجهه
الشاب:بعد.تلقي الضربه علي وجهه بادله الصفعه قائلا انت بتضربني انا بالقلم انا هوريك
طارق: توري مين يلا ده انت بوق ع الفاضي ثم توالي عليه بالضرب الي ان قام البعض بتخليصه من يده بصعوبه واخذوه بعيد عنه
عبير: انا اسفه انت كويس يا استاذ….
طارق: اه كويس متقلقيش هو حد من العيال دي دايقك
عبير: انا من اول اليوم وانا بقابل اشكال زباله
طارق: انا طارق في سنه رابعه تربيه وانتي
عبير: انا عبير ولسه في اولي اداب وبجد متشكرة اوي يا استاذ طارق واسفه علي اللي حصلك ده بسببي
طارق: بخبث ولا يهمك ده واجبي بس لو مفهاش رخامه مني يعني انا بكتب شعر لو حابه تتابعيني يعني
عبير: رغم اني مليش في جو الشعر ده بس اوكي ماشي
طارق: دي البيدج بتاعة الشعر بتاعي
عبير: اوكي هبقي ادخل اعملك اعجاب عن اذنك
طارق: بابتسامة اتفضلي
عبير: لنفسهاا الواد ده شكله جنتل وبيفهم اوي انا مبسوطه اني قابلت حد زيه
طارق: لنفسه ايه البت الجامده دي دي لو فلتت من ايدك ياطارق تبقي بجد غبي
بس ع مين هجيبها يعني هجيبها
****************
داخل منزل الحاج حسين والد علا يجلس زين في غرفته وامامه قهوته المفضله غارقااا في تفكيره
فلاش باك ????
زين.: بابتسامة انتي جيتي هنا مع مين ياحبيبتي
لوجين: انا وماما وجاسر
زين: الله انتي عندك. اخ جميل اهوو
لوجين: ببراءة لا ياعمو جاسر ده خالو هو يبقي اخو ماما شروق
زين: ماشي يا حبيبتي تعالي معايا بقي اما اوديكي عند ماما وبابا
لوجين: لا ياعمو بابا لا وديني عند. ماما شروق
زين: مندهشاا ليه هو انتي مش. بتحبي بابا ولا ايه
لوجين: لا مش بحبه
زين: ميصحش كده يالوجي في بنوته زي القمر زيك. مبتحبش باباها مش بابا ده اللي بيجبلك. لعب وبيفسحك وبيجبلك كل اللي نفسك فيه
لوجي: عشان بابا ده مش بيسال عني انا وماما ومزعل ماما شروق
زين: بعد ان ضمها اليه طب تعالي عشان اجبلك. ايس كريم وارجعك. لماما شروق
لوجين: ماشي
ثم دخلت والدته فلم. ينتبه لهاا مما اضطرها ان تخاطبه
زين انت يا ابني سرحان في ايه
افاق زين قائلا ماما لا ابدا مفيش
ليلي: كلم. باباك. مستنيك. في الصالون عاوزك
زين: خير ياماما مقلكيش عاوزني في ايه
ليلي: لا مقالش حاجه
زين:.طب.ياماماهغير هدومي واحصلك
ليلي: ماشي يا حبيبي
حمل زين علي وجهه الكثير من علامات الاستفهام فجلس يحادث نفسه املا ان يجد. تفسير لما يحدث
ياتري بابا عاوزني في ايه
واللي لوجين قالته عن باباه ده تفسيره ايه معقوله مامتها تطلع مطلقه!!! ده لو فعلا طلعت مطلقه يبقي انا لازم. اعيد. حساباتي من اول وجديد!!!!
******************
داخل مطعم. عطر الشام للماكولات السوريه
يحمل حمزة بعض الاوردرات في يده وهما بالذهب لكنه توقف علي صوت مديره بالعمل قائلا
حمزة استني دقيقه
حمزة: بهدوء ماشي ياحاج
المدير: الاوردر ده بتاع شوكت بيه فيلا 8 وروود
حمزة: ايوة ياحاج.
المدير: طب مش عاوز تاخير ياحمزة انت عارف ان شوكت بيه ده بيحترم مواعيده جدا ده غير كمان انه زبون دايم عندنا
حمزة: متقلقش حاج ان شاءالله الاورد هيوصل قبل ميعاده كمان
المدير: ان. شاء الله خد بالك. من نفسك
حمزة: سبها علي الله ياحاج سلام عليكم
المدير: وعليكم السلام
هم حمزة بالخروج من باب المطعم. لكنه اصطدم. بشخص وصديقه علي الباب فاسقط. ما كان يحمله علي الارض
حمزة: انا اسف يا فندم
احد. الاشخاص: نظر اليه بعدم اهتمام واكمل سيره
صديقه: انت جايبنا ليه هنا يا نادر!!!
نادر: متستعجلش يا احمد واحنا بنتغدااا هتعرف
احمد: طب انت كده.خلاص سبت الشغل اللي مع عمك سامي
نادر: اه سبته وانا جايبك هنااا عشان كده اقعد كده خلينا نفكر هنعمل ايه!!
**************
تقف خلود. برفقة ندي في انتظار صديقتهم.سمر
خلود: هي سمر اتاخرت اوي كده ليه
ندي: مش عارفه هي قالتلي خمس دقايق وجايه
خلود: بعد ان نظرت في ساعتها خمس دقايق ايه دي بقاالها تلت ساعه اهووو
ندي: ثواني هرن عليها اشوف ها فين.
خلود: ماشي وانا هكلم.ماما عشان.رنت عليا كتير
ابتعدت خلود قليلا عن ندي وامسكت هاتفها وقامت بالاتصال علي والدتها التي اجابتها قائلة
ايوة ياخلود.فينك.يابنتي كل ده.
خلود: اسفه.يامامابس لسه طالعه من المحاضرةوكنت عامله الموبايل صامت
سحر: طب تعالي بسىرعه عشان فيه ناس قرايب باباكي جايين من الصعيد
خلود: ناس مين دول ياماما وجايين ليه
سحر:مش عارفه ياخلود بس دول تقريبا قرايب باباكي
خلود:طيب يا ماما انا جايه حالااااا باي
سحر: باي ياحبيبتي
ندي: اهي سمر جايه هناك اهي
خلود: طب كويس عشان انا لازم.امشي حالااا
ندي: مالك كده مش ع بعضك يعني
خلود: مفيش حاجه بس لازم امشي حالااا
سمر: اسفه.يا بنات اتاخرت عليكم
ندي:ولا يهمك يا قلبي
خلود: يلا بينا بقي
سمر:بعد ان لاحظت تغير ملامح خلود مالك ياخلود مش ع بعضك ليه كده
خلود: في ناس من الصعيد جاينلنا النهارده وانا مش عارفه ايه سبب الزيارة دي وهما جايين يعملوا ايه
سمر:صعيد هو انتوا ليكم قرايب من الصعيد
خلود: لا عشان كده بس مستغربه
ندي: اومال مين الناس دول وجاييينلكم ليه
خلود: مش عارفه وده اللي موترني خايفه لا يكون بابا جايبلي عريس من هناك
سمر: باندهاش عريس!!!
*******************
داخل مطعم. عطر الشام
مازال نادر يتحدث مع احمد بشان الانتقام من عمه فيخاطب نادر احمد قائلا
زي ما قلتلك كده يا احمد انا عاوز المكتب ده يبقي باسمي
احمد: بس اللعبه دي خطيرة اوي يانادر خد بالك
نادر: بثقه متقلقش عامل حسابي كويس
احمد: طب وعمك ده ليه ياكل حقك انت ومامتك واخواتك مش ده اللي باباك موصيه عليكم
نادر: بابتسامة شيطانيه هاهاها ياكل حق مين مفيش مخلوق علي وش الارض يقدر ياكل حق نادر حقنا واخدينه تالت ومتلت وبصراحه عمي سامي عمل بوصيه بابا بس بابا الله يرحمه شكله كان طيب زيادة عن اللزوم وفرحان بالملاليم اللي كان عمي بيدهاله دي… لحد ما هو قب علي وش الدنيا وعمل مستقبل ليه ولولاده وانا واخواتي اللي ضيعنااا بس ع مين ده انا نادر ووراك يا سامي يا منصوري والزمن طويل
احمد: انت بتفكر في ايه يانادر
نادر: هقولك بس مش دلوقتي اول ما ييجي الوقت المناسب
احمد: طب يلا بينا بقي
نادر: مشيرا للويتر الفاتورة لو سمحت
الويتر:اتفضل
بعد لحظات اعطي نادر الحساب للويتر ثم خرج برفقة احمد.وركب السيارة وانطلقاااا
***********************
تجلس شروق برفقة والدتها وووالدها يتحدثان سوياااا
شروق: بعصبيه ماما بعد اذنك الشخص ده انا استحاله ارجعله بعد. اللي عمله فيا انا وبنتي
شاكر: خلاص يا هند سبيها ع رحتهاااا
هند: براحتك. يابنتي انتي حره
همت شروق بالحديث لكن استوقفها رنين جرس الباب فقامت لتفتحه وبالفعل فعلت ذلك
عبير:من علي الباب ازيك ياشروق
شروق: وهي تنظر إلى ملابسها في غير رضاا اهلا يا ست عبير ايه ده احنا مش اتكلمنا قبل كده في موضوع اللبس الهباب ده
عبير: شروق سبق وقلتلك خليكي في حالك ملكيش دعوه بيا ولا بلبسي.
هند: انتوا هتتخانقوا قدامنا
شروق: يعني انتي عاجبك لبسها ده وانت يابابا عاجبك لبسهاا ده
شاكر: خلاص ياشروق يابنتي وانتي ياعبير بلاش تلبسي كده مرة تانية ميصحش يابنتي
عبير: هووووف هو انتي ياست شروق مش وراكي غيري ولا ايه
شروق: طب انتي عاجبك لبسك ده يعني ده. هيخليكي تتعاكسي والناس تبصلك ع انك واحده شمال مش متربيه
عبير: دي عالم متخلفه ومش بيفرقوا معايا ثم. انا واثقه في نفسي وعارفه حدودي كويسه ومش مستنيه نصايح من حد
هند: بقولك ايه يا مقصوفة الرقبه انتي خشي يلا غيري هدومك وتعاليلي عشان عاوزاكي
عبير: بتنهيده ماشي ياست ماما عن اذنك لما اشوف اخرتهاااااا
شروق: لنفسهااا انا مالي انا اللي ربنا هيعاقبني ولا هي واحده مش بتسمع كلام حد ولا حتي خايفه من عقاب ربنااا ولا خايفه علي سمعة اهلهااا انا هتعب نفسي معاها ليه نصحتها بدل المرة الف هي حرة تعمل اللي هي عاوزاه
هند: يعني خلاص ياشروق باباكي يقول لمصطفي انك مش موافقه ترجعيله
شروق: اه ياماما وخليه يقوله كمان يبطل يراقبني والحركات الوسخه اللي بيعملها دي عشان ما اهزقهوش
هند: باندهاش يراقبك ايه اللي بتقوليه ده
شروق: اه كان بيراقبني
هند: بيراقبك ازاي!!!
شروق: هقولك ياماما
*******************
تقوم نغم بقيادة سيارتها وبجوارها والدهااا الذي قد غرق في تفكيره في محاواة ايجاد حل لهذه المشكله التي حلت به
فلاش باك ????
نغم: ولا يهمك يا بشمهندس انا عندي الحل
سامي: حل حل ايه ده يانغم
نغم: لنفسها هي مجازفه بس يارب بس حمزة يوافق ويطلع فعلا قدهاا
سامي: سرحتي في ايه حل ايه ده. يانغم اللي عندك
نغم: حمزة
سامي: مين. حمزة ده
نغم: ده بشمهندس ديكور شغال دليفري في مطعم اسمه عطر الشام شاب مجتهد جداا وباين عليه محترم ومن الشباب اللي هي مخدتش فرصتهااا ده اكتر شخص ممكن يفيدك.
سامي: ايوة وده انتي تعرفيه منين واتعرفتي عليه ازاي
نغم: ده موضوع كبير هبقي احكيهولك يابابا المهم دلوقتي تعالي اعزم بنتك حبيبتك علي الغدا في المطعم. ده وهنام قابل حمزة واتكلم معاه.
سامي: طب وانا ايه ضمني انه مهندس شاطر مش يمكن من المهندسين اللي هما اي كلام دول
نغم: مش عارفه بس متهيقلي حمزة مش زيهم والدليل انه شغالفي غير مجاله لحد ما يلاقي الفرصه فاكيد من الشباب المجتهد وبعدين يابابا جرب مش هتخسر حاجه
بعد لحظات افاق البشمهندس سامي علي صوت نغم والتي خاطبته قائلة
بابا احنا وصلنا
سامي: اوكي ياحبيبتي
نغم: لحظه بس هركن العربيه
ركنت نغم السيارة ثم نزلت هي ووالدها ودخلوا سويا المطعم
بعد. لحظات اقبل الويتر قائلا
مساء الخير يافندم اتفضلوا
سامي: تاكلي ايه يانغم
نغم: تشيز برجر
الويتر: وحضرتك
سامي: لا انا مش هاكل حاجه هاتلي عصير ليمون لو سمحت
الويتر: اوكي يافندم
نغم:لوسمحت هو استاذ حمزة فين
الويتر: حمزة طلع اوردر يافندم
نغم: هو هيتاخر
الويتر: لا لا زمانه. جاي ده راح من بدري
سامي: طب ميرسي جدا
نغم: بابا ايه رايك عشان تطمن اكتر ممكن تروح تسال المدير عن حمزة وانت هتعرف اذا كان كويس ولا لا. سامي: فكرة برضو يانغم
هم بشمهندس سامي للذهاب الي المدير بينما جلست نغم تفكر وتخاطب نفسها قائلة
انا عارفه اني جازفت لما قلت لبابا علي حمزة يارب يكون حمزة زي ما انا توقعت وميكسفنيش مع بابا انا اول مره اوضع ثقتي في شخص ياتري بقي حمزة هيكون قد الثقه دي واللي ايه اللي هيحصل..
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة الخامسة 5 بقلم علي محمد

داخل مطعم. عطر الشام يقف بشمهندس سامي مع احدي العاملين بالمطعم. يساله عن المدير فيخاطبه العامل قائلا خير يافندم حضرتك بتستال علي المدير حد مننا هنا دايق حضرتك
بشمهندس سامي:شاكرا له لا لا متقلقش انا بس عاوز اساله علي واحد شغال معاكم. هنا اسمه حمزة
العامل: اه تقصد. بشمهندس حمزة
بشمهندس سامي: اه
العامل: خير يافندم هو حمزة عمل ايه
بشمهندس سامي: مطمئنا له لا ابدا انا بسال عنه عشان انا كنت محتاجه معايا في شغل في مكتبي
العامل: طب يا فندم المدير هناك. اهو علي ايدك اليمين
بشمهندس سامي: متشكر. جدا
بعض لحظات وصل بشمهندس سامي الي المدير فخاطبه. قائلا
مساء الخير
المدير: مساء الخير اهلا وسهلا اتفضل يا بيه
بشمهندس سامي: متشكر اوي بس لو تسمحلي هاخد من وقتك عشر دقايق نتكلم فيه
المدير: طب اتفضل اقعد تشرب ايه
بشمهندس سامي: لا متشكر لسه حالا
المدير: اكيد. جاي تشتكيلي من حد. من العمال اللي هنا
بشمهندس سامي: مبتسماا لا خالص الناس اللي شغالين معاك. ناس قمة الاحترام وشايفين شغلهم علي اكمل وجه. انا بس جاي اسالك علي واحد. شغال دليفري عندك. اسمه حمزة
المدير: بشمهندس حمزة قصدك.
بشمهندس سامي: اه هو ده
المدير: هو عمل حاجه ولا ايه
بشمهندس سامي: لا ابدا هعرفك بيا الاول انا بشمهندس سامي المنصوري صاحب شركة المنصوري للاستيراد والتصدير وصاحب مكتب جنه للتسويق العقاري والديكورات الحديثه وكنت محتاج. مهندس كفئ معايا في مكتبي وفيه حد. رشحلي جمزة فقلت اما اسالك بما انك. مشغله معاك فاكيد. عارفه اكتر مني
المدير: بص يا بشمهندس كل اللي عندي كوم وبشمهندس حمزة ده كوم تاني حمزة من الشباب المحترم والمجتهدة اللي بتحب شغلهااا جدا مفيش يوم. حد اشتكالي منه ولاحتي قالي انه اتاخر عليه دخ غير كمان انه محبوب من كل زمايله هنا في المكان
بشمهندس سامي: كل ده عظم اوي متعرفش اذا كان ليه في شغل الديكور ولا لا
المدير: الا ليه يا بشمهندس طب ده. انا شقق ولادي الاتنين محدش عرف يعملهم غير حمزة مهندس ونعم المهندسين بس للاسف مش لاقي فرصته في البلد دي
بشمهندس سامي: انا متشكر يا حاج وهسناذنك اول ما حمزة ييجي خليه يكلمني ده الكارت بتاعي
المدير: ان شاءالله شرفت يا بشمهندس
بشمهندس سامي: متشكر جدا سلام عليكم
المدير: وعليكم السلام تستاهل كل خير ياحمزة يا ابني والله ربنا يجعل الشغلانه دي من رزقك ونصيبك..
*****************
تجلس عبير بغرفتها امام هاتفهااا تحادث صديقتها مروة وفجاءة تذكرت شئ
*** فلاش باك ***
طارق: دي البيدج بتاعتي اللي انا بكتب عليها الشعر بتاعي علي الفيس هتعجبك جدا
عبير: بابتسامة اوكي هعملك. اعجاب لما اروح
ثم. افاقت علي صوت جاسر قائلا عبير كلمي ماما عشان عاوزاكي
عبير: هوووف قولها جايه يا جاسر واقفل الباب وراك
جاسر: ماثي (ماشي)
عبير: ايوة صح اما اعمل لطارق اعجاب علي صفحه الشعر بتاعته
بعد. لحظات قامت بالتقليب قائلة
طارق طارق طارق بس لاقيتها اما ادخل بقي واتفرج علي الشعر اللي بيكتبه امممممم حلوة القصيدة دي اما اعمله اعجاب بقي
ثم تدخل والدتها قائلة
عبير انتي بتعملي ايه عندك. انا مش بعتلك جاسر
عبير: زافرة نعم. ياماما عاوزه ايه
هند: عاوزه اخد. رايك في حاجه كده
عبير: خير يا ماما حاجه ايه دي
هند: عمر ابن خالك قال لشروق اختك انه بيحبك وعاوز يتقدملك
عبير: بصدمه عمرر
هند: اه عمر ماله عمر ابن خالك وبيحبك
عبير: بصي ياماما يا اما عمر اتجنن يا اما انتي وشروق اللي حصلكم. حاجه انا اخر واحد افكر فيه هو عمر لا طبعا
هند: زافرة وماله بقي عمر في ايه. يتعيب
عبير:باستياء مفهوش بس عمر ده زي اخويااا ولما كنت بحبه زمان يمكن وقتها كنا اطفال او مراهقين مش عارفه المهم انا مش بفكر في عمر ياماما ولا بفكر في الموضوع اصلا دلوقتي
هند: بغيظ طب اتخمدي
عبير: لنفسها هووف البيت ده مش وراهم غيري ولا ايه
**************
يجلس مصطفي طليق شروق علي احدي المقاهي يتحدث مع احد اصدقائه بشان زوجته فيغلبه التفكير فيقع ضحية له
فلاش باك
مصطفي: عملت ايه ياحاج قلت لشروق زي ما قلتلك
شاكر: ايوة قلتلها وبصراحه كده. يا مصطفي بلاش تفتح الموضوع ده تاني لانها رافضه ولما حد بيفتحلها السيرة دي بتدايق اوي
مصطفي: اللي فات معادتش هيتكرر تاني ياعمي اوعدك
شاكر: قفل علي الموضوع ده يا مصطفي شروق بنتي عناديه وبرضو اللي شافته مش قليل
مصطفي: يعني ايه
شاكر: يعني كل واحد فيكم راح لحاله وده نصيب وكويس انها جت علي قد كده سلام عليكم
افاق مصطفي علي صوت القهوجي قائلا
القهوة يا استاذمصطفي
احد. اصدقائه:. لو اعرف بس انت بتفكر في ايه كنت ساعدتك.
مصطفي: اللي انا بفكر فيه ده هو اللي هيخلي شروق تجيني لحد عندي راكعه عشان ارجعها
احد اصدقائه: بقلق بلاش تهور يامصطفي متضيعش نفسك وقولي انت بتفكر في ايه خلينا نفكر سوااا
مصطفي: متقلقش يا سعد صحبك عارف هو بيعمل ايه كويس مش انا اللي يتلوي دراعي
سعد: مش مطمنلك ولا مطمن للي هتعمله ده
مصطفي: اللي انا هعمله ده كان لازم يتعمل من زمان هي اللي جابته لنفسها تستحمل بقي اللي هيجرالهااا
************
يتحدث نادر في هاتفه. مع احد العاملين بالمكتب قائلا
اتصرف انت بس يا وائل وهاتلي الملفات اللي قلتلك. عليها وزي ما اتفقنا هديلك ال100.الف جنيه اللي اتفقنا عليها
وائل: بخوف بصراحه كده يا نادر انا مش قادر اعمل حاجه زي دي خصوصااا يعني ان بسمهندس سامي وثق فياا
نادر: بخبث متبقاش غبي دي فرصه مش. هتتكرر ده ملفين هتجبهملي وهتاخد فلوسك ومتخافش مش هجيب سيرتك. في حاجه
وائل: ايوة بس دي مجازفه
نادر: اه فهمت 120 الف جنيه وخلص بكرة الساعه 10.تقابلني في نايل سيتي وانا هفهمك تعمل ايه بالظبط
وائل: بعد. صمت ماشي يا نادر
نادر: ايوة كدة شغل دماغك معاياا ومش هتندم
وائل: طب وانا اضمن منين ان بشمهندس سامي مش هيشك فيا انا
نادر: متخافش اطمن مش هيشك فيك. هو هيعرف ان انا اللي عملت كده وانا كل حاجه مخططلها كويس متشلش هم حاجه زي دي
وائل: خلاص يبقي تخلي المبلغ 150 الف جنيه عشان لا قدر الله والبشمهندس اكتشف انا واتطردت من الشغل يبقي معايا مبلغ اقدر افتح. بيه مشروع علي القد
نادر: شد حيلك انت بس معايا وانا المكتب ده قريب اوي هيبقي ملكي وهعينك معايا وهخليك. تحت مني علي طول
وائل: فرحااا اتفقنا بكرة هجيب الملفات وبعده يكونوا عندك
نادر: اوكي باي
نادر بضحكه خبيثه هاهاها مش قلتلك. يا سامي يامنصوري هندمك
*******************
تجلس شمس امام التلفاز تشاهد أحدي مسلسلاتها الهنديه المفضله فتصدم بها علا قائلة يا بنتي قومي ذاكرياك. كلمه تنفعم المسلسلات الهندي دي ما ورهاش خير والله وسبق وقلتلك الغرض منهااا
شمس: وما زالت تنظر الي التلفاز ومالها بقي المسلسلات دي وايه الغرض منها
علا: بعد ان قامت باطفاء التلفاز لو عاوز نصيحتي يبقي ركزي معايا ولو مش عاوزه يبقي كملي فرجه علي المسلسل بتاعك
شمس: بتنهيده قولي امري لله هبقي اشوفه في الاعاده
علا: المسلسلات الهندي دي والتركي معموله مخصوص عشان تبوظ اخلاقنا وتفسد عقول الشباب والبنات انا من وجهة نظري بسميها حرب فكريه من المؤلفين اللي كل هدفهم افساد شباب وبنات المسلمين والعرب عن طريق النوعيه الخبيثه من الافلام والمسلسلات بتاعتهم اللي احنا طول الوقت بنتفرج عليها وبنسيب صلاتنا وشغلنا ومذاكرتنا بسببها وهو ده اللي هما عاوزينه ده غير كمان المشاهد الخليعه اللي فيهااا اللي مش عارفه انا كبنت او اي حد مكاني ازاي بتفرج عليها عادي كده قدام واحد زي بابا او اخويا او ابني بجد احنا مضحوك علينا اوي بالنوعيه الحقيرة دي من المسلسلات اللي هي ملهاش علاقه بواقعنا ولا بتمثل مجتمعنا الشرقي بعاداته وتقاليده
شمس: يعني هما يقصدوا بالمسلسلات دي انهم يبعدونا عن دينا
علا: مش كده وبس ده فيه. كمان. ستات كتير بيوتها بتتخرب بسبب الزفت ده اللي بتطلق واللي مش بتاخد بالها من بيتها وولادها واللي بتسيب صلاتها وبتكسل تصليهااا واللي واللي هقولك ايه ولا ايه
شمس: يااااه معاكي حق والله ياعلا طب والروايات
علا: مش كل الروايات طبعا الروايات اللي مضحوك عليكم بيها باسم الرومانسيه والحب الافلاطوني اللي اصلا ملوش اساس في مجتمعنااا
شمس: انتي بتحبي انهي نوع من الروايات يا علا
علا: انامليش في الروايات اوي لاني لما بلاقي نفسي فاضيه بقرا قران بقعد استغفر اسبح اشوف برنامج ديني بس ده ميمنعش اني بحب اقرا برضو ولو هقرا روايات يبقي هقرا روايات واقعيه هادفه تفيدني في حياتي
شمس: اشمعنا يعني الروايات الواقعيه
علا:. لانها واقعيه ده اولا وعشان الروايات معظمها دلوقتي كلها بقي شبه بعضها ونهايتها واحده وبقت محفوظه ده غير كمان الروايات الرومانسيه دي بتبقي معظم شخصياتها من وحي خيال المؤلف واحداثها كلها fake وبتعيشني في وهم واحلام ورديه وفي الاخر بتصدمني لما ما اجي ادور عليها في الواقع وما الاقيش اللي قريته ده ع ارض الواقع فبالتالي مش هعرف اواجه مشاكلي او احلها لاني رحت ضحية الروايات والمؤلفين اللي هما كل همهم الشهرة والفانز ومبيتقوش ربنا في الناس اللي بتقرالهم وده انا بسميه التضليل بعقلية القارئ
اما الروايات الواقعيه بتبقي مفيدة وهادفه واحنا محتاجين لكل حاجه مفيدة تنفعنا في حياتنا ودنيتنا
شمس: كلامك حلو اوووي
علا: هصلي العشاء ونكمل كلامنا
فجاءة تدخل والدتها قائلة
علا كلمي باباكي عاوزك
علا: بابا خير ياماما عاوزني في ايه؛!!!
****************
تجلس نغم برفقة والدهاا ثم بعد قليل اتت فتاة وجلست بالطاوله المجاورة لنغم ووالدها وعندما وقع نظر نغم عليها اندهشت وحادثت نفسها قائلة
مش معقوله هو ايه اللي بيحصل ده البنت دي انا شفتها فين قبل كده.انا فاكره بس فين فين ايوة افتكرت وافتكرت كمان شفت حمزةفين اول مره
…فلاش باك….
داخل جامعة عين شمس ولاسيما كلية السياحه والفنادق تقف نغم في انتظار صديقتها نورهان بعد.لحظات تعالي صوت احد الاشخاص وصديقته التي خاطبته قائلة
اسمع ياحمزة انا وافقت اننا نتخطب عشان شفت انك راجل وبتحبني قدامك.اقل من سنه لو مجبتليش الشقه اللي قلتلك عليها دي يبقي سوري انا من طريق وانت من طريق
حمزة: ياولاء انا لسه متخرج وانتي قدامك.سنه علي بال ما تنخرجي فيها ايه لما نتجوز في الشقه اللي ورثتها عن والدي الله يرحمه كويسه وكبيرة
ولاء: سوري ياحمزة ده شرطي واحمد ربنا اصلا اني مقلتلكش عاوزه شقه في المهندسين او التجمع
حمزة: طب ياولاء هستاذن انا دلوقتي عشان الشغل وان شاءالله خير خلي بالك من نفسك
ثم افاقت علي صوت والدها مخاطبا له قائلا
نغم حمزة اتاخر اوي يلا بينا ياحبيبتي
نغم: استني يابابا حمزة جاي
سامي: عرفتي منين انه جاي بقالنا ساعه اهووو ولسه ماجاش ثم انا سبت الكارت بتاعي للمدير بتاعه وقلتله اول ما ييجي خليه يكلمني
نغم: هييجي يابابا استني خمس دقايقك كمان لان اللي جنبنا علي طول دي تبقي خطيبته
سامي: الله انتي ايه حكايتك بالظبط يانغم انتي عارفه كل حاجه عن حمزة ازاي
نغم: هبقي احكيلك يابابا واهو حمزة وصل
سامي: طب اندهيله.ياحبيبتي ولا اندهله.انا
نغم: استني يابابا لما خطيبته تمشي وبعدين حضرتك ابقي روحله
سامي:وهو ينظر في ساعتها انا اتاخرت اوي المفروض عندي عميل مستنيني دلوقتي في البيت
همت نغم بالحديث لكن استوقفها علو صوت خطيبة حمزة قائلة
يوووه بقي انا شبعت من كلامك.ده ياحمزة ومش شايفه حاجه من اللي انت وعدتني بيه ده لحد.النهارده
حمزة: ولاء انتي عارفه ظروفي واظن ان صارحتك عني وقلتلك كل حاجه من البدايه
ولاء: ياسيدي عارفه انك صارحتني بس انا اسفه مش هقدر اكمل واتفضل دبلتك اهي عن اذنك.
امسك.حمزة يدها قائلا: استني ياولاء والله العظيم بحبك واذا كان ع موضوع الشقه انا هستلف فلوس من واحد صحبي وهشتريهالك
ولاء: بعد ان افلتت يدها اسفه ياحمزة عن اذنك
جلس حمزة علي احدي الطاولات وهو يملئوه الحزن واليئس واضعا وجه للارض ويداه الاثنين فوق راسه قائلا هو ايه اللي بيحصلي ده يارب انا راضي بكل اللي بيحصلي ده بس بجد والله تعبت
فجاءة سقطت الدبله من علي الطاوله ارضااا وووصلت الي قدم نغم فالتقطتهاا ووصلت اليه وهي تحمل دبلته قائلة:
بشمهندس حمزة
رفع حمزة راسه رويدا رويدا الي ان وقع نظره عليها فاندهش عندما راها تحمل دبلته في يدهااا قائلااا
انتي!!!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة السادسة 6 بقلم علي محمد

مر الليل سريعاا ومع اشراقة شمس. يوم جديد تقف خلود. مع طارق امام كلية التربية تعاتبه قائله
ممكن بقي تقولي حضرتك. مبتردش عليه ليه
طارق: بدهاء معقوله تكون خلود. حبيبتي بتتصل وما اردش الوقت اللي كنتي بتتصلي فيه انا كنت نايم. ياحبيبتي وعامل الموبايل بتاعي صامت
خلود: بغيظ يسلام اومال مين اللي كان فاتح الفيس بتاعك. لما انت كنت نايم طارق بطل كدب بقي وقولي ماردتش عليا ليه
طارق: والله ياحبيبتي ما بكدب عليكي زي ما بقولك كده
خلود: باستغراب ماشي ياطارق هعديهالك
طارق: ضاحكا يعني الناس تصطبح بوحشتني وانا اصطبح بتحقيق انا بحب في وكيل نيابه ولا ايه
خلود: مبتسمه بس يازفت مليش نفس اضحك
طارق: بخبث طب ولو قلتلك. اني بعشق الضحكه دي ايه مش هتضحكي برضووو
خلود: بخجل بس بقي الله
طارق: وبعدين فيه. حد يرن علي حد 30 مره كده انا قلت فيه مصيبه
خلود: بعصبيه انت بتفكرني ياطارق ماهو انت لو بتسال كنت عرفت انا كنت بتصل بيك. ليه. لكن انت اصلا مش في بالك.
طارق: بهدوء قلتلك. كنت نايم. ياخلود. ايه اللي حصل بقي
همت خلود. بالحديث لكن استوقفها رنين. هاتفهاااا مما اضطرها ان تجيب عليه قائلة
استني يا طارق سمر بتتصل
طارق: باستياء يادي سمر دي ماشي
خلود: الوو ايوة ياسمر
سمر: الدكتور دخل يا ابله خلود. ولو مجتيش دلوقتي مش هتعرفي تدخلي المحاضرة والمحاضرة دي مهمه جدا
خلود: طيب اوكي انا جايه حالااا باي
سمر: باي
طارق: بقلق هو في ايه
خلود: دكتور معتز دخل القاعه وسمر بتقولي ان الدكتور مش هيدخل حد والمحاضرة شغاله انا لازم امشي حالا ايه مش هتحضر ولا ايه
طارق: لا مش هحضر انتي عارفه ان الدكتور ده مش بينزلي من زور لو حضرت هعمل مصيبه فبلاش
خلود: هههه بحب بلطجي ولا ايه ماشي عن اذنك بقي
طارق: اتفضلي ياحبيبتي
ذهبت خلود. الي المحاضرة بينما وقف طارق مكانه يفكر ويحادث نفسه قائلاا
اما اتصل بعبير بقي واروحلهااا اداب دي هتموت وتقابلني وكويس ان خلود وسمر دخلوا محاضرة يعني محدش فيهم هيشوفني بس يارب ما تكونش عبير التانيه في محاضرة؛!!!!
**************
داخل مستشفي الايمان الخاصه
يجلس دكتور محمد بصحبة احدي الممرضات والتي تخاطبه قائلة
دكتور محمد البنت اللي حضرتك انقذت امهااا مصممه تقابلك. ضروري
دكتور محمد: طب دخليها يا سارة يمكن محتاجه حاجه او والدتها لا قدر الله تعبت تاني
سارة: ماشي يا دكتور
دكتور محمد: يارب متكونش الست الكبيرة تعبت او حصلها حاجه
بعد. لحظات دخلت الفتاة قائلة
صباح الخير يا دكتور محمد
دكتور محمد: بابتسامه صباح. الخير يا انسه مروة
مروة: مبتسمه ايه ده حضرتك. فاكر اسمي كمان
دكتور محمد: ولو جيتي بعد سنه مش اسبوعين هفتكرك
مروة: طيب يادكتور انا كنت جايه. لحضرتك. بخصوص حاجه كده
دكتور محمد: خير يامروة
مروة: بعد ان قامت بفتح حقيبتهااا واخرجت مبلغ من المال اتفضل يا دكتور
دكتور محمد: مندهشاا ايه دول
مروة: دول 4 الاف جنيه من تمن العمليه وان شاءالله اول ما الاقي بس شغل جديد هجيب لحضرتك ال4 التانييين ومتشكرة جداا لانك انقذت حياتها
دكتور محمد: بعد.ان ارجع اليها الفلوس خلي فلوسك معاكي يامروة انا مدفعتش حاجه من. جيبي العمليه اتعملت علي حساب المستشفي
مروة: لا يادكتور ميرسي جدا وكفايه انك عملت العمليه لماما من غير مقابل هتدفع كمان من جيبك مصاريف العمليه
دكتور محمد: متزعلنيش منك يامروة بقي وبعدين انتي بتقولي انك. بتدوري علي شغل انتي خريجة ايه
مروة: انا مخلصه. تمريض بس لما ماما تعبت مقدرتش اسبها واشتغل خصوصا يعني ان مفيش حد. يراعيها او ياخد باله منها غيري اخواتي الولاد. اتجوزوا وسافروا ومفيش الا انا وماما واختي الصغيرة ودلوقتي الحمدلله هي بقت كويسه جدا
دكتور محمد: ربنا يباركلك فيها يارب
مروة: ماما بتدعيلك دايما يادكتور
دكتور محمد: ربنا يخليهالنا اشكريهالي جدااا
مروة: حاضر يادكتور
دكتور محمد: لحظه يا انسه مروة عن اذنك دقيقه وراجعلك. تاني
مروة: اتفضل يادكتور
خرج دكتور محمد ووقف مع سارة وخاطبها قائلا
سارة هي الممرضه ايمان مبقتش تيجي يعني بقالها كام يوم
سارة: بابتسامة اصلها اتجوزت يادكتور وفرحها كان اول امبارح
دكتور محمد: يعني خلاص كده مش هترجع المستشفي تاني ولا واخده اجازة
سارة: تقريبا لا عشان اتجوزت في اسكندريه
دكتور محمد: طب عاوزك. تقعدي مع مروة وتشوفي هي بتفهم في التمريض ولا لا ولو كده ممكن نشغلها مكانها
سارة: اوكي يادكتور خليها تجيني انا مستنياهااا
دكتور محمد: ماشي
بعد. لحظات دخل دكتور محمد غرفته قائلا
معلش يامروة اتاخرت عليكي
مروة: ولا يهمك يا دكتور وبجد متشكرة اوي علي وقفتك جنبي وجنب ماما. دكتور محمد: الشكر لله ده واجبي متشكرنيش انتي قلتيلي انك. خريجة تمريض مش كده
مروة: اه يادكتور خريجة تمريض القاهرة
دكتور محمد: طب ايه رايك تشتغلي معانا هنااا
مروة بفرح: بجد يادكتور ده حاجه تشرفني طبعااا
دكتور محمد: اه بجد عدي علي سارة في اوضه الممرضات عشان بس هتفهم منك. كام. حاجه كده وان شاء بعدها هتبقي معانا هنا في المستشفي
مروة: بعد ان قامت ميرسي جدا يادكتور
دكتور محمد: العفو يا انسه مروة شرفتي
مروة:لنفسهاا الف حمد وشكر ليك. يارب ربنا يارب يفرح قلبك. ويجبر بخاطرك زي ما جبرت بخاطري كده يا دكتور محمد
دكتور محمد: لنفسه ما اقبح الفقر وما اجمل الفقراء البنت عندها عزة نفس بدرجه مشفتهاش قبل كده ربنا يبارك فيهاا ويحفظهااا ويرزق كل فقير ومحتاج
******************
تجلس علا بغرفتهاا تتذكر الذي دار بينه وبين والدهااا بشان زواجهااا
???? فلاش باك ????
علا: السلام عليكم
حسين: وعليكم السلام اقعدي يا علا
علا: خير يابابا ماما قالتلي انك. عاوزني
حسين: اه ياعلا كنت عاوز اخد. رايك بس في موضوع كده
علا: خير يابابا موضوع ايه
حسين: عمك شريف جالي اول امبارح هو واسلام.ابنه وطالب ايدك لابنه اسلام وانا قلتله لما اخد. راي علا الاول واشوفها موافقه ولا لا
علا: بعد ان احتل ملامحها القلق والتوتر اسلام هو اسلام مش كان. خاطب بنت عمه دينا
حسين: ايوة وما اتفقوش عشان كده سابهااا
علا: طب يابابا حضرتك عارف رايي كويس
حسين: بصي يا علا يا بنتي خدي كفايتك في التفكير فكري برحتك محدش هيغصبك ع حاجه
علا: حاضر يابابا بس ياريت ناجل الكلام في الموضوع ده لبعد. الامتحانات
حسين: اللي يريحك بس خليكي حاطه الموضوع ده في بالك وانا هقولهم انك. بتفكري ولما توصلي لقرار نهائي هبلغهم
علا: اللي فيه الخير يقدمه ربنا يابابا
وسىرعان. ما تفيف علي صوت اخيها الاكبر زين والذي خاطبها قائلا
علا عاوز اتكلم. معاكي كلمتين ع السريع كده قبل ما انزل
علا: اتفضل يازين
زين: بتوتر هوو انتي تعرفي شروق بنت الراجل صاحب محلات الهدوم اللي اسمه شاكر
عل: باستغراب شروق مين مش فاهمه ممكن توضحلي اكتر
زين: يابنتي انتي مش مره قلتيلي قبل كده ان فيه واحده صحبتك في سني انا كده باباها صاحب بابا وشغال في الهدوم اتجوزت ومكملتش حاجه مع جوزها واتطلقت اسمها شروق
علا: بعد لحظات من التفكير شروق اه شروق بنت عمو شاكر وانت ايه اللي فكرك بالموضوع ده دلوقتي ده عدي عليها اكتر من 3 سنين دلوقتي
زين: بخجل هبقي اقولك بعدين تعرفيها يعني ولا لا
علا: اه عارفاها بس مليش كلام معاها اوي كنت عارفاها لما كنت بشتري من عندهم. هدوم
زين: طب تمام انا نازل عاوزه حاجه اجبهالك وانا جاي
علا: لا عاوزه سلامتك
زين: سلام يالولو
علا: باستغراب هو زين يقصد ايه وايه اللي فكره بشروق بعد كل ده هو ايه تفسير اللي بيحصل ده
*********************
يجلس حمزة داخل غرفته مكتئبا يحمل في يده صور لخطيبته السابقه ولاء والتي بدا معاتبة صورهاا قائلاا
بقي بعد كل الحب اللي حبتهولك ياولاء وكل اللي عملته عشانك تتخلي عني بالسهوله دي هو ده اللي لو الدنيا كلها سابتك انا مش هسيبك معقوله كل ده يطلع وهم وكدب… ليه تكسري قلبي اللي حبك وما حبش حد في الدنيا دي قدك انا كنت بتقي ربنا فيكي وبدعيلك في كل سجدة واقول يارب تكون من نصيبي بالسهوله دي تبيعيني وتتخلي عني…. ثم انهار في البكاء ولم. يفق الا ع صوت والدته والتي خاطبته قائلة
ياابني حرام عليك اللي انت عامله في نفسك ده الحياة يا حمزة مبتقفش علي حد وهي اللي خسرتك مش انت اللي خسرتهااا انا اول مره اشوفك ضعيف كده فين حمزة ابني الراجل اللي مفيش حاجه في الدنيا تقدر تكسره
حمزة: محاولا اخفاء دموعه المشكله اني حبتها يا ماما فمش قادر اتخيل في يوم وليله كده تسبني
والدته: يا ابني وعسي ان تكرهوا شيئا وهو خيرا لكم متزعلش ولا تدايق اكيد ربنا ليه حكمه. في كده وشايلك الانسانه اللي تستاهل حبك وتستاهلك متستسلمش ياحمزة مش من اول وقعه كده تسلم قوم واقف علي رجليك واتاكد ان ربنا هيقويك وهيرزقك بالانسانه اللي تستاهلك
حمزة: بعد ان ارتمي في حضن والدته وقبل يدها ربنا يخليكي ليا ياماما
والدته: ويخليك ليا ياحبيبي ويرزقك ببنت الحلال اللي تستاهلك يلا قوم اغسل وشك وكلك لقمه كده عاوزه اشوف حمزة ابني بتاع زمان اللي مفيش حاجه في الدنيا تقدر تكسره
حمزة: بابتسامه مصطنعه حاضر ياماما
خرج. حمزة من غرفته بينما قامت والدته بالدعاء له:
يارب يا ابني يجبر بخاطرك ويعوضك عوض الصابرين وتقابل الانسانه اللي تستاهلك وتستاهلهاااا وتعوضك عن. كل لحظه حزن شفتهااااا
***************””
يجلس نادر برفقه صديقه احمد في منزلهم يتحدثان سويااا بشان انتقامه من عمه فيخاطبه احمد قائلا
خد بالك يانادر عمك سامي برضو مش سهل
نادر: بدهاء عيب عليك يا احمد. انا كل حاجه بعملها بكون عامل حسابهاااا
احمد: بس انت هتجيب منين 150 الف تديهم لوأئل انت مش قلت انك اشتريت شاليه في الساحل ومش معاك فلوس
نادر: هههههههه ضحكتني انت ناسي اني علي علاقه بسوزي ولا ايه
احمد: بتعجب سوزي انت اتجوزتها علي مراتك
نادر: لا طبعا اتجوزها انت اتجننت يا احمد انا بس بقضي معاها وقت جميل ومفهمها اني هتجوزهااا لحد ما اقلبها في القرشين اللي معاها واخلع خصوصا انها متقدرش تقولي لا علي اي حاجه لانها بتموت فيااااا
احمد: يخربيت دماغك انت ايه. شيطان ههههههه
نادر: يا ابني افهم الحياه مش عايزه غير كده
احمد: طب اش ضمنك. ان وائل ميجيش سيرتك لو عمك. سامي عرف بموضوع الملفات ده
نادر: متقلقش مس هيعرف لان انا عارف انا بعمل ايه كويس امسك بس الملفات دي في ايدي وهوريك انا هعمل ايه
***************
داخل مكتب جنه للعقارات والتصاميم. الهندسيه
تجلس السكرتيرة علي مكتبهااا فيخاطبها بشمهندس سامي عبر الانتركم قائلا
نيفين فين الملفين اللي كانوا علي مكتبي وقلتلك عليهم امبارح تبعتيهملي ضروري
نيفين: لحظه. يابشمهندس هشوفهم. وابعتهم. لحضرتك
سامي: اوكي وفيه. شاب اسمه. حمزة اول ما يوصل دخليهولي علي طول
نيفين: اوكي يابشمهندس
لاحظ وائل ارتباك. نيفين السكرتيرة فخاطبها بدهاء قائلا خير يا استاذة نيفين انتي بتدوري علي حاجه
نيفين: بقلق وتوتر كان فيه ملفين علي المكتب هنا مش عارفه راحوا فين
وائل: مصطنعا الخوف عليها طب دوري كويس وهتلاقيهم
نيفين: بخوف هيكونوا راحوا فين دول كانوا علي المكتب امبارح
وائل: اسالي عمي سيد الساعي يمكن لاقاهم واقعين او حاجه فشالهم
نيفين: ومازالت تقوم بالبحث لا لا عمي سيد مشي امبارح قبلي
وائل: هم مهمين يعني ولا ايه
نيفين: اه دول عقود المكتب الجديد بتاع بشمهندس سامي ولسه ما سجلهمش
وائل: طب والعمل ايه دلوقتي
نيفين: مش عارفه هكلم. بشمهندس سامي واقوله ربنا يستر!!!!
************
عادت عبير من الجامعه وهي تتحدث في هاتفهااا قائلة
انا كمان اول مره اكلم. حد. في الموبايل وبجد انا مش مصدقه نفسي الكلام. الحلو ده ليا انا
طارق: بخبث لا كلام ايه انت شعر الدنيا كلها ميوصفش تفصيله في جمالك
عبير: بفرح مش مصدقه نفسي بقي سايب كل البنات الي متابعاك علي الفيس وبتقول شعر ليا انا
طارق: تصدقي بالله عمري ما كلمات بنت فيهم مش عارف ليه انتي الوحيده اللي فكرت اكلمهاااا
عبير: بخجل اسال نفسك بقي
طارق: يمكن عشان اللي زيك يتحب ويدخل القلب بسرعه وانا من اول ما شفتك وانا قلبي ارتاحلك اوي ودخلتيه
عبير: بابتسامة وانا كمان لما شفتك اول مره حسيت اني اعرفك من زمان وقلبي ارتاحلك
طارق: وصلتي ولا لسه
عبير: اه انا علي السلم دلوقتي
طارق: طب حمد لله على السلامة هنتكلم تاني امتاااا
عبير: في اي وقت تحبه
طارق: يعني محدش في البيت هيتخانق معاكي لو لاقاكي بتتكلمي
عبير: محدش هنا اصلا يقدر يقولي حاجه انا بعمل اللي انا عايزاه
طارق: بدهاء برافو عليكي ايوة كدة لازم يبقي ليكي شخصيه قويه
عبير: طب هغير هدومي واكلمك
طارق: اوكي باي
عبير: باي
طارق لنفسه مش قلتلك هجيبك. يعني هجيبك اديني اهووو جبتك ده انا شكلي كده هطلع بمصالح جامده من المغفله دي هههههه
**************
سادت حاله من الارتباك داخل مكتب بشمهندس سامي والذي خاطب نيفين بعصبيه قائلا
يعني ايه الملفات مش موجودين يا انسه نيفين
نيفين: باسف والله يابشمهندس كانوا ع مكتب حضرتك امبارح مش مكتبي ودورت علي مكتبي ملقتهمش
سامي:زافرا ازاي الكلام ده يعني ايه الملفات تضيع من علي مكتبي هو ايه اللي بيحصل انا عازز افهم
وائل: بهدوء اعصاب هدي نفسك. يابشمهندس وهنلاقيهم. متقلقش
سامي: اهدا ازاي الملفات دي فيها حاجات مهمه اوووي ولو ملقتهاش انا بيتي هيتخرب
تسحب وائل دون ان يشعر به. احد بينما اكمل بشمهندس سامي حديثه مع نيفين قائلا
اسمعي يانيفين انا لولا ان نادر ساب المكتب انا كنت قلت هو اللي سرقهم الملفات دي عهدتك. فتقلبي المكتب ده حته حته وتشوفيهملي راحوا فين
نيفين: اوكي يا بشمهندس بس ياريت حضرتك تهدي
في تلك اللحظة اخرج وائل هاتفه وقام بالاتصال علي نادر قائلا
ايوة يا بشمهندس نادر انا جبتلك. الملفات
نادر: برافو عليك يا وائل بكره تجبهم المكان اللي اتفقنا عليه وتاخد فلوسك
وائل: بس الاتفاق هيتغير مش بالمبلغ اللي اتفقنا عليه
نادر: 150 الف جنيه مش قليلين متبقاش طماع
وائل: بقي مكتب يساوي 10 مليون جنيه هيبقي ملكك وعاوز تديني 150 مليم
نادر: اه قلتلي طب هات الملفات ومش هنختلف
في تلك اللحظه كان يقف شاابا لم ينتبه له وائل يستمع الي ما يحدث في تركيز شديد
وائل: لا نتفق دلوقتي انا هجبلك الملفات مقابل نص مليون جنيه
نادر: انت اكيد اتجننت اجبلك منين. انا المبلغ ده كله
وائل: خلاص يبقي انا هرجع الملفات مكانهم ومش خسران حاجه انت اللي محتاجلهم مش انا
نادر: بخبث لا لا خلاص موافق بس المكان هيتغير استني مني مكالمه تانيه
داخل وائل ثانية بعد ان اغلق هاتفه. للاسف يا بشمهندس انا قلبت المكاتب كلها وملهمش اثر
سامي: يعني ايه ملهمش اثر نيفين: صدقنى يافندم الملفات امبارح كانت علي مكتب حضرتك
سامي: بعصبيه طب مين بقي اللي اتجرا ودخل مكتبي
وسرق الملفات دي!!!!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة السابعة 7 بقلم علي محمد

عادت نغم من الجامعه واستلقت لتستريح قليلا امام التلفاز وهي تتذكر ما دار بينها وبين حمزة في المطعم. ليلة امس
???? فلاش باك ????
نغم:. وهي تحمل الدبله في يدها استاذ حمزة
حمزة: بعد. ان رفع راسه رويدا رويدا وووقع نظره عليها انتي
نغم: اسفه. بس الدبله دي وقعت منك اتفضل
حمزة: بعد ان اخفي دموعه وتظاهر بالقوة ماشي ميرسي جدا
نغم: اسفه جدا علي اللي حصلك بس متدايقش نفسك. كل شئ قسمه ونصيب ومحدش عارف الخير فين
حمزة: بصدر رحب متشكر جدااا
بشمهندس سامي: انت حمزة
حمزة: باستغراب اه اناحمزة
بشمهندس سامي: انا عارف ان ده مش وقت تعارف وكده. وان الظروف متسمحش بس صدقني اناكنت منتظرك من ساعتين ومعنديش وقت تاني عشان اقدر اقابلك فيه
حمزة: منتظرني انا خير يافندم
سامي: انا بابا نغم وكنت محتاج معايا في مكتبي مهندس ديكور شاطر ولما فتحت الموضوع قدام نغم رشحتك لياا
حمزة: لنفسه ازاي وهي متعرفنيش اوي هو ايه اللي بيحصل ده
حمزة: ايوة يافندم بس
سامي: بس ايه دي فرصه يا بشمهندس وجاتلك. متضيعهاش من ايديدك
نغم: وهي تطيل النظر لحمزة قلت ايه. ياحمزة
حمزة: خلاص يافندم سبلي رقم حضرتك وانا هبقي اتصل بيك
سامي: اوكي انا سبتلك الكارت بتاعي مع المدير تقدر تاخده منه يلا بقي عن اذنك
حمزة: بعد. لحظات من الصمت اتفضل يا بشمهندس
سامي : يلا يانغم
نغم: لحظه. بس يابابا وهحصلك.
سامي: اوكي هستناكي في العربيه
نغم: اوكي يابابا
حمزة: ممكن سؤال بس يا انسه نغم
نغم: عارفه هتقول ايه ازاي ما اعرفكش ورشحتك لبابا وراهنت عليك
حمزة: ايوة فعلا ازاي بقي
نغم: بص ياحمزة هي فعلا مجازفه. بس ده موضوع كبير ان. شاء الله مع الوقت هتعرفه بس انا دلوقتي راهنت عليك وانا واثقه ومتاكده انك. قد الرهان ده يلا بقي عن اذنك
حمزة: مندهشااا اتفضلي
ذهبت نغم. وجلس حمزة مكانه يحادث نفسه. قائلا
هو ايه اللي بيحصل ده والبنت دي طلعتلي منين وايه حكايتها بالظبط….. انا مش فاهم حاجه وموضوع ايه ده اللي خلاهاااا تراهن عليا وترشحني. لباباه وهي متعرفنيش ولا حتي فيه ما بينا اي معرفه سابقه….. طب وبعدين ياحمزة هتعمل ايه هتروح ولالا
ثم افاقت نغم علي صوت والدتها وهي تخاطبها قائلة
نغم كويس انك جيتي تعالي عشان تجهزي معايا الغدا زمان ادم اخوكي راجع من الشغل واكيد راجع جعان
نغم: اوكي ياماما
******************
خرجت خلود. من المحاضرة برفقة سمر وندي فخاطبت سمر خلود قائلة
احمدي ربنا ان الدكتور وافق يدخلك لو كنتي اتاخرتي خمس دقايق كمان مكنتيش عرفتي تدخلي
ندي: اه وخصوصا ان المحاضرة دي مهمه جدا
خلود: الحمدلله متشكره جدا ياسمر
سمر: بابتسامه عدي الجمايل بقي
خلود: استنوا يابنات اما ارن علي طارق اشوفه قاعد ولا مشي
سمر: جينا للكلام اللي يحرق الدم يابنتي طارق ده بيتسلي بيكي انتي ليه مش عايزه تصدقي
خلود لنفسها انتي ايه حكايتك. ياسمر معقوله يكون طارق معاه حق لما قالي انها عايز تفرق ما بينااا
ندي: مالك ياخوخه سرحتي في اي
خلود: ابدا هسرح في اي يعني
ندي: طب سمعتي سمر قالت ايه.
خلود: اه سمعت وعلي فكره ياسمر طارق بيحبني وانا واثقه من حبه ليااا
سمر: باستياء واثقه انتي حره ياخلود انا بقولك اللي انا شايفاه
خلود: بعد ان نظرت في هاتفها ايه ده. 5.مكالمات فايته ورساله كمان
ندي: طب شوفي مين
خلود: ده رقم غريب مش متسجل اما اشوف ايه اللي في الرساله دي
سمر: اقريهاا وانتي تعرفي
خلود: بفزع مش ممكن ايه ده ومين اللي باعتهولي
سمر: فيه ايه يابنتي مكتوب ايه في الرساله دي
خلود: دي واحده تعرفني اوي كمان بتقولي حبيب القلب بيخونك عند. اداب……. متحاوليش تعرفي انا مين
هقولك. انا مين بس مش دلوقتي المهم خلي بالك
سمر: صدقتيني لما قلتلك ان طارق بيتسلي بيكي
خلود: بسزاجه ولنفسها وليه متكونيش انتي ياسمر اللي بعتيلي الرساله دي
ندي: طب وانتي هتعملي ايه دلوقتي ياخلود
خلود: وهي تطيل النظر لسمر مش عارفه بس طارق ده ملكي انا واللي هتقربله هيبقي اخر يوم في عمرهاااا
*****************
امام. كلية الاداب بجامعه. عين. شمس
يجلس طارق علي كافيتريا كلية الاداب يتحدث في هاتفه مع احدي الفتيات قائلا
انتي عملتي فيا ايه ياعبير انتي خطفتي قلبي في يوم وليله
عبير: بابتسامة بكاش اوي وياتري قلت الكلام ده لكام واحده قبل كده
طارق: واحده بس قبل.ما نسيب بعض وندمت اني قلتلها كده واني حبتها من البدايه
عبير: بعض لحظات من الصمت متدايقش نفسك ده نصيب
طارق: بعد ان راي مكالمه فائته من خلود بقولك ايه ياعبير انا هقفل دلوقتي معلش عشان ماما بترن عليه هشوفها وارجع اكلمك تاني باي
عبير: باي
طارق: بعد ان انهي المكالمه ياخبر ده خلود. رنت عليا اكتر من مره ولاقيتني ويتنج كده. هتشك فيااا طب والعمل اما اتصل بيها بقي
امسك. هاتفه وقام بالاتصال عليها وانتظر لتجيب عليه
لكنها لم تجب
اعاد. الاتصال ثانيه…. وانتظرهااا لتجب فاجابت في غيظ قائلة
نعم يا استاذ طارق عاوز ايه
طارق: استاذ طارق فيه ايه ياخلود
خلود: يعني حضرتك مش عارف قاعد بترغي في التلفون وواخد رحتك غ الاخر وارن عليك ولا عاوز تعبرني ومش عاوزني ادايق
طارق: بدهاء طب اهدي ياحبيبتي انا كنت بكلم ماما
خلود: ماما اه صح
طارق: وغلاوتك عندي كنت بكلم ماما انتي فين ياخلود
خلود: ملكش دعوه انا فين المهم قولي انت كنت واقف مع مين عند. اداب
طارق: بعد ان اصايه القلق والتوتر والخوف الشديد اداب انا مرحتش اداب اصلااا ياخلود
خلود: طارق متكدبش عليا وقولي كنت بتعمل اي في اداب وواقف مع مين اخلص
طارق: ياحبيبتي انا مرحتش اداب انا كنت في الشئون ولو مش مصدقه تعالي وانا اثبتلك
خلود: بسذاجه خلاص ماشي انا كده اتاكدت
طارق: بخوف اتاكدتي من ايه
خلود: مش مهم خلاص المهم اني اتاكدت وخلاص بس والله ياطارق لو الكلام ده طلع بجد يبقي انا من طريق وانت من طريق
طارق: بتوتر هو حصل ايه ياخلود لكل ده انا مش فاهم حاجه ممكن تفهميني
خلود: فيه رقم غريب بعتلي رساله وانا في المحاضرة وقالي الحقي البيه اللي انتي بتحبيه بيخونك وواقف مع واحده عند اداب والغريبه ان الرقم ده لسه جديد ومحدش يعرفه غير سمر وندي
طارق: معقوله طب مين اللي ليه مصلحه انه يوقع بيني وبينك
خلود: ما اعرفش بس انا خايفه يطلع الكلام ده بجد وانت فعلا بتخوني
طارق: بخبث اخونك انتي مش واثقه فيا ولا ايه ياخلود مادام الموضوع ما بقتيش تثقي فيا ياخلود. يبقي خلاص انا مش هجبرك عليااا لان اهم حاجه في الحب الثقه لو ضاعت الثقه كل حاجه بعدها بتضيع
خلود: خوفا ان يتركها طارق خلاص ياحبيبي متزعلش انا بس بقولك كده عشان بحبك وخايفه ان واحده غيري تاخدك. مني
طارق: بدهاء متخافيش ياخلود. اطمني انا بحبك. ومكتفي جدا بيكي ومش شايف غيرك بمعني اصح
خلود: ماشي يا طارق وانا اسفه جدا اني كلمتك كده. انا كده اتاكدت من اللي بعت الرساله دي ومش هسمحلهاا انها تفرق بيني وبينك مهما يحصل
طارق: استغلالا للفرصه اكيد سمر هي اللي عملت كده وهثبتلك
خلود: انا كمان متاكده ان سمر هي اللي بتعمل كل ده عشان توقع بينا بس ده بعدهااا
طارق: انتي فين دلوقتي مشيتي ولا لسه في الجامعه
خلود: مشيت انا وندي عشان سمر سابتني ومشيت ويلا سلام دلوقتي عشان انا وندي ماشيين في الشارع
طارق: سلام
انهي طارق المكالمه. قائلا
حلو اوي كده انا لازم استغل الفرصه واوقع خلود في سمر بس ازاي ازاي… بعد لحظات من الصمت بس لاقتهااااا
*******************
يجلس عمر برفقة والده امام التلفاز فلاحظ والده حالة الصمت والحزن التي احتلت ملامحه ابنه فخاطبه. قائلا
مالك. ياابني بتفكر في ايه
عمر: متظاهرا باللاشئ مش بفكر في حاجه يابابا
سعيد: ازاي وانت بقالك كام يوم علي الحال ده احكيلي ياعمر انا ابوك هو فيه حاجه حصلت بينك وبين عبير بنت عمتك ولا ايه
هم. عمر بالحديث لكن قاطعه رنين جرس الباب ثم. دخول ابن خالته فاتن قائلة مساء الخير يا عمو سعيد
سعيد: اهلا وسهلا يافاتن يابنتي اتفضلي
فاتن: شكرا ياعمو ازيك ياعمر
عمر: بعدم اهتمام الحمدلله ازيك. انتي يافاتن
سعيد: مداعبا لهاا كنتي فين يافاتن لما كنت شباب بعيونك. الخضر دول اللي يسحروا هههه
فاتن: مبتسمه احنا لسه فيها ياعمو بس خالتي لو سمعتك. مش هيحصل طيب ومش بعيد. تطردني انا وانت بره
عمر: طب عن اذنكم بقي عشان فارس مستنيني تحت ولازم انزله.
سعيد: طب متغبش ياعمر عشان تتغدا معانا ومع بنت خالتك
فاتن: لنفسها هو عمر ماله ايه اللي مغيره اوي كده
عمر: حاضر يابابا
خرج عمر وسط نظرات فاتن التي تبعته الي ان اغلق الباب خلفه
لاحظ. سعيد نظرات فاتن الي عمر فحادث نفسه قائلا
الواد الاهبل ده ازاي سايب واحده زي فاتن بتحبه وبيحب واحده تانيه منكده عليه عيشته فعلا النصيب غلاب
فاتن: اومال فين خالتي ياعمو سعيد
سعيد: خالتك خرجت بس بنت خالتك جوة ادخليلهااا
فاتن: كويس اوي انا اصلا جايالها مخصوص
سعيد: ادخليلها وخالتك عشر دقايق وهتكون هنااا
***************
بالقرب من جامعة عين شمس وعلي احدي الكافيهات يجلس حازم برفقة باسم يتحدثان حول الاحتفال الذي سينظمانه غدااا
حازم: ايه يامعلم مقلتليش التيشرتات كلها اتطبعت ولا ايه
باسم: اه التشريتات كلها اتطبعت وكل الحاجات اللي هنحتاجها جاهزة
حازم: عظيم اوي مريم خطيبتك طبعاا مشاركه معانا
باسم: اه بس علا والكام بنت المنتقبين اللي معاها مش هيشاركوا بيقولوا ان الحاجات دي حرام ودي طبعا حريه شخصيه واحنا منقدرش نغصبهم علي حاجه
حازم: ياعم احنا ناقصين احنا عاوزين بنات كده فرفوشه ترقص وتغني وتجري وتلعب مزز بمعني اصح. احنا عابزين المعقدين دول في ايه ياراجل هي ناقصه جهل وتخلف
باسم: يا ابني قلتلك. مليون مره بلاش تحارب المنتقبات وتتهمهم بالجهل بس بصراحه كده ومن غير زعل واحد زيك. كله همه البنات واللبس والاستايل عمره ما هيقدر قيمة النقاب ولا المنتقباات
حازم: كويس انك عارف اني متعجبنيش غير البنت الاستايل الي بتهتم بمظهرها وشكلهااا
باسم: وده. اكبر غلط. متاخدش بالمظاهر الشكل واللبس مش كل حاجه انا اه مريم. خطيبتي محجبه مش منتقبه بس ده ميمنعش اني بحب المنتقبات جدا واتمني ان خطيبتي تكون منهم عارف ليه
حازم: ليه
باسم: لام النقاب بيحفظ جمال البنت وبيصونهاا وبيعفهااا صدقني ياحازم انا بعتبر النقاب ده تاج فوق الراس والتاج مبيليقش غير علي الملكات والمنتقبات في نظري زي الملكات بالظبط
حازم: يا ابني انت ايه حكايتك بالظبط. جننتني معاك. انت ايه اللي غيرك مره واحده.
باسم: تغيير ايه انا بقولك وجهة نظري وانت حر
حازم: عارف انا ايه اللي مدايقني اوي دلوقتي
باسم: ايه اللي مدايقك
حازم: البنت المنتقبه صحبة خطيبتك دي عامله زي العدوي اللي انتتشرت دي قدرت علي نص بنات الدفعه وخلتهم. يلبسوا زيهااااا وقلبتهم من بنات استايل ومزز لبنات لابسين خيم فوق دماغهم. والغريبه. انهم. بيتاثروا بكلامها بسىرعه هي بتعملهم ايه انا عاوز افهم
باسم: طب وانت ايه اللي مزعلك دي حاجه حلوة ان يهدي بك الله امرئ خيرا لك من الدنيا وماوفيهااا
حازم: البنت دي حيرتني يا باسم وانا لازم اعرف ايه حكايتها بالظبط
باسم: ريح نفسك متحاولش لانها مش هتكلمك ولو حاولت بكل الطرق كان غيرك اشطر
حازم: وان خلتها كلمتني
باسم: ما اعتقدتش عشان مريم بتحكيلي عن علا عشان كده بنصحك. تبعد عنها لانهاا هتصدك
حازم: كده طب انا هثبتلك وهوريك اني اقدر اجيبها ولا لا
باسم: اتفقنا وريني بقي هتكلمهااا ازاي؛!!رغم
اني متاكد انك.هتخسر الرهان
***************
يجلس وائل علي مكتبه وبالقرب من مكتب نيفين السكرتيرة يجلس شابا وسيما يرتدي زيا انيقا عكس وسامته ينتظر عودة السكرتيرة فيخاطبه وائل قائلا
اؤمر يافندم حضرتك مستني حد
الشاب: بهدوء اه انا جاي عشان اقابل بشمهندس سامي
وائل: طب يافندم. بشمهندس سامي مشغول دلوقتي ابقي تعالاله وقت تاني غير ده
الشاب: ايوة بس انا لازم اقابله ضروري هو قايلي اعدي عليه النهارده في المكتب
وائل: بقلق خشيه ان. يكون قد سمعه وهو يحادث نادر طب هو حضرتك هنا من امتااا
الشاب: بذكاء لسه داخل يافندم. من خمس دقايق
وائل: بعد ان اطمئن طب يافندم لحظه وهرجعلك
الشاب: اوكي
في تلك الحظه كانت نيفين تقوم. بالبحث عن الملفات المفقودة ثم بعد ان انتهت خاطبت بشمهندس سامي قائلة
للاسف. يافندم. مش موجودين
سامي: غريبه اللي بيحصل ده اللي عمل العمله دي واحد عارف هو بيعمل ايه كويس اوي وعارف كمان انه كده بيمسكني من ايدي اللي بتوجعني
ثم دخل وائل قائلا
بشمهندس في شاب بره مستني يقابل حضرتك بقوله تعالاله وقت تاني مصمم انه يقابلك
نيفين: لحظه. يافندم. هشوفه
وائل: خليكي انتي يانيفين انا طالعله
بعد. لحظات
وائل: معلش يافندم البشمهندس دلوقتي في مشكله وبيقولك. عدي عليه وقت تاني
حمزة: بابتسامة متشكر جدا
خرج. حمزة وهو يحادث نفسه انا غلطت اصلا اني جيت يعني ايه اجيله مكتبه ويقولي عدي عليا بكره انا مش قلة للدرجه دي في نظر حد انا كرامتي اهم. من الشغب ومن اي حاجه
دخل وائل ثانية قائلا
مشي يافندم. ملحقتوش
سامي: بعد ان. تذكر حمزة ازاي سبته يمشي يابشمهندس وائل ده اكيد. حمزة انا مش. فاهم ايه الاهمال والتسيب اللي بيحصل هنااا ده
وائل: اسف يافندم ملحقتهوش وانا مكنتش اعرف ان حضرتك منتظر حد
سامي: ده البشمهندس بديل نادر اللي هيخلصلنا الشغل المطلوب منااا اللي سعادتك انت ونادر بيه وقعتوني في مشاكل وخسرتوني عملاء كتير بسببه
وائل: اسف يافندم
سامي: اتفضل شوف شغلك. يابشمهندس
عادت نيفين لمكتبهااا وقامت بترتيبه وبينما هي تقوم بترتيبه سقط هاتف محمول من فوقه فالتقطته قائلة
موبايل؛!!! ده. مين اللي ساب موبايله علي مكتبي
بعد. لحظات عاد الشاب الي المكتب ثانية فخاطب نيفين السكرتيرة قائلة
انا اسف بس نسيت موبايلي
السكرتيرة: هو ده موبايل حضرتك
الشاب: اه موبايلي
وائل: قلقا وبصوت منخفض انت ايه اللي رجعك تاني
السكرتيرة: اتفضل يافندم
اخذ الشاب هاتفه وهما بالذهاب ثانية لكن استوقفه صوت من الخلف قائلا: استني يا
حمزة!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة الثامنة 8 بقلم علي محمد

داخل مكتب جنه. للعقارات والديكور الهندسي
يجلس وائل مضطرباا اصابه القلق والخوف من وجود. حمزة داخل مكتب بشمهندس سامي فحادث نفسه. قائلا: ربنا يستر وميكونش حمزة سمعني وانا بكلم نادر
لاحظت نيفين. ارتباكه وقلقه فخاطبته قائلة: استاذ وائل اسفه لتدخلي بس انا ملاحظه انك. متوتر جدااا
وائل: محاولا تمالك. اعصابه لا لا مفيش حاجه يا انسه نيفين بس مدايق للي حصل لبشمهندس سامي وبفكر في حل للكارثه دي البشمهندس خيره علينا وبيقف مع الصغير قبل الكبير
همت نيفين. بالحديث لكن. استوقفهاا. اتصال بشمهندس سامي عبر الانتركم قائلا
لو سمحتي يانيفين قولي لسيد. الساعي يجبلنا اتنين قهوة مظبوط بسرعه
نيفين: اوكي يافندم بس عم سيد.مشي من ساعه انا هجيب القهوة لحضرتك
بشمهندس سامي: ميرسي جدايانيفين
وائل: انسه. نيفين هو اللي جوة عند بشمهندس سامي ده. البشمهندس بديل نادر ولا عميل
نيفين: اه ده بشمهندس حمزة بديل بشمهندس نادر
وائل: مستغربا غريبه اوي ازاي بشمهندس سامي قدر يجيب بشمهندس غير نادر بالسرعه دي
نيفين: مش عارفه بس ممكن.يكون ابن حد.قريبه وهو يعرفه كويس مش معقوله يعني هيجيب بشمهندس وخلاص ويشغله في مكتب كبير زي ده
وائل: ماهو ده اللي انا مستغربله
علي العموم. انا همشي بقي ابقي بلغي البشمهندس سامي اني مشيت
نيفين: اوكي يا بشمهندس
خرج وائل من المكتب وهو يملئوه القلق بينما قامت نيفين بعمل القهوة وهي تحمل الكثير من علامات الاستفهام. لما راته اليوم من التغير المفاجي الذي اصاب وائل فحادثت نفسها قائلة
هي ايه الحكايه بالظبط ليه وائل لما كنت في مكتب بشمهندس سامي طلب انه يقابل حمزة ويدخله مكاني للبشمهندس وليه خرج وبعد.شويه. قال مشي ايه تفسير اللي حصل ده والاسئلة اللي عمال يسئلهالي عن حمزة دي والتوتر اللي بقي فيه مره واحده من امتا وائل بيسال علي حد. او يهتم انا شاكه ان وائل هو اللي سرق الملفات بس ازاي اثبت ده لبشمهندس سامي!!!!!!
****************
مر الليل سريعاااا ومع اذان.فجر يوم. جديد استيقظت علا من نومهاااا وهي تردد خلف المؤذن الي ان انتهي….. ثم بعد ذلك. وقفت امام. مراتها وارتدت حجابها وهمت بالذهاب الي الصلاة لكن استوقفتها شمس قائلة: علا هتصلي الفجر
علا: اه طبعا اومال مش هصلي ياشمس
شمس: يبختك ياعلا انا نفسي ابقي زيك. كده واصلي بانتظام بس مش قادرة
علا: بتعجب مش قادرة!! مش قادرة ليه اللي يخليكي بتقعدي قدام. المسلسل بالساعه والساعتين ياستي شمس ميخلكيش تقومي عشر دقايق تصلي فيهم
شمس: بخجل طب انا عايزه ابقي زيك. كده اعمل ايه
علا: بابتسامه هقولك بس قوليلي الاول احنا بنصلي ليه
شمس:عشان الصلاة دي ركن من اركان الاسلام وكمان ربنا فرضها علينا
علا:جميل اوي بس عاوزه افهمك.حاجه كمان فيه.فرق بين حد.بيصلي عشان خايف من عقاب ربنا وشايف ان الصلاة دي فريضه.لازم.يعملها عشان تبقي راحت من عليه وواحد تاني بيصلي عشان هو بيحب ربنا وفي نفس الوقت خايف من عقابه فبيصلي عشان هو بيلاقي راحته وسعادته في قربه من ربناااا انتي لما بتشتاقي لحد.وبيكون واحشك بتعملي ايه
شمس:ببقي عاوزه اشوفه
عليه: طب لو قلتلك بقي ان ربنا كمان لما احنا بنوحشه بيحب يشوفنا ومش بس مره في اليوم خمس مرات والخمس مرات دول هما الخمس صلوات اللي فرضهم عليناا
شمس: بفرح ايه ده بجد.
علا: اه بجد ده غير كمان.ان.اي انسان عاوز يكون ناجح وفالح. في حياته وسعيد.وفرحان يصلي لان الفلاح.مقترن.بالصلاة
شمس: بابتسامة عريضه الله ياعلا دي الصلاة دي جميله اوووي
علا: ايوة طبعاالصلاة دي روح الانسان من غير صلاة احنا زينا زي الاموات
شمس: طب ممكن اسالك.سؤال
علا: اتفضلي ياشمس
شمس: ايه.هو حكم تارك الصلاة كافر!!
علا: هقولك.الامام ابن القيم الجوزيه رحمة الله عليه لما حد.ساله وقاله ما هو حكم تارك الصلاة رد عليه وجاوبه وكان رده عليه جميل اوووي
شمس: بشوق ايه هووو
علا: قال ان.تصطحبه معك.الي المسجد
شمس: بابتسامة رد جميل فعلااا
علا: طب يلا بقي عشان نصلي الفجر
شمس: ماشي يلا بيناااا
**************
داخل جامعة عين. شمس ولاسيما كلية التربيه. يقف. طارق برفقة. صديقه مروان. مستندين. علي إحدي السيارات ينظرون الي المارة من الطلاب
مروان: بتعجب يا ابني انت عينك فارغه كده ليه هي خلود. مش ماليه عينك ولا ايه
طارق: بضحكه عاليه خلود ومين قالك اني اصلا بحب خلود. يا ابني انا سبق وقلتلك انا مش بتاع. حب انا اخري اصاحب واحده اقضي وقت انما احب مليش انا في المحن. ده.
مروان: طب هتستفيد ايه يعني لما تعلقها بيك. كل ده. وفي الاخر تسبها
طارق: ومين. قالك. اني هعلقها بيااا انا بس مستني اخد منها مصلحه جامده كده هتنقلني وترفعني فوق بعدين بقي ابقي اطلع بمليون سبب نسيب بعض عشااانه
مروان: ده انت داهيه
طارق: عيب عليك ده. انا طارق اللي مفيش ولا بنت في الجامعه. متعرفوش
مروان: طب ياعم تومي كروز انت هتطلع معانا رحلة الغردقه ولا لا
طارق: الغردقه!! كويس انك. فكرتني ده انا كنت ناسي وعمال اقول انا ناسي ايه ناسي ايه
مروان: يعني هتطلع معاناا
طارق: اه ياعم طالع معاكم هي امتا الرحله. دي
مروان: الخميس الجاي ده
طارق: بفزع الخميس الجاي ده. انا معملتش حسابي في فلوس طب والحل؛!!
مروان: انت مش بتقول ان خلود. دي باباها غني جدا ومعاها فلوس خلاص خد. منها واظن. يعني خلود. تتمني انك. تطلب منها حاجه زي كده
طارق: ايوة بس ازاي
مروان: اتصرف انت بقي
طارق: بعد. ان. لمح احدي الفتيات. التي علي علاقه. بها قادمه. من. بعيد. خلاص يا مرون اعملوا حسابي معاكم. انا هتصرف في الفلوس دي متقلقش
مروان: اشطااا يامان
طارق: طب طير انت بقي عشان مياده. جايه وانا عاوزها في حاجه مهمه.
مروان: اشطااا يامان هطير انا بقي سلام
طارق: لنفسه جيتي في وقتك. يا مياده.
بعد. لحظات. اقبلت مياده. قائلة: ازيك. ياطارق عامل ايه.
طارق: الحمدلله انتي ازيك. يا مزة مختفيه. يعني بقالك. فترة
مياده: بابتسامه ايه وحشتك. ولا حاجه
طارق: اكيد. طبعا وحشتيني يا ميمو
مياده: هعمل مصدقاك
طارق: عاوزك في مصلحه جامده. هظبطك. بعدهاااا
مياده: اهو كده الكلام. قول يابرو مصلحة ايه دي
طارق: فاكره البنت صاحبة خلود. دي اللي اسمها سمر اللي حكتلك. عليها قبل كده
ميادة: هههههه اه مش دي تقريبا البنت اللي مش بتطيقك
طارق: اه ولا انا بطيقهااا وحياتك
مياده: مالها بقي ست سمر
طارق: عاوز ابعدها عن سكة خلود. باي طريقه
مياده: اه يعني عايزني انا اللي اعمل كده
طارق: اه هتعرفي ولا لا
مياده: ايوة بس ازاي
طارق: ازاي دي سبيهاا علياا انا المهم. اليومين دول عاوزك. تتعرفي علي سمر وتصاحبيهاااا ولما ييجي الوقت المناسب هقولك. تعملي ايه بالظبط. اتفقنا
مياده: بضحكه اتفقنا يا بروو
***************
ارتدت شروق لبساها الواسع الذي عكس احترامها وحياءها وزادها جمالا فوق جمالهاا ثم اخذت خاطبت لوجين. قائلة
لوجي يلا ياحبيبتي عشان كده اتاخرنا اوووي
هند: انتي خارجه ولا ايه ياشروق
شروق: اه ياماما هعدي علي بابا في المحل وهشتري كام حاجه كده ل لوجي وهاجي علي طول
هند: طب كنتي عايزاكي في موضوع كده
شروق:بقلق موضوع ايه ده خير ياماما
هند: خير ياحبيبتي متقلقيش خلاص لما ترجعي بقي نبقي نتكلم
شروق: حاضر يا ماما
هند: هروح. اصحي عبير احنا داخلين علي الضهر اهوو ولسه نايمه. لدلوقتي
شروق: طبيعي ياماما دي بتسهر لوش الفجر
هند: اما اقوم. اشوفها واحضر لقمه. لابوكي لاحسن ده نزل المحل من غير ما يفطر
شروق: طب لو عاوزاني اعمل معاكي حاجه ياماما انا هاجل المشوار عادي
هند: لا لا يا حبيبتي روحي انتي يلا عشان متتاخريش ولما ترجعي بالسلامه اقولك انا عاوزاكي في ايه
شروق: ماشي يا ماما يلا يا لوجي
لوجي: يلا بينااااا
خرجت شروق وهي تحادث نفسهااا. ياتري موضوع ايه ده اللي ماما عاوزاني فيه يارب متكونش هتتكلم معايااااا عن الزفت اللي اسمه مصطفى لاحسن ده. انسان. بارد وانا عارفاه مش هيسبني في حالي!!!!
**************
يجلس نادر في سيارته حاملا هاتفه المحمول ويحادث احد الاشخاص بعصبيه قائلة
اسمع يا وائل انا مبتهددش
هتجيب الملفات بال200 الف اللي اتفقنا عليهم هاتهم مش عايز تجبهم. انت الخسران مش انا انا هصرف نظر عن الموضوع بس اللي هيخسر في اللعبه دي انت مش انا لما بشمهندس سامي يعرف انك بتخونه
اضطرب وائل واصابه القلق والخوف فاجابه قائلا
خلاص اتفقناااا بس انا ايه ضمني انك. مش هتغدر بياااا
نادر: انت اكتر واحد عارفني كويس والغدر مش طبعي احنا اشتغلنا مع بعض اكتر من خمس سنين ايه نسيت انا كنت بعمل معاك ايه
وائل: بقلق لا منستس بس الشيطان شاطر ممكن يوزك ويخليك تغدر بياااا
نادر: متقلقش مش نادر المنصوري اللي يعمل كده دي عمليه بسيطه مش محتاجه كل القلق ده هتديني الملفات هديك الفلوس وبعد كده ولا تعرفني ولا اعرفك
وائل:بحذر طب انت غيرت المكان ليه وخليته علي طريق مصر اسكندريه
نادر بخبث ههههه عقبال كده ما تتهور وتعملها زييا رايح. اكتب كتابي علي سوزي اللي كلمتك عنها قبل كده
صدقه وائل قائلا: انت طلعت مش سهل خلاص ساعه زمن واكون عندك
نادر: في انتظارك. متتاخرش
وائل: ماشي يا نادر مع السلامه
انهي وائل المكالمه قائلا
مش مطمنلك. يا نادر يامنصوري بس قسما عظما لو شميت بس اي ريحة خيانه لاكون مفضي المسدس ده في نافوخك
في تلك اللحظه اشعل نادر سيجارااا ثم خاطب نفسه قائلا
امسك. بس الملفات في ايدي واوعدك. يا وائل يادمنهوري ان اسمك ده هيمحي من علي وش الدنيااااا
****************
تقف سمر بصحبة ندي وخلود امام الجامعه يتبادلون الحديث
ندي: ايوة صح. يا خلود. مقلتلناش مين الناس الصعايده دول اللي جولكم من كام يوم
خلود: ياه انتي لسه فاكره ياندي
سمر: بضحكه اي يا خوخه.شكله كده عريس يابوي
خلود: لا ريحي نفسك.انا مش هتجوز غير طارق لو يحصل ايه
سمر: لنفسهاا هي خلود.مالها بتبصلي كده ليه ومفكره ان انا ببص للحيوان بتاعها ده
ندي: يعني طلع عريس اهووو
خلود:.اه وكمان فيه جميع المميزات دكتور صيدلي ومن عيلة غنيه في الصعيد.وعندهم.عمارتين هنا بس انا مش هتجوز غير طارق
سمر: بابتسامة ساخرة يابنتي وهو حد.فينا قالك.متتجوزيهوش بصراحه كده. تستاهليه ياخوخه ربنا يسعدكم
خلود: ميرسي ياسمر
ندي: طب عملتي ايه في موضوع الرساله دي اللي جاتلك
همت خلود.بالحديث لكن استوقفتها سمر عندما اصابتها نظرات خلود.لها من الاسفل الي الاعلي قائلة
عن اذنكم يابنات انا همشي
ندي: ايه ده طب والمحاضره.يابنتي
سمر:بزعل مصوبة الكلام.الي خلود لا دي محاضرة رخمه وانا معدتش ليا خلق للدكتوره دي
خلود: اللي يريحك
ذهبت سمر وهي تحادث نفسها بقي انا خايفه عليكي من طارق ده. عشان عارفه.انه.بيخونك ومش بيحبك واخرتها تشكي فياااا يا خلود…..مكانش العشم
في تلك.اللحظه عاتبت ندي خلود قائلة
ملكيش حق ياخلود سمر زعلت منك
خلود: بعدم اهتمام ما تزعل ولا تتفلق هعملها ايه يعني يا ندي
ندي: باندهاش تتفلق انتي مستوعبه.كلامك.انتي عارفه اللي بتتكلمي عنها دي مين سمر اللي كنتي بتقولي عليها انها تؤامك وصحبتك.الانتيم اللي معاكي من ابتدائي لحد.النهارده بتخرجوا سوا وتضحكوا سوا ايه.اللي غيرك فجاءة كده من ناحيتهاا ياخلود
خلود: اللي عاوزه تفرق بيني وبين.حبيبي ما تبقاش صحبتي
ندي: بتعجب تفرق؛!! انتي تعرفي عن سمر كده مش سمر اللي تعمل حركه وسخه زي دي لعلمك.ياخلود محدش بيخاف عليكي ولا بيحبك قد سمر بلاش تتهميهااا بدون دليل
خلود: لان انا واثقه ان محدش عمل كده غيرهااا وبكره هثبتلك.كلامي
ندي: ياخسارة يا خلود.مين اللي ضحك عليكي وفهمك.كده
خلود: بكره هتشوفي ان سمر هي اللي ورا الرساله دي ولا لا
ندي: انتي متاكده اوي كده انها سمر يعني
خلود: اه متاكده وهخليكي تشوفي بنفسك كمان
ندي: ازاي؟!!
خلود: هقولك ازاي بس في الوقتا المناسب
***************
عاد حمزة الي منزله فاستقبلته والدته بلهفه وشوق قائلة حمزة
حمزة: بعد ان قبل يدها وراسهااا اسف ياماما مكنتس اقصد اقلقك علياااا بس اليوم ده اللي انا غبته بسبب الشغل الجديد اللي انا اشتغلته
ام حمزة: شغل ايه ياحمزة يا ابني انت سبت المطعم ولا ايه
حمزة: بعد ان جلس علي احد. الكراسي اه سبته ومش هتصدقي انا اشتغلت فين
ام حمزة: فين يابشمهندس
حمزة: في مكتب هندسي كبير بتاع رجل اعمال مشهور اسمه سامي المنصوري
ام حمزة: يعني اشتغلت بشهادتك. الف حمد. والف شكر ليك يارب مش قلتلك. يا ابني اصبر ان الله مع الصابرين
حمزة: معاكي حق ياماما فعلا ربنا عوضه جميل جداً وبييجي في الوقت اللي بنكون في اشد الحاجه ليه وانا تعبت واشتغلت بدل الشغلانه اتنين وما اعترضتش ولا في يوم تكبرت وقلت الشغلانه دي ما تليقس بياااا وشفت مرمته كتير بس الحمدلله ربنا عوضني
ام حمزة: ربنا كبير يا ابني ومبيسبش حد بس الانسان يصبر ويحسن الظن بيه
حمزة: طب ياماما انا اعمليلي كوبايه قهوة من ايدك الحلوة دي وهاتيهالي مكتبي عشان فيه شويه شغل كده لازم اخلصهم قبل بكره
ام. حمزة: من عيوني يا بشمهندس
حمزة: ربنا يباركلي فيكي ياست الكل
ذهبت ام حمزة لتعد له القهوة بينما راح حمزة ضحيه تفكير….. فيما حدث له ليله امس داخل مكتب بشمهندس سامي
???? فلاش باك ????
سامي: وقف يا حمزة
حمزة ملتفتاااا للوراء بشمهندس سامي
سامي: ايه ياحمزة لو مكنتش طلعت طلعت يعني مكنتش هشوفك.
وائل: بقلق ربنا يستر ويعدي الموقف ده علي خير
حمزة: وهو ينظر الي وائل ابدا انتظرت حضرتك. بس قلت يمكن حصرتك مشغول في حاجه فقلت امشي واجي لحضرتك وقت تاني
اطمئن وائل قائلا؛: الحمدلله
سامي: ده. كلام. يا حمزة علي العموم اتفضل نكمل كلامنا في مكتبي نيفين قولي لسيد يجبلنا قهوة قهوتك ايه يا حمزة
حمزة: ملوش لزوم يابشمهندس
سامي: لا لا قولي قهوتك ايه
حمزة: مظبوط
سامي: قوليله يجبلنا اتنين قهوة مظبوط. يانيفين
نيفين: اوكي يافندم
دخل حمزة وسامي المكتب
سامي: مرحبا بحمزة اهلا وسهلا اتفضل اقعد. يا بشمهندس
حمزة: شاكرا له ميرسي جدا يا بشمهندس
سامي: اسف على الكركبه دي بس فيه ملفين ضايعين بدور عليهم
حمزة:لا يافندم. ولا يهمك
افاق حمزة علي صوت والدته قائلة القهوة يا حمزة
حمزة: متشكر اوي ياماما حطيها عندك.
حمزة لنفسه: هو ايه موضوع الملفات ده ؛!!! وازاي حاجه زي كده تضيع اصلاااا ايوة افتكرت انا لما دخلت المكتب كان فيه. شخص بيتكلم. في الموبايل وبيقول ملفات ومش ملفات بس انا عرفت الملفات دي فين بس عشان بشمهندس سامي يصدقني لازم دليل ودليل قاطع كمان لان من غير دليل مش هيصدقني!!! طب والعمل اقوله وامري لله
ولا اعمل ايه!!!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة التاسعة 9 بقلم علي محمد

مازال حمزة جالسا علي مكتبه بالمنزل وامامه بعض الملفات التي يقوم بدراستهااا وهو يحادث نفسه قائلا
ده. مين اللي عمل الشغل ده
ده. اكيد. واحد. معندوش ضمير الشقه. دي محتاجه. تعديلات كتير اووي اقلها يومين عشان تخلص ربنا يقدرني واخلصها لاحسن دي شقة عرسان وفرحهم بعد يومين وحرام لما الفرح يتاجل بسبب موضوع الشقه
من. بكره ان. شاء الله هنزل اشتغل فيهاا
في تلك. اللحظه دخلت والدته قائلا
يا ابني مش هتاكلك. لقمه انت من ساعة ما جيت وانت قاعد. علي مكتبك.
حمزة: معلش ياماما بس الشغل ده. لازم. يخلص قريب
ام. حمزة: طب يا ابني كلك. اي حاجه انت من ساعة ما رجعت وانت بتشرب فس قهوة وما اكلتش حاجه
حمزة: خلاص ياماما نص ساعه والشغل اللي في ايدي ده. يخلص وهاكل منتحرمش منك. ياست الكل
ام. حمزة: ربنا يوفقك يا ابني واشوفك اكبر مهندس في الدنياااا
حمزة: تسلميلي يا حاجه فاطمه ياقمر انتي
ام. حمزة: طب اول ما تخلص الشغل اللي في ايدك ده تعالالي عشان عاوزاك في حاجه مهمه
حمزة:. حاضر ياماما
ام. حمزة: يحضرلك الخير يا ابني
خرجت ام حمزة واغلقت الباب خلفهااا
وعاد حمزة الي عمله مرة اخري
بعد. لحظات رن هاتفه…. فامسكه واجاب قائلا
الوو
المتصل: بشمهندس حمزة معايا
حمزة: ايوة يافندم انا حمزة
المتصل: انا حسام صاحب شقه 3اللي في عمارة8 اللي في المهندسين
حمزة: اؤمر يا استاذ حسام
حسام:مش حضرتك البشمهندس الجديد اللي شغال مع بشمهندس سامي
حمزة: ايوة يا فندم.
حسام: طب انا اتصلت ببشمهندس سامي عشان موضوع الشقه اللي لسه مخلصتش ديكور وانا فرحي بعد يومين وبجد احتارت ومش عارف اعمل ايه كل ما بكلم. بشمهندس نادر قالي اختلفت مع بشمهندس سامي وسبت الشغل وانا مش عارف اعمل ايه ابوس ايدك الحقني انا فرحي بعد يومين
حمزة: طب يافندم. متقلقش انا خدت تفاصيل الشقه من بشمهندس سامي وانا حاليا دلوقتي شغال عليهاااا و ساعتين يافندم وهكون عندك.
حسام: بجد. يا بشمهندس ولا بتراضوني زي كل مره
حمزة: لا يافندم. بجد متقلقش ان شاءالله الشقه بتاعة حضرتك هتكون خلصانه قبل الفرح متقلقش
حسام: اتمني
حمزة: متقلقش يافندم اوعدك شقتك. هتستلمها مني قبل الفرح بيوم كمان
حسام: ازاي ده الفرح. مش فاضل عليه غير يومين
حمزة: ازاي دي بتاعتي انا يافندم. متشلش هم. انت
حسام: ياريت والله. لاحسن موضوع الشقه ده قلقني خالص وخلاني كنت هخسر خطيبتي
حمزة: ربنا يسعدكم اطمن يا استاذ حسام زي ما وعدتك.
حسام: متشكر جدا لزؤقك
حمزة: ع ايه. ده شغلي
حسام: حضرتك معاك العنوان ولا تاخده
حمزة: لا معايا وانا ساعتين وهكون. عندك. ان. شاء
حسام: اوكي باي
حمزة: مع. السلامه.
انهي حمزة المكالمه قائلا
هو ايه الاهمال ده. واحدزي حسام ده. فرحه خلاص بعد يومين كان. هيعمل ايه لو شقته مكنتش خلصت انا مش عارف ايه اللي بيحصل ده. ملفات بتضيع شغل كتير كان. المفروض يخلص ومخلصش هو نادر ليه بيعمل كده مع بشمهندس سامي والغريبه انه عمه!!!!!
هو ايه تفسير اللي بيحصل ده؛!!!
****************
يجلس الحاج. شاكر امام. محله باحد. احياء القاهرة برفقة احد. اصدقائه يتبادلون. الحديث والضحكات
شاكر: والله زمان باحاج. حسين عاش من شافك
حسين: اعمل ايه. ياحاج. شاكر الحياة مشاغل
شاكر: صحيح والله مصير الحي يتلاقي
حسين: بناتك.. عاملين.ايه
شاكر: بخير الحمد. لله دلوقتي معايا جاسر اصغر واحد
حسين: ماشاء الله ماشاء ربنا يخليلهولك.
في تلك اللحظه أتت شروق بصحبة لوجين. ابنتها قائلة
مساء الخير يابابا ازيك. ياعمي حسين
حسين: الحمد. لله يا شروق يا بتي مش انتي شروق برضو ولا عمك. حسين كبر وخرف ههههه
شروق: اه انا شروق ياعمي حسين هي علا عامله ايه صحيح
حسين: انتي عارفه علا بنتي
شروق: ايوة كانت بتيجي تشتري مننا عشان كده عارفاها ابقي سلملي عليها
حسين: الله. يسلمك. يابنتي
شاكر: علي فين كده. يا شروق. يا بنتي
شروق: رايحه اشتري شويه حاجات للوجي كده يابابا من الحسين وراجعه علي طول
شاكر: طب خلي بالك من نفسك ومن بنتك
شروق: حاضر يابابا عن اذنكم
حسين: اتفضلي ياشروق يابنتي
شاكر: هي دي شروق ياحسين اللي كلمتك. عنهاا اللي اتجوزت مصطفي ابن الحاج صابر واطلقت منه
حسين: محدش بياخد. اكتر من نصيبه. يا شاكر ومين عارف. مش يمكن ربنا كاتبلها الخير مع حد غيره
شاكر: ونعم بالله معاك. حق شروق بنتي طيبه واكيد ربنا شايلها الانسان اللي هيصونهاااا لا مؤاخذه يا حسين الكلام خدنا ونسيت اجبلك حاجه تشربهاااا
حسين: لا حاجه ايه يا حاج هو انا غريب للكلام ده.
شاكر: واحنا فايدتنا ايه. في الغريب قهوتك ايه
حسين: مادام. مصمم يبقي زيادة
شاكر: ياااه ولا زمان يا حسين هاتلنا يا ابني اتنين قهوة بسرعه
حسين: احكيلي يا حاج.هي بنتك.التانيه قد.ايه كده
شاكر: نشرب بس القهوة وهحكيلك كل حاجه عشان انت ليك واحشه ومن زمان.ما قعدناش القعده دي مع بعض
************
تجلس نغم بصحبة نورهان في احدي الكافيهات فيحتل ملامح. نغم الصمت والتفكير الطويل فتخاطبها نورهان قائلة
مالك يابنتي سرحانه في ايه
نغم: بعد. ان. افاقت مفيش حاجه يا نورهان
نورهان: لا بقولك ايه. فوقي معايا كده انا شقتي محتاجه ترتيبات كتير اوي وكنت عامله ان نادر ابن. عمك. هيخلصها ديكور بس انتي بتقولي انه. ساب الشغل واتخانق مع اونكل سامي
نغم: اه فعلا ساب الشغل بس هو يعني مفيش غيره ولا ايه المهندسين كتير واحسن منه مليون مره
نورهان: بس نادر لمسته جميلة اوي وبجد مهندس شاطر اوووي عشان كده بابا مش عاوز اي حد غيره يعملنا شغل الديكور في الفيلا الجديده
نغم: لنفسها يارب حمزة يكون قد المسئوليه ويرفع. راسي قدام. بابا انا راهنت عليه عشان حاسه. انه انسان. ناجح. بس مكانش لاقي فرصته واهووو الفرصه جاتله لحد. عنده. ياتري بقي هيكون قد الثقه دي وهكسب الرهان ولا انا اللي اتسرعت لما قلت لبابا عليه
نورهان: باندهاش انا نفسي اعرف بتسرحي في ايه. كل شويه
نغم: لا متشغليش بالك ده موضوع عادي
نورهان: بقولك ايه صح يانغم. ما تيجي نتغدا في مطعم. عطر الشام ده والله وحشني اني ارزل علي المهندس القمر ده اللي اسمه حمزة
نغم: بتوتر حمزة
نورهان: اه ياختي حمزة مالك كده اتفزعتي لما سمعتي الاسم
نغم: لنفسها اقولها ولا ايه
نورهان: يبنتي انا بكلمك. انتي ايه. حكايتك النهارده
نغم: مين. قال اني اتفزعت عادي يعني بس قوليلي الاول انتي مركزة اوي يعني مع حمزة هو عاجبك ولا ايه ههههه
نورهان: بخجل اكدب عليكي لو قلتي لا
نغم: باستغراب يبنتي انتي مش مخطوبه
نورهان: تعالي بس يلا
نغم: لنفسها ده. انتي لو عرفتي ان حمزة مش في المطعم وشغال في المكتب بتاع بابا هتتصدمي هههههه
نورهان: هموووت واعرف بتضحكي ليه مع نفسك. كده
نغم: بابتسامة مفيش مش عايزة تتغدي في عطر الشام. يلا بيناااا
نورهان: والله حاسه. انك. مخبيه. عليا حاجه
نغم: بابتسامة حاجه حاجه ايه لا طبعا
نورهان: مش مرتاحالك. ع فكره
نغم: ليه ده انا حتي محضرالك مفاجاءة هتعجبك
نورهان: مفاجاءة؛! ايه دي
****************
تقف شروق بصحبة ابنتها في احدي محلات ملابس الاطفال وهي تمسك في ابنتهااا جيدااا قائلة
ايه. رايك في الفستان. ده. يا لوجي
لوجي: جميل اوي ياماما
شروق: عاجبك يعني
لوجي: اه حلو
شروق: ماشي
تعالي معايا نختار حاجه كمان
في تلك اللحظة دخلت امراة منتقبة واقتربت من شروق قائلة: لو سمحتي يابنتي ممكن اقيس الفستان ده علي بنتك بنت ابني قدها كده بس قاعدين بعيد كنت جبتها معايا وانا ست كبيرة ومش هقدر اروح واجي كتير
شروق: بخوف هي عندها كام. سنه ياحاجه.
المراة: 5.سنين
شروق: خلاص من غير ما تقيسيه هو كده هيبقي قدهااا
المراة: ماشي متشكره يا بنتي
ذهبت المراة عندنا باءت محاولتها بالفشل
بينما امسكت شروق في ابنتها قائلة
ايه. الست الغريبه دي انا مش مرتاحلهااا تعالي يا لوجي نمشي بسرعه انا مش مطمنه
في تلك الاثناء وقع نظر لوجين علي احدي الملابس المطبوع عليهاا احدي رسومات افلام الكارتون المفضله لديهااا فافلتت يدهاا
وضاعت وسط الزحاااام
بينما صرخت شروق قائلة
لوجييين. بنتي؛!!!!!!!
**************
يجلس طارق في شرفة غرفته يتحدث في هاتفه قائلا
ياحبيبتي مش عايز ادايقك. ولا اقرفك. بمشاكلي
خلود: بحسن نيه. يا ابني انت اهبل هو انا مش المفروض حبيبتك ما تقولي ايه. اللي مدايقك اوي كده
طارق: بدهاء فاكره رحلة الغردقه اللي كلمتم عنها قبل كده
خلود:: اه مالهاااا
طارق: الرحله الخميس الجاي ده وفلوس الرحله ضاعت مني بالمحفظه النهارده
خلود: بحزن طب يا حبيبي ما تدايقش نفسك في داهيه الفلوس
طارق: ما ادايقش نفسي ازاي بس يا خلود. دي كان فيها 3 الاف جنيه ال2000 بتوع الرحله والف كنت شايلها مصاريف كده علي جنب يلا بقي نصيبي كده هعمل ايه خلود: بص طيب الرحله هتطلعها متقلقش
طارق: هطلعها ازاي بس ياخلود. ما الفلوس ضاعت
خلود: قولي بس انت محتاج. كام. وانا هجبهملك. معايا بكره
طارق: لالا ياخلود. مش هينفع طبعا
خلود: ياعم انت مالك هو مش احنا الاتنين واحد افرض انا احتجت فلوس مش هاخد. منك
طارق: ده انا وفلوسي وكلي ملكك. يا حبيبتي
خلود: خلاص بقي متزعلش وان. شاء الله هتطلع الرحله وتتبسط كمان
طارق: بدهاء بحبك اوي ياخلود
خلود: وانا كمان بحبك اوي
طارق: مقلتليش صح ياخلود معرفتيش مين اللي بعتلك الرساله
خلود: لا طبعا عرفت مفيش غيرها سمر
لان. محدش كل شويه والتاني يحذرني منك غيرهاااا عامله خايفه عليا وهي عاوزه تخطفك مني
طارق: اطمني يا خلود. انا مش بحب ولا هحب غيرك يعني لا سمر ولا مليون واحده زي سمر يشغلوني
خلود: ربنا يخليك ليااااا
في تلك اللحظه دخل محمود اخو خلود. فعندما وقع نظرها عليه ارتعبت قائلة سلام دلوقتي ياندي هكلمك. بعدين
محمود: خلود. تعاليلي بسرعة عاوز اتكلم معاكي
خلود: بخوف خير يا محمود في حاجه
محمود: دلوقتي هتعرفي كل حاجه!!!!!
********
علي طريق مصر اسكندريه الصحراوي تقف سيارة سوداء علي جانب من الطريق في داخلها يجلس نادر حاملا هاتفه قائلا
ساعه بالكتير يا سوزي يا حبيبتي واكون عندك.
سوزي: ماشي ياحبيبي مستنياك
نادر: مسافة السكه ياحبيبتي
سوزي: اوكي باي
نادر: باي
اغلق نادر هاتفه واشعل سيجارة وهو يخاطب نفسه قائلا
هو الزفت اللي اسمه وائل اتاخر ليه كده معقوله يكون. رجع في كلامه ده لو عمل كده فعلا يبقي يستحمل بقي اللي هيجراله مش نادر المنصوري اللي يتلعب بيه
ثم استند علي كرسي سيارته منتظرااا وائل
في تلك. اللحظه توقفت سيارة بالقرب من سيارة نادر
فخاطب السائق نادر قائلا
محتاج اي مساعده يا استاذ
نادر:. لا لا متشكر جدا انا واقف بس اولع سيجارة وهمشي علي طول ميرسي جدا
السائق: العفو عن اذنك
نادر: بعد ان رمي ما تبقي من سيجارته اتفضل
بعد. لحظات اهتز هاتف نادر فامسكه. قائلا ايه ياعم وائل هي دي الساعه بتاعتك اومال لو مكنتش قايلك. عندي كتب كتاب؛؛
وائل: معلش يانادر العربيه شطبت بنزين فوقفت فولتهاااا
نادر: ماشي انت فين؛!!
وائل: انا شايفك مش. عربيتك اللي راكنه قدام. دي
نادر: بعد ان. نظر في مراة سيارته اه اومال انت فين يعني مش شايفك
وائل: بضحكه ههههههه انا قدامك. اهووو علي طول
نادر: اه شفتك
وائل: انزل من العربيه. وتعالي عند عربيتي وهات الفلوس معاك. وخد الملفات
نادر: لنفسه هههه فلوس ده انت بتحلم
وائل: ساكت ليه بقولك هات الفلوس وتعالي خد الملفات بس اسمع لو شميت اي ريحة غدر متلومش غير نفسك
نادر: بدهاء ياعم غدر ايه هتسلمني الملفات هسلمك الفلوس وكل واحد فينا يشوف طريقه منين
وائل: ماشي انزل يلا وتعالي
اغلق نادر هاتفه وامسك مسدسه واخفاه خلف حقيبة الفلوس
بينما نزل وائل من سيارته وهو يخفي مسدسه اسفل ظهره وتحت ملابسه
نادر: بعد ان فتح الشنطه الفلوس اهي فين الملفات
اطمئن وائل قائلا: ثواني هجبهالك من العربيه
ادخل وائل راسه في العربيه ليخرج الملفات فتفاجئا بوائل وهو يضع المسدس فوق راسه. قائلا هههههه مش عيب عليك. تخون. سامي بيه
وضع وائل يده اسفل ظهره ماسكا مسدسه قائلا: كنت عارف انك. هتخوني ثم اعتدل موجهااا مسدسه في راس نادر
اوقع نادر بذكاء المسدس من يد. وائل واخذ الملفات
بينما ظل وائل يتراجع للوراء في خوف فسقط بالقرب من مسدسه فحاول ان يحمله مرة اخري لكن سبقه. وائل بطلقه في يده
فصرخ قائلا: اااااه مش هرحمك يانادر
ناد: بسخريه مش نادر المنصوري اللي يتهدد
انت خلاص دلوقتي بالنسبالي كارت محروق
باي باي يا بشمهندس
راحت اصابع نادر علي زناد المسدس رويدا رويدا تحت نظرات خوف شديد من وائل
في تلك.اللحظه جاءت سيارة مسرعة من الخلف تفاداها نادر مزهولااا فاصتدمت بوائل واسقطته ارضاااااا
نادر: بينما امسك نادر الملفات وهرول مسرعااا قائلااا ههههه اللي حصل ده في صالحي
جداااا
لما يبان انه مات في حادثه؛!!؛
احسن ما يبان انه اتقتل!!!!
انطلق نادر بسيارته دون. ان ينتبه ان. الملفات سقطت منه. مرة اخري!!؛!!!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة العاشرة 10 بقلم علي محمد

اقتربت الساعه من السابعه مساء وتجلس عبير امام. هاتفها ويجلس جاسر امام. التلفاز فيرن جرس الباب فتصيح هند من الداخل قائلة
شوفي مين ياعبير
عبير: زافرة يوووه هو انا البوابه بتاعتكم ولا ايه قوم شوف مين ياجاسر
جاسر: ملوحا بيده مليش دعوه انا بتفرج علي الكيتون (الكارتون)
عبير: زافرة اووف حتي انت يا جاسر امري لله
بعد.لحظات فتحت عبير الباب قائلة
بابا ده. بابا ياماما
هند: من الداخل شروق اختك جت معاه ولا لا
عبير:. لا ياماما بابا لوحده.
تمالك. الخوف والقلق هند فجاءت مسرعة وخاطبت زوجها شاكر قائلة
شروق مجتش معاك ليه ياشاكر
شاكر: انا افتكرتها رجعت ياهند
هند: واضعة يدها عقلبها قلبي واكلني علي شروق اوي يا شاكر ما تتصلي باختك بدل ما انتي قاعده قدام الزفت ده من. ساعة ما رجعتي
عبير: بضيق يوووه ياماما انا زهقت هي يعني شروق صغيرة؛!! زمانها جايه متقلقيش
شاكر: متبقيش عصبيه ياعبير ياحبيبتي فيها ايه لما تطمني علي اختك
عبير: حاضر يابابا هروح. اجيب كارت الشحن. من جوة وهشحنه وهكلمهااااا
في تلك. اللحظه تبحث شروق عن.ابنتها في المول وهي تبكي بحرقة عليها وتنظر يمينا ويسااارا الي ان اصطدمت باحدي النساء قائلة مشفتيش بنت عمرها خمس سنين لابسه بنطلون. اسود. وتشرت ابيض عليه ورد
احدي النساء: لا والله يامدام.
بعد. لحظات رن هاتفهاا فلم. تبالي له واكملت بحثهااا عن ابنتهاا
عبير:مش بترد.يابابا
شاكر:جربي تاني ياعبير
عبير: حاضر
في هذه الاثناء كانت تقف فتاة صغيرة بمفردهااا امام احدي محلات الالعاب وعندما. وقع نظر شروق عليهاااا هرولت ناحيتها قائلة لوجين. بنتي
التفتت الطفله للوراء
وعندما وقع نظر شروق عليها تغيرت ملامحها من الفرح الي الحزن ثانية عندما علمت انها ليست ابنتهاااا
في هذه الاثناء كانت لوجين. تبكي بحرقة علي فقدها والدتها فظلت تسير يمينا ويساراااا وعندما فقدت الامل في الرجوع الي والدتها
جلست تبكي باحد. اركان المول
فوقع نظر المراة المنتقبه عليهااا. فانتهزت الفرصه واسرعت ناحيتها قائلة
بنتي حبيبتي رحتي فين
لوجين: انا عاوزه ماما
المراة المنتقبه: متخفيش ياحبيبتي انا ماما تعالي اما اجبلك. شوكلاته بس متعيطيش
في هذه الاثناء طرات في بال شروق فكرة ان تذهب الي مراجعة كاميرات المحل
فهمت بالذهاب لكن. استوقفها رنين. هاتفها ثانية
فامسكته. واجابت وهي تبكي قائلة
ايوة ياعبير
عبير: بقلق انتي بتعيطي ليه. يا شروق
شروق: ببكاء لوجي ضاعت مني ومش لاقياهااا
عبير: بفزع واضعة يدها علي قلبهااا طب انتي فيييين
هند: بفزع بنتي مالها
شاكر: اهدي ياهند خلينا نعرف ايه الحكايه.
عبير: طب خليكي مكانك. انا وبابا جاينلك. حالاااااا
هند: بقلق فيه. ايه. ياعبير مالها اختك
عبير: لوجين تاهت ومش لاقياهااا
شاكر: بفزع تاهت ازاي!!!!
******************
عااد. سامي الي منزله وجلس يستريح. قليلا فخلع بدلته وجلس يحادث نفسه قائلا
مين اللي ليه مصلحه في سرقة الملفات نادر طب ازاي وهما كانوا موجودين بعد ما نادر ساب الشغل وائل بس وائل طول عمره دراعي اليمين واوقات كتير بسيب الملفات دي قدامه لو كان عاوز يعمل كده كان عمل من زمان… مفاضلش غير نيفين ودي اخر حد. انا اشك فيه انه يعمل كده مين بقي اللي قدر يدخل مكتبي ويسرق ملفات مهمه اوي زي دي غير حد. اكيد. عارف قيمتهاااااااا
ثم. افاق علي صوت زوجته قائلة
سامي انت رجعت امتااا
سامي: لسه حالا
ياسمين: طب هتاكل ولا اعملك. قهوة
سامي: لا مليش نفس هاتيلي فنجان. قهوة
ياسمين: ماشي
في هذه الاثناء خرج ادم. من غرفته فلاحظ القلق الذي طرا علي وجه والده فجلس بالقرب منه قائلا
بابا انت بتفكر في ايه
سامي: بابتسامة مش بفكر في حاجه ياحبيبي قولي اخبار الشغل ايه في اي صعوبات بتواجهك
ادم: لا يابشمهندس الشغل تمام اوي وكل حاجه ماشي زي الفل قولي انت ايه اللي شاغلك كده
سامي: بذكاء مفيش حاجه بس ضغط شغل ياحبيبي انت عارف لما نادر ابن عمك. ساب الشغل والشغل كله اتراكم فوق دماغنا ومطلوب مننا اننا نخلصه في وقت قصير
ادم: بهدوء ماشي يابابا عن. اذنك بقي
سامي: اتفضل ياحبيبي
بعد لحظات احضرت له زوجته. القهوة قائلة
القهوة يا سامي
سامي: لم يجب
ياسمين: باستغراب القهوة ياسامي
سامي: بعد ان افاق ميرسي جدا يا ياسمين
ياسمين: مالك. يا سامي ايه اللي شاغل بالك. اوي كده
سامي: مفيش حاجه ياحبيبتي هي نغم. رجعت ولا لسه
همت ياسمين بالحديث لكن استوقفتها نغم. بدخولها قائلة
انا جيت اهووو يابابا وحشتني جدا
سامي: وانتي كمان. ياحبيبتي
نغم: بعد.ان.جلست.بالقرب من والدها ايه اخبار البشمهندس الجديد. اللي شغال معاك. يابشمهندس سامي
سامي: والله يانغم انا ما اقدرش احكم. عليه من دلوقتي بس هو شكله انسان. محترم ومجتهد. وبيحب شغله ومش انا اللي هقول عليه. بشمهندس شاطر ولا لا شغله هو اللي هيقول كده
نغم: احم. وانا واثقه من نجاح. حمزة
ياسمين: باستغراب حمزة مين. ده. ياسامي اللي بتتكلموا عنه
سامي: ده. موضوع طويل محتاج. شرح ابقي قولي لماما يحبيبتي انا داخل انام. شويه
نغم: اوكي يابابا
ياسمين: انا مش فاهمه حاجه ممكن. تفهميني يانغم
نغم: حاضر ياماما هفهمك.!!!
*****************
علي احدي الكافيهات
يجلس حازم بصحبة باسم يتبادلان الحديث والضحكات
فيدخل الويتر قاططعاا حديثهم قائلااا
القهوة يااساتذة
حازم: بهدوء متشكر حطها عندك.
باسم: مكنتش فاكر ان الفان داي هيطلع بالجمال والعظمه دي الله ينور ياحازم
حازم: عيب عليك ده انا حازم. يعني ملك. الحلفلات والرحلات في الجامعه
باسم: بصراحه الدفعه. كلها كانت مبسوطه. رقصنا ولعبنا وغنينا واتصورنا اليوم ده لا يمكن. يتنسي
حازم: سيبك. من الاحتفاال قولي اتخانقت انت وخطيبتك. ليه
باسم:. اتخانقنا عشان شافتني واقف مع سهير وبمضيلها علي التيشرت
حازم: خطيبتك. شكلها بتحبك. جامد. عشان كده بتغير عليك يامعلم
باسم: ايوة بس الغيرة الزيادة دي ساعات بتدمر العلاقه ولا انت مش معايا في اللي بقوله ده
حازم: لا طبعا مش معاك الغيرة نوع تاني من الحب بينعكس علي الشخص اللي بيحب بيخلي شدة حبه للحاجه اللي بيحبهااا تقلب بخوف من ان. الحاجه دي تضيع منه. او حد. غيره ياخدها منه
باسم: مندهشاا ايه ده قاعد. مع فيلسوف ولا ايه ههههه
حازم: بكلمك. بجد. الغيرة حلوة بالذات في العلاقات العاطفيه بتبين قيمتناا عند اللي بنحبهم وبيحبونا
باسم: معاك حق يبقي انا كل لازم اصالح مريم. لاني زعقتلها وقلتلها انها مبقتش تثق فياا
حازم: يا ابني الغيرة ملهاش علاقه.بقلة الثقه دي نكرة ودي نكره تانيه. خالص
باسم؛: قولي بقي ياحازم. رغم كل البنات اللي في حياتك دي مفكرتش مرة تحب
حازم: بحزن انا احب
باسم: ومتحبش ليه
حازم: بحزن انا اكتر انسان في الدنيا دي ميعرفش يعني ايه حب ولا حتي يعرف يحب
باسم: ليه بتقول كده
حازم: عشان انا شخص تايه مش عارف انا بعمل ايه ولا بعمل كده ليه انا اوقات بتدور فيا علياا عارف انت لما تقعد. تدور ع نفسك ومتلاقيهااش اهو انا يا باسم كده
باسم: ايه ده يا ابني انت ليه قلبتها نكد. مكانش سؤال ده
حازم: هو فكرك. يعني ياباسم انا محاولتش اني احب حاولت كتير وفشلت لان انا حياتي كلها بنات في بنات فهحب مين او مين. هيحب واحد. زيي
باسم: مطمئنا له طب ياعم. روق كده واشرب القهوة بتاعتك عشان نعرف ناخد وندي في الكلام وبالمرة
اخد. رايك في حاجه كده
حازم: بتنهيده. ماشي
******************
في احدي المستشفياات وداخل حجرة العنايه المركزة
يقف احد الدكاترة يخاطب شخص مااا قائلا
الحمد. لله احنا قدرنا نسيطر علي النزيف بس يؤسفني اني اقولك. انه مش هيفوق دلوقتي لانه. دخل في غيبوبه
احد. الاشخاص: بخوف والغيبوبه دي هيفوق منها امتاا يادكتور
الدكتور: الله اعلم. الحادثه كانت صعبه جدا واحمد. ربنا انه لسه علي قيد الحياة ومماتش
احد. الاشخاص: متشكر جدا لتعبك يادكتور
الدكتور: هو انت تقرب للحاله ايه
احد الاشخاص: انا ما اقربلوش انا اللي خبطه. بعربيتي علي طريق مصر اسكندريه بس والله غصب عني انا الفرامل بتاعة العربيه فكت لوحدها كده. مره واحده
الدكتور: الكلام ده تبقي تقوله لعادل بيه يا بشمهندس انا عملت اللي عليا عن. اذنك
في تلك اللحظة اتت الشرطه.
فخاطب المحقق الدكتور قائلا مساء الخير يادكتور علاء
الدكتور: مساء الخير ياعادل بيه
المحقق: هي حالة المريض تسمح. لاستجوابه ولا لا
الدكتور: لا يافندم المريض دخل في غيبوبه ومش هيفوق منها دلوقتي خالص بس وانا في اوضة العمليات طلعت من ايديه الرصاصه دي يافندم
احد. الاشخاص: بخوف رصاصه!!!
المحقق: انت تقرب للحاله ولا ايه
احد. الاشخاص: انا بشمهندس ماجد. اللي مسئول عن اللي حصل للحاله. يافندم
المحقق: طب اتفضل معانااااا
ماجد: ماشي يافندم
الدكتور لنفسه: رصاصه وحادثه هو البشمهندس وائل ده شغال في ايه. بالظبط!!!!!
*******************”
امام. احدي الشقق في احدي العمارات بالمهندسين يقف حمزة مرتديا زيه الانيق حاملا حقيبته
بعد. لحظات خرج له احد. الاشخاص قائلا
اؤمر يا استاذ
حمزة: مبتسما انا بشمهندس حمزة يافندم. مش دي شقة استاذ حسام
الشخص: اه اقوله مين
حمزة: قوله. البشمهندس حمزة وهو هيعرف
احد. الاشخاص: ماشي ثواني معلش
حمزة: اتفضل يافندم
حمزة لنفسه.: مبتسما هو انا دخلت عمارة غلط ولا ايه
حسام: بشمهندس حمزة اهلا وسهلا اتفضل
حمزة: اهلا بيك. يافندم هي دي الشقه ولا ايه
حسام: اه هي دي اتفضل تعالي
دخل حمزة الشقه وهو ينظر يمينا ويسارا قائلا
ما شاء الله عظيم اوي
حسام: تشرب ايه بقي
حمزة: لا ملوش لزوم يا فندم ثواني بقي هفرجك علي كام ديزين انا اشتغلت عليهم امبارح. واثق انهم هيعجبوك
حسام: اوكي
فتح حمزة حقيبته واخرج اللاب توب الخاص به وقام. بتوجيه الشاشه ناحية حسام قائلا
شوف ده. الاول كده وقولي ايه رايك
حسام: وهو ينظر في اعجاب شديد الديزين ده تحفه والوانه متناسقه مع. بعضهااا هايل
حمزة: شكرا يافندم شوف التاني ده كده وقولي ايه. رايك واللي هيعجبك. انت وخطيبتك هو اللي هنشتغل عليه
حسام: ماشي
بعد لحظات خاطبه حسام قائلا
مش ممكن. انت هايل بجد ايه العظمه دي ده. التصميم اللي دورنا عليه كتير انا وفريده خطيبتي
حمزة: يعني نشتغل ع التاني ده. يافندم.
حسام: فرحااا اه طبعا اشتغل عليه وبص انا مش هقف معاك. في اي فلوس الفلوس اللي هتطلبها هديهالك
حمزة:. لا يافندم احنا اهم. حاجه عندنا رضا عملائنا الفلوس دي اخر حاجه
حسام: ميرسي بجد لزؤقك
حمزة: طب انا محتاج بس حد. من العمال معايا عشان. في شويه. حاجات عاوزين يتنقلوا من هنا ويتحطوا في مكان تاني
حسام: احمد اخويا معاك اهو واي حاجه تحتاجهاا اتصل بيااا وبجد انا مش عارف اشكرك. ازاي انك هتنجدني من موضوع الشقه ده
حمزة: متشلش هم. يا استاذ حسام استاذنك. بقي عشان هبدااا
حسام: اتفضل!!!
حمزة: بسم الله توكلت ع الله يارب اقدر اخلص الشقه. دي قبل ميعاد الفرح زي ما وعدت حسام!!
****************
باحد. احياء الحسين يتجول زين بصحبة صديق له يتبادلان. الحديث وفجاءة قطع حديثهما رنين هاتفه مما اضطر ان يجيب عليه قائلا
ايوة يا بابا معاك
حسين: انت فين يا زين يا ابني
زين: انا في الحسين يابابا انا وجمال بنشتري كام. حاجه كده وراجعين
حسين: طب متتاخرش عشان هنروح انا وانت مشوار مهم لحد. عمك. شاكر
زين: باستغراب شاكر مين ده يا بابا
حسين: يا ابني عمك. شاكر ابو شروق وعبير اللي كانوا جيرانا زمان قبل ما نعزل ونسيب المنطقه
زين: مندهشاا ليه قصدي انت لسه علي علاقه بيه ولا ايه. يا بابا
حسين: . لما تيجي بس هقولك كل حاجه. متتاخرش
زين:. ماشي ياحاج سلام عليكم
حسين: وعليكم السلام
جمال: انا فعلا شفت عمي حسين. النهارده قاعد مع عمك. شاكر وبيشربوا قهوة
زين: محادثا نفسه غريبه. ايه اللي خلي بابا فجاءة كده يفكر انه. يسال علي عمي شاكر معقوله. تكون. علا قالت لبابا ان عيني من شروق ولا ايه الحكايه
جمال: مالك يازين سرحت في اي
زين: هااا لا مفيش انت هتشتري ايه تاني عشان نمشي
جمال: هجيب عروسه لجودي بنتي عشان عماله تزن علي دماغي
في تلك اللحظة كانت المراة المنتقبه تصطحب لوجين في يدهاااا
لوجين بعد ان وقع نظرها علي زين: عمو زين.عمو زين
زين.: لم.يبالي وغارقا في تفكيره.
المراة: شششش لو سمعتك.بتتكلمي تاني مش هوديكي لماماتك.
جمال: مندهشاا زين. يازين.
زين: مالك. ياجمال
جمال: فيه. بنوته عماله تنادي عليك انت سرحان في ايه
زين: بنوته فين دي ومع مين
جمال: مشيت من هنا هي وامها
زين: بعد. ان. تذكر ايوة انا برضو متهيقلي حد كان بينادي علياااا
جمال: اه ده حتي امها حطت ايدها علي بوقها لما ندهت عليك
زين: معقوله تكون لوجين بنت شروق ايوة بس ايه اللي هيجيب لوجين الحسين
بعد. لحظات رن هانف زين ثانية فاجاب قائلا
ايوة ياعلا
علا: الحق يازين دي لوجين بنت شروق تاهت ومش لاقينهاااا
زين: بفزع لوجيييين
علا: ايوة انا بس قلت اقولك لو هتروح تدور معاهم عشان خاطر عمك. شاكر صاحب بابا
زين: بلهفه طب سلام ياعلا
جمال: في ايه يا ابني انت مش ع بعضك ليه
زين: البنت اللي شفتها من شويه دي
جمال:بتعجب مالها
زين: بنت حد قريبنا ومخطوفه
اجري نلحقهاااااا
جمال: مخطوفه!!!!!!.
زين: اه اجري بس يارب نلحقهااا
**************
وصل نادر بسيارته الي احدي الشاليهات ثم. قام. بركن. سيارته وهو يقوم بتظبيط. ملابسه قائلا
اخيرا ارتحت من الكابوس اللي اسمه وائل ياساتر ده كان كابس علي نفسي اووي
استقبلته سوزي بابتسامة قائلة
وحشتني اوي يانادر
نادر: بعد. ان. قام. بتقبيلها وانتي كمان. يا سوزي
سوزي: اتاخرت ليه كل ده
نادر: معلش ياحبيبتي الطريق كان زحمه
سوزي: بعد. ان. لاحظت اثار دم علي بدلته ايه ده ياحبيبي انت اتعورت في ايه ايه الدم ده
نادر: بدهاء اصلي خدت مطب جامد. فاسناني خبطت في العربيه فنزفت بس متقلقيش ياحبيبتي بسيطه
سوزي: طب تعالي معايا لاحسن انا محضرالك. سهرة هتعجبك اووي
نادر: طب اسبقيني انتي ياحبيبتي وانا هجيب حاجه من العربيه واحصلك
سوزي: اوكي
قام نادر بفتح.سيارته والبحث عن الملفات مخاطبا نفسه.قائلا
غريبه الملفات راحت فين
معقوله تكون.واقعه.تحت اما ادور عليها
ثم.بعد.ان.بحث مرار وتكرار وفقد.الامل في الحصول عليهاا
قام.بالتكسير في سيارته قائلا الملفاات راحت فييييين
سوزي: بقلق في ايه يانادر خضتني
نادر: لنفسه يعني ايه الملفات ضاعت طب ازاي ازاااااااااااي!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة الحادية عشر 11 بقلم علي محمد

مع صباح يوم جديد وداخل مقر مكتب جنه. للعقارات والديكور الهندسي
تجلس نيفين السكرتيره امام مكتبهااا تقوم. بمراجعة بعض الملفات فيقطع تركيزها دخول بشمهندس سامي قائلا
صباح الخير يا نيفين
نيفين: بابتسامة صباح الخير يافندم
سامي: عندما وجد مكتب وائل فارغااا هو بشمهندس وائل مجاش ليه لدلوقتي
نيفين: مش عارفه والله يافندم.
سامي: غريبه وأئل اليومين دول مش طبيعي وبقي يغيب كتير هي ايه الحكايه
نيفين تكتفي بالصمت
سامي: هاتيلي ملفات شقق التجمع كلها يانيفين
نيفين: اوكي يافندم
سامي: اه صح. مفيش اخبار عن. حمزة
نيفين: بشمهندس حمزة من امبارح يافندم وهو شغال في شقة استاذ حسام وبلغني ان اقول لحضرتك انه هييجي المكتب النهارده متاخر شويه
سامي: مبتسماا عظيم. اوي متشكر جدا يا نيفين ولما وائل ييجي دخليهولي علي طول
نيفين: اوكي يافندم
دخل سامي مكتبه بينما غرقت نيفين في تفكيرها قائلة: طب وبعدين ايه حكاية بشمهندس وائل دي وليه مجاش الشغل النهارده تقريباا كده في حاجه بس انا مش عارفه ايه هي…
بعد. لحظات من الصمت
بس اخيرا لاقيت تفسير للي بيحصل ده اكيد وائل لسه ع علاقه بنادر ونادر هو ورا كل اللي بيحصل ده!!!
******************
داخل جامعه عين شمس ولاسيما امام كلية التربية تقف خلود. برفقة طارق يتحدثان فتخاطب خلود. طارق قائلة
انت لسه زعلان علي الفلوس اللي ضاعت قلتلك الرحله هتطلعها زعلان ليه بقي
طارق: ايوة بس انتي يحبيبتي محتاجه للفلوس دي اكتر مني
خلود: متقلقش انا معايا فلوس كتير خد. بقي دول 3 الاف جنيه ولو احتاجت فلوس تانيه ابقي قولي
طارق: لا مش هاخد حاجه خلي فلوسك معاكي
خلود: بابتسامة ياعم امسك. بقي انا ياما هقلبك متخافش ههههه
طارق: ههههه ليه هتجوز نشاله ولا ايه
خلود: حاجه زي كده ايه في مانع ولا حاجه
طارق: بدهاء هو احنا نطول ياجميل انت
خلود: بخجل احم اتلم احنا في الجامعه
طارق: هههههه ماشي هتلم
خلود: امسك. بقي خليني اروح اشوف ندي عشان عماله ترن عليا صدعتني
طارق: انتي اتخانقتي انتي وسمر ولا ايه
خلود: زافرة اه ومتجبليش سيرتها عشان ما انكدش عليا انت كمان
طارق: بابتسامة خلاص. ياستي مش هجيبلك. سيرتها تاني
خلود: يكون احسن هروح اشوف ندي بقي ولما المحاضره تخلص هكلمك عشان عاوزه اتكلم. معاك في موضوع مهم اووي
طارق: موضوع ايه ده يا خلود
خلود: موضوع العريس اللي متقدملي ده
طارق: متصنع الفزع عريس!!!!
خلود: اه هحكيلك كل حاجه بعد المحاضره لان المرة دي بابا وماما ومحمود اخويا كلهم موافقين عليه وانا مش عارفه هرفض ازاي زي كل مرة
طارق: هو مين ده؛!!!!
خلود: لما المحاضره تخلص هقولك
طارق: طب والعمل ايه دلوقتي ومين ده اللي ميترفضش واشمعنا المرة دي اهلها كلهم موافقين عليه
خلود: انا مش عارفه هعمل ايه وهرفض ازاي
انا لازم. اشوف حل للكارثه دي
**************
يجلس حازم برفقة باسم امام مبني كلية الاداب
حازم: مالك يامعلم بتبص علي مين اوي كده ومركز
باسم: بص كده مش دي علا صاحبة مريم خطيبتي
حازم: طب وانا هعرفها ازاي دي منتقبه وبعدين الاتنين منتقبين يعني في الاول كنت بعرفها لما بشوفها مع مريم خطيبتك دلوقتي هعرفها ازاي
باسم: بابتسامة ياعم والله دي علا بس اللي هيجنني مين دي
حازم: مندهشا وتتجنن ليه واحده من صحابها عادي يعني
باسم: يا ابني انت عبيط انا مش لسه مكلم. مريم خطيبتي قدامك دلوقتي وقالتلي انها مع علا ودقيقتين. وتكون عندي
حازم: اه وده ايه علاقته بالبنت اللي مع علااا
باسم: انا بس مستغرب مريم فين لما علا معاها بنت تانيه
حازم: ممكن المنتقبه اللي معاها دي تطلع مريم خطيبتك
باسم: انت بتهزر انت عارف ان مريم محجبه ورافضه فكرة النقاب ده خالص مع اني قلتلها تلبسه بدل المره الف
حازم: مش يمكن علا دي قدرت عليها واقنعتها تلبسه
باسم: ياسلام في يوم وليله كده مريم. خطيبتي عناديه. جدا ومش بتقتنع بسهوله
حازم: انت هتجنني معاك ليه اتصل بخطييتك ياعم وشوفها فين
باسم: معاك. حق لاحسن انا دماغي بتودي وتجيب
علي المقابل لهم تشاهد علا وصديقاتها ما وقع بباسم وحازم وهم مبتسمين
علاا: باسم مش هيعرفك وانتي بالنقاب
مريم: انا عايزاه ميعرفنيش عايزه اشوف رد فعله ايه بعد. ما يشوفني بالنقاب
علا: انتي مش بتقولي انه نصحك قبل كده كتير انك. تلبسيه
مريم: اه
علا: يبقي اكيد. هيفرح بيه
همت مريم بالحديث لكن استوقفها رنين هاتفها فاجابت وهي تنظر الي باسم قائلة
ايوة يا باسم
في المقابل باسم ينظر اليها في زهول
باسم: انتي فين يامريم
مريم: قلتلك مع علا ودقيقتين واكون عندك
باسم: ومازال يطيل النظر الي مريم بزهول انتي ناويه تجننيني صح علا قدامي اهي مع واحده منتقبه زي القمر عماله تبصلي وتضحك كمان
مريم: مبتسمه طب اتلم وانت بتبصلها ليه اصلا
علا: مبتسمه حرام عليكي الواد قرب يتجنن
حازم: ولا ياباسم المنتقبه اللي مع علا دي مريم خطيبتك
باسم: طب ثواني يامريم خليكي معايا
وانت اش عرفك يا فالح قلتلك. مريم خطيبتي مش مقتنعه بفكرة النقاب
حازم: يا ابني انت عبيط حتي اقفل كده موبايلك هتلاقي البنت اللي قصادك هي كمان قفلت
في تلك. اللحظه سمعت مريم. ما قاله حازم فابتسمت قائلة طب والله ما انا قافله
باسم: والله فكرة طب يامريم يلا سلام دلوقتي لما توصلي ابقي كلميني
حازم: هتشوف دلوقتي وتتاكد كمان انها مريم خطيبتك
ابتسمت مريم وتصنعت انها فتاة اخري
في حين ان باسم نظر الي حازم قائلا: ياعم قلتلك مش مريم خطيبتي صدقت
حازم: يامثبت العقل يارب اومال مين دي اللي مع علا وخطيبتك فين
علا: وهي غارقه في الضحك يبنتي حرام عليكي باسم خطيبك. هيتجنن كده هههه
مريم: خلاص هكشفله المفاجاءة
علا: ياريت عشان ده خلاص فاضله فولت وينور ههههه
في هذه اللحظه رن. هاتف باسم فاجاب قائلا ايوة يامريم انتي فين
مريم: مبتسمه يعني هكون فين. ما انا قدامك. اهووو
باسم: تاني يامريم انتي مش هتبطلي حركات الجنان بتاعتك دي
مريم: ضاحكة والله ما بهزر انا اهوو قدامك.
باسم: انا مش شايفك انا مش شايف غير علا والبت المنتقبه اللي معاهااا
مريم: ماهو المنتقبه دي تبقي انا؛!!!
باسم: بزهول وفرحا شديد انتي!!!!! يامريم
:***************
داخل سرايا نيابة القاهرة
يقف ماجد المتهم في محاولة قتل وائل عمدا امام وكيل النيابه يستجوبه قائلا
قولي يا بشمهندس ماجد ايه علاقتك. ببشمهندس ووائل
ماجد: بهدوء مفيش اي علاقه بينا ياباشا والكلام اللي قلته في المحضر هو اللي حصل
وكيل النيابه: الانكار مش هيفيدك بحاجه يابشمهندس
ماجد: انكار ايه قلت لحضرتك اما ما اعرفهوش انا كنت رايح اسكندريه فجاءة فرامل عربيتي ساب ومعرفتش اسيطر علي العربيه
وكيل النيابه: انت شكلك. هتتعبنا معاك وهتخلينا نستخدم معاك اسلوب مش هيعجبك
ماجد: متصببا عرقاا ياباشا انت ليه مش عايز تصدقني انا مليش علاقه بيه نهائي هقتله ازاي
وكيل: النيابه طب الرصاصه اللي كانت في ايده دي جاتله منين
ماجد: ياباشا انا قلت الكلام ده في المحضر وهقوله لحضرتك هنا تاني كان فيه شخص تاني واقف بعربيته وكان قريب جدا من بشمهندس وائل وكنت هخبطه هو كمان بالعربيه بس هو لحق نفسه واول ما شاف بشمهندس وائل مرمي ع الارض خد عربيته وجري يافندم
وكيل النيابه: طب معاك. نمرة العربيه دي
ماجد: للاسف لا يافندم مركزتش لان الموقف مكانش يسمح انا مكنتش في وعي يافندم
وكيل النيابه: وهو يحمل ملفات في يده
طب الملفات دي بتاعة مين
ماجد: بهدوء ما اعرفش يا باشا بس دي انا لاقتها بعد الشخص الي كان راكن عربيته مشي وقعت منه
وكيل النيابه: علي العموم انا هديلك. فرصه تانيه. تفكر يمكن تعقل وتقولنا ايه علاقتك. بالمجني عليه وايه حكاية الملفات دي
يجدد حبس المتهم 4 ايام علي ذمة التحقيق!!!
****************
داخل قاعات كلية التربية انهي الدكتور المحاضره وخرج. الطلاب جميعااا لاسيما سمر التي جلست بمفردها تفكر فيما يحدث بينها وبين خلود فتخاطب نفسها قائلة
مكنتش متصوره انك بالسذاجه والغباء ده ياخلود. بتشكي فيا اني عاوزه اخد طارق منك. طارق مين ده اصلا اللي ابصله ده واحد بتاع بنات ومش كويس علي العموم بكره هتعرفيه علي حقيقته….
بعض لحظات افاقت علي صوت احدي البنات تخاطبها قائلة انتي سمر
سمر: وهي تنظر اليها في استغراب اه انا سمر
الفتاة: انا ميادة
سمر: بابتسامة اهلا وسهلا
ميادة: عاوزه اتكلم معاكي في موضوع كده بخصوص خلود
سمر:باستغراب خلود.
ميادة:اه انا عارفه ان.انتي اكتر صاحبه.قريبه ليهااا وبتحبيها جدا وبتخافي عليها
سمر: لنفسهاا انا مليش دعوه بيها من النهارده
ميادة: انا جايالك مخصوص لان محدش هيقدر ينقذها من اللي اسمه طارق ده غيرك انتي
سمر: باندهاش انا مالي ما تروحي تقوليلها هي
ميادة: لا عشان انا لو قلتلها هتفهمني غلط.ومش هتصدقني
سمر:يعني مش هتصدقك.انتي هتصدقني اناااا
ميادة: اه لان اللي هقولهولك ده في مصلحتهااا
سمر: انا اسفه عن اذنك انا قطعت علاقتي بخلود
ميادة:بذكاء بس انا سمعت ان انتي وخلود.اكتر اتنين اصحاب وبتخافوا علي بعض جدا عشان كده انا جايالك.مخصوص فاتمني تسمعيني انا مش هاخد من وقتك كتير
سمر:بعد ان صمتت قليلا اتفضلي اتكلمي سامعاكي
ميادة: انا كنت علي علاقه بطارق وطارق كان بيحبني وانا كنت بحبه جدا بس اكتشفت ان طارق ده مش بتاع حب ولا جواز وانه بيتسلي عشان كده سبته وعرفت من واحده صحبتي ان طارق ده علي علاقه بخلود صحبتك وانا صعبان عليا يحصلها اللي حصلي ده طارق لعب بيا وبمشاعري ودمرني وانا جربت الوجع ومش حابه اشوف غيري بيتوجع وانا في ايدي انقذه وما انقذهوش
سمر: بهدوء طب والمطلوب مني ايه
ميادة: هاتي موبايلك ثواني انا هبعتلك.كل المصايب اللي بيعملها طارق وانتي ابقي ابعتيها لصحبتك.يمكن. تلحق نفسهااا
سمر:.بطيبه ماشي ابعتي
ميادة: هاتي موبايلك ثواني انا هبعتهملك.
سمر: اتفضلي
في تلك اللحظه ارسلت ميادة من هاتف سمر رساله نصيه الي طارق محتواهاا
وحشتني اوي
بعد.لحظات قامت بحزفهاا عندما علمت بوصولهاااا
ميادة: مش عارفه استخدم.موبايلك
سمر: خلاص اهي خلود تقدري انتي تروحي تقوليلهااا
عن.اذنك
ميادة: اوكي ميرسي جدا
في تلك.اللحظه وقع نظر ندي علي ميادة فخاطبت نفسها قائلة
ايه ده البنت دي انا شفتها قبل كده عند.اداب ايه اللي جابها عندنا تربيه
خلود: ندي مالك.متنحه.كده ليه
ندي: بصي كده سمر كانت واقفه مع مين
خلود: انا مالي بيها ما تقف
ندي: يابنتي بطلي سواد القلب ده دي مهما كان صحبتك
خلود: ندي قلتلك قبل كده صحبتي اللي عاوزه تفرق بيني وبين الانسان اللي بحبه متبقاش صحبتي ولو سمحتي بلاش كلام في الموضوع ده تاني عشان بيدايقني
ندي: علي العموم انا اسفه بس برضو انا متاكده انك ظالمه سمر في الحكايه دي
خلود: طب انا هروح.اشوف طارق وراجعه
ندي: باستياء طارق ماشي و انا هروح لسمر واعرف منها ايه حكايه البنت بتاعة اداب دي اللي كانت واقفه معاها عشان بصراحه مش مطمنالها!
عادت علا من الجامعه فاصتدمن. بزين جالسااا بمفرده غارقااا في تفكيره وبجواره شمس تقرا في أحدي رواياتها المفضله فتخاطب علا شمس قائلة
ازيك. ياشمس
شمس: علا كويس انك. جيتي
علا: خير في اي
شمس: مبتسمه ومشيرة الي زين
علا: بعد. ان اقتربت منهاا ماله زين
زين: شمس قولي لماما تجبلي قهوة علي بال ما اتكلم مع علا في حاجه كده
شمس: مازالت مبتسمه.
زين: انتي بتضحكي ليه هو انا قلتلك نكته
علا: سيبك. منها دي الروايات عملتلها روشه
شمس: وعندك واحد قهوة وصلحه
زين: مبتسما البنت دي فظيعه
علا: سيبك منها يا زين وقولي صح مالك. من ساعة ما جيت امبارح من عند بيت عمو شاكر وانت قافل ع نفسك ومش عايز تكلم حد هو ايه اللي حصل وقولي صح انتوا لاقيتوا لوجين. ازاي
زين: الاول عاوز اعرف منك حاجه
علا: حاجه ايه دي
زين: هو انتي قلتي لبابا حاجه عن موضوعي انا وشروق
علا: لا مقلتلوش حاجه ثم انا ما اعرفش اصلا ايه اللي بينك وبين شروق انت عارف اني مش بتدخل في حاجه دي حياتك وانت حر فيهااا
زين: غريبه اومال بابا ايه اللي فكره كده مره واحده بعمو شاكر وقومها في دماغه انه يطلب ايد واحده من بناته
علا: مندهشه. بجد
زين: اه بجد
علا: طب احكيلي بقي ايه اللي حصل عشان نفهم
زين.: بعد ان. اطفي التلفاز بصي يا ستي بعد ما قفلت معاكي جريت انا وجمال عشان.نلحق لوجين ومن حسن حظناا ان جمال شاف واحده ست كانت ماسكه لوجين وعدت من قصادناا
علا: اه كمل
زين: قفلت معاكي كده.وخدت جمال وجرينا عشان نلحق لوجين….
???? فلاش باك ????
زين: بتوتر يارب نلحق الست دي قبل ما تهرب بالبنت
جمال: وهو يلهث ان. شاء الله هنلحقها بس انت ازاي مخدتش بالك من البنت وهي بتنادي عليك
زين: اللي حصل بقي ياجمال
جمال: طب هنعمل ايه دلوقتي الست اختفت مش باينلها اثر
زين: هنلاقيها ان. شاء الله بس انت قولي البنت كانت لابسه ايه واديني مواصفات الست اللي كانت معاها
جمال: البنت كانت لابسه بنطلون اسود تقريبا وتشرت اببض مشجر كانت
زين: طب والست اللي معاهااا مش فاكر بس كانت لابسه نقاب
زين: طب تعالي نروح ناحية الموقف
في تلك اللحظه اوقفت الست المنتقبة تاكسي قائلة
معلش يا ابني وديني امبابه بسرعه
سائق التاكسي:هاخد 70 جنيه
الست المنتقبة: اللي انت عاوزه.بس اطلع بسرعه
شك.السائق في امرها فخاطبها قائلا انت هربانه من حاجه.ولا حد.بيهددك
الست المنتقبة: اه جوزي عاوز ياخد مني بنتي وهو سكري وبتاع حشيش وانا خايفه.لاحسن يعمل فيها وفيا حاجه
السائق: طب اركبوا
زين.: معقوله لحقت تختفي احنا دورنا في كل حته هتكون راحت فين دي
في هذه الاثناء التفتت لوجين. للوراء فوقع نظرها علي زين مرة اخري فصاحت قائلة
عمو زين عمو زين انا عاوزه اروح لماما
فجاءة توقف السائق قائلة
انت مين.ياست انتي والبنت دي بنتك ولا بنت ميييين
الست المنتقبة:بخوف بنتي يا ابني بس هي لما ضاعت قبل كده.لسه الموضوع ماثر عليهاااا فبتهلوث دايما
في تلك اللحظه وقع نظر زين.علي لوجي فهرول ناحية التاكسي وهو يصيح.قائلا
وقف ياسطاااا ياسطاااا وقف
السائق:وهو ينظر اليه في المراة انا هوقف اشوف ايه الموضوع ده
الست المنتقبة:بدهاء وبكاء ابوس ايدك اطلع ده ابن جوزي ولو وقفت هياخد البنت وهياذيناااا
السائق في حيرة وبعدين في الحيرة دي بقي انا هطلع وامري للله
الست المنتقبة:اسرع شويه عشان ميلحقناش….
افاق زين.علي صوت شمس قائلة القهوة يا زميلي
زين: زميلي انتي بتقعدي ع قهاوي ياشمس ولا ايه
علا: سيبك.من شمس وكمل بعد ما سواق التاكسي طلع عملته ايه
زين.: هكملك
????فلاش باك ????
جمال: هنعمل ايه.دلوقتي
زين:بعد.ان.نظر يمينا ويسارا اوقف تاكسي قائلا
تاكس
ثم.بعد.ان وقف السائق اطلع.ورا التاكسي اللي قدام ده بسرعه في بنت مخطوفه وعاوز ين. نلحقهااااا
انطلق السائق بهمااا الي ان اقترب من التاكسي فاشار الي سائقه فتوقف قائلا
انا لازم.اقف واعرف ايه الحكايه دي
الست المنتقبة: بخوف وقفت ليه
زين:بعد.ان نزل من التاكسي وقف.ياسطا الست اللي معاك.دي خاطفة البنوته دي
لوجين:عمو زين انا عاوزه اروح عند ماما
زين: متخافيش ياحبيبتي هوديكي لماما
جمال: مشيرا للست المنتقبة وانتي بقي تعالي معانا علي القسم
الست المنتقبة: انا مليش دعوه.انا ست غلبانه ابو البنت هو اللي اداني 1000 جنيه وقالي اعملي كده
زين:باندهاش بتقولي مين
الست المنتقبة: ابو البنت والله يابيه
زين:الكلام ده تقوليه في القسم اطلع ياسطااا بينا علي القسم
ثم افاق علي صوت علا قائلة
لولا البنوته دي طلعت ذكيه وفاكراك.مكنتش عرفتوا تلاقوها بس ازاي ابوها يعمل كده.يازين
زين:عشان ياخد البنت من امها ويبين.ان امها مهمله فبالتالي المحكمه.تحكمله بحضانة بنته
علا: مقلتليش برضو بابا طلبلك.ايد.مين شروق ولا عبير
هم زين.بالحديث لكن استوقفه رنين جرس منزلهم فقام ليفتح الباب
ثم.بعد ان فتح الباب اندهش قائلااا
مصطفي اتفضل!!!!!
***************
يجلس نادر وهو يملئوه الحزن الشديد علي فقد الملفات قائلا
يعني ايه كل اللي انا خطتله باااظ طب وبعدين هتفضل كده كتير
في تلك. االلحظه رن هاتفه فامسكه. واجاب عليه قائلا
ايوة يا سحر
سحر: انت فين كل ده. يانادر انا وابنك. قلقاانين عليك من امبارح
نادر: بتنهيده في الشغل يا سحر
سحر: شغل شغل ايه ده انت من امتا بتبات بره البيت
نادر: بغيظ بقولك ايه سحر انا مش فايقلك قلتلك. في الشغل يعني هكون فين
سحر: بعصبيه اسمع يانادر انا عارفه انت فين بتضحك علي نفسك ولا عليااا شغل ايه ده اللي يخليك تروح الساحل مره واحده
سوزي: تكتفي باللعب في اظافرها مبتسمه
نادر: اسمعي اما بقولك انا فيا اللي مكفيني.
سحر: بعصبيه اسمع يانادر انت لو هتفضل كده كتير يبقي تطلقني احسن
نادر: متستفزنيش ياسحر انتي عارفه لو علي الطلاق مفيش اسهل منه عندي انا بس باصص لابني
سحر: ماهو واضح يا بشمهندس انك. باصص لابنك انت لو فعلا عامل اعتبار ليا ولا لابنك مكنتش تعمل اللي بتعمله. ده ولا كنت تغيب كل ده من غير ما نعرف حتي انت فين
نادر: بقولك ايه انا مش. فاضي لزنك ده سلام مش ناقص صداع
استغلت سوزي الفرصه فاقتربت منه بدلع قائلة
هدي اعصابك. ياحبيبي
نادر: لو كنت اعرف ان الجواز سين وجيم مكنتش اتهببت
سوزي: باغراء روق كده ايه سوزي حبيبتك ماوحشتكش ولا ايه.
نادر: لا طبعا وحشتيني وهو انا باجيلك هنا ليه عشان انتي الوحيده اللي بتروقي اعصابي
سوزي: بدهاء مالك بقي ايه اللي مدايقك. من امبارح وانت مخنوق وزعلان
نادر: فيه ملفين مهمين اوووي وقعوا مني ياسوزي وانا جاي
سوزي: ملفات بتوع ايه يا حبيبي
نادر: هم. نادر بالحديث لكن. استوقفه رنين هاتفه برقم. مجهول مما اضطر ان. يجيب قائلا
الووو
المتصل: بشمهندس نادر معايا
نادر: باستغراب ايوة انا نادر مين معايا
المتصل: مش مهم. تعرف انا مين بس انا معايا حاجات تخصك
قام. نادر مفزوعاا قائلا
انت مين وحاجات ايه اللي انت بتتكلم عنها دي
المتصل: جهز اتنين مليون.جنيه واستني مني مكالمه.تانيه تكون فكرت كويس وعرفت ايه هي الحاجات اللي تخصك.!!!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة الثانية عشر 12 بقلم علي محمد

اقتربت الساعه من الثانية ظهرااا وداخل قاعات تدريس كليه التربيه انتهت الدكتورة من شرح المحاضرة ثم. بعد. ان خرجت
خاطبت خلود ندي قائلة
هتروحي ولا قاعده للمحاضرة الجايه
ندي: لا طبعا قاعده دي محاضرة مهمه. انتي ماشيه ولا ايه
خلود: بقشعريرة اه همشي عشان مصدعه شويه
ندي: الف سلامة ياخلود.
خلود: الله يسلمك يا ندوش باي يقلبي
ندي: بابتسامه باي
ذهبت خلود وهي تحمل هاتفها وتضعه علي اذنها
بينما اقتربت ندي من سمر قائلة
ايه ياسمر لسه برضوو زعلانه من خلود
سمر: بعد اذنك. ياندي متجبليش سيرتهااا
ندي: ماشي يا سمر بس فين سمر ام قلب كبير اللي بتحب صحابها وبتخاف عليهم عارفه ان خلود. غلطت في حقك بس مهما كان دي صحبتك والموضوع كله فيه سوؤ تفاهم
سمر: وانا مش هقل من نفسي تاني دي واحده. غبيه وفاكره اني. عاوزه اخطف منها الزفت بتاعها اللي اسمه طارق
ندي: مبتسمه طب روق بقي ياجميل وبعدين تعالي هنا صح البنت اللي كانت واقفه معاكي دي في اداب هي كانت عاوزه منك. ايه
سمر: مندهشه انتي تعرفيها منين
ندي: بشوفها دايما لما بروح لابتسام بنت خالتي اداب هي كانت جايالك ليه بصراحه كده اول ما شفتها ما ارتحتلهاش وحاسه انهاا جايه لهدف
سمر:ابدا ياستي دي مصيبه من ضمن المصايب اللي بيعملها سي روميو بتاع الست خلود
ندي: مندهشه ازاي
سمر: البنت دي كانت علي علاقه بطارق وضحك عليها زي اي بنت هو بيعرفهااا ولما عرفت انه علي علاقه بخلود جايه تقولي احذرهااا منه
ندي:غريبه واشمعنا جاتلك انتي مخصوص
سمر: مش عارفه
ندي: الحكايه فيها انه البنت دي اكيد تقصد حاجه قلبي مش مطمن للبنت دي
سمر: سيبك منها وتعالي يلا روحي معايا الشئون عاوزه الحق اختم الاستمارة بتاعة البطاقه قبل ما يمشوااا
ندي: ماشي
*****************
يجلس طارق علي احدي الكافيهات مرتديا نظارته ويقوم بالتفكير في نواياها الشريرة محادثا نفسه قائلا
ده. لو خلود. وافقت على العريس اللي متقدملها ده يبقي كده كل اللي انا مخططله باظ انا لازم. الحق نفسي واشوف طريقه اقنع بيها خلود انهاا ترفض العريس اللي متقدملها ده يعني مقدرش يصبر لبعد. الامتحانات كنت قدرت اقلب خلود في قرشين حلوين
افاق طارق علي صوت هاتفه فاجاب قائلا
الوو ايوة يا ميادة
ميادة: ايه يابرو انت فين
طارق: قاعد علي كافتيريا اداب
ميادة: طب ايه مشفتش الرساله ولا ايه
طارق: ناظرا في هاتفه رساله رسالة ايه دي
ميادة: يا ابني انت نسيت ولا ايه مش كنا متفقين اني ابعتلك رساله من تليفون سمر عشان توريها للموزة بتاعتك انت بتنسي ولا ايه
طارق: بعد. ان تذكر تصدقي نسيت هههههه استني كده طيب
اشوف في رسايل جت ولا لا
ميادة: اوكي
قام طارق بالدخول علي الرسائل وعندما وقع نظره علي رسالة نصيه برقم مجهول فرح قائلا
هو ده الكلام برافوووووووووو عليكي يا ميمو والله اللي انتي عاوزاه هديهولك
ميادة: اي خدمه عشان تعرف ميجبهاش الا ستاتها
طارق: ههههه فعلا والله ان كيدكن عظيم المهم بكره قابليني عند سياحه عشان هظبطك
ميادة: اوكي يابروووو
في تلك الاثناء وصلت خلود قائلة
طارق
طارق: مرتبكا خلود. ازيك
خلود: مرتبك اوي ليه كده مالك
طارق: لا لا مفيش ياحبيبتي انتي اللي مالك حاطه ايدك علي راسك ليه
خلود: مفيش مصدعه شويه بس
طارق: طب اقعدي هطلبلك عصير لمون يروقك
خلود: ميرسي ياطارق متتعبش نفسك انا كويسه
طارق: طب اقعدي نتكلم شويه
خلود: ماشي
طارق: متصنعا الحزن ايه بقي موضوع العريس اللي متقدملك ده يا حبيبتي انا مش عارف اتلم علي اعصابي من ساعة ما قلتيلي انتي متتصوريش انا بحبك. قد ايه فمش قادر اتخيل انك. ممكن تضيعي مني او ان انك. تبقي لحد غيري
خلود: مبتسمه انا بعد الكلام الحلو ده مقدرش اقول غير ان انا كمان بحبك ومقدرش اعيش من غيرك بس المشكله بقي اني مش عارفه هرفض العريس ده ازاي
طارق: بعد ان صمت قليلا مش مشكله اكيد. هنلاقي حل المهم مقولتليش مين هو العريس اللي متقدملك
خلود: بتنهيده ده ياسيدي دكتور بشري جرانا اسمه محمد لسه متخرج من سنتين وشغال في مستشفي خاصه وغير كده شخص ملتزم جدااا وفيه المواصفات اللي اي بنت تتمناها ده غير كمان اني عرفت من ماما انه اصلا بيحبني وكان مستني يخلص دراسه وجيش عشان يتقدملي
طارق: متصنعا الحزن يعني ايه ياخلود
خلود: متقلقش ياطارق انا مش هبقي لحد غيرك ولو معرفتش ارفضه وقتها هشوف طريقه اطفشه بيهااااا
طارق: بهدوء ماشي ياحبيبتي اه صح عاوز اوريكي حاجه مهمه جداااا
خلود:.بقلق خير حاجه ايه دي؟!
طارق: بعد ان دخل علي رسائل هاتفه بصي كده الرساله دي
قرات خلود.الرساله زافرة مين . دي اللي بعتالك وحشتني!!!!
طارق: بصي ده. اكيد. رقم واحده من صحابك انا شفت الرقم ده عندك. قبل كده
خلود: بزهول استني كده انا كمان حاسه اني عارفه الرقم ده
بعد. لحظات اخرجت خلود. هاتفها وبدات طابقة الرقم بالرقم الذي جاء في بالها فاصابها الزهول قائلة كنت واثقه انه رقم سمر قال وعامله فيها خايفه علياااا وبتحزرني منك؛!!؛
طارق: عشان تصدقي بس ياحبيبتي انها بتحاول توقع بيني وبينك. وقبل كده قالتلي بحبك وانا صدتهااا وقلتلها اني بحبك. انتي!!
خلود: بعصبيه بقي كده. ياست سمررر والله الموضوع ده ما هيعدي عليكي بالساهل؛! وهتشوفي انا هعمل ايه
****************
يجلس عمر داخل محل الموبايلات الذي يعمل به
فيحتله التفكير في عبير فيستسلم له قائلة
ايه. اللي غيرك فجاءة كده ياعبير من ناحيتي مش. كنا زمان انا وانتي اكتر اتنين بيحبوا بعض لدرجة ان كل اللي كان بيشوفنا كان بيحسدنا علي حبنا كبرتي وياريتك. ما كبرتي. ياريت كان ينفع احب غيرك انا اتعلقت بيكي جدا وبقيت بشوف الكل انتي
فيفيق علي صوت احدهم قائلا
عمر
فينظر مندهشا قائلا: فاتن
فاتن: كنت بشتري شوية حاجات لخالتك. قلت اما اعدي اسلم عليك وبالمره تجددلي الباقه بتاعتي عشان خلصت
عمر: بخجل طب اقعدي ع بال ما اجبلك عصير
فاتن: مبتسمه محادثه. نفسها وربنا لاطلع عينك ياعمر بس استني
عمر: تشربي ايه. بقي
فاتن: مبتسمه هات المنيو وانا هختار
عمر: مداعبا لها قومي يابت من هنا شطبنا خلاص
فاتن: هههه خلاص ياعم مش عاوزه. اتعبك اعملي الباقه عشان امشي
عمر: طب هجبلك. عصير الاول وبعدين ابقي اعملك الباقه
خرج. عمر محادثا نفسه غريبه اوي تصرفات فاتن واهتمامها الزايد بياااا عارف انها بتحبني بس المشكله اني مش قادر احبهاا انا محبتش في حياتي غير عبير طب وبعدين اقولها واللي يحصل يحصل ولا ايه
في تلك. الاثناء خاطبت فاتن نفسهاا قائلا
لحد. امتا هتفضلي تهتمي بعمر وتحبيه وهو حتي مش معبرك عارفه اني بعذب نفسي معاه بس هعمل ايه والله بحبه ومش قادرة اتحكم. في قلبي ولا مشاعري ياريت كان العقل هو اللي بيتحكم في العلاقات كان زماني دلوقتي مرتاحه وعارفه مصيري
طب واخرة حبي ليه ده ايه. مادام. هو مش حاسس بيا ولا مقدر اللي انا بعمله علشاانه انا
لازم. الاقي حل وفي اسرع وقت لان. انا كده بهين قلبي ومشاعري والعلاقه اللي من طرف واحد. اكتر حد. بيتعب الطرف اللي بيحب عشان كده انا لازم. اعترف لعمر اني بحبه واشوف رد. فعله ايه ومش عيب يعني لما اعترفله بحبي
بعد. لحظات افاقت علي صوت عمر. قائلا
اتفضلي ياست فاتن العصير بتاعك.
فاتن: مطيلة النظر لعينيه ميرسي جدا. يا عم عمر
عمر: لحظه وراجعلك معايا مكالمه.
فاتن: اوكي
عمر بعد. ان خرج ايوة
يا ايهاب معاك
ايهاب: تعالالي اخر الشارع بسرعه عاوزك.
عمر: خير في ايه قلقتني
ايهاب: تعالي بس وانت تعرف
عمر: ماشي. سلام
فاتن: طب انا ماشيه ياعمر هبقي اجيلك وقت تاني او ابعتلك الموبايل مع عبدالله اخويا
عمر: ماشي يافاتن
ذهبت فاتن بينما اغلق عمر المحل وهرول مسرعاا وهو يردد
اكيد. الزفت بيتخانق ربنا يستر لاحسن ده. مبيشبعش خناقات!!!
*******************
انتهي حمزة من عمله وامسك هاتفه وبدا بتصوير ما قام. بعمله بعد ان انهي التصوير استند علي احدي الكراسي قائلا الحمد لله قدرت اخلص الشقه بس يارب تعجب استاذ حسام واستاذة فريدة اما اتصل بماما بقي اطمنها عليا وبعدين اكلم. نيفين. واشوف اذا كنت هقدر اروح المكتب ولا لا
بعد. لحظات اخرج حمزة رقم والدته وهاتفها قائلا
ازيك. ياست الكل عامله ايه
ام. حمزة: بخير ياحبيبي خلصت شغل ولا لسه
حمزة: اه ياماما خلصت الحمد لله
ام. حمزة: طب يا حبيبي ربنا يوفقك ويعليك كمان وكمان واشوفك مهندس كبير قد الدنيا
حمزة: ربنا يخليكي ليا ياماما
ام حمزة: ويخليك ليا يا ابني خلاص ياحبيبي انا هعمل حسابك في العشا معانا انا ونجلاء اختك جت هي وولادها وسالوا عليك
حمزة: سلميلي عليها ياماما وقوليلها اني علي بعد المغرب كده هكون عندكم مع السلامه ياست الكل
ام. حمزة: مع السلامه ياحبيبي
انهي حمزة اتصاله بوالداته ثم بعد لحظات هاتف نيفين قائلا
مساء الخير يا انسه نيفين
نيفين: مساء الخير يابشمهندس حمزة
حمزة: هو بشمهندس سامي في مكتبه ولا مشي
نيفين: في مكتبه يابشمهندس احنا الايام دي بنروح 6 المغرب كلنا عشان ضغط الشغل
حمزة: طب تمام لو سالك عني قوليله اني ساعه بالكتير وهكون في المكتب باذن الله
نيفين: اوكي يا بشمهندس بالتوفيق
حمزة: ميرسي جدا مع السلامه
انهي حمزة اتصاله بنيفين وجال بعينيه. يتامل نتيجة تعبه الي ان اتاه حسام. بصحبه فريدة خطيبته قائلا مساء الخير يا بشمهندس حمزة اسف لو كنت اتاخرت عليك
حمزة: لا عادي ولا يهمك. المهم قولي ايه رايك في الشقه بعد ما خلصت ديكور
حسام: راي انت عارفه. يا بشمهندس اكيد منتهي. الجمال والذوق العالي تسلم. ايديك
في تلك اللحظه تنظر فريده الي ما قام. به حمزة في فرح وزهولا شديد فتكتفي بالسير والنظر الي جميع ارجاء الشقه
فيستوقفها حمزة قائلا
ارجوا ان يكون الشغل عاجب حضرتك يا فندم
فريده: تسمحلي اقولك انك مبدع بجد. تسلم ايدك يا بشمهندس انا مش مصدقه اللي شايفاه عيني اما جايه مع حسام وانا خايفه. وبقول لنفسي مش معقوله. يعني هلاقي التصميم اللي كان في خيالي بس لما جيت واتفرجت علي شغلك اتفاجئت انا مش عارفه اقولك ايه بجد غير انك مبدع ولمستك تسحر
حسام: واضح ان. بشمهندس سامي فعلا عنده. زوق في اختيار الناس اللي بتشتغل معاه
حمزة: ميرسي جدا يافندم انا تحت امركم
حمزة: اسيبكم تتفرجوا علي الشقه براحتكم عن. اذنكم بقي عشان رايح. المكتب
حسام: استني يا بشمهندس حمزة
حمزة: اؤمر يا استاء حسام
حسام: بعد. ان. اخرج. مبلغ من جيبه. امسك دول اتعابك. انت
حمزة: لا يافندم. انا بقبض من المكتب اللي انا بشتغل فيه
حسام: عارف بس دول مني ليك. اتعابك. يعني وكفايه انك. انقذتني وبسببك الفرح هيتعمل في ميعاده واه. صح انت اول المعزومين
حمزة:مبتسما ميرسي جدا يا استاء حسام وربنا يسعدكم يارب واكيد. ان. شاء الله هاجي
حمزة: عن. اذنكم
حسام: اتفضل
خرج. حمزة وهو يحادث نفسه قائلا اللهم. لك الحمد انا مش. عارف اشكرك. ازاي انك. عوضتني خير ووفقتني. وانك خلتني اكون قد ثقة الانسانه اللي وثقت فيااا بس يارب بشمهندس سامي يعجبه شغلي علي الاقل هكون. قدرت اقدم. جزء صغير لنغم اللي راهنت عليااا مع. باباهاااا!!!!
في تلك. اللحظه. تقف فريده مع حسام. خطيبهاا تحادثه قائلة
البشمهندس ده بجد. عبقري يا حسام انت اتعرفت عليه ازاي
حسام: مش هتصدقي ده بديل بشمهندس نادر اللي كان هيعملنا الشقه
فريده: ماشاء الله عليه بجد انا هكلم. ولاء صاحبتي واقولهااا ليه عشان كانت قايلالي انهم بيدوروا علي مهندس ديكور يعملهم. شقتهم هي وفارس
حسام: اوكي ياحبيبتي كلميها!!!!
*******************
يجلس زين بمفرده امام التلفاز يفكر فيما قاله له مصطفى طليق شروق.
فلاش. باك
زين.: مندهشاا مصطفى اتفضل
مصطفى: ملوش لزوم بس اسمع الكلمتين اللي هقولهملك دول وحطهم حلقه في ودنك شروق دي مراتي يعني بلاش انا يازين
زين: مراتك ازاي انت مش طلقتها وبعدين انت بتتكلم معايا كده ليه
هند من الداخل: مين يازين
زين: مفيش ياماما
مصطفى: ملكش دعوة بشروق يازين شروق تخصني يعني ما تتعشمش!!!
هو مصطفي يقصد.ايه بكده وبعدين.انا اه معجب بشروق جدااا بس مش.عارف اذا كنت اصلا حبتها ولا لا بس ازاي صح ادايقت لما بابا طلب ايد عبير ده
معناه ايه….. ملهوش غير معني واحد.انك.حبتهاااا يازين طب انت وحبتهاااا ياتري هي كمان بتحبك ولا اصل انت مش تفكيرهااا ونظراتها ليك دي نظرات عاديه بس انت اللي فهمتها نظرات اعجاب
ثم. افاق زين علي صوت علا قائلة زين عاوزه. اقولك علي حاجه
زين: قولي ياعلا
علا : بص بابا من اسبوع كده كان جايبلي عريس وانا قلتله اني مو بفكر في الموضوع ده. دلوقتي بس لما لاقيته مصمم قلتله حاضر يابابا هوعدك اني هفكر ودلوقتي بيسالني اقول للناس ايه مستنيين ردك وانا مش عارفه اعمل ايه
زين: مين. ده اللي جابهولك
علا : اسلام اخو ميرفت جيىرانا عارفه
زين: اه عارفه بس الواد ده خاطب بنت عمه اصلا ازاي اتقدملك
علا : سابهااا بص سيبك من الموضوع ده قولي اعمل ايه او افكر ازاي
زين: صلي صلاة استخارة يا نغم
علا : صلتها وبصراحه كده انا مش مطمنه لاسلام ده يا زين
زين: خلاص سيبي الموضوع ده عليا وانا هقول لبابا انك مش موافقه
علا : ماشي يازوز تسلملي
زين: مبتسماا اعمليلي كوباية قهوة يانغم وهاتيهالي
علا : بس كده عيوني ياعم
زين: تسلملي عيونك الحلوين دول اللي طول الوقت مخبياهم ورا النقاب حتي في البيت ههههه
علا: اصلك. متعرفش مدي عشقس للنقاب ده
زين: ربنا يثبتك ويزيدك عفه. وحياء يا علا
علا: ماشي ياعم متشكرة هروح. اعملك. القهوة بقي
زين: ماشي وانا هفكر في حل للموقف المحرج اللي حطني فيه بابا واحاول اصلح اللي بوظه!!! قبل ما شروق تفهم. اني فعلاا عاوز عبير وانا اصلا عايزها هي!!
*******************
تجلس شروق محتضنة ابنتها برفقة والدهااا ووالدتها غارقة في تفكيرها وما حدث لابنتها..
فلاش باك
شاكر: احنا متشكرين اوي يازين يا ابني مش عارف من غيرك كنا عملنا ايه
زين: وهو يطيل النظر لشروق متقولش كده ياعمي احنا اهل وانا معملتش حاجه اهم حاجه قدرنا نرجع القمر بتاعنا
هند: فيك الخير يا ابني والله
شروق: مبتسمه دي تانيه مره ياماما زين يلاقي فيها لوجي
حسين: ضاحكااا وكويس ان البنت فاكره زين وان جمال سمعها وهي بتنادي عليه
شروق: هي فاكراه من يوم ما تاهت مني برضو في الجنينه عشان كده قدرت تفتكره
زين: مغازلا لشروق وبعدين القمر ده بعيونه الجميله. دي يطمع اي حد انه يخطفه. انا طالب ايد لوجي يا شروق قلتي ايه
الجميع: ههههههههه
شروق: تتجوزي عمو زين يالوجي
لوجين: ببراءة افكر
زين: بعد. ان ضمها اليه هههه تفكري خدي وقتك في التفكير
شاكر: طب ياشاكر بمناسبه رجوع العسل دي انا طالب ايد الانسه عبير لزين ابني
تغيرت ملامح. زين علي الفور واصابه التوتر واكتفي بالنظر لابيه في صمت
قابلت شروق الخبر باندهاش شديد قائلة لنفسها عبير!!!
ثم. افاقت علي صوت لوجين ابنتها قائلة
ماما انا عاوزه اتفرج علي الكارتون
شروق: حاضر يالوجي هغيرلك المحطه اهووو
بعد لحظات غرقت ثانيه في تفكيرها قائلة: وبعدين ياشروق انتي شاغله نفسك ليه. كده بزين وبتحاولي تفسري نظراته ليكي وفي الاخر هو طلع بيحب اختك وطالب ايدهااا… وبعدين….. طب لما هو كلم. عمي حسين علي عبير يقصد ايه بنظراته ليا دي والتلميح اللي كان بيلمحهولي ده
معناخ ايه….. انتي شاغله نفسك ليه ياشروق ده اللي عمله معاكي مصطفى خلاكي كرهتي كل الرجاله اشمعنااا يعني زين اللي شغل تفكيرك؛!!!!!!
******************”
داخل مكتب جنه للعقارات والديكور الهندسي
تجلس السكرتيرة نيفين علي مكتبها وبالمقابل احد الاشخاص برفقة احدي النساء فتخاطبهم نيفين. قائلة
اهلا وسهلا يافندم
احد. الاشخاص: امش ده مكتب بشمهندس سامي المنصوي
نيفين: اه يافندم هو اؤمر
احد الاشخاص: انا كنت محتاج. بشمهندس يعملي ديكور لشقتي وعرفت بالصدفه خطيبتي ان فيه بشمهندس هنا عندكم اسمه حمزة عمل شقة صاحبتها وبتشكر فيه جدااااا
نيفين: اه تقصد بشمهندس حمزة
الفتاة : بتكبر اه هو ده
نيفين: طب يافندم هو نص ساعه ويكون هناااا لو حضرتك مستعجله ممكن الاستاذ ياخد رقمه ويكلمه
الفتاة: اوكي نكلمه احسن يا فارس
فارس: ما نستني شويه يا ولاء يمكن ييجي مستعجله ع ايه
ولاء : معلش يافارس مش هقدر استني اكتر من كده ابقي كلمه احسن
فارس: ماشي ميرسي جدا يا انسه
نيفين: بابتسامة تحت امرك يافندم.
في تلك اللحظة كان يقف حمزة علي باب المكتب يتحدث في هاتفه وهم بالدخول… لكنه اصتدم ببولاء فسقط هاتفه علي الارض قائلا
اسف جدا. يافندم.
ولاء: انا اللي اسفه
اعتدل حمزة سريعا وعندما ووقع نظره عليها اندهش قائلا ولاء!!!!
ولاء:حمزة انت بتعمل ايه هنااا
هم.حمزةبالحديث:لكن استوقفه حسام مغتاظا قائلا انتوا تعرفوا بعض ولا ايه
حمزة:تجنبا للحرج اه ولاء دي اختي ومتربيين سوا تقدر تقول كده اكتر من الاخوات
فارس:متقبلا الامر ماشي عن اذنك
نيفين: لحظه يافندم مش حضرتك كنت مستني بشمهندس حمزة
فارس:اه بس خلاص هبقي اكلمه في الموبايل
ولاء: لنفسها ايه اللي جاب حمزة هنا معقوله حمزة بيشتغل هنااااا ولا جايب اوردر والموضوع صدفه.مش.اكتر
نيفين: هو ده يافندم بشمهندس حمزة
تلقت ولاء اجابة نيفين كالصاعقه قائلة معقوله تطلع انت حمزة اللي بتتكلم عنه فريدة انا مش مصدقه نفسي!!!!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة الثالثة عشر 13 بقلم علي محمد

مر الليل سريعاااا ومع اشراقة شمس يوم جديد تجلس نيفين علي مكتبها وفي المقابل لها يقف الساعي يخاطبهاا قائلا
القهوة يا استاذة
نيفين: متشكره ياعم سيد حطها عندك. دلوقتي
وضع الساعي القهوه. قائلا: هو البشمهندس وائل معادتش بيجي ليه.. يا استاذه.
نيفين: مش عارفه والله ياعم سيد مبيجيش ليه بس اكيد. هييجي يعني بتسال عليه. يعني ياعم. سيد
الساعي: ابدا يا استاذة اصلي سمعت كلام كده انه عمل حادثه ودخل المستشفي
نيفين: بفزع بتقول ايه ياعم سيد
الساعي: بقول سمعت يا استاذة بس مش متاكد
نيفين: طب روح انت ياعم سيد دلوقتي
ذهب سيد مخاطبا نفسه قائلا
ربنا يستر وميطلعش الكلام ده صح وبشمهندس وائل ميكونس جرتله حاااجه
بينما خاطبت نيفين نفسها قائلة
ده لو الكلام اللي بيقوله عم سيد. طلع صح يبقي الموضوع كده مش طبيعي انا لازم ابلغ بشمهندس سامي لما ييجي وهو يتصرف
في تلك. اللحظه دخل حمزة حاملا حقيبته. قائلا
صباح الخير يا انسه نيفين
نيفين: شاردة ولم تنتبه
حمزة: مبتسما صباح الخير يا انسه نيفين
نيفين: بعد ان انتبهت صباح الخير يا بشمهندس حمزة
حمزة: بشمهندس سامي جوة
نيفين: لا لسه مجاش
حمزة: اوكي متشكر جدا
الساعي: صباح الخير يا بشمهندس حمزة
حمزة: مبتسما صباح الخير ياعم سيد
الساعي: اجيب لحضرتك قهوة
حمزة: لو اني هتعبك ياريت
الساعي: لنفسه ابن ناس ومحترم ربنا يزيدك. يا ابني
حمزة: مظبوطه ياعم سيد ماشي
الساعي: من عينيا يا بشمهندس
حمزة: متشكر اوووي
في تلك. اللحظه دخل بشمهندس سامي قائلا
صباح الخير
حمزة ونيفين معا: صباح الخير يا بشمهندس
سامي: حمزة ابقي تعالي المكتب عشان عاوزك
حمزة: اوكي يا بشمهندس
سامي: وانتي يانيفين اطلبيلي شوكت بيه وقوليله ان البشمهندس اللي هيمسكلك. شغلك البشمهندس الجديد وابقي بلغيني قالك ايه
نيفين: اوكي يافندم
حمزة: متسائلا هو فيه حد جديد. هنا معانا ولا ايه
نيفين: لا يا بشمهندس بشمهندس سامي يقصدك انت
حمزة: مندهشا وفرحا في ذات الوقت اناااا
*****************
انهي طارق وضع ملابسه داخل حقيبته استعداد. لتلك. الرحله التي سيذهب اليها بالغردقه مع صديقه المقرب مروان. فيرن هاتفه. فيجيب عليه قائلا
ايوة يامروان خلصت اهووو دقيقتين وانزلك.
مروان: اخلص ياعم العيال مستنينااا والاتوبيس واقف من بدري
طارق: اهدا بقي ياعم مروان انا اصلا كنت بفكر اني مش هطلع الرحله دي
مروان: مستغربا مش هتطلع ازاي مش دي الرحله اللي كنت واكل دماغنا بيه وهتموت لو ما مطلعتهاش ليه بتقول كده بقي
طارق: بصراحه كده يا مروان خلود. جايلها عريس وبتقولي كمان ان اهلها كلهم موافقين عليه وانا خايف في الاسبوع اللي هغيبه ده متعرفش ترفضه وتدبس فيه
مروان: ما تسبها ياعم تتخطب انت واقف في طريق سعادتها ليه انت مش بتحبها خلاص بقي سبهااا تتخطب وابعد عنهاااا
طارق: انت اتجننت اسبها ده ايه لا طبعا مينفعش اسبها تتخطب
مروان: يبقي انت بتحبها وبتمثل قدامنا انك مش بتحبها طارق انا مبقتش فاهمك انت ناوي ع ايه بالظبط رسيني
طارق: بص يامعلم انا خلود دي بالنسبالي زيها زي اي بنت عرفتها مصلحه يعني مش اكتر بس اللي يفرق خلود. عن باقي البنات ان خلود. دي متريشه شويه يعني ابوها معاه فلوس وفلوس كتير اوووي فقلت اما اشغل دماغي بقي واخبطلي منها قرشين حلوين ارستق بيهم نفسي
مروان: متزعلش مني دي مش رجوله منك. انك. تعمل كده هتستفيد ايه يعني
طارق: هستفيد. ايه هستفيد. كتير اوي لان انا لو معملتش كده الف واحد غيري هتعمل كده
مروان: ساخرا ليه ياعم هي كل الناس زيك. كده لا طبعا
طارق:بعصبيه قصدك ايه
مروان: ما اقصديش انجز يلااا عشان اتاخرنا اووووي
طارق: ماشي سلام
مروان:سلام
انهي طارق المكالمه وحمل حقيبته وانصرف قائلا اسبها قال ده انت شكلك اهبل اووي يامروان خلود دي مش هسبهااا الا لما اطلع منها بمصلحه العمر؛!!!!!
****************
امام. مبني كلية التربيه
تجلس سمر برفقة ندي يتبادلون الحديث فتخاطب ندي سمر قائلة
سمورتي عارفه لو معملتيش اللي اتفقنا عليه هزعل منك. بجد
سمر: ياندي افهمي انا وخلود. استحاله علاقتنا ترجع زي الاول تاني وانتي عارفه ليه خلود. مفكره اني بوقع بينها وبين. طارق عشان اخده منهاااا
ندي: معلش عشان خاطري خليها عليكي انتي المره دي انا
عارفه خلود. قلبها ابيض وهتسمع كلامك المره دي وبعدين انتي خايفه ليه انا عارفه البنت دي وهقولها كمان اني كنت موجوده لما قالتلك. كده
سمر: بتنهيده حاضر ياست ندا ماشي لما نشوف اخرتهاااا
ندي: ههههه حبيبتي وربنا انتي ياسموره
سمر: بس عارفه لو خلود. احرجتني هطلع غلي فيكي انتي مش فيهاا هي
ندا: ههههه ماشي موافقه
سمر: رني عليها شوفيها جت ولا لا
ندي: اهي خلود. جايه خلاص
بعد. لحظات اقبلت خلود. قائلة
صباح. الخير
سمر: صباح الخير ياخلود.
ندا: مالك مبوزه ليه كده ههههه
خلود: ندا اصطبحي انا مش. فايقالك
ندا: مالك. يابنتي بجد. مبوزه ليه كده
سمر: مداعبة لها تلاقيها خسرت كل فلوسها في البورصه
خلود: والله انا غلطانه اصلااني جايه لاتنين زيكم
ندا: في ايه الجميل ماله
خلود: اسالي الست سمر اللي عاملالي فيها دور الاخت المثاليه اللي بتخاف علي اختها وهي تقولك
سمر: باستياء انا عامله فيها كده انا مش هرد رد انتي ياندي عشان انا خلاص روحي في مناخيري
خلود: بعصبيه والله روحك في مناخيرك علي نفسك مش عليااا
ندا: اهدوا بقي ياجماعه وصلوا علي النبي وانتي ياخلود. قولينا في ايه انا مش فاهمه انتي بتتكلمي عن ايه تاني
خلود: قلتلك اساليها وهي تقولك في ايه
سمر: تسالني عن ايه انا غلطانه اصلا اني سمعت كلامك. ياندي ووافقت اني انسي اللي حصل منها ده بسهوله عشان عارفه اللي زي دي مش بتفكر غير في الحقير بتاعها وبس ومبتعملش حساب للعشرة ولا للصحوبيه اللي بينااا
خلود: قال يعني انتي اوي اللي عملتي انتي بالذات متتكلميش عن الصحوبيه ولا تجيبي سيرتها عارفه ليه لان الصحاب بيحبوا الخير لبعض وبيخافوا علي بعض مش يخونوا بعض
سمر: زافرة خيانه انتي سامعه. ياست ندا بتقول ايه
ندا: بس بقي يخرب بيوتكم اسمعيني كويس ياخلود. علي فكره انتي فاهمه غلط. خالص سمر مش زي ما انتي فاكره او متخيله انا شفت كل حاجه قدام. عيني واتاكد ت كمان
خلود: شفتي ايه بقي
ندا: فيه. بنت جات لسمر اول امبارح. اسمها ميادة في كلية اداب وحكتلها عن كل حاجه بيعملها طارق وقالتلها كمان ان طارق كان علي علاقه بيهااا وفي الاخر طلع بيتسلي بيهااا والبنت دي لما عرفت ان انتي علي علاقه بطارق جت تحذرك منه
خلود: اه ومجتش ليا انا ليه وجاتلكم بصي ياندا الموضوع خلاص بالنسبالي انتهي وعرفت الاستاذة سمر علي حقيقتهاااا
ندا: ياخلود. افهميني لو مش مصدقاني انا البنت دي عارفاه ممكن اخدك. ليها وتقولك الكلام ده. بنفسك
خلود: تاخديني لمين ياندا فاكرة لما قلتيلي انك ظالمه سمر وانا قلتلك. بكره هوريكي الدليل
ندا: اه فاكره
خلود: . اتفضلي شوفي واتاكدي بنفسك وانتي تعرفي ان الاستاذة بتلعب من ورايا ولا لا
سمر: مندهشه. دليل ايه ده.
ندا: ايه ده مش معقوله ازاي ده!!!!!
خلود: صدقتي
ندا: بزهول معقوله!!!
******************
يجلس الحاج. حسين برفقة زوجته. سعاد . التي تخاطبه. قائلة
حسين مالك. سرحان في ايه
حسين: ابدا ياسعاد. مفيش
سعاد.: مفيش ازاي بس يا ابو زين هو انا مش عارفاك. ولا ايه ما تتكلم. ياخويا
حسين: موضوع زين ابنك قلقني جدا
سعاد: قلقك ليه خير كفي الله الشر ماله زين
حسين: يوم ما كنا في بيت شاكر وطلبتله ايد عبير بنت شاكر لاقيته مكشر كده ومش عاجبه كلامي حسيت انه مش عايزهاا
سعاد: وهو زين هيلاقي ازي عبير ولا حد. احسن من عمه شاكر عشان يناسبه ويتجوز بنته
حسين: تقولي ايه بقي لابنك!!
سعاد: سيبه علي رحته ياخويا يمكن ابنك بيحب حد او في دماغه حد هو حره يختار اللي تعجبه
حسين: انتي يا سعاد معاهم معاهم. عليهم عليهم
سعاد: لا بس دي الاصول مش كده ولا ايه ياحاج
حسين: والله سعاد ما انا عارف اعمل ايه ولا اقول لشاكر ايه الناس اول ما طلبت منهم بنتهم وافقوا علي طول
سعاد: طب انت قلت لزين يعني وقالك مش عايزها ولا انت بتقول كده من نفسك
حسين: اه قلتلها انا هاخدلك. بنت عمك. شاكر يازين يا ابني قلت ايه قالي اللي تشوفه. ياحاج
سعاد: مندهشه ازاي بقي الولا ابنك ده. محدش عارف يمسكه من فين
حسين: عارفه انا اللي مخوفني ايه يا سعاد
سعاد: ايه هو اللي مخوفك. يا حسين
حسين: ان زين يكون عينه من شروق مش عبير
سعاد: بفزع شروق ايوة بس شروق دي مطلقه.
حسين: ماهو ده اللي مخوفني انه يكون عاوز يتجوزها هي مش اختهااا
سعاد: ده. لو زين عمل كده يبقي اتجنن او جرا في دماغه حاجه
حسين: والعمل ايه دلوقتي اقول لشاكر ايه الناس مستنينا بكره؛؛؛
سعاد: العمل عمل ربنا ياحاج ولما ييجي زين انا ليا كلام تاني معاه اشوف ازاي عاوز يتجوز واحده مطلقه!!!
*****************
علي باب غرفة ابنتها تقف مدام. سامية مخاطبة ابنتها خلود من الخارج قائلة
ياخلود. اصحي يابنتي الساعه داخله علي سته والناس زمانهم. جايين
خلود.: زافرة من الداخل عايزه ايه ياماما انا. راجعه من الجامعه مصدعه وعايزه نام
في تلك اللحظه زفرة والدتها وفتحب الباب قائلة تنامي ده ايه. انتي اتجننتي ولا جرا لعقلك. حاجه
خلود: نعم. ياماما اديني قمت اهووو ايه المطلوب مني بقي
ساميه: محمد وباباها زمانهم. جايين قومي يلا عشان تلبسي وتقابليهم
خلود: وهي تلم خصلات شعرها ريحوا نفسكم انا مش هقابل حد ولا حتي عايزه اتخطب
ساميه: زافرة يعني انا يا هانم والناس اللي ابوكي اداهم. كلمه دول
خلود: انا مقلتلوش يدي لحد كلمه انا ياماما مش بفكر في الموضوع ده. دلوقتي اصلااا
ساميه: بطلي دلع وقومي يلا الناس زمانهم علي وصوول
خلود: هوووف اديني اتزفت قمت
في تلك اللحظة دخل محمود قائلا
في اي يا ماما صوتكم عالي كده ليه.
ساميه: كويس انك جيت يامحمود تعالي شوف اختك.
محمود: مالها ياماما
ساميه: مش عايزه تقوم تلبس عشان تقابل الناس اللي جاين عشانها النهارده
محمود: بهدوء طب معلش ياست الكل سبيني انا معاها وروحي انتي دلوقتي
ساميه: ضاربة كف بكف حاضر يا ابني لما اشوف اخرتها مع الست هااانم
محمود: اقعدي ياخلود
خلود: بتنهيده شايف يامحمود مامتك. بتتعامل معايا ازاي
محمود: مفهاش حاجه ياخلود دي مهما كان مامتك يعني لازم. تستحملي زعيقها وبعدين هي يهمها مصلحتك وسعادتك
خلود: بس انا مش حابه ارتبط او اتخطب دلوقتي انا في اخر سنه وعايزه اركز
محمود: وهو يعني ياخلود انتي صابحه تتجوزي دي مجرد. مقابله عاديه وبعدين لو عايزه راي محمد ميترفضش بصراحه وفيه المواصفات اللي اي بنت تتمناها دكتور ومثقف ومتعلم وملتزم وغير كل ده من عيله محترمه واظن مش انا اللي هعرفك علي محمد يا خلود
خلود: ايوة يامحمود بس
محمود: بابتسامه ما بسش يلا ياعروستنا قومي اجهزي كده
خلود: يسلام حالا ما خلتني عروسه
محمود: اه واحلي عروسه كمان
خلود: ماشي يامحمود انا هلبس بس عشان خاطرك انت
محمود: قلبي انتي يا خوخه والله وبعدين اتلحلحي كده يلا خليناا احنا كمان نشوف مستقبلنا ههههههه
خلود: قصدك ايه ان شاء الله ان انا اللي معطلاك عن الجواز
محمود: مداعبا لها اه ههههه
خلود: كده طب مش قايمه
محمود: ههههه بهزر معاكي ايه ما اهزرش مع اختي يعني
خلود: ناس تخاف متختشيش
محمود: بابتسامة خلاص هسيبك انا دلوقتي عشان تقومي تجهزي
خلود: ماشي
خرج محمود وعندما اطمئنت خلود لخروجه امسكت هاتفها وقامت بالاتصال علي طارق وانتظرت ان يجيبها…. لكن باءت محاولتها بالفشل فخاطبت نفسها قائلة
ما ترد يا زفت انت كمان.
عاودت الاتصال ثانية لكنه لم يجب
فرمت هاتفهاا في غيظ قائلة
هووووف نفسي اعرف ما بتردش ليه ياطارق…
هو النهارده ايه الخميس اه يبقي البيه راح الرحله هو يخرج ويتفسح وانا اللي اشيل الليله….. طب وبعدين هتعملي ايه ياخلود هترفضي ازاااي والمرة دي مفيش اي سبب ترفضي بيه انا لازم. افكر في حل للكارثه دي وبسرعه…..
********************
داخل احدي المطاعم العائمه تجلس ولاء برفقة خطيبها فارس فينظر اليها فارس ما بين الوقت والثاني قائلا: ما تاكلي ياولاء انتي ما بتاكليش ليه
ولاء: مش قادره يا فارس مليش نفس
فارس: بعد ان انهي طعامه طب دقيقتين يا حبيبتي وراجعلك
ولاء: اوكي
ذهب فارس بينما راحت ولاء ضحية افكارها فيما حدث بينها وبين حمزة داخل المكتب..
فلاش باك
نيفين: هو ده يافندم. بشمهندس حمزة
ولاء:معقوله يطلع هو حمزة اللي قالتلي عليه فريده مش معقوله هو حمزة اشتغل هنا امتااا وازاي!؟
حمزة:وهو يقوم بتظبيط بدلته اتفضلوا ياجماعه
فارس:وهو ينظر الي حمزة مغتاظاا اوكي تعالي ياحبيبتي
حمزة: بهدوء اتفضلوا اقعدوا
فارس : احنا سمعنا عنك وعن خبرتك في مجال الديكورات عشان كده احنا جاينلك.مخصوص عشان تعملنا الفيلا بتاعتنا خصوص يعني ان انت لمستك.جميله وزوقك راقي
حمزة: ميرسي جدا يا فندم تشربوا ايه الاول
ولاء: وهي تطيل النظر لعينيه لا ميرسي ملوش لزوم
فارس: طب انا هدخل في الموضوع علي طول عشان ما اضيعش وقتك ولا وقتي
افاقت ولاء علي صوت فارس يخاطبها قائلا
معلش ياحبيبتي اتاخرت عليكي
ولاء:عادي ولا يهمك
فارس:مالك يا ولاء انتي من امبارح من ساعه ما قابلنا اللي اسمه حمزة ده وانتي سرحانه ممكن تفهميني ايه الموضوع بالظبط
ولاء: مفيش حاجه يا فارس
فارس: بعصبيه مفيش ازاي ده.انتي حتي غلطتي في اسمي وندهتيني بيه!!!
ولاء:بدهاء اسفه.يا فارس مكانش قصدي وبعدين انت شاغل بالك.بيه ليه.انت بتغير عليا ولا ايه.
فارس:ببرود.مش موضوع غيره بس انا شايفك من ساعه ما رجعنا من هناك وانتي سرحانه وبتفكري
ولاء: لا انا بس عاوزه.اقولك حاجه
فارس: حاجه حاجه ايه دي؟!!!
ولاء: انا مش هتجوز.في الفيلا بتاعة باباك انا عايزة اتجوز في الشقه اللي انت اشترتها وكتبتها باسمي دي اللي في المهندسين
فارس: ضاربا كف بكف ياحول الله انتي اكيد.مجنونه يا ولاء حد يسيب فيلا كبيرة وجميله زي دي ويتجوز في شقه؛!!!
ولاء: ببرود انا ياسيدي وده شرطي قلت ايه!!!
فارس: شرطك.ايه انتي مش كنتي موافقه اننا نتجوز في الفيلا وكنتي مبسوطه اوي اننا هنعيش في الفيلا انتي مش قايلالي الكلام ده بنفسك
ولاء: قلت بس دلوقتي غيرت راي موافق اننا نتجوز في الشقه دي ولا مش موافق
فارس: انتي عارفه اني ما اقدرش ارفضلك طلب موافق ياستي وامري لله بس بشرط المهندس اللي يعملهالنا ديكور يكون مهندس تاني مش حمزة ده.!!؛
ولاء:نعم لا طبعاااااا مفيش حد هيعملها ديكور غير حمزة
فارس: مستغربا اشمعنا حمزة يعني.ما المهندسين كتير وكلهم.يتمنوا انهم يشتغلوا عندي
ولاء: لنفسها عشان اشوف رد فعله ايه لما يدخل الشقه دي بالذات
فارس: انا بكلمك علي فكره ردي علي سؤالي
ولاء:بدهاء عشان دي يا حبيبي اول هديه انت جبتهالي
فارس: بابتسامة ماشي يا حبيبتي انتي عارفه اني ما بقدرش ارفضلك طلب
ولاء:طب يلا بقي عشان انا لازم.اروح
فارس:مشيرا للويتر الحساب لو سمحت
*********
علي طريق مصر اسكندريه يقود نادر سيارته متجها الي القاهرة فيهاجمه الياس والتفكير فيقع ضحيتهم دون ادني مقاومة قائلا
يعني ايه كل اللي انت مخططله باظ وخلاص كده خسرت الملفات وخسرت شغلك يا نادر..
ثم افاق علي صوت هاتفه فاجاب قائلا ايوة يا سوزي
سوزي: اوصلت القاهرة ولا لسه
نادر: لسه يا سوزي في الطريق مسافة ربع ساعه يعني
سوزي: طب هتعمل اللي اتفقنا عليه ولا هتتصرف من دماغك
نادر: والله ياسوزي مش عارف بس لو ملقتش حل اكيد هعمل اللي انتي قلتيلي عليه لان مفيش حل تاني غير كده
سوزي: اوكي يا حبيبي خلي بالك من نفسك باي
نادر: باي
انهي نادر اتصاله ثم وصل اخيرااا ونزل من سيارته وبدا بالصعود الي الطابق الذي يسكن به
فاستوقفه صديقه المقرب احمد قائلا
نادر فينك. يا ابني ده انا قالب الدنيا كلها عليك
نادر: احمد خير في حاجه ولا ايه
احمد: متقلقش بس في موضوع حصل كده قلت لازم. اقولك عليه
نادر : خير يا احمد فيه ايه
احمد: فاكر ماجد صحبي اللي حكتلك عليه قبل كده
نادر: اه فاكره
احمد: من كام يوم كده خبط واحد. علي طريق مصر اسكندريه وراح القسم
نادر: طب وانا مالي بالموضوع ده
احمد: انت عارف مين ده اللي ماجد خبطه بالعربيه
نادر: قلقاا هيكون مين يعني
احمد: وائل اللي معاك في المكتب اللي كنت شغال فيه
ارتعب نادر قائلا: وائل طب ومات ولا جراله ايه
احمد؛: لا مماتش بس دخل في غيبوبه والدكاترة بيقولوا انه مش هيفوق من الغيبوبه دي دلوقتي
نادر: مفزوعااا مماتش انت متاكد
احمد: مندهشا مالك. اتفزعت ليه كده لما عرفته انه مماتش
نادر بتوتر: لا لا مفيش بس برضو مقلتليش انا علاقتي ايه بكل ده
احمد: هقولك ماجد وهما بيحققوا معاه لما لاقوا ان وائل كان. مضروب برصاصه قبل الحادثه. قالهم ان كان معاه واحد تاني بنفس مواصفاتك. كده
نادر: بخوف ايييه
احمد: استني بس هكملك والحكومه لما لاقوا تلفون نادر ودوروا فيه لاقول ان اخر واحد. كان مكلمه وائل قبل الحادثه هز انت عشان كده بيدوروا عليك؛!!
نادر: بقلق بيدوروا عليااا انااااا
احمد: اه انا عرفت كل ده من المحامي بتاع ماجد. فحبيت اقولك عشان تخلي بالك او تشوف انت هتعمل ايه. لاحسن الحكومه تطب عليك فجاءة ومتعرفش تعمل حاجه او حتي تقدر تتصرف
نادر: بتنهيده انت قلتلي ان وائل مماتش
احمد: اه
نادر: لنفسه. اعتبره مات
احمد: مقلتليش هتعمل ايه
نادر: مش دلوقتي لان كده اللعبه اتغيرت تماما وانا مش لازم اخسر كفايه لحد كده خساير!!!!
انا كده مش قدامي غير حل واحد!!!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة الرابعة عشر 14 بقلم علي محمد

تجلس نغم بمفردهاا داخل غرفتهاا تتلاعب بخصلات شعرها امام المراة فيغتالها التفكير في حمزة خلسة فتقع ضحية له قائلة
هي خطيبة حمزة سابته ليه معقوله معندهاش زوق للدرجه دي. شاب مكافح ومحترم وبعدين انا شاغله نفسي ليه اصلااا انتي من امتا يانغم وانتي بتركزي في حيات حد كده امممممم مش عارفه ايه اللي انا بعمله ده وليه. بفكر في حمزة كتير اوي كده معقوله اكون حبيته وانا مش واخده بالي
فجاءة قطع تفكيرها دخوال مدام ياسمين عليها قائلة
الجميل بيفكر في ايه
نغم: مبتسمه ماما مش بفكر في حاجه ده انا بس كنت بلم شعري
ياسمين: بعد ان اقتربت منها علي ماما حبيبتك قوليلي بقي ايه اللي شاغل بالك اوي كده هو احنا مش اصحاب
نغم: بعد. ان قبلتها اه طبعا. صحاب ياماما
ياسمين: طب يلا احكيلي
نغم: بصراحه كده ياماما بفكر في حمزة
ياسمين: حمزة!! قصدك البشمهندس اللي شغال مع باباكي
نغم:. اه ياماما هوو
ياسمين: كويس انك. فكرتيني ده باباكي مبسوط منه اوووي وبيقولي كمان انه مجتهد وشايف شغله وبيقولي كمان اني اشكرك علي الخدمه الجميله اللي انتي قدمتهاله دي
نغم: بفرح بجد. ياماما
ياسمين: اه بجد
نغم: الحمدلله ده انا كنت خايفه لاحسن ميعجبش بابا وبابا يزعل مني وكنت خايفه لاحسن اكون اتسرعت
ياسمين: لا ياحبيبتي انتي اختارتي لباباكي الشخص الصح. بس قوليلي انتي كنتي تعرفي حمزة ده قبل كده ولا ايه
نغم: لا ياماما مكانش في ما بينا اي معرفه سابقه والموضوع كله اساسا كان عن طريق الصدفه
ياسمين: غريبه
نغم: انا كمان مستغربه ياماما زيك بالظبط بس مين عارف يمكن كل اللي حصل ده كان ترتيب من عند ربنا
ياسمين: ونعم بالله ياحبيبتي مش هتقوليلي بقي علي اللي شاغلك
نغم: مش عارفه ياماما بس حمزة الوحيد اللي سيطر علي تفكيري فجاءة وبقي واخد مساحه كبيرة من حياتي وفي كل مره بشوفه فيها بحس باحساس غريب كده من ناحيته وقلبي بيدق بسرعه مش عارفه ده معناه ايه
ياسمين: بهدوء معناه انك بتحبي حمزة
نغم: تفتكري ياماما
ياسمين: ملهوش تفسير تاني غير كده
نغم: ايوة بس ازاي اكون حبيته او حتي اعجبت بيه بالسرعه دي وانا حتي ما اعرفوش
ياسمين: الحب ياحبيبتي بييجي في ثانيه بس الاهم من الحب اننا نختار الانسان. الصح اللي يستاهل حبنا ويستاهل اننا نفتحله قلوبنا
نغم: معاكي حق ياماما
ياسمين: اتاكدي من مشاعرك كويس ياحبيبتي عشان يمكن اللي انتي حاساه دلوقتي ناحية حمزة ممكن يكون مجرد. اعجاب وكمان انتي لسه ما اتاكدتيش اذاكان هو كمان معجب بيكي ولا لا وعنده نفس المشاعر ناحيتك ولا لا وقبل كل ده انتي متعرفيش لسه عنه حاجه
نغم: يعني ايه ياماما
ياسمين: يعني ياحبيبتي اتحكمي في مشاعرك وبلاش تتسىرعي
اتاكدي الاول من مشاعرك واحساسك وان الشخص اللي انتي بتحبيه ده شخص كويس ولا لا ما يمكن تحبيه ويطلع في الاخر مبيحبكيش لازم. تتاكدي الاول اذا كان هو كمان عنده نفس الشعور والاحساس ناحيتك ولا لا
نغم: اتاكد ازاي ياماما
ياسمين: يعني من نظراته ليكي تصرفاته معاكي تلميحاته كل دي حاجات هتعرفك اذا كان الشخص ده بيحبك ولا لا
نغم: مبتسمه ميرسي اوي ياماما
ياسمين:. وانا واثقه فيكي يا حبيبتي وعارفه ان اختيارك عمره ما هيكون غلط بس زي ما اتفقنا تيجي تحكي لماما اول باول كل اللي بيحصل عشان انا اكتر حاجه تهمني سعادتك
نغم: حاضر ياماما
ياسمين: هقوم. انا دلوقتي احضر الغدا عشان بابا وادم زمانهم راجعين
نغم: اوكي ياماما وانا هقوم البس عشان خارجه انا ونورهان
ياسمين: خارجين. فين
نغم: هي هتشتري هدوم عشان فرح حسام ابن عمها وانا كمان هشتري شوية حاجات كده
ياسمين: اوكي يا حبيبتي متتاخريش عشان تتغدي معانا
نغم: اوكي ياماما
خرجت ياسمين وهي تحادث نفسها قائلة انا لازم اعرف كل حاجه عن اللي اسمه حمزة ده واعرف ايه حكايته. بالظبط
بينما خاطبت نغم. نفسها قائلة
انا لازم. اروح. المكتب لبابا واشوف حمزة واتكلم معاه واشوف رد فعله ايه لما هيشوفني!!!!
****************
تجلس سمر في غرفتها تبكي بحرقة علي ما حدث بينها وبين خلود. في الجامعه…
فلاش باك
خلود: خدي شوفي ياستي ندا وانتي تعرفي اذا كنت ظلماها ولا لا
ندي: بعد ان امسكت الهاتف واطالت النظر فيه معقولة!!
سمر: ايه هو اللي معقولة يا ندا
ندا: وهي تطيل النظر لسمر ده رقمك الجديد فعلاا ياسمر
خلود: قوليلها لاحسن تفتكر اني بتبلي عليها او حاجه
سمر: مندهشه رقمي رقمي ازاي
ندا:. والله رقمك والجديد كمان انتي عملتي كده ليه يا سمر
سمر: زافرة عملت ايه وريني كده
خلود: بصوت مرتفع رقمك ده ولا مش رقمك يا استاذه سمر
ندا: ياجماعه وطوا صوتكم الدفعه كلها بتتفرج علينا
خلود: خليهم يتفرجوا ويعرفوا الاستاذه سمر علي حقيقتها
بكت سمر قائلة: انا معملتش كده انا مش عارفه رقمي وصله عند طارق ازاي
خلود: كفايه كدب بقي. ياشيخه حرام عليكي
فجاءة دخلت والدتها اليها فافاقت لدخولها قائلة ماما
والدتها: اه ياحبيبتي انتي بتعيطي ولا ايه
سمر: متظاهرة باللاشئ لا ياماما ده انا بس مصدعه شويه
والدتها: طب. ندا صحبتك. مستنياكي بره
سمر: ندا!!!
والدتها: ايوة يا حبيبتي
. سمر: طب خليها تدخل ياماما
والدتها: حاضر يا حبيبيتي
خرجت والدتها وبعد لحظات دخلت ندا قائلة ازيك ياسمر
سمر: بحزن كويسه
ندا: لاقيتك مش عاوزه تردي علي تلفوني قلت اما اجيلك
سمر: اسفه مكنتش مركزة والموبايل كان صامت
ندا: بعد ان اقتربت منها عارفه انك. زعلانه مني انا اسفه جدا اني شكيت فيكي ياسمر بس صدقيني انا لما شفت رقمك عند الحيوان ده الشيطان لعب في دماغي وخلاني اشك فيكي
سمر: ببكاء انتي اكتر واحده عارفه اني ما اعملش كده ومع ذلك. شكيتس فيا وصدقتي خلود.
ندا: انا اسفه متزعليش مني ولا من خلود انا عرفت مين اللي عمل كده
سمر: بجد ياندا
ندا: اه بجد عشان كده اول ما اتاكدت جتلك علي طول
سمر: بفرح مين بقي؟!!!
ندا: بصي يا ستي….. بعد انتي وخلود. ما مشيتوا انا رحت عند. ابتسام اداب وانا واقفه مستنياها سمعت تلات بنات بيتكلموا بصوت عالي وجايبين سيرة طارق وخلود ولحسن الحظ انا كنت واقفه قريبه منهم اووي وسمعت كل حاجه هما قالوها
سمر: كملي
ندا: ماشي هكملك
فلاش باك
تقف ندا في انتظار صديقنها ابتسام امام كليه الاداب وفجاءة وعندما طال انتظارها همت بالذهاب قائلة الزفته دي اتاخرت اوي كده ليه انا همشي
بدات ندا اولي خطواتها بالذهاب لكن استوقفه صوت احدي الفتيات قائلة
انتي مش بتتوبي من طارق ده يا مياده
مياده: يابنتي انا كنت واقفه معاه بخلصله مصلحه كده كان قايلي عليها وخدت من وراه قرشين حلوين
احدي الفتيات: مصلحه!! مصلحه ايه دي
في تلك اللحظه كانت تستمع اليهم ندي وسط تركيز وزهول شديد
مياده:. بصي طارق علي علاقه ببنت معاه في الكليه اسمها خلود
ندا: لنفسها خلود!! معقوله بيتكلموا عن خلود. صحبتنااا
احدي الفتيات؛: وبعدين كملي
مياده: البنت دي ابوها غني جدا وليها صاحبه اسمها سمر بتحذرها دايما من طارق فطارق حب يبعدها عن سكة خلود فزقني علي سمر دي عشان اوقع بينها وبين خلود
احدي الفتيات: ايوة وعملتي كده ولا لسه هتعملي
مياده: لا طبعا عملت كده
احدي الفتيات: عملتي ايه
ميادة: مسكت تلفون سمر وبعت منه رساله لتلفون طارق كتبتله فيها وحشتني وطبعا طاررق هيوري الرساله لخلود وخلود. ليها اللي قدام عينها فهتصدقه وهتبعد عن سمر وبكده. طارق يكون اتخلص من سمر ويعرف يقلب خلود. في اي مصلحه من غير ما حد. يقفله ولا يحذر خلود. منه
احدي الفتيات: بزهول يبنت الايه ده انتي طلعتي داهيه وطارق ده طلع شيطااان
ندا: بس ياستي هو ده كل اللي حصل
سمر: انا برضو كنت شاكه في اللي اسمها مياده دي لما مسكت موبايلي بس ما جاش في بالي انها هتعمل حركة زي دي
ندا: انا مش قلتلك انا مش مطمنه للبنت دي
سمر: طب والعمل ايه دلوقتي
ندا: روحي هاتيلنا كوبابتين لمون عشان نقعد نفكر هنعمل ايه ونوقع طارق ده ازاي؟!!!
*************
عاد. زين من عمله وهم بالصعود الي الاعلي وهو يتحدث في هاتفه فاستوقفته والدته قائلة
زين
رجع بعض الخطوات الي الخلف قائلا سلام دلوقتي يا جمال
ايوة ياماما
ليلي: عايزه اتكلم معاك كلمتين قبل ما تطلع اوضتك
زين: بعد. ان جلس اتفضلي يا ماما
ساميه: ايه اللي انا سمعته من ابوك ده
زين: مندهشا خير ياماما ايه هو اللي انتي سمعتيه من بابا؟!
ساميه: موضوع خطوبتك من عبير قالي انه طلبلك ايد عبير بنت عمك. شاكر وانت مردتش عليه بايوة ولا لا
زين: بابا بيتصرف من دماغه مين. قاله اني عاوز عبير او حتي بفكر فيهااا
ساميه: اومال وافقت تروح معاه ليه لما انت مش عايزها ولا بتفكر فيها هي بنات الناس لعبه. يا ابني ولا ايه
زين: لا يا ماما مش لعبه وانا رحت معاه عشان كنت مفكر ان بابا هيطلبلي ايد. شروق مش عبير
ليلي: بفزع شروق!!
زين: اه شروق مالك اتفزعتي ليه كده ياماما لما عرفتي اني عاوز شروق
ساميه: واضعة يدها علي قلبها يامصيبتي عاوز تتجوز واحده مطلقه يازين لا وكمان معاها بنت انت اكيد اتجننت او جرا لعقلك حاجه
زين: ومالها المطلقه ياماما يعني ياماما انتي عارفه اني كنت بحب شروق وبعدين مش انا اللي هعرفك علي شروق حضرتك عارفه شروق اكتر مني وعارفه كمان انها محترمه واخلاقها عاليه
ليلي: بصوت مرتفع ابني انا يتجوز مطلقه
في تلك اللحظه خرجت علا قائلة
في اي ياماما صوتكم عالي ليه كده انتي وزين
ساميه: تعالي شوفي المحروس اخوكي عاوز يعمل ايه
علا: في ايه يازين مالكم صوتكم عالي وبتزعقوا لبعض كده ليه
ساميه: اخوكي عاوز يتجوز واحده مطلقه لا وكمان معاها بنت!!
علا: مين دي يا زين اللي ماما بتتكلم عنها
زين: شروق
علا:. طب وفيها ايه يعني ياماما مالها شروق هي عشان اتطلقت كده تبقي اذنبت كلنا عارفين شروق اتطلقت عشان ايه ياماما. شروق اتطلقت عشان كانت عايزه تربي بنتها تربيه صح مش ذنبها ان جوزها طلع مش كويس بلاش التفكير الرجعي ده ياماما المطلقه ما اذنبتش
ساميه : حتي انتي كمان واقفه في صفه
علا: صفه ايه ياماما انا بقول اللي يخلصني من ربنا بلاش نبص للمطلقه علي ان هي اذنبت هي ملهاش ذنب في كل اللي حصلها ده وبعدين اللي حصل لشروق ده كان. ممكن. يحصلي او يحصل لاي حد بلاش تفكري بالتفكير ده ياماما
زين: مع احترامي ليكي ياماما انا بحب شروق ومش هتجوز غيرها
ساميه : لا انتوا اكيد جرا لدماغكم حاجه لما ييجي ابوكم هو ليه تصرف تاني معاكم.
زين: عن اذنك. ياماما
علا: استني يا زين متزعلش نفسك واللي عايزه ربنا هيكون
زين: ماشي ياعلا عن. اذنكم
. ليلي: لنفسهاا دي اخرتها يا ابن حسين عايز تتجوز واحده مطلقه الموضوع ده لا يمكن يحصل طول ما انا عايشه يا انا ياشروق بتاعتك دي في البيت ده!!!!
***************
امام اللاب توب الخاص به يجلس حازم وبجواره قهوته المفضله فيرن. هاتفه فيجيب قائلا ايوة ياباسم
باسم: ماتيجي نخرج نروح اي مكان كده
حازم: لا ياعم نخرج فين انا مليش نفس لخروجات ولا غيره
باسم:. ما تروق كده ياعم. ايه اللي مدايقك
حازم: مش عارف والله ياباسم بس تقدر تقول كده اني مش راضي عن. نفسي ولا على اللي انا بعمله
باسم: ايه. كمية النكد. دي يا ابني مالك في ايه
حازم: مش عارف والله مالي بس كل اللي انا اعرفه اني زهقت من كل اللي انا بعمله ده لدرجه اني بقيت كل شويه والتاني اسال نفسي اخرة اللي انا بعمله ده ايه عارف ياباسم لما تحس انك تايه ومش عارف تعمل ايه او انت عاوز ايه ده اللي انا وصلتله دلوقتي
باسم: طب الحل في ايدك اعمل زي ما كنت بتعمل العب رياضه اخرج اعمل اي حاجه المهم متفضلش كده وتسيب نفسك للاكتئاب هيدمرك
حازم: انا مش محتاج كل ده ياباسم انا محتاج تغيير انا عايز ابقي انسان غير اللي انا وصلتله ده عايز يبقي ليا هدف وطموح في الحياه عايز احب واتحب انا زهقت يصحبي
باسم: طب روق بس كده انا جايلك
حازم: ماشي ياباسم مستنيك
اغلق حازم هاتفه واشعل سيجارة وعاود النظر في اللاب توب الخاص به ثانية الي ان قام احدهم. بالتخبيط علي غرفته مما اضطره ان يجيبه. قائلا
ادخلي ياماما
بعض لحظات دخلت اليه احدي الفتيات مبتسمة قائلة مينفعش اناا ادخل
حازم: مبتسما ايه ده هناء ازيك ايه المفاجأة الجميله دي
هناء: لاقيتك واطي مبتسالش قلت اسال انا
حازم: ههههه معلش بقي غصب عني بس قوليلي ايه التغييير المفتجئ ده لبس واسع وحجاب ده من امتا ده
هناء: ايه رايك الاول الاستايل ده الاحلي ولا الاول
حازم: لا طبعا ده مكنتش اعرف انك هتبقي جميله اوي كده في اللبس الواسع بس قوليلي مين ورا التغيير ده مش معقوله يكون علي خطيبك
هناء: لا مش علي دي بنت كده اسمها علا
اغلق حازم اللاب توب بفزع قائلا علاااا
هناء: مالك اتفزعت ليه كده انت تعرفها ولا ايه
حازم: انتي بتتكلمي عن مين بالظبط
هناء: دي واحده معاكم في الكليه وكمان نفس القسم اسمها علا عرفتني عليها نجلاء صاحبتي وهي السبب في اني اتغير واتحجب
حازم: معقوله!!!
هناء: انت مالك لما سمعت اسم علا وانت مش علي بعضك
حازم: لا لا ابدا مفيش هروح اخلي ماما تجبلك حاجه تشربيهااا
هناء: لالا مش عايزه اشرب حاجه انت بس عايزه اتكلم معاك شويه
حازم: تتكلمي معايا انا
هناء: اه انت عاجبك حالك كده انا خالتي كلمتني وقالتلي اجي واتكلم معاك
حازم: قالتلك. ايه
هناء: كل خير ياعم. متقلقش خالتي نفسها تفرح بيك مش ناوي تخطب ولا ايه
حازم: قدامك. عروسه ليا يعني ههههه
هناء: مش بهزر ياحازم
حازم: قدامك. عروسه ليا يعني
هناء: كتير بس انت شاور
حازم: اخطب ايه. يا هناء انتي اكيد بتهزري انا اللي زيي ما يعرفش يعني ايه حب وتقوليلي اخطب
هناء: وايه اللي مانعك عن الحب ما تحب
حازم: كده بالسهوله دي انا اللي زييا قلتلك. لا يعرف حب ولا حتي يتحب انا حياتي كلها بنات في بنات مفيش في حياتي كلها حاجه صح. اخطب ازاي بقي
هناء: طب ما تتغير وتغير من نفسك
حازم: حاولت كتير وفشلت
هناء: حاول مرة واتنين ومليون وهتقدر المهم تكون عندك. ارادة وعزيمه وتكون فعلا عاوز تتغير وعلي فكره اللي عايز يوصل لحاجه باصراره وعزيمته بيوصلهاااااا وانا واثقه انك. قدهاا وهتقدر
حازم: طب انا نفسي اتغير بس ازاي
هناء: انا هقولك ازاي؟!
***************
تعالت الاصواات بين نادر وزوجته صفاء والتي خاطبته قائلة اسمع يانادر انا زهقت مت عمايلك. دي كل شويه والتاني تسافر اسكندريه وتقولي شغل وانا بعمل عبيطه وبصدقك لكت المره دي انت مكنتش في شغل انت كنت في مصيف
تغيرت ملامح نادر فورا واصابه الارتباك قائلا مصيف مصيف ايه مين اللي قالك الكلام الفارغ ده يا صفاء
صفاء: اللي قالي قالي بس بلاش تكدب عليا وتقولي انك. كنت في شغل انا عرفت من عمك. سامي انك. سبت الشغل من فترة
نادر: زافرا انتي بتراقبيني ولا ايه ياهانم
صفاء: لا مش براقبك يا بشمهندس
نادر: صفاء انا راجع من اسكندريه مصدع ومش فاضي لنكدك. ده ريحيني وقوليلي انتي عايزه ايه بالظبط
صفاء: عايزاك ترجع تشتغل مع عمك. سامي من تاني وتبطل عنادك ده وتشيل الاوهام اللي طنط زرعتها في دماغك اونكل سامي مفيش احسن منه
نادر: طب سبيني دلوقتي ياصفاء واوعدك هفكر في كلامك وهرجع اشتغل مع عمي سامي من تاني
صفاء: ماشي يانادر عن اذنك. نادر: بدهاء طب ياحبيبتي روحي اعمليلي فنجان قهوة عشان راسي مصدعه
صفاء: اوكي يلا يا مودي نعمل قهوة لبابا
نادر: لا سيبي مودي عشان وحشني اوي
صفاء: مودي بس هو اللي وحشك
نادر: لا طبعا ومامته كمان وحشتني جدااا
ابتسمت صفاء وذهبت الي المطبخ مداعبة له قائلة مش عارفه انا بحبك ع ايه
نادر: بتقولي حاجه ياحبيبتي
صفاء: بخجل لا خالص
ذهبت صفاء بينما وقع نادر ضحية لافكاره املا في ايجاد حل لهذه الكارثه التي حلت به قائلة وبعدين ده لو وائل فاق من الغيبوبه كده انا هتكشف وممكن ادخل السجن وابقس خسرت كل حاجه انا لازم اتصرف واعمل اي حاجه بس هعمل ايه هعمل ايه
بعد. لحظات من الصمت ايوة بس لاقتهااا انا لازم ادخل المستشفي واقطع الاكسجين عن وائل واخلص منه
في تلك اللحظه رن هاتفه برقم مجهول فلم يبالي له وعاود التفكير ثانية… فعاود. الهاتف الرن ثانية فخاطب نفسه قائلا
مين ده اللي بيرن علياا ارد ولا ايه
بعد لحظات من التردد اجاب قائلا
الووو
المتصل: فكرت كويس وعرفت ايه اللي ضايع منك
نادر: لنفسه انت مين وعايز ايه بالظبط
المتصل: ما قلتلك. ملكش دعوة انا مين وبعدين انت اللي عايز مش انا
نادر: بتوتر انا مش عايز حاجه وبلاش تتصل بالرقم ده تاني
المتصل: يعني الملفات دي مش بتاعتك. خلاص انا هرجعهم لصحايهم واخد منه الضعف ومش عارف اشكرك ازاي انك وفرت عليا كتير وخدمتني خدمه العمر
زفر نادر قائلا: اشبع بيهم اللي بتتكلم عنه ده ميخصنيش في حاجه.
اغلق نادر هاتفه وتفاجئ بزوجته امامه. تحمل له القهوة قائلة
مين ده يانادر وعايز منك. ايه
نادر: مرتبكا ده واحد فاضي ياحبيبتي ملناش دعوة بيه
صفاء: انا سامعاه بيقول ملفات ومش ملفات ملفات ايه دي اللي بيتكلم عنها
نادر: متشغليش بالك ياصفاء ده واحد قاصد حد تاني ميقصدنيش
وضعت صفاء القهوة وهي تحادث نفسها قائلة
ربنا يستر انا مش مطمنه خالص
وحاسه ان نادر بيعمل مصيبه من وراياااا وانا لازم اعرف ايه هي قبل فوات الاوان!!
**********””
يجلس محمود الاخ الاكبر لخلود امام التلفاز وفي الغرفه المجاورة له تقف خلود. امام المراة مرتدية فستان قد عكس جمالها وزادها حياء ووقارا تلتفت الي نفسها في اعجاب شديد قائلة
والله انا قمر من غير اي حاجه كان. نفسي البس الفستان ده. لطارق لما ييجي يتقدملي بس يلا هعمل ايه حظي كده
في تلك اللحظه دق جرس الباب فنهض محمود من مجلسه وقام بفتح الباب قائلا دكتور محمد. عمي عادل اهلا وسهلا اتفضلوا
محمد: ازيك يا محمود
محمود: الحمدلله يا دكتور اتفضلوا ياجماعه اهلا وسهلا البيت نور والله
عادل: منور بيك يامحمود يا ابني
محمود: ارتاح ياعمي ثواني وهندهلكم. بابا
دخل محمود. قائلا بابا عمي عادل ودكتور محمد في انتظارك
بعد. لحظات اقبل الحاج حسين قائلا يا اهلا وسهلا ازيك ياحاج عادل ازيك يامحمد يا ابني
الجميع: اهلا بيك يا حاج. حسين
سلمي: هي فين عروسة اخويا انا عاوزه اشوفها يا طنط
سعاد : ثواني ياحبيبتي هدخل اناديلها
سلمي: هاجي معاكي ياطنط. سعاد
: تعالي ياحبيبتي
عادل: ازيك.يابشمهندس حسين
حسين: الحمدلله يا حاج عادل بخير انتي ازيك عامل ايه نوروتونا والله انت ومحمد وام محمد
نوال: منور بيك يا حاج حسين
بشمهندس حسين:الله يكرم اصلك
في تلك اللحظه دخلت ليلي بصحبة سلمي الي خلود قائلة خلود.يلا يا حبيبتي عشان تطلعي العصاير وانتي يا سلمي ياحبيبتي هاتي الجاتوهات اللي عندك دي
سلمي: استني بس ياطنط ده.محمداخويا طلع زوقه حلو اوي خلود قمر اوووي
خلود.: ابتسمت خجلا قائلة ده انتي اللي قمر يا سلمي
سلمي: انا دلوقتي عرفت محمداخويا بيحبك ليه عشان قمر
خلود:لنفسها بيحبني
سعاد :يلا يا خلود.خدي العصير وانتي ياسلمي خدي الجاتوهات دي ويلا
خرجت خلود. ويحتل ملامحها الخجل وتلتها سلمي وعندما وقع نظر محمد.عليها حادث نفسه بصوت منخفض قائلا ما شاء الله تبارك الله يارب تكون خلود.من قسمتي ونصيبي لان انت عارف انا بحبها قد ايه
ام محمد:.ماشاء الله تبارك الله قمر يابنتي ربنا يحفظك
خلود: بخجل ميرسي ياطنط
محمود: سلمي ياخلود علي اونكل عادل وعلي محمد
خلود:بخجل ازيك يا اونكل
عادل: ازيك انتي ياحبيبتي
ام محمد: طب تعالوا احنا نتكلم في مكان تاني ونسيب محمد وخلود يقعدوا يتعرفوا علي بعض
بشمهندس حسين: اه ومالوا تعالوا نقعد جوة
بعد لحظات
اطال محمد النظر الي خلود في اعجاب شديد قائلا
ازيك ياخلود
خلود:بخجل الحمدلله
محمد:طبعا انتي مش فاكراني
خلود: وهي تنظر ارضا اسفه والله مش واخده بالي من حضرتك
محمد: بلاش حضرتك دي علي العموم.انا هعرفك.بيا انا ياستي دكتور محمد عندي 30 سنه شغال في مستشفي الايمان الخاصه
خلود: بخجل ربنا يوفقك
محمد:تعرفي اني كنت دايما بجي دايما كليه تربيه عندكم
خلود: لاول مره تنظر اليه تيجي عندنا احنا تربيه
محمد:اه دايما كنت بروح هناك عشان اشوفك انا كنت دايما بروح هناك عشانك.بس مكنتش بخليكي تشوفيني
خلود:.لنفسها ده مجنون ده ولا ايه
محمد: هكملك انا ياخلود.مليش اي تجارب سابقه مع حد انا كنت محافظ علي قلبي ومشاعري للانسانه هتبقي ملكي وحلالي مليش صحاب كتير بس ليا يعني كام.صاحب كده
خلود: يعني محبتش قبل كده
محمد:لا حبيت قبل كده
خلود:ازاي بقي ملكش تجارب سابقه
محمد:لان الانسانه الوحيده اللي انا حبتها هي انتي
خلود: بخجل وفزع انااا
محمد:اه انتي بس كنت مستني الوقت المناسب اللي اعترفلك بيه عن حبي ليكي وملقتش غير ان ده انسب حل لان ربنا هو اللي قال لا تواعدهن سرا واتوا البيوت من ابوابها
خلود:مبتسمه ونعم بالله معاك.حق
محمد: انا اهو عرفتك.بنفسي انتي كمان.مش.هتعرفيني بنفسك ولا ايه
همت خلود بالحديث لكن استوقفها محمود مبتسما قائلا ايه ياجماعه عايزين نقعد معاكم.شويه ممكن ولا ايه
ابتسم محمد خجلا قائلا
ياخبر اتفضل طبعاااا
خلود:طب عن اذنكم ثواني وراجعه
دخلت خلود.غرفتها وامسكت هاتفها وقامت بالاتصال علي طارق املة ان يجيبها قائلة
افتح.يازفت انت ده وقت تتزفت تسافر فيه اوووف طب هعمل ايه دلوقتي انا كده.هتدبس في محمد وانا مش عاوازاه
في تلك.اللحظه دخل محمود قائلا
ايه اللي انتي عملتيه ده ياخلود ميصحش تسيبي الناس وتدخلي اوضتك
خلود: اسفه يامحمد كنت بس بظبط الفستان
محمود:طب يلا متتاخريش
خلود: روح.انت وانا هحصلك
خرج محمود بينما حادثت خلود.نفسها قائلة انا كده مضطرة اني اوافق علي محمد مش قدامي حل تاني غير كده وبعدين هطفشه بمعرفتي..
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة الخامسة عشر 15 بقلم علي محمد

مع اشراقه شمس يوم جديد
تجلس شروق بصحبة ابنتها لوجين واخيها الاصغر جاسر والذي خاطبها قائلا
يا شيوق(شروق)
شروق: ايوة يا جاسر
جاسر: عايفه (عارفه) عبير
شروق: مالها ياجاسر
لوجين: ماما انا عاوزه شوكلاته
جاسر: لوجين انا لسه ما خلصتش كلامي بتتكلمي ليه
شروق: بابتسامة استني يالوجي لما خالو جاسر يخلص كلامه بعدين ابقي اتكلمي
لوجين: حاضر يا ماما
شروق: شاطره ياحبيبتي
جاسر: كده نستيني كنت هقولك ايه
شروق: خلاص يا جاسر لما تفتكر قوم يلا عشان البسك عشان الباص زمانه جاي
جاسر: ايوة) افتكيت) افتكرت
شروق: افتكرت ايه بقي يا عم جاسر
جاسر: عبير كانت بتتكلم في الموبايل
شروق: طب وفيها ايه ياجاسر ما عبير طول عمرها بتكلم صحابها في الموبايل وبعدين انا مش علمتك ان الفتنه مش كويسه
جاسر: اه وعايف (عارف) كمان ان ربنا هيزعل مني بس هي مش كانت بتكلم صحابها
شروق: باستغراب اومال كانت بتكلم مين
جاسر: كانت بتكلم عمو طارق
شروق: بفزع مين عمو طارق ده
جاسر: انا ما اعرفوش هي قالتلي خد سلم علي عمو طارق ومتقولش لشروق ولا ماما وهديلك. شوكلاته بس انا قلتلك. عشان هي مش رضيت تديني وزعقتلي
شروق: مندهشه طارق!! مين. طارق ده.
لوجين: يلا يامامي بقي
شروق: يلا ياحبيبتي
في تلك اللحظه خرجت عبير وهي تتحدث في هاتفها وعندما اصطتدمت بشروق ارتبكت قائلة
سلام دلوقتي يا هاله هكلمك لما ادخل الجامعه
شروق: انتي عندك محاضرات النهارده
عبير: اه عندي
شروق: طب انتي هتنزلي كده
عبير: لم تجب وهمت بالخروج
شروق: انتي رايحه فين انا بكلك
عبير: زافرة سبق وقلتلك انا حره ومبحبش حد يدخل في حياتي
شروق: حد انا اختك
عبير: وانا مبحبش اي حد يدخل في حياتي ولا يقولي البسي وما تلبسيش ايه
شروق:. بصوت مرتفع طب ايه رايك بقي انك مش هتنزلي الجامعه الا لما تغيري اللبس ده
عبير: زافرة انتي ملكي حكم عليا
في هذه الاثناء استيقظ والدهم قائلا في ايه يابنات بتتخانقوا ليه علي الصبح كده
شروق: اتفرج يابابا شوف الست عبير عايزه تنزل الجامعه بايه
عبير: قلتلك ملكيش دعوه بياا وبحياتي
شاكر: عبير عيب كده اختك الكبيره وخايفه عليكي وايه اللي انتي لابساه ده خشي يلا غيري القرف ده
عبير: هوووف
دخلت عبير غرفتها واغلقت الباب خلفها بقوة قائلة مش رايحه الزفت ارتاحي بقي ياست
شروق؛!!
شروق: اسفه يابابا اني قلقتك وصحيتك من النوم
شاكر: ولا يهمك ياحبيبتي انا كده كده كنت صاحي
شروق: طب عن اذنك يابابا هروح اوصل جاسر لوجي الباص
شاكر: اتفضلي ياحبيبتي
خرجت شروق وهي تحادث نفسها قائلة انا مش لازم اسكت علي اللي بيحصل ده وعبير الفترة الجايه كلها لازم تتحط تحت المراقبه لاحسن دي هبله واي حد ممكن يضحك عليها بسهوله واللي اسمه طارق ده اكيد بيضحك عليها!!!!!وبيستغلهاا
*****************
داخل منزل بشمهندس سامي تجلس نغم كعادتها تحمل احدي رواياتها المفضلة وتطالعها بتركيز شديد
علي الناحية المقابلة لها يستيقظ والدها بشمهندس سامي فيصطدم. بها جالسة فيخاطبها قائلا
صباخ الخير يا حبيبتي
نغم: بعد ان اغلقت الرواية صباح الخير يابابا
سامي: صاحيه بدري ليه النهارده مش عندك. اجازة
نغم: بابتسامة اه بس هروح معاك المكتب زي ما وعدتني
سامي: مبتسما وانا عند وعدي يا ستي واه صح عايز اشكرك على الخدمه الجميلة اللي انتي قدمتهالي دي
نغم: احم قصدك حمزة
سامي: اه بجد انسان محترم جدا وملتزم وبيحب شغله وواضح كمان انه عنده خبره في مجال الديكور
نغم: طب اذا كان كده بقي هتجبلي العربيه امتااا
سامي: استني بس ياحبيبتي عليا شويه واوعدك هتكون عندك قريب
نغم: اوكي يابابا
سامي: قومي يلا اعمليلي كوباية قهوة جميله كده زيك وهاتيهالي مكتبي
نغم: اوكي يابابا
ذهب سامي الي مكتبه وهو يردد
انا ناسي ايه
بعض. لحظات افتكرت اما اكلم وائل بقي واشوف مبيجيش المكتب ليه كل ده
بينما خاطبت نغم نفسها قائلة
يادي حمزة ده اللي بقي شاغل كل تفكيرك انا مش عارفه ليه بفكر فيه كتير كده انا شكلي حبيته زي ما ماما قالت ولا ايه معقوله حد. يحب حد بالسرعه دي كده من مجرد. مقابله عاديه
اممممم بس ليه لا الحب فعلا بيييجي في ثانيه طب ياتري هو كمان بيفكر فيا كده زي ما انا بفكر فيه ولا ايه وبعدين بقي في اللخبطه دي اعمل ايه انا دلوقتي او اتصرف ازاي!!
في تلك. اللحظه رن هاتفها فاجابت قائلة
الوو ايوة يانورهان
نورهان: صباح الخير يانغم
نغم: صباح الخير يانورهان
نورهان: بقولك ايه انتي عندك جامعه النهارده ولا ايه
نغم: لا بس رايحه المكتب مع بابا
نورهان: مكتب!!
نغم: اه
نورهان: هتروحي المكتب تعملي ايه
نغم: مش عارفه بس بحب المكان ده اوي
نورهان: غريبه انتي من امتا وانتي بتحبي تروحي المكتب او اي شغل خاص بباكي نغم ايه الحكايه ههههه
نغم: بخجل هههه حكايه ايه مفيش حكايات
نورهان: يسلام عليا انا
نغم: طب لما اشوفك هحكيلك عشان هتتفاجئي
نورهان: مفاجاءة تاني ده انا لسه لحد دلوقتي معرفتش ايه هي المفاجاءة اللي قلتيلي عليها لما رحنا مع بعض مطعم عطر الشام
نغم: عاوزه تعرفيها يعني
نورهان: ياريت
همت نغم بالحديث لكن استوقفها والدها قائلا من الداخل
القهوة فين. يانغم
نغم: بارتباك. ياخبر ده انا نسيت القهوة علي النار سلام دلوقتي يا نورهان.
ثم. بعد. ان اغلقت هاتفها خاطبت والدها قائلة
حاضر يابابا ثواني والقهوة تكون عندك
بينما قام. سامي بالتقليب في بعض الملفات الي اتاه اتصال فاضطر ان. يجيب قائلا
الووو صباح الخير ياحمزة
حمزة: صباح الخير يا بشمهندس
سامي: نيفين قالتلك علي الشغل بتاع شوكت بيه
حمزة: اه. قالتلي وانا متصل بحضرتك. عشان كده.
سامي: خير يا حمزة في حاجه ولا ايه
حمزة: اه. يابشمهندس
سامي: خير في ايه
حمزة: شوكت بيه لما كلمته قالي انا متعاقد علي الشغل ده مع بشمهندس نادر وقالي كمان ان محدش هيعمل الشغل ده غيره وانه مضطر يلغي الشغل لو بشمهندس نادر هو اللي مش هيخلصله الشغل
سامي: هو بيلوي دراعنا ولا ايه
حمزة: انا قلت اقول لحضرتك. عشان يبقي عندك علم
سامي: ماشي ياحمزة
حمزة: مع السلامه. يا بشمهندس
اغلق سامي هاتفه وهو يحادث نفسه. قائلا يعني ايه لو نادر ما خلصلوش الشغل ده هيلغي اتفاقه هو لوي دراع ولا ايه… نادر ده. لا يمكن يدخل المكتب طول ما انا عايش
في هذه الاثناء دخلت نغم قائلة
القهوة يابابا
سامي: شارد ولم يجب
نغم: القهوة يابشمهندس
سامي: بعد ان. انتبه حطيها عندك. يانغم
نغم: اوكي يابابا هروح اكمل لبس وهستني حضرتك. في الرسبشن
سامي: اوكي ياحبيبتي
نغم: لنفسها انا مبسوطه جدا. اني هشوف حمزة بس يارب اقدر اتجرا واتكلم معاه لاحسن انا اول ما بشوفه وشي بيقلب
الوان
**************
امام. كلية التربيه بجامعة عين شمس تنحدث خلود في هاتفها قائلة يابجاحتك. ياخي بقولك اتخطبت تقولي الف مبروك وبتضحك
طارق: يبنتي ما تبقيش قفل بهزر معاكي
خلود: زافرة وده وقت هزار ممكن اعرف سيادتك مكنتش بترد ليه علي اتصالي وسايبني اكل في نفسي وانت ولا علي بالك. حاجه
طارق: انتي عارفه اني لما بكون في سفر او رحلات بعمل الفون بتاعي صامت مشفتش اتصالك خالص غير بعدين
خلود: انت جاي امتا يا استاذ
طارق: يومين كمان كده
خلود: بضيق يومين ماشي ياطارق علي العموم انا مضطرة اني اوافق علي محمد مش لاقيه اي سبب عشان ارفضه كده اهلي هيشكوا اني على علاقه. بيك والفترة دي حاسه ان محمود اخويا بيراقبني
طارق: توافقي انتي اتجننتي
خلود: لا ما اتجننتش بس لو معملتش كده. اهلي هيشكوا فياا وانا مش عايزه اخسر ثقتهم فيا واطمن دي مجرد. موافقه عاديه. لحد. ما سيادتك. تشرف ونشوف هنعمل ايه ولما الاقيك خدت خطوة وفعلا نويت انك تتقدملي وقتها انا هعرف اطفش محمد بمعرفتي
طارق: يعني ايه ياخلود
خلود: عندك. حل تاني غير كده
طارق: لا
خلود: خلاص يبقي مضطره اني اوافق لحد. ما نشوف هتعمل ايه يلا سلام دلوقتي عشان المحاضره قربت تبداااا
في هذه الاثناء اقبلت اليها ندا قائلة خلود. ازيك. عامله ايه
خلود: الحمدلله
ندا: ايه يابنتي مبترديش ليه علي تلفونك
خلود: معلش ياندي الفتره دي انا مضغوطه اوي
ندا: انتي لسه مدايقه من اللي حصل بينك وبين. سمر
زفرة في ضيق قائلة
يووه بقي قلتلك متجبليش سيرتها انت ليه كل ما بنسي بتفكريني!!
ندا بهدوء طب خلاص اهدي بعد المحاضره عايزه اتكلم معاكي في حاجه مهمه اووي
خلود: لو بخصوص موضوعي انا وطارق بعد اذنك. ياندا وفري كلامك انا مش عايزه اي حد يدخل في حياتي ولا اللي بيني وبين. طارق اظن كفايه اوي اللي حصلي
ندا: المره دي اللي هقولهالك هيفرق معاكي اووي
خلود: اي ان كان اللي هتقوليه وهيفرق ولا لا انا مش عايزه اعرف حاجه!!
ندا: والله العظيم ده لمصلحتك بجد. انتي فعلا مضحوك عليكي
اسمعيني بس للاخر وبعدين انتي حره تصدقي او لا
خلود: اتفضلي باستي عاوزه تقولي ايه
ندا: مش دلوقتي بعد المحاضره عشان اللي انا هقولهولك ده محتاج تركيز وهياخد وقت
خلود: ماشي بعد المحاضره نكمل كلامنا
***************
داخل مكتب جنه للديكور الهندسي
تجلس نيفين امام مكتبها تنحدث في هاتفها قائلة
ايوة يا فندم بس دلوقتي البشمهندس لسه مجاش لما ييجي هبلغه مع السلامه
في تلك. اللحظه دخل حمزة قائلا
صباح الخير يا انسه نيفين
نيفين: صباح الخير يا بشمهندس
حمزة: ايه ده هو بشمهندس وائل برضو لسه مجاش
نيفين: للاسف يابشمهندس بشمهندس وائل عمل حادثه بقاله اكتر من اسبوع
حمزة: حادثه!!
نيفين: اه وكمان دخل في غيبوبه والدكاترة بيقولوا انه مطول في الغيبوبه دي
حمزة: لا حول ولا قوه الا بالله ازاي ده
نيفين: بس انت عارف يا بشمهندس الغريبه انهم طلعوا من جسمو رصاصه
حمزة: رصاصه!! ازاي حادثه ورصاصه في نفس الوقت
نيفين: انا كمان مستغربه بس اللي انا وصلتله بيقول ان بشمهندس وائل ليه علاقه بسرقة الملفات
حمزة: بذكاء ايوة بس ايه دليلك علي كده
نيفين: اللي بيحصل ده تفسيره بيقول كده
حمزة: محادثا نفسه معاكي حق انا اول يوم ليا هنا واكتشفت كده
نيفين: انت بنفكر في حاجه ولا ايه يا بشمهندس
حمزة: انا لا لا خالص المهم استاذ فارس كلمك تاني
نيفين: اه كلمني امبارح وبيقول لحضرتك ان شغل الديكور هيكون في الشقه بتاعة المهندسين مش في الفيلا
حمزة: مندهشاا قلتي فين!!!
نيفين: الشقه بتاعة المهندسين يا بشمهندس
هز حمزة راسه قائلا ماشي تمام
ثم خاطب نفسه قائلا
فهمت اكيد وفاء هي اللي قالت لفارس انهم يتجوزوا في الشقه بتاعة المهندسين عشان تغيظني
بس غلطانه متعرفش اصلا انها مبقتش تفرق معايا وان ربنا بعتلي الانسانه اللي تستاهل فعلا قلبي وحبي وهي صاحبة الفضل عليا في اني اشتغل في المكان ده انا جوايا حاجات كتير اوي لازم اعترفلها بيهاا بس مستني الفرصه اللي اشوفها واتكلم معاها فيها واعترفلها بكل حاجه
بس الخوف من انها تصدني خصوصا يعني انها بنت راجل اعمال كبير وانا يدوب مهندس ديكور علي قد. حالي!!
في تلك اللحظة دخل بشمهندس سامي قائلا
صباح الخير
نيفين: بابتسامة صباح الخير يافندم
حمزة: شارد. ولم يجب
سامي: صباح الخير ياحمزة
حمزة بعد ان انتبه له وقف قائلا
صباح الخير يابشمهندس
سامي: هو وائل مجاش برضو
نيفين: بشمهندس وائل للاسف يافندم عمل حادثه من اسبوع كده وهو دلوقتي في المستشفى
سامي: مندهشاا حادثه امتا الكلام ده وازاي محدش فيكم قالي
نيفين: محدش فينا كان يعرف يافندم انا عرفت من يومين كده من عمي سيد بس مكانش فيه الوقت المناسب اللي ابلغ حضرتك فيه
سامي: لا حول ولا قوة الا بالله حمزة تعالي المكتب عشان عاوزك وانت يانيفين اطلبيلي شوكت بيه
حمزة: انا مش لازم. استني لحد. كده انا لازم اقول
لبشمهندس سامي علي اللي شفته وسمعته اول
يوم. جيت فيه هنااا يمكن لو قلتله يصدقني
ويعرف يرجع الملفات اللي اتسرقت منه
**************
داخل احدي المستشفيات ولاسيما غرفة العناية المركزة يتابع احد الاطباء حالة وائل مخاطبا إحدي الممرضات قائلا
النبض كويس وحالته اتحسنت عن الاول
احدي الممرضات: الحمدلله انا اترعبت والله يادكتور لما لاقيت الجهاز مره وحده كده وقف
الدكتور: الحمدلله ربنا ستر بس ازاي جهاز التنفس اتشال والمريض اصلا مبيتحركش
الممرضه: مش عارفه يادكتور انا كمان مستغربه
الدكتور: غريبه الموضوع ده يقلق
احدي الممرضات: فعلا يادكتور ده حتي المريض ده من يوم ما جه المستشفي مفيش حد. جه سال عنه او حتي زاره
الدكتور: يبقي تخلوا عينكم عليه كويس اوي لان دي مسئوليه ولو لا قد الله حصله حاجه احنا اول ناس هنتسال
الممرضه: بقلق حاضر يادكتور
الدكتور: فتحي عينك كويس اوي يا منال لان اللي عمل كده اكيد لما يعرف انه لسه مماتش هيرجع هنا تاني!!!!!
***************
يجلس حمزة علي مكتبه يقوم بالرسم والتخطيط علي اللاب توب الخاص به مخاطبا نفسه قائلا
كده تمام اوي ما فاضلش الا تناسق الالوان
في تلك اللحظة مر الساعي من امامه فخاطبه حمزة قائلا لو سمحت ياعمي سيد هاتلي قهوة مظبوط من ايديك الحلوة دي
الساعي: عينيا يا بشمهندس
حمزة: مداعبا له لا مش عاوز عينيك انا عايز قهوة هههههه
ابتسمت: نيفين قائلة خليهم اتنين بقي ياعم سيد
الساعي: مبتسما الله يحظك يا بشمهندس
ثم ذهب قائلا حاضر يا استاذة
حمزة: بهزر معاك يا عم سيد
الساعي وهو ذاهبا: عارف يا بشمهندس هزر براحتك
في تلك الاثناء رن هاتف حمزة فاجاب قائلا
الووو … بعد لحظات
ايوة يافندم بشمهندس حمزة مع حضرتك
المتصل: ايه نسيت صوتي انت عارف مين معاك
حمزة: متجاهلا لها لا يافندم مش واخد بالي مين حضرتك
المتصل: انا ولاء يا حمزة
حمزة: بعدم اهتمام ولاء ولاء مين معلش مش واخد بالي
حاولت ولاء اغاظته قائلة
انا ولاء خطيبة رجل الاعمال فارس المغربي كنت بس بتصل بيك. عشان اقولك اننا هنغير الشغل من الفيلا للشقه بتاعة المهندسين ولو حابب اني كل يوم اجي اخدك بعربيتي معنديش مشكله
حمزة: بهدوء لا يافندم شكرا جدا ملوش لزوم تعب حضرتك انا هكون عند. حضرتك في الميعاد
ولاء: بغيظ اوكي باي
حمزة: بعد. ان اغلق هاتفه انتي بتغظظيني يعني ولا عاوزه تعرفيني انك. اتخطبتي لواحد غني واحسن مني شكلك متعرفيش انك اصلا مبقتيش تفرقي معايا وان الفلوس دي اللي خلتك تبعدي عني هي هي اللي هتخليكي تندمي انك. خسرتيني وبكره هتشوفي
في هذه الاثناء خاطبه الساعي قائلا
القهوة يابشمهندس
حمزة: حطها عندك ياعم سيد ومتشكر جدا لتعبك
ساد الصمت المكان. قليلا الي ان هاتف بشمهندس سامي نيفين عبر الانتر كام قائلا
ابعتيلي حمزة يا نيفين
نيفين: اوكي يافندم
نيفين: بشمهندس حمزة بشمهندس سامي عاوزك
حمزة: اوكي ماشي
دخل حمزة الي مكتب بشمهندس سامي واغلق الباب خلفه قائلا
نيفين قالتلي ان حضرتك طلبتني
سامي: اه اقعد بس ثانيه وهكون معاك
في الخارج دخلت نغم المكتب قائلة
مساء الخير يا استاذه نيفين
ابتسمت نيفين قائلة: استاذه نغم مساء الخير ايه المفاجأة الجميله دي
نغم: بعد ان جالت بنظرها جميع انحاء المكتب بحثا عن حمزة
هو فين مكتب البشمهندس الجديد
نيفين: اللي علي اليمين ده
نغم: اوكي ميرسي جدا هو بابا جوة المكتب ولا مشي
نيفين: لا جوه
اسرعت نغم. الي الداخل وعنما قامت بفتح. الباب اصطدمت بحمزة قائلة انا اسفه
اطال حمزة النظر في عينيها قائلا انسه.نغم ده ايه المفاجأة الجميله. دي!!!!
نغم: بابتسامة وارتباك ميرسي بابا جوة
حمزة: وهو يطيل النظر لعينيها اه جوة
نغم: طب عن اذنك بقي
دخلت نغم الي والدها
بينما جلس حمزة علي مكتبه فرحاا برؤية نغم قائلا
ده. ايه المفاجأة الجميله اللس مكنتش علي البال ولا علي الخاطر دي بس والله جت في وقتهااا يارب الاقي الفرصه اللي اقدر اتكلم معاها فيها واشكرها علي كل اللي عملته معايااا وبالمره اعترفلها باللي انا حاسه ناحيتهاااا
بس ياتري هيبقي عندي الجراه اني اقولها ولا لا
***********
من امام احدي المستشفيات يقف احد
الاشخاص يتحدث في هاتفه قائلا
ايوة يا نادر بيه
نادر: ايوة يا مانوو عملت ايه
مانو: انا رحت المستشفي زي ما قلتلي ولبست
لبس الممرضين اللي ادتهوني ودخلتله العنايه المركزه
وشيلت جهاز التنفس
نادر: اتاكدت ان محدش شافك
مانو: عيب يانادر بيه
نادر:فرحا برافو عليك كنت واثق انك قد المهمه
دي عشان كده كلمتك
مانو: طب حساب العمليه دي امتااا
نادر: عدي عليادلوقتي بس من غير ما
حد.ياخد باله وانا هظبطك
مانو: ماشي
نادر:استني ارمي الموبايل ده في اقرب
صندوق زباله يقابلك
مانو: ماشي
اغلق نادر هاتفه قائلا
كده تمام اوي خلصت من وائل يا ساتر ده كان.
كان كابوس واتزاح من علي قلبي
في تلك اللحظة وضعت صفاء زوجته يدها
علي قلبها قائلة يا مصيبتي!!!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة السادسة عشر 16 بقلم علي محمد

داخل الحرم الجامعي ولا سيما كلية التربية انهت الدكتورة المحاضرة قائلة
وبكده نكون انتهينا من شرح المادة لو حد فيكم عنده اي سؤال او عاوز يستفسر عن حاجه يتفضل يقول
فعم الصمت المكان لبضع لحظات الا ان خاطبتها سمر قائلة لو سمحتي يادكتورة كنت عايز اسال عن حضرتك عن حاجه كده
الدكتوره: بابتسامه اتفضلي ياسمر
سمر: بالنسبه للبحث اللي احنا عملناه اخر ميعاد لتسليمه امتا
الدكتورة: الحد. الجاي ده واللي هيتاخر عن الميعاد ده يعتبر نفسه ساقط في الماده بتاعتي انا اديتكم وقت كفايه فمحدش يتاخر بقي في تسليم البحث
سمر: متشكرة جدا يا دكتورة
حملت الدكتوره حقيبتها قائلة العفو ياحبيبتي
في تلك اللحظه خاطبت ندا خلود. قائلة مالك متنحه كده ليه
خلود: بضيق مدايقه شويه
ندا: مدايقه مدايقه من ايه انتي معملتيش البحث ولا ايه
خلود: بعد ان جلست لا عملته بس طارق كده مش هيلحق يسلم البحث وممكن الدكتورة تسقطه!
ندا: ايوة صح هو فين مختفي يعني بقاله كام يوم مبيجيش الكليه
خلود: في الغردقه
ندا: الغردقه!! بيعمل ايه هناك
خلود: طلع رحله مع صحابه
في هذه الاثناء خاطبت سمر ندا قائلة هتيجي معايا ياندا اداب ولا هتستنيني هنااا
ندا’: لا طبعا جايه معاكي
خلود: طب والموضوع اللي قلتيلي هقولك عليه بعد المحاضرة
ندا: مش هغيب يقمري كلها ربع ساعه ورجعالك
خلود: ماشي هستناكي بس متتاخريش
ندا: متقلقيش مش هتاخر
ذهبت ندا برفقة سمر وجلست خلود. تحادث نفسها قائلة
وبعدين معاكي بقي ياخلود. هتسيبيهم في البيت يدبسوكي في محمد وتقعدي تتفرجي عليهم كده كتير انتي لازم تتصرفي وتعملي اي حاجه تبوظي بيها الجوازه دي لاحسن محدش فيهم هيخسر حاجه واللي هيخسر في الحكايه دي هو انتي؛!!!!
*********************
امام كلية التربيه الرياضيه
يجلس عمر بمفرده تحت احدي المظلات. وبجواره هاتفه وحيد شارد الذهن يحادث نفسه قائلا وبعدين معاك ياعم عمر لسه برضو بتحبها رغم اللي انت شفته بعينك. اما انت بني ادم غريب بشكل ده انت حتي شفت كل حاجه بعينيك ولا نسيت!! ولا فاتن بنت خالتك اللي بتحبك وانت ظالمها معاك طب واخرتهاا ايه
في هذه الاثناء افاق علي صوت احداهم قائلة عمر
فنظر اليها قائلا فاتن!!
فاتن: مداعبة له فاتن حاف كده
عمر: خلاص فاتن بنت خالتي
ابتسمت قائلة: دكتورة فاتن يازفت
عمر: بابتسامه دكتورة فاتن ماشي ماشي
فاتن: قاعد لوحدك ليه ومش قاعد مع صحابك
عمر: تعالي هنا بش متاخدنيش في دوكه انتي هنا بتعملي ايه
ارتبكت قائلة: انا لا ده بس كنت معديه فلاقيتك قلت اما اسلم عليك واسال علي خالتي
ابتسم قائلا: تسالي علي خالتك. برضو هههه
فاتن: احم اه ايه يعني ما اسالش علي خالتي ولا ايه
عمر: لا طبعا مين قال كده
فاتن: مصوبة الكلام له اصلها وحشتني جدا فقلت اما اسالك عنها
عمر: بتوتر طب تعالي نشرب حاجه في الكافتيرياا دي ميصحش وقفتك معايا كده
فاتن: بخجل لا ياعم حاجه ايه انا مروحه دلوقتي البنات مستنيني المهم قول ل الاء اني مش هقدر اجيلها النهارده هبقي اجيلها يوم الجمعه
عمر: ماشي
فاتن:وهي تطيل النظر لعينيه سلام ياكابتن
عمر: مبتسما سلام يا دكتورة
ثم.جلس ثانية يخاطب نفسه قائلا وبعدين فاتن بتحبك وانت قلبك مع عبير وعبير قلبها مع واحد غيرك يبقي مين اللي اولي بقلبك عبير ولا فاتن!!!!!
********************
داخل مكتب جنه للعقارات والديكور الهندسي يجلس حمزة و نيفين كلا منهما علي مكتبه فيخاطب بشمهندس سامي نيفين عبر الانتركام قائلا : لو سمحتي يا نيفين ابعتيلي بشمهندس حمزة
نيفين:اوكي يا بشمهندس هبعته لحضرتك حالااا
بعد لحظات خاطبت نيفين حمزة قائلة: بشمهندس حمزة بشمهندس سامي عاوزك
حمزة: اوكي ماشي هدخله حالااا
ثم.بعد.ان قام.بتظبيط.ملابسه دخل الي بشمهندس سامي قائلا
مساء الخير يايشمهندس نيفين قالتلي ان حضرتك عايزني
سامي: بابتسامه اه اتفضل ياحمزة
نغم: اكتفت باطالة النظر اليه
حمزة: شكرا يا بشمهندس ازيك. يا انسه نغم
نغم: بابتسامه خفيفه الحمد لله
سامي: طبعا مش هعرفكم علي بعض دي نغم بنتي الصغيره اللي بحبها جداااا صممت انها تيجي معايا المكتب النهارده
حمزة: بابتسامه ربنا يخليهالك يا بشمهندس بس تسمحلي ان اشكر استاذة نغم انها عرفتني علي حضرتك وخلتني انال شرف الشغل في مكتب حضرتك.
نغم: بخجل تشكرني علي ايه انت انسان مجتهد وتستاهل المكانه اللي انت فيها
حمزة:متشكر جدا يا انسه نغم
بشمهندس سامي: بص ياحمزة حمزة: اتفضل يا بشمهندس
سامي: انا هروح مشوار صغير لحد.شوكت بيه وراجع عايزك تراجع الشغل ده بنفسك.لحد.ما اجيلك انا عارف اني بضغطك بس انا معنديش بشمهندسين كفاءة ولا محل ثقه زيك
حمزة: ربنا يكرمك يا بشمهندس متقلقش ان شاء الله اعتبره خلص
سامي: متشكر جدا ونغم معاك اهي هتساعدك ومتقلقش نغم بتفهم في شغل الديكور جدااا
ابتسم.حمزة قائلا: بجد ما شاء الله
سامي: يلا عن اذنكم
خرج.بشمهندس سامي بينما خاطب حمزة نغم قائلا
مره تانيه انا بشكرك علي اللي عملتيه معايااا
ابتسمت في خجلا قائلة العفو ع ايه انا معملتش حاجه
حمزة: ازاي معملتيش حاجه ده كفايه بس ضحكتك الحلوة دي اللي لما بشوفها بحس ان يومي متظبط
ابتسمت خجلا قائلة: شكلك كده ناوي علي طردك من المكتب
حمزة:هههههه هو انا لحقت اشتغل عشان اتطرد.
نغم:مبتسمه طب ايه مش هتعمل الشغل اللي قالك عليه بابا
حمزة:بارتباك لا طبعا هخلصه دلوقتي بس كنت عايز اقولك.جاجه
نغم:حاجه ايه
حمزة: كنت عايز اقولك اني من يوم ما قابلتك وانا مبطلتش تفكير فيكي!!
نغم:بخجل فيا انااا
حمزة:اه
نغم: ازاي
هك حمزه بالحديث لكن استوقفه دخول نيفين قائلة
بشمهندس حمزة انا اسفه بس فيه حد عايز يقابلك.بره
حمزة:حد!! حد زي مين
نيفين: استاذة ولاء
حمزة: باندهاش ولاء!!
نغم محادثة نفسها: مين ولاء دي وعايزه تقابل حمزة ليه؟!
نيفين: اه
حمزة: طب روحي انتي يانيفين دلوقتي وانا جاي وراكي
همت نيفين بالخروج لكن استوقفهاا دخول ولاء قائلة
حمزة؛!!
فاحتل ملامح نغم الضيق وخرجت قائلة طب استاذن انا عن اذنكم
فتنهد حمزة قائلا اتفضلي يا استاذة ولاء
ولاء بعد ان اطالت النظر الي نغم ميرسي
حمزة: خير في حاجه ولا ايه
ولاء: واضعة رجل فوق الاخري اه فيه!!!
حمزة:خير في ايه
*******************
عاد. الحاج حسين والد زين من عمله فاستقبلته زوجته قائلة
حمد. الله علي سلامتك ياحاج
حسين: الله يسلمك يا ام زين
سعاد: احضرلك الغدا يا حاج
حسين: لما زين ييجي هنتغدا كلنا
في تلك اللحظه دخلت شمس قائلة بابا كويس انك جيت عشات تديني فلوس درس الكيميااا
حسين: بس كده. يا ست شمس ادي ياستي فلوس الدرس وكمان فلوس عشان تشتري اللبس اللي عاجبك
شمس:.بعد.ان قبلته متشكره اوي يابابا
سعاد: قومي ياشمس صحي علا عشان.تتغدا معانا واندهي لزين اخوكي بالمره قوليله كلم باباك
حسين: هو زين هناا طب كويس
سعاد: عاجبك.عمايل ابنك زين دي ياحاج
حسين: ماله ياسعاد
سعاد: لسه مصمم انه يتجوز البت المطلقه دي بت شاكر ولما اتكلمت معاه من شويه علي صوته عليااا وقالي دي حياتي ومش عايز حد.يدخل فيهااا
علا: حمد الله علي السلامه يابابا
حسين:الله يسلمك.ياعلا يابنتي
سعاد: والست علا بدل ما تقوله مينفعش وكده غلط بتقويه علينااا
علا: هو ايه الغلط في كده ياماما وبعدين مالها يعني شروق هي عشان اتطلقت تبقي كده اذنبت وبعدين زين ابنك.بيحبها وانا مش شايفه ان الطلاق يعيب البنت هي ذنبها ايه ان جوزها طلع مش كويس بلاش ياماما نبص للمطلقه علي انها مذنبه
حسين: بتنهيده والله يابنتي مش عارف اقولك ايه بس هو ايه اللي يجبره يعني انه يتحمل مسئوليه واحده وبنتها
علا: مسئوليه ايه.بس يابابا دي هتبقي مراته وبعدين زين اخويا راجل وبيحب شروق وكلنا كنا عارفين ان زين كان بيحب شروق
في تلك الاثناء دخل زين قائلا
ازيك يابابا
حسين:اهلا يا زين يا ابني
سعاد: اهو باباك جه وهو اللي هيتكلم.معاك
زين: ياماما بعد.اذنك انا مش صغير.ومن حقي اني اختار الانسانه اللي هعيش معاه
سعاد: ومش لاقي الا المطلقه ما البنات كتير انت عايز الناس تاكل وشنااا
زين:زافرا الناس الناس ملعون ابو الناس دي انا ميهمنيش كلام.حد.ومادام اللي انا بعمله ده صح يبقي ميهمنيش الناس ولا حتي كلامهم
حسين: يا ابني متستعجلش فكر كويس
زين: فكرت كويس يابابا انا مبعملش حاجه عيب ولا حرام
سعاد:لا انت اكيد اتجننت اسمع ياحسين الموضوع ده لازم ينتهي باي شكل من الاشكال
زفر زين قائلا بابا انا مستنيك في اوضتي لما تخلص ابعتلي علا عشان الساعه داخله علي خمسه وحضرتك مدي ميعاد.لعمي شاكر اننا هنكون عنده علي الساعه سته
حسين: طب والعمل ايه دلوقتي يا سعاد الناس فعلا مستنينا النهارده!!
سعاد: مش عارفه انت حر انت وابنك
حسين:ربنا يستر وزين ما يكسفنيش مع شاكر ويخليني اخسر صاحب عمري اعمل ايه او اتصرف ازااااي!!!!
*****************
يجلس نادر برفقة صديقه احمد. والذي خاطبه قائلا
ايه ياعم. نادر من ساعه ما رجعت من اسكندريه وانت ولا حس ولا خبر كده
نادر: معلش يا احمد غصب عني والله بس قولي صح مفيش اي اخبار عن صاحبك ماجد. متعرفش قضيته وصلت لفين
احمد: لسه مستنين مطابقة البصمات بتاعته ده غير كمان ان المحامي بتاعه مستني شهادة وائل خصوصا بعد. اما حالته اتحسنت واتنقل من العنايه
تغيرت ملامح نادر علي الفور قائلا اتحسنت!!! انت بتتكلم جد
احمد: اه والله وائل حالته اتحسنت عن الاول بكتير وخرج كمان من العنايه بس فاقد الذاكره ومش فاكر اي حاجه
نادر: بتوتر وقلق يعني ايه مانو بيضحك علياااا
احمد: مالك. يا ابني قلقان من ايه
نادر: هاا لا مفيش انا لازم. امشي حالااا عن اذنك يا احمد
احمد: اتفضل بس متنساش سهرتنا النهارده عند. حسام
نادر: لا انا مش هقدر اجي
احمد: بشوقك بس متنساش ان حسام كده. هيزعل انك. مش هتيجي الفرح بتاعه
ركب نادر سيارته قائلا معلش بقي المهم علي اتصال
انطلق بسيارته قائلا.
يعني ايه وائل لسه مماتش دي كده تبقي كارثه انا لازم اتصرف والا هروح في داهيه!!
*****************
يجلس حازم. بمفرده حاملا هاتفه يطالع احدي مواقع التواصل الاجتماعي ولاسيما الفيسبوك فيراوده تفكيره للدخول الي أحدي المجموعات الخاصه بكليته فينصاع له علي الفور قائلا: اما ادخل علي جروب الدفعه اشوف حد نزل محاضرات جديده ولا لا
بعد لحظات من النظر والتقليب في هاتفه استوقفه منشورااا من أحدي الاعضاء كان محتواه
ومن يتقي الله يجعل له مخرجاا
فحادث نفسه قائلا والله الايه دي جت في وقتهاا فعلا اللي بيتقي ربنا بيجعله مخرج من كل ضيق بس مين دي سامضي والثبات يشد. ازري؟! اما ادخل اشوف باقي المنشورات يمكن اعرف مين دي
بعد. لحظات من الصمت والنظر لهاتفه استوقفه ايضا احدي المنشورات قائلا
فعلا ان لم تعلم من اين تبدا فلتجعل بدايتك الصلاة
ده. ايه الصفحه الجميله دي اللي كلها منشوراات جميله فعلا انا محتاج ان اصلي وابدا حياه تانيه من جديد. والصلاه هي اول بدايه لطريق النجاه
هناء بنت خالتي كان معاها حق لما قالتلي صلي وانت كل مشاكلك. هتتحل انا لازم اخد. الخطوة دي وابدا اصلي واكيد. هلاحظ الفرق
في تلك. الاثناء علا صوت المؤذن يؤذن لصلاة المغرب قائلا الله اكبر الله اكبر
فردد حازم الاذان خلفه الي ان انتهي قائلا
اما اقوم. اصلي المغرب وبعدين هرجع ادخل علي الصفحه دي انا مشتاق جداا اني اعرف دي صفحه مين لاني عندي احساس كبير ان هي دي صفحه علا
*******************
داخل منزل الحاج. شاكر
تجلس شروق بصحبة ابنتها والتي تخاطبها قائلة ماما هو عمو زين هييجي عندنا النهارده
شروق: زين!! انت ايه اللي فكرك. بعمو زين دلوقتي يا لوجي
لوجين: انا سمعت تيته بتقول لجدو شاكر ان عمو زين وجدو حسين جايين عندنا النهارده عشان خالتو عبير
شروق: اه ياحبيبتي عمو زين جاي عشان يخطب خالتو عبير
ثم. بعد. لحظات راحت شروق ضحية افكارها قائلة
انتي معشمه نفسك بزين ليه يا شروق اهوو طلع مش عاوزك وعاوز اختك يعني زين عمره اصلا ما كان ولا هيكون ليكي ليه بتفكري فيه دايما كده
فجاءة قطع تفكيرها دخول جاسر قائلا ) يا شيوق( شروق) كلمي ماما عاوزاكي عشان فيه ضيوف جايين عندنا
شروق: ماشي ياجاسر قولها ثواني وجايه
في تلك الاثناء وصل الحاج حسين برفقة زين ففتح لهم الحاج شاكر قائلا
يا اهلا وسهلا اتفضل يا حاج. حسين اتفضل يا زين. يا ابني
حسين: يزيد. فضلك. يا حاج
شاكر: يا اهلا وسهلا اتفضلوا
في تلك الاثناء دخلت هند قائلة اهلا وسهلا نورتونا يا حاج حسين انت وزين
زين: ده نورك يا طنط
حسين: ياااه والله زمان ياشاكر بقالي كتير مقعدتش معاك وحشتني ايامنا وقعدتنا علي القهوة بالساعات
شاكر: ايوة والله ياحسين كانت احلي ايام قول الزمان ارجع يازمان
في تلك اللحظه كانت شروق تنظر الي زين خلسه من وراء احدي الستائر
هند: سعاد والبنات عاملين ايه يا ابو زين
حسين: بخير الحمد لله بيسلموا عليكم
هند:الله يسلمهم سلملي عليهم حسين: يوصل يا ام جاسر
زين لوالده: اتكلم يابابا ولا اتكلم انا
حسين: بصوت منخفض هتكلم يا ابني
شاكر: تشربوا ايه يا حسين انت وزين
زين:ملوش لزوم ياعمي
شاكر:ودي تيجي يازين يا ابني لازم.تشربوا حاجه
هند: هدخل اجبلكم عصير
حسين: لا يا ام جاسر ملوش لزوم احنا جيين نعرف رد عروستنا ايه عشان زين ابني مسافر بره الشهر الجاي
شاكر: والله ياحسين ياخويا انا مش عارف اقولك ايه انت عارف اننا اكتر من الاخوات ومتربيين سوا وبناتي مش بفرقهم من بناتك البنت لما قلنالها ان زين ابن عمك.حسين طالب ايدك قالت انا مش هلاقي احسن من زين ولا من عمي حسين
ارتعب زين خشية ان تكون وافقت قائلا لنفسه ربنا يستر وبابا ميدبسنيش في عبير
حسين: تسلم يا شاكر ياخويا وبعدين
شاكر: بس محكمه دماغها وبتقول انها مش حاطه موضزع الخطوبه او الجواز دلوقتي في دماغها الا بعد ما تخلص
زين: لحظه ياعمي انا اصلا مطلبتش ايد عبير ولا جيت هنا مع بابا عشان عبير
شاكر: اومال كنت طالب ايد.مين
في تلك الاثناء كانت تستمع اليه شروق في زهول وتركيز
زين: انا كنت جاي اطلب ايد.شروق بس حصل سؤء تفاهم ودلوقتي بطلب من حضرتك.ايد الاستاذة شروق مره تانيه.
هند وحسين معاا:شروق؟!!!
زين: اه شروق
فجاءة دخلت شروق قائلة انت ازاي تتجرا وتقول حاجه زي كده هو عشان يعني اختي رفضتك عاوز ترد.كرامتك بيا انا.اسفه يا استاذ زين انا مش كمالة عدد انا مش موافقه!!!
***************
داخ. احدي قاعات الافراح الراقيه علت الموسيقي والانغام المكان و
امتلا المكان بالكثير من المدعوون واقترب الكثير من العروسين لتهنئتهم
أحدي المدعوين: مبروك. يا فريده مبروك. ياحسام
فريده بابتسامه: الله يبارك فيكي
بعد. لحظات دخلت ولاء برفقة فارس واقتربت من فريده وقبلتها قائلة
مبروك ياحبيبتي مبروك يا حسام
فريده: ميرسي يالولو عقبالك انتي وفارس
علي الناحيه المقابله اقتربت نغم بصحبة نورهان من الوصول الي القاعه فخاطبت نغم. نورهان قائلة ايه رايك في الفستان بتاعي
نورهان: يجنن عليكي
نغم: اعجب يعني
نورهان؛ الا تعجبي يابنتي انتي قمر اصلا من غير اي حاجه.
نغم: انتي ركنتي ليه هنا
نورهان: خلاص وصلنا انزلي يلا
دخلت نغم بصحبة نورهان القاعه وسط اعجاب شديد من الكثير من المدعوين.بنغم وما كانت ترتديه واقتربا سويا من العروسين
نورهان:مبروك يافريده مبروك يا حسام
نغم: مبتسمه مبروك يا عروسه مبروك يا عريس
حسام: لنورهان مش كنتي تقولي ان عندك صحاب زي القمر
نورهان:اتلم ولا اقول لفريده هههه
فريده:مبتسمه مش مطمنالك
حسام: انا ده انا حتي بقولها اني بحبك.
نورهان: طب هنسبكم احنا دلوقتي مبروك.مره تانيه
فريده:ميرسي ياحبيبتي
فجاءة وقع نظر نغم علي ولاء فاندهشت قائلة انتي تاني
نورهان:متنحه في ايه.اضحكي ياماما احنا في فرح
نغم: هقولك. بعدين تعالي نتفرج.علي ابن عمك وهو بيرقص سلو مع عروسته
علي انغام اغنية اوعديني امسك حسام بوسط فريده وقام بالتمايل والرقص وسط نظرات وابتسامات الجميع
في تلك الاثناء دخل حمزة مرتديا بدلة سوداء عكست وسامته وجماله مما جعله محل اعجاب بعض المدعوين ولاسيما الكاميرا مان الذي يقوم بتصوير الفرح
انتهي العروسين من الرقص وعلت الموسيقي والمهرجانات مره اخري مما اضطر نغم ان ترجع الي الخلف وتصطدم.باحدهم فتستدير سريعا لتعتذر له
فتندهش مبتسمه قائلة
حمزة
حمزة: نغم ده ايه الصدفه الجميله دي انا بجد. مش مصدق نفسي
نغم: هي فعلا صدفه جميله
حمزة: بس ايه الشياكه دي الفستان يجنن عليكي
نغم: بخجل ميرسي ياحمزة
حمزة: انتي جاتلك دعوة زييا ولا ايه
نغم: وهي تطيل النظر لعينيه اه حسام. يبقي ابن عم نورهان صحبتي وانت الدعوة جاتلك عن طريق مين
حمزة: عن. طريق حسام العريس ماهو انا اللي مخلصله الشقه. بتاعته هو وفريده ديكور
في تلك اللحظه كان حامل الكاميرا يصوب كاميرته علي نغم وحمزة مما جعلهم. يظهرون في احدي الشاشات العملاقه بالقاعه فيراهم الجميع من بينهم ولاء والتي اندهشت واغتاظت قائلة
حمزة!!!! و مين دي اللي واقف معاهاااا وفني الكاميرا ازاي سايب العروسه والعريس ومركز معاهم كدها اووووف هو مفيش غيرهم في الفرح ولا ايه!!!
حمزة: طب انا بعتذر عن اللي حصل في المكتب وعاوز اقولك. حاجه
نغم: بخجل ولا يهمك يا حمزة حاجه ايه دي
حمزة: بصراحه كده. انا
نغم:بخجل انت ايه
حمزة: انابحبك
نغم: بتحبني!!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة السابعة عشر 17 بقلم علي محمد

تعالت الاصوات داخل منزل الحاج حسين والد زين ولاسيما صوت والدته مدام سعاد التي تعاتبه قائلة: عاجبك اللي انت عملته في نفسك وفينا ده
زين: مستغربا لما تقول وهو ايه اللي انا بعمله فيكم ده ياماما
سعاد: تخلي واحده مطلقه ترفضك وتحط نفسك وتحط ابوك في موقف محرج زي ده
زين: متنهدا ماما شروق مرفضتنيش واللي حصل ده كان سوء تفاهم مش اكتر
في تلك اللحظه خاطبت خلود شمس من داخل احدي الغرف قائلة: هي ماما صوتها عالي ليه كده ياشمس
شمس: بتتخانق هي وزين
هرولت علا الي الخارج قائلة: طب وسعي كده خليني اروح اشوف ايه. الحكايه
حسين: خلاص ياسعاد اللي حصل حصل
زين: وبعدين. ياماما انا مش عارف حضرتك. ليه بتكرهي شروق كده
سعاد: يا ابني انا مبكرهش حد انا بس خايفه عليك وزعلانه ان واحده زي دي ترفضك وانت اي بنت تتمناك
زين: ياماما الموضوع مش زي ما انتي فاهمه
علا: في ايه ياماما مالكم صوتكم عالي ليه انتي وزين
سعاد: اخوكي باينله اتجنن راح طلب ايد. واحده مطلقه وفي الاخر كمان اترفض
علا: ايه ده هي فعلا شروق رفضتك يازين
حسين: يابنتي زين ما اترفضش الموضوع زي ما زين قالكم كده سوء تفاهم شروق كانت مفكره ان زين كان جاي يطلب ايد عبير ولما شاكر قالنا ان عبير مش موافقه وهتكمل دراستها زين اخوكي قالهم انه مكانش اصلا جاي يتقدم لعبير وانه كان جاي يطلب ايد. شروق فشروق فهمت الموضوع غلط عشان كده رفضتك
علا: طب وزين ما فهمهمش كده ليه ساعتها
زين؛مكانش ينفع احرج بابا قدامهم ياعلا
سعاد: انا كل ده ميهمنيش انا اللي يهمني دلوقتي انك تنسي الست الشروق دي وتدورلك علي واحده من مقامك ومن مستواك
زين: لا ياماما انا بحب شروق ومش هتجوز غيرهااا
سعاد: لا انت شكلك. اتجنتت لو هتعمل اللي في دماغك يبقي انت ولا ابني ولا اعرفك
ويا انا يا الست شروق بتاعتك في البيت ده
زفر زين واتجه ناحيخ الباب قائلا
ماما انا خلاص خدت القرار ويا اما هتجوز شروق يا مش هتجوز خالص
سعاد: بعصبيه يبقي تشوفلك بيت تاني غير ده
صفع زين الباب خلفه بقوه قائلا ماشي ياماما
علا: بقلق زين يازين استني!!!!
*****************
عادت نغم من الفرح يملؤها الفرح وتحتل وجهها الابتسامه فتصتدم بوالدتها جالسه امام التلفاز فتخاطبها قائلة: ازيك ياماما
مدام. ساميه: اهلا ياحبيبتي انتي جيتي امتا من الفرح؟!
نغم: لسه حالا ياماما
مدام ساميه: وايه اللي اخرك كده
نغم: معلش ياماما اصل الفرح كان حلو اوي وكل اما نيجي نمشي فريده تمسك فينا وتقولنا خليكم معايا شويه
مدام ساميه: اوكي يانغم عقبال فرحك ياحبيبتي بس قوليلي ايه اللي مفرحك اوي كده
همت نغم بالحديث لكن استوقفها رنين هاتفها مما جعلها تضطر ان تجيب قائلة: اسفه ياماما هرد بس علي نورهان وهرجعلك
مدام ساميه: اوكي يا حبيبتي
نغم: بعد ان دخلت غرفتها ايوة يانورهان
نورهان: ايه. يابنتي بقالي ساعه بقول الو مبترديش ليه
نغم: معلش كنت بكلم ماما معاكي اهوو
نورهان: اختفيتي ليه بقي في الفرح ومين الواد المز ده اللي كنتي واقفه معاه وكان بيقولك ايه
نغم: حيلك حيلك ايه كل الاسئله دي انا مطالبه اني ارد علي كل الاسئله دي ولا ايه
نورهان: اه طبعا واجباري كمان هههههه
نغم: انا مصاحبه ظابط مباحث ولا ايه علي العموم حاضر ياستي هحكيلك كل حاجه بس مش دلوقتي
نورهان: امتا بقا
نغم: بكره لما اشوفك في الجامعه عشان دلوقتي راجعه هلكانه وعاوزه انام
نورهان: اهربي اهربي بس هتروحي مني فين والله ما هسيبك الا اما تقوليلي مين ده وحكايته ايه
نغم: حاضر ياستي هحكيلك والله يلا بقي تصبحي على خير
نورهان: وانتي من اهله
في تلك اللحظه دخلت مدام ساميه قائلة
خلصتي كلام في الموبايل ولا لسه
نغم: اه ياماما خلصت اسفه اتاخرت عليكي بس انتي عارفه نورهان وزنها دي غير كمان التحقيقات اللي كل شويه بتفتحهالي دي
مدام ساميه بهدوء: نورهان بنت كويسه وبتحبك بس تحقيقات ايه اللي بتفتحها معاكي دي
نغم: اديني بس خمس دقايق اغير هدومي وهحكيلك كل حاجه ياماما……
***************
تلاشي الليل سريعا ومع اشراقة شمس يوم جديد
تستيقظ خلود. علي رنين هانفها باحدي الارقام المجهوله فتنظر اليه بنصف عين قائلة:
ده. مين ده اللي بيرن عليا علي الصبح. كده.
غفوت قليلا واستيقظت مره اخري علي صوت هاتفها بنفس الرقم فزفرة قائلة هووف ده ايه الصداع ده علي الصبح اما اشوف مين ده وبيرن ليه علي الصبح كده
الووو مين معايا
المتصل: ازيك ياخلود
خلود: بتعجب كمان عارف اسمي مين معايا
المتصل: طب ردي الصباح الاول
خلود: ما اظنش ان حضرتك متصل عشان ارد عليك الصباح انت مين وعاوز ايه
المتصل: انا محمد
خلود: محمد!! انت جبت رقمي منين!؟!
محمد: خدته من باباكي لما بلغني بموافقتك
تلقت خلود هذا الرد كالصاعقه فقامت بكتم المكالمه قائلة موافقتي هو بابا لحق يقوله اني موافقه وكمان اداله رقمي
محمد: الو الو ياخلود
خلود: بعد. ان قامت بالغاء كاتم المكالمه ايوة معاك انا اسفه
محمد: شكلك مشغوله
خلود: مش مشغوله ولا حاجه بس لسه صاحيه
محمد: خلاص هسيبك لو كنتي عاوزه تنامي لو اعرف اني كنت هزعجك او اقلقك من النوم مكنتش اتصلت بس حبيت ابدا يومي بصوتك
خلود: بتوتر لا مفيش ازعاج ولا حاجه بس هو حضرتك كنت متصل ليه فيه حاجه ولا ايه
محمد: اه بس قوليلي الاول انتي عندك جامعه او محاضرات النهارده
خلود: باستغراب ايوة عندي لحد. الساعه 3 بتسال ليه بقي؟!
محمد: اه انا كنت استاذنت من باباكي نخرج مع بعض في مكان عام عشان نتعرف على بعض اكتر وكمان المكان اللي انتي هتختاريه
خلود: باستغراب طب وبابا موافق!؟
محمد: اه وافق هو فيه اعتراض ولا حاجه
خلود: بتنهيده لا بس
محمد: بس ايه
خلود: لا خلاص مفيش حاجه
محمد: بفرح خلاص الساعه 3ونص هتلاقيني مستنيكي قدام الكليه بتاعتك وانا هتصل علي باباكي واقوله علي المكان والميعاد اللي هنخرج فيه
خلود: ماشي يامحمد
محمد: طب هسيبك انا دلوقتي عشان متتاخريش علي جامعتك
*****************
داخل الحرم. الجامعي ولاسيما كليه العلوم تقف علا مع احدي صديقاتها يتبادلون الحديث فيقطع حديثهم رنين هاتف علا فاستاذنتهم قائلة عن اذنك يامريم انتي وشهد هرد علي ماما
مريم:اتفضلي ياعلا
علا: بعد ان اجابت السلام عليكم ايوه. ياماما
سعاد: الحقيني ياعلا زين اخوكي مش بايت في البيت
علا: بقلق ازاي ده ياماما
سعاد: بحزن مش عارفه جيتي اصحيه عشان يفطر ويروح شغله زي كل يوم لاقيت الاوضه بتاعته فاضيه وهدومه كمان مش في الدولاب
علا: بخوف هيكون راح فين يعني ياماما
سعاد: مش عارفه يابنتي وكمان قافل موبايله
علا: طب اهدي ياماما انا جايالك. حالااا
اغلقت علا هاتفها وهرولت مسرعه فاصتدمت باحد الشباب واكملت سيرها دون ان.تنتبه لما سقط.منها قائلة: انا اسفه
احد.الشباب: ضاربا كف بكف ايه المجنونه دي وبعدين هي بتجري ليه كده زي ما يكون داخله.سباق ادي اللي واخدينه من المنتقبات
في تلك اللحظه اقترب منه احد.اصدقائه وخاطبه قائلا:
مالك.يا ابني واقف مكانك متنح كده ليه
احد.الشباب:مفيش واحده حاطه قماشه سوده علي وشها ماشيه مش شايفه قدامها خبطت فياا
احد اصدقائه: طب يلا بينا بقي عشان نفطر ولا مش هتفطر
احد الشباب: لا هنفطر
هم ذلك الشاب برفقة صديقه بالذهاب لكنه توقف فجاءة عندما لفت انتباهه بعض الاشياء الساقطه علي الارض فانحني لالتقاطها واطالة النظر فيها قائلا: اتفضل يا عم.اهي كمان نسيت الكارنيه بتاعها والبطاقه
صديقه: هي مين دي
احد.الشباب: يا ابني البنت المنتقبه اللي خبطت فيا من شويه دي
صديقه: طب خليهم معاك وهي اكيد هتسال عنهم في جروب الدفعه
احد الشباب: لا فالح انا اعرف منين انها معانا في الكليه
صديقه: انت ادخل علىجروب الدفعه ونزل منشور انك.لاقيت الحاجه دي واكيد.هتوصلهااا
******************
كعادتها تجلس شروق بصحبة ابنتها بمفردهما تقوم بتمشيط شعرها ومحادثة نفسها قائلة:
اللي انا عملته ده صح انا مش كمالة عدد لحد ولا هقبل علي نفسي اني اكون سد. خانه او لعبه في ايدين حد وقت ما يحتاجها يلاقيهااا ومش معني ان زين طلب ايدي يبقي فعلا عاوزني انا هو بس عمل كده. لما لقي عيير رفضته يعني انا مظلمتهوش
!!!!! فلاش باك!!!!!
زين: مين قال اني طالب ايد عبير انا لما جيت اول مره كان قصدي اطلب ايد شروق
في تلك اللحظه دخلت شروق وهي تحمل العصير مرتبكة
شاكر: ايه رايك ياشروق زين بيقول انه كان جاي طالب ايدك انتي مش عبير بس حصل سوء تفاهم بينه وبين حسين
شروق: اسفه يابابا وانا مش موافقه!!!!
حسين: باستغراب مش موافقه ليه يابتتي هو زين ابني وحش ولا ايه
شروق: انا مقلتش وحش ياعمي بس انا مش هقبل علي نفسي اني اكون كمالة عدد ولو زين فعلا كان طالب ايدي انا زي ما بيقول كان وضع موقفه وسوء التفاهم ده في ساعتهاااا مكانش طلب ايدي بعد ما عبير رفضت عشان دراستهااا و مش معني ان عبير رفضت يبقي انا المتاحه
هند: عيب ياشروق اتكلمي باسلوب احسن من كده شويه
حسين: سبيها ع رحتها يا ام جاسر شروق معاها حق واي واحده مكانها هتتصرف كده وتقول اللي هي قالته ده
زين: ايوة يابابا بس انا فعلا كنت جاي طالب ايد. شروق
وبعدين ياشروق انتي عمرك ما كنتي كمالة عدد وعبير بالنسبه ليا ذي علا وانا جيت مع بابا النهارده عشان اوضح سوء التفاهم مش عشان اعرف رد عبير وحتي لو كانت عبير ردت وقالت انها موافقه انا برضو كنت هوضح سوء التفاهم ده
حسين: فعلا يا بنتي زين لما روحنا البيت فهمني كده وهو اتصدم زيك بالظبط لما عرف اني جيت معاه عشان اطلب ايد عبير مش ايدك ولما سكت اول مره فده عشان ميحرجنيش قدامكم وبرضو القرار في الاول والاخر يرجعلك ياشروق يابنتي ومحدش فينا انا وشاكر هيغصبك علي حاجه انتي مش عاوزاها
بعض لحظات افاقت شروق علي صوت عبير التي دخلت اليها قائلة
ايه يا ستي شروق بقالى ساعه بنادي عليكي انا وماما مبترديش ليه
شروق: تعالي ياعبير انا اسفة مسمعتكيش
عبير: وايه بقي اللي مخلكيش تسمعيني
شروق: كنت بفكر في حاجه كده
عبير: مداعبة لها ايوة بقي اكيد. بتفكري في زين بصراحه كده هو يستاهل التفكير
شروق: بتوتر زين زين ايه. ده اللي افكر فيه وبعدين زين مش جاي يطلب ايدي يعني عشان افكر فيه زين جاي عشانك. انتي مش عشاني انا بس هو لما لقي نفسه اترفض حب يرد اعتباره بيا اناا
عبير: علي فكره مش صح انتي كده ظالمه زين
شروق: ظالماه ازي
عبير: بعد ان جلست بصي ياشروق يمكن انا وانتي رغم اننا اخوات مش قريبين من بعض ولا بنتكلم كتير مع بعض وكل واحده فينا ليها طريقتها واسلوبها والمفروض انك اكبر مني وعندك خبره في الحياه بس برضو انا هقولك ازاي ظالمه زين
شروق: اتفضلي
عبير: بصي ياشروق انتي لو كنتي ركزتي في عيون زين كنتي عرفتي ان زين فعلا بيحبك وعاوزك انتي مش عاوزني اناا
شروق: لا والله هي بقت بالعيون ولا ايه
عبير: لا بس اللي بيحب بجد بيبان في عينيه وعلي فكره زين الكام مره اللي جه فيهم هنا انا كنت دايما بلاحظ انه مبيشلش عينه من عليكي
شروق: يسلام
عبير: بكلمك بجد وبعدين محدش يقبل يحط نفسه في موضع انه يترفض مرتين من بيت واحد عشان يرد اعتباره وانا مش بحب زين وانتوا الاتنين لاقيين علي بعض اوي
شروق: بتعجب يعني ولا بتحبي زين ولا بتحبي عمر اومال بتحبي مين
عبير: بارتباك حب ايه وبتاع ايه انا مش فاضيه للكلام الفارغ ده دلوقتي لما اخلص الجامعه بتاعتي الاول
شروق: دراسه برضو عليا انا هههه
عبير: يختيييي ماما هتنفخني يلا كلمي ماما عشان عاوزاكي ضروري!!!
*********************
عاد حمزة من المكتب مجهدا بعض الشئ فيقوم برنين جرس الباب فسرعان ما تستجيب والدته بفتح الباب له قائلة؛: حمد الله على السلامة يا بشمهندس
حمزة: بعد. ان قبل راسها الله يسلمك ياست الكل
ام. حمزة: احطلك الغدا تتغدا؟!
حمزة: ياريت يا ماما علي بال ما اغير هدومي لاحسن انا واقع من الجوع
ام حمزه:ماشي ياحبيبي ادخل يلا غير هدومك وتعالي عشان تاكل
دخل حمزة غرفته لتبديل ثيابه فوقف امام المراه ينظر الي نفسه ويحادثها في اعجاب قائلا: ايه يا بشمهندس اللي انت عملته ده انت عارف نهاية اللي انت عملته ده ايه اديك مشيت ورا قلبك واعترفتلها بحبك وقلتلهك بحبك بكل سهوله وبعدين انت ايه اللي خلاك تعمل كده انت مش كنت مصمم انك بعد اللي حصل بينك وبين ولاء لما اتخلت عنك وسابتك انك مش هتحب تاني وهتحتفظ بقلبك ومشاعرك للي هتكون من نصيبك وقسمتك ايه اللي غيرك. فجاءة كده معقوله تكون ضعفت قصاد جمالها بس انت ذنبك ايه هي فعلا زي القمر وتتحب ده كفايه رقتها وطيبة قلبها ولا ضحكتها
في تلك اللحظه قطعت والدته تفكيره بدخولها عليه قائلة
ايه ياحمزة يا ابني بقالي كتير بنادي عليك الاكل هيبرد اللي واخد عقلك
حمزة: مبتسما نغم ياماما
ام حمزة: حتي اسمها حلو مين نغم دي وايه حكايتها
حمزة: بابتسامه انتي مش بتقولي الاكل هيبرد. تعالي بقي نتغدا عشان انا واقع من الجوع وهحكيلك
ام حمزة: يلا يا بكاش
ذهبا حمزة ووالدته ثم بعض لحظات من جلوسهم علي مائدة الطعام خاطبته والدته وهي تراقب ابتسامته اثناء شروده. قائلة قولي بقي ياحمزة يا ابني ايه اللي مغيرك كده انا ملاحظه انك. بتقعد مع نفسك. كتير بتفكر في ايه وايه اللي شاغل بالك. كده وايه موضوع نغم دي
حمزة: هحكيلك. ياماما بصي انا بصراحه كده ياماما قررت ارتبط
ام. حمزة: بابتسامه تخطب يعني
حمزة: ايوة ياماما
ام حمزة: بجد ياحمزة يا ابني ايوة كده خليني افرح بيك قبل ما اموت
حمزة: بعد ان قبل يدها بعد الشر عليكي ياماما ربنا يباركلنا فيكي
ام. حمزة: تسلملي ياحبيبي
حمزة: بس برضو في نفس الوقت قلقان ياماما
ام. حمزة: باستغراب قلقان قلقان من ايه؟!
حمزة: قلقان لان اللي انا عايز ارتبط بيها دي بنت صاحب المكتب اللي انا بشتغل فيه وهي اللي جابتلي الشغل ده خايف تفهم الموضوع غلط او باباها يفكر اني بستغلها وطمعان فيها وفي فلوسهااا
ام حمزه: انا عارفه ياحبيبي انك. عمرك ما هتفكر بالطريقه دي ولا دي اخلاق حمزة ابني بس قولي ياحمزة يا ابني انت ناوي علي اي دلوقتي وهتعمل ايه
انهي حمزه طعامه قائلا: والله يا ماما مش عارف محتار
ام حمزه: بعقل متحتارش ياحبيبي ربنا يكتبلك اللي فيه الخير ولو لسك نصيب فيها هتاخهااا ربنا يجعلها من قسمتك ونصيبك يا حبيبي
حمزة: يارب ياماما
********************
امام كلية التربيه بجامعة عين شمس يقف محمد حاملا هانفه يهاتف خلود… فسرعان ما تجيب عليه قائلة: الوو ايوة يامحمد
محمد: ايوة يا خلود انتي فين كل ده
خلود: اسفه يامحمد الدكتوره اتاخرت شويه في الشرح ولسه خارجه انا وندا ودلوقتي احنا قاعدين في الكافيتريااا انت فين
محمد: انا قدام الكليه بتاعتك
خلود: طب خليك مكانك انا جايالك انا وندا
محمد: لا لا ميصحش انا جايلك. خلاكي مكانك بس قوليلي فين الكافيتريا اللي انتي قاعده عندها دي
خلود: قريبه من كليه زراعه علي اليمين
محمد: طب انا جايلك حالااا
في تلك الاثناء كانت خلود تجلس برفقة ندا يحتل ملامحها التوتر والقلق قليلا فتهتم. ندا لامرها قائلة مالك ياخوخه انتي مش علي بعضك ليه كده
خلود: هقولك بعدين ياندا
في تلك اللحظه خاطبها احد الشباب قائلا خلود
التفتت للوراء لتري من لتندهش وترتبك قائلة طارق انت ايه اللي جابك قصدي انت جيت امتااا
طارق: وهو ينظر لندا لسه حالا فجيت اشوفك عشان وحشتيني
ندا: طب هستاذن انا ياخلود
خلود: امسكت ذراعها قائلة لا لا خليكي ياندا متسبنيش
في تلك اللحظه وصل محمد مرتديا زيه الانيق ثم رفع نظارته الشمسيه وهو ينظر الي طارق قائلا السلام عليكم
ارتبكت خلود قائلة: وعليكم السلام
طارق باستغراب وعليكم السلام
محمد: ازيك ياخلود.
خلود: بارتباك الحمدلله عرفت توصل بسهوله اهوو
محمد: ايه ياخلود انتي ناسيه اني كنت في الجامعه هنا ولا ايه
طارق: وهو ينظر الي محمد ايه. ياخلود. مش تعرفينا
ندا: ايوة صح مش تعرفينا ياخلود
خلود: اسفه نسيت دكتور محمد
دي ندا زميلتي وده طارق زميلنا ومعانا في الدفعه
طارق وندا معا: تشرفنا يادكتور
محمد: الشرف ليا اكيد وبالمناسبه انا بعزمكم علي خطوبتي
طارق: خطوبه مين؟!
محمد: خطوبتي انا وخلود اوعوا متجوش
ندا بفرح وشماته في طارق مبروك ياخلود واكيد طبعا هنيجي مش كده ولا ايه ياطارق
طارق: بعد ان اشعل سيجارته
اكيد. طبعا هو احنا عندنا اغلي من خلود مبروك ربنا يتمملك على خير ياخلود
محمد: الله يبارك فيكم ياجماعه يلا ياخلود. بقي عشان اتاخرنااا
خلود: وهي تنظر الي طارق خوفا اوكي عن اذنكم ياجماعه هبقي يا ندا
ندا: اوكي يقلبي باي
ذهب محمد برفقة خلود واكملت ندا سيرها بمفردها بينمااا وقف طارق مكانه ثابتااا ينظر الي محمد وخلود الي ان غابت عن ناظريه. فيلقي ما تبقي من سيجارته بغل قائلا
ده كده الحكايه احلوت اوووي
ماشي ياخلود….. مش طارق اللي يتلوي دراعه..
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة الثامنة عشر 18 بقلم علي محمد

عمت حالة من الحزن والخوف منزل الحاج حسين والد زين وجلس الجميع في خوفا وقلقا عليه ولاسيما والدته التي احتلها الخوف قائلة: كده يازين يا ابني تسيب البيت وتمشي وتقلقنا عليك
علا: مطمئنة لها متقلقيش علي زين ياماما زين اخويا راجل وهو لما يهدا اكيد هيرجع
شمس: معاتبة لوالدتها مكانش ينفع ياماما اللي انتي بتعمليه مع زين ده يا ماما كنتي سبتيه يتجوزهااا
سعاد: يتجوز مين يا مقصوفة الرقبه انتي علي اخر الزمن ابني انا يتجوز واحده مطلقه
شمس: ومالها يعني ياماما شروق شروق كويسه انا مش عارفه انتي محكمه دماغك ليه
علا: بصراحه كده ياماما شمس معاها حق انا شايفه ان شروق كويسه والطلاق ياماما ميعبش البنت اللي يعيب البنت اخلاقها لو كانت مش كويسه
سعاد: هو فاكر يعني لما هيعمل كده هيلوي دراعنا ونسيبه يتجوزهاااا
علا: بعقل يا ماما ياحبيبتي ده جواز يعني مينفعش حد يغصب حد علي حاجه هو مش عاوزها وبعدين دي حياته وهو حر فيهااا
سعاد: لا يعني لا يقول علي اي واحده تانيه غير دي واناا من بكره هجوزهاله
شمس: انا اتاخرت علي ميعاد الدرس بتاعي هاتي ياعلا فلوس لحد.ما بابا ييجي
علا: معلش ياماما هروح ادي شمس الفلوس اللي هي عاوزاها وراجعالك
ذهبت علا بصحبه شمس قائلة
تعالي معايا يا شمس
بينما امسكت سعاد هاتفها وقامت بالاتصال علي زين املة ان يجيبها…لكن لا حياة لمن تنادي فاصابها الياس قائلة: كده يا ابني مصمم توجع قلبي عليك وانت فين يا حسين كل ده تيجي تشوفلنا حل في المصيبه دي
في تلك الاثناء قامت علا بفتح حقيبتها قائلة: محتاجه كام يا شمس
شمس: فلوس الدرس بس
علا: ادي ياستي فلوس الدرس وعشره جنيه كمان عشان لو احتاجتي حاجه
شمس:بابتسامه متشكره ياعلا
همت علا باغلاق حقيبتها لكن لفت انتباهاا شئ فارتبكت قائلة: ايه ده هو الكارنيه والبطاقه راحواا فين
شمس: بقلق مالك ياعلا ايه وقع منك؟!
علا: الكارنيه بتاع الجامعه والبطاقه مش عارفه راحوا فين شمس: دوري كويس واكيد هتلاقيهم
علا:وما زالت تقلب في حقيبتها دورت مش لاقياهم معقوله يكونوا وقعوا مني في الجامعه!!!شمس: طب هو ينفع تطلعي غيرهم ولا ايه
علا: اه بس المشكله انهم هياخدوا وقت علي بال ما اطلع غيرهم والامتحانات مش فاضل عليها كتير
شمس: بحيرة طب وهتعملي ايه دلوقتي
علا: مفيش حل قدامي غير اني ادخل على جروب الكليه وانزل منشور واشوف اذا كان حد لاقاهم ولا لا
شمس: طب يلا نزلي مستنيه ايه
علا: لا مش دلوقتي باليل دلوقتي هروح اشوف ماما عشان نشوف حل لموضوع زين لان ماما مش هيهدالها بال الا لما تعرف طريقه!! بس يارب نعرف نوصله!!
************
في احدي الكافيهات يجلس طارق بمفرده وقد اصابته لعنة التفكير في خلود أملا ان يجد طريقه لاستغلالها والايقاع بها .. لو ملحقتش نفسك وعرفت تاخد. منها اللي انت بتخططله من بدري مش هتعرف بعد. كده تاخد. منها حاجه يعني ما صدقت خلصت من سمر يطلعلي محمد ده انا لازم الاقي طريقه اوصل بيها للي انا عايزه من خلود قبل فوات الاوان الامتحانات قربت ومش هعرف اشوفها زي الاول
في تلك الاثناء قطع تفكيره وصول صديقه مروان قائلا
معلش ياطارق اتاخرت عليك
طارق: بعد ان افاق علي صوته عادي ياعم ولا يهمك اقعد
مروان: قولي بقي كنت سرحان في ايه
طارق: محادثا نفسه اقوله ولا بلاش خايف اقوله يعملي فيها الشيخ الشعراوي ويقولي حلال وحرام
مروان: انت ياعم انا بكلمك
طارق: لنفسه انا هجازف وهقوله واللي يحصل يحصل
معاك يامروان
مروان: بتعجب معايا ازاي انا حاسس اني بكلم. نفسي ايه اللي محيرك كده قولي يمكن اقدر اساعدك
طارق: خلود. اتخطبت يامروان لدكتور كده اسمه محمد
مروان: طب ما تتخطب ياعم انت كده كده مش بتحبها
طارق: بخبث ودهاء لا مين اللي قال كده انا كنت مفكر اني مش بحبها لكن اكتشفت اني بحبها جدا ومقدرش اعيش من غيرهاا
مروان: بصراحه كده مش مصدقك مش عارف ليه وحاسس انك بتضحك علي نفسك انت عمرك ما حبيت خلود ياطارق انت حبيت فلوسها يعني حب مصلحه مش اكتر
طارق: محاولا خداعه صدقني يامروان انا اكتشفت اني بحب خلود ودلوقتي مش عاوز اي حاجه من الدنيا غيرهاا
مروان: هحاول اصدقك طب وهتعمل ايه دلوقتي
طارق: مش عارف بس انا محتاج منك. خدمه صغيره
مروان: خدمه خدمه ايه دي
طارق: بدهاء انا اتخانقت انا وماما وبابا في البيت ومحتاج مفتاح الشقه بتاعت جدك. مروان: طب ما تجيب شنطتك وتيجي تقعد. معايا في البيت انت عارف اني وحيد و بابا مسافر وماما طول الوقت عند جدتي وبعدين ماما وبابا عارفينك وبيحبوك
طارق: لا لا ياعم انا مش عايز اتقل عليك انت لو فعلا عاوز تخدمني اديني مفاتيح الشقه دي يومين بس لحد ما اشوف حل مع بابا وماما
مروان: المفاتيح اهي والشقه شقتك واقعد فيها برحتك مش بس يومين
ابتسم. طارق فرحا قائلا رجوله ياسطا. والله
ثم حادث نفسه قائلا
اما انتي ياخلود قريب اوي هطلع منك بمصلحه العمر ومبروك عليكي محمد بتاعك ده
*************
اقتربت الساعه من الخامسه مساء وامام احدي مباني جامعة عين. شمس ولاسيما كلية التجارة تجلس نورهان داخل احدي السيارات تنتظر نغم قائلة: مش عارفه ايه اللي اخرك كده يا نغم
بعض لحظات اتتها نغم قائلة: اسفه يانور اتاخرت عليكي
نورهان: ولا يهمك اركبي
ركبت نغم السيارة قائلة: مش مصدقه ان دي كانت اخر محاضره في المحاسبه
نورهان: وهي تنظر في مراة السيارة سيبك من المحاضرات دلوقتي وقوليلي اختفيتي ليه امبارح في الفرح ومين ده يانغم اللي كنتي واقفه معاه
ابتسمت نغم قائلة: انتي مبتنسيش
نورهان: هههه انسي ايه يابنتي ده انا كائن فضولي جدا وغير كده انتي صحبتي ومن حق الصحاب اللي بيخافوا علي بعض ميخبوش عن بعض حاجه
نغم: معاكي حق ماما برضو قالتلي كده امبارح
نورهان: قوليلي يلا مين ده وكان عايز منك ايه
نغم : ده ياستي بشمهندس جديد اسمه حمزة شغال مع بابا في المكتب بتاعه
نورهان: ايوة وده جاتله الدعوة عن.طريقك.ولا عن.طريق مين
نغم:لا مش عن طريقي انا اتفاجئت اصلا بوجوده في الفرح بس هو قالي ان حسام.ابن عمك هو اللي دعاه علي فرحه
نورهان:اه يعني ده حد من صحاب حسام ابن عمي
نغم: مش عارفه بس هو قالي ان هو اللي خلص لحسام وفريده شقتهم شغل الديكور فيهاااا
نورهان: كان بيقولك ايه بقي
نغم:بخجل وتوتر قالي انه بيحبني
توقف نورهان فجاءة عندما سمعت ذلك الرد من نغم قائلة: قالك ايه؟!
نغم:حاسبي يابنتي فيه ايه
نورهان:انتي قلتي قالك ايه؟!
نغم:باندهاش من نورهان قالي بحبك
نورهان: عادي كده هو كلمه بحبك.دي بقت عادي علي لسان كل الناس وبعدين هو يعرفك منين عشان يقولك كده
وحتي لو يعرفك مش المفروض الاول يقولك انه معجب بيكي ويشوف رد فعلك الاول وبعدين يقولك بحبك براحته ولا دلوقتي انا معجب بيكي بطلوها وبقت بحبك علي طول
ابتسمت نغم قائلة:ههههه يخرب عقلك ضحكتيني والله
طب انتي عارفه مره واحد بعتلي علي الفيس بيقول ايه هاي ممكن نتجوز مت من الضحك
نورهان: مش عارفه ايه ده الناس اتجننت ولا جرا لعقلهم حاجه ولا ايه
نغم: بس تعرفيي يانور انا حسيت من كلامه معايا براحه وكنت مبسوطه جدامن كلامه
نورهان: مين حمزة ده مش عارفه ليه حاسه اني شفته قبل كده بس مش عارفه فين
نغم:مبتسمه عايزه تعرفي شفتيه فين
نورهان: اه ياريت لاحسن انا متاكده اني شفت حمزةده قبل كده
نغم: ده. ياستي اللي انتي اتخانقتي معاه في مطعم عطر الشام لما كنا اول مره نروحه
توقفت فجاءة ثانية قائلة : ايوة صح بس غريبه ازاي اشتغل في مكتب باباكي وازاي اصلا باباكي وافق انه يشغله بالسهوله دي
نغم:دي حكايه غريبه وطويله هبقي احكيهالك بس مش دلوقتي
نورهان: طب انتي رد فعلك.ايه لما قالك بحبك
نغم:بخجل وارتباك بصراحه معرفش اقوله ايه بس كنت عايزه اقوله انا كمان بحبك
نورهان:باندهاش تقوليله ايه
نغم:بحبك لان.انا فعلا حبيته
نورهان: انتي بتتكلمي جد حبتيه ازاي!!!
نغم:مش عارفه بس انا فعلا حبيت حمزة
*************
في احدي الحدائق العامه يجلس محمد برفقة خلود التي احتل ملامحها التوتر والارتباك منذ ان رات نظرات طارق لها فينتشلها محمد. من تلك الحاله بمداعبتها قائلا: ست البنات سرحانه في ايه من ساعة ما جينا المكان ده وانتي ساكته وسرحانه
تظاهرت خلود باللاشئ قائلة: لا سرحان ايه انا بس لما مش واخده علي الجو ده واول مره اخرج فيها مع حد لوحدنا يعني فهمتني
محمد: خطيبك بقي حد ياخلود انا خطيبك وانا طلبت اني انا وانتي نقعد لوحدنا عشان نعرف بعض اكتر وتشيلي الحاجز اللي ما بينا ده يعني اكلمك وتكلميني عشان تعرفيني واعرفك اكتر
خلود: بخجل اتفضل اتكلم يامحمد انا سامعاك
محمد: طب وانتي مش هتتكلمي علي فكره انا بحب اسمع صوتك
خلود: بابتسامة خفيفه ممكن اسالك سؤال
محمد: اه طبعا اتفضلي
خلود: هو انت ليه اختارتني انا رغم انك دكتور واكيد بنات كتير نفسها ترتبط بيك
محمد: لانك انتي الوحيده اللي قدرتي تخطفي قلبي وتسيطري علي تفكيري من اول مره شفتك فيها ياخلود
خلود: بخجل يعني انت بجد حبتني من اول مره تشوفني فيها ولا ايه
محمد: مطيلا النظر لعينيها ايوة ياخلود حبيتك من اول مره شفتك فيها ومن ساعتها وانا كنت بدعي ربنـاا انك تكون من نصيبي واهو الحمد لله ربنا استجابلي
خلود: بخجل شديد ميرسي جدا يامحمد
محمد: وعلى فكره صح انا ختمتلك المصحف اكتر من 10 مرات
ابتسمت خلود فرحا قائلة
بس ده كتير عليا يعني
محمد: مختلسا النظر من عينيها مفيش حاجه في الدنيا تكتر عليكي ياخلود انتي متعرفيش انتي بالنسبالي ايه انتي الدنيا كلها بالنسبالي ولو اطول اني اجبلك نجمه من السما هعمل كده
في تلك اللحظه اقبلت اليهم إحدي الفتياات قائلة: ايه ده دكتور محمد انت بتعمل ايه هنا
محمد: مبتسما ايه ده ازيك يامروة عامله ايه وانتي اللي بتعملي ايه هنا
مروة: وهي تنظر الي خلود طب مش تعرفنا الاول يادكتور
ابتسم. محمد خجلا قائلا
اه دي ياستي سمو الاميره خلود خطيبتي
مروة: اخيرا عملتها يادكتور مليون مبروك تشرفنا يا انسه خلود
اغتاظت خلود قليلا قائلة: اهلا وسهلا الله يبارك فيكي
محمد: ودي بقي ياستي خلود مروة ممرضه شغاله معانا في المستشفي
مروة: طب يادكتور الف مره تانيه عن اذنكم
محمد: الله يبارك فيكي يامروة اتفضلي
خلود: بغيرة طب يلا بقا نمشي عشان اتاخرت ولازم اروح
محمد: ماشي تعالي اما اوصلك
خلود: لا لا انا هروح لوحدي متقلقش عليا
محمد: تروحي لوحدك يعني ايه لا طبعا مش هبقي مطمن كده لازم اوصلك بنفسي واطمن كمان انك. دخلتي البيت
خلود: مبتسمه ماشي يامحمد. متشكرة اوي
محمد: اتفضلي ياسمو الاميره
في تلك اللحظه رن هاتفها برقم طارق فتجاهلته بعض لحظات رن ثانية فاضطربت وسقط هاتفها ارضااا فانحنت لتلتقطها لكن استوقفها محمد قائلا: انتي بتعملي ايه
خلود.: بقلق وتوتر هجيب الموبايل وقع
محمد: وانا رحت فين يعني لنا تميلي كده وسط الناس انا هجبهولك
ارتعبت خلود قائلة: ربنا يسترها والزفت ده يبطل رن
انحني محمد ارضا ليلتقط الهاتف وعندما امسك به رن الهاتف ثانية مما جعل محمد يشاهد من المتصل لكنه دون ان تنتبه خلود انه قد علم قائلا: اتفضلي ياست البنات موبايلك اهو
تنهدت خلود قائلة: الحمدلله ان محمد مخدتش باله
***********
امام. احدي الفيلل يقف نادر بتحدث في هاتفه بصوت مرتفع قائلا: انت فاكر كده اما تعمل معايا كده هتلوي
دراعي اسمع يلا انت لحد. دلوقتي ما تعرفش مين هو نادر الدمنهوري فوق ياشاطر واعرف انت بتتعامل مع مييين
المتصل: والله يا بشمهندس انا فعلا شيلت الاكسجين زي ما اتفقت معاك بالظبط معرفش بقي هو ازاي لسه عايش
نادر: الخمسين الف اللي انت لهفتهم دول مقابل حياتك يا تنفذ العمليه وهديك قدهم تاني يا الخمسين الف بتوعي يرجعولي بسرعه انت فاهم ولا لا ولو حاولت تتذاكي انت عارف انا رجالتي هيوصلولك لو رحت فين
ارتعب المتصل قائلا: حاضر يا بشمهندس اعتبره حصل
اغلق نادر هاتفه قائلا انا شكلي كل اللي بتعامل معاهم اغبيه
في تلك اللحظه وصل احد الاشخاص بسيارته ثم بعد قليل نزل بصحبه اثنان من حراسه فاشار الي نادر فاقبل قائلا: شوكت بيه ده انا لسه سال علي حضرتك البواب قالي انك مش موجود. فكنت همشي بس كويس اني قابلت حضرتك
شوكت: اهلا يانادر تعالي نكمل كلامنا جوة في الفيلا
صفاء: مراتي بتقولي خالوا شوكت عاوزك ضروري فاستغربت لما قالتلي كده فقلتلها شوكت بيه معاه رقمي ما اتصلش بيا ليه
شوكت: انا فعلا كلمت صفاء مراتك وقلتلها ابعتيلي نادر بسرعه
نادر: خير يا شوكت بيه
شوكت: اقعد بس نشرب مع بعض حاجه وهقولك انا عاوزك في ايه
جلس نادر بينما اشار شوكت الي احد الخدم قائلا شوف بشمهندس نادر يشرب ايه
الخادم: تشرب ايه يا نادر بيه
نادر: بعد. ان قام بتظبيط بدلته هاتلي قهوة مظبوط
اومئ الخادم براسه
شوكت: قولي بقي يانادر انت ليه سبت الشغل مع عمك سامي
اكيد. صفاء مراتي حكتلك انا ليه سبت الشغل مع عمي سامي
شوكت: لا صفاء مراتك ما قالتليش حاجه انا بسالك انت سبت ليه الشغل مع سامي
نادر: عشان عمي سامي سرقنا وسرق بابا الله يرحمه وخلي جدي يكتب كل حاجه باسمه هوو بس هيروح مني فين ما ابقاش انا نادر ان ما رجعت كل اللي عمي سامي نهبه مننا
شوكت:ايه اللي انت بتقوله ده يانادر عمك سامي رجل يعرف ربنا مين اللي فهمك الكلام ده
نادر: لا ياشوكت بيه اللي انا بقوله ده هو اللي حصل فعلا وانا لما قررت اشتغل معاه فده عشان وصيه بابا الله يرحمه
شوكت: علي فكره اللي انت بتقوله ده مش صح لان انا عارف سامي كويس اوي سامي وباباك الله يرحمه الاتنين كانوا من اعز صحابي اعقل يا ابني وارجع لشغلك واعتذر لعمك واحمد ربنا علي اللي انت فيه
نادر: محاولا ارضاءه حاضر يا شوكت. بيه
شوكت: اه بالمناسبه سامي كان شغل مكانك بشمهندس كده اسمه حمزة وسمعت من سامي انه بشمهندس خبره وبيحب شغله جدا وهو اللي كان هيمسكلي شغل الكام فيلا بتوع التجمع الخامس
نادر: ومين حمزة ده كمان
شوكت: ما اعرفش بس انا متمسك.بيك لاني برضو واثق فيك وفي خبرتك ها قلت ايه
نادر: انت عارف ردي يا شوكت بيه مقدرش اتاخر عنك طبعا
شوكت: عين العقل من بكره هاخدك ونعدي علي سامي في المكتب عشان تعتذرله وترجع لشغلك مره تانيه
نادر: محادثا نفسه انا لو وافقت ورجعت المكتب ده فرجوعي هيكون لهدف والهدف ده اني ارجع حقي وحق بابا!!
شوكت: ها يا نادر قلت ايه
نادر: هقول ايه ياشوكت بيه انت عارف اني ما اقدرش ازعلك
شوكت: كنت واثق انك هتتراجع عن اللي في دماغك
نادر: طب يا شوكت بيه هستاذن انا دلوقتي
شوكت: بعد. ان قام شرفت يا نادر متنساش ميعادنا بكره الساعه 12 في مكتب سامي
نادر: بتنهيده ماشي يا شوكت بيه عن. اذنك
شوكت: مشيرا لاحد. حراسه
احد. الحراس: اوامرك. يا شوكت بيه نادر بيه استني شوكت بيه باعتلك المبلغ ده
نادر: مندهشاا مبلغ ايه
شوكت: ده عربون شغل الجديد. يلا بقي وريني شطارتك. انا مراهن عليك مع سامي عاوزك. ترفع راسي
نادر: ان شآء الله
خرج نادر وهو يملؤه التفكير فيما قاله شوكت له عن. عمه سامي مخاطبا نفسه قائلا:
انا كده لازم. اعيد الحسبه من تاني والمره دي لازم ادير اللعبه لصالحي كفايه اللي خسرته لحد. كده
****************
تجلس سمر بغرفتها امام مكتبها وامامها بعض المحاضرات التي تقوم بمذاكرتها بتركيز قائلة: انا كده فاضلي فصل واحد واخلص من الماده دي اما اكلم. ندا بقي واعرف منها لو كان فيه حاجه مهمه او اي تحديدات الدكاتره حددوها ولا لا
امسكت هاتفها واخرجت رقم. ندا وقامت بالاتصال بها املة ان تجيبها قائلة: ما تردي يازفته انتي
فسرعان ما اجابتها ندا قائلة: ايه ياسمورتي عامله ايه
سمر: الحمدلله بخير انتي اخبارك ايه ياندوش
ندا: تومام ياسطا
سمر: ياسطا هي هاله عدتك. ولا ايه ههههه
ندا: ايوة صح عندي ليكي خبر حلو اوووي
سمر: بلهفه خبر ايه ده قولي بسرعه
ندا: خلود اتخطبت
سمر:اتخطبت لمين.طارق
ندا:وهو ده يبقي خبر حلو لا مش لطارق
سمر: اومال اتخطبت لمين
ندا:لواحد زي القمر اسمه محمد ودكتور كمان
سمر:بجد والله فرحتلها جدا كنت مفكره انها اتخطبت لطارق كنت هدايق اوي
ندا:انتي فاتك.نص عمرك النهارده
سمر: ليه يابنتي هو حصل ايه
ندا: طارق شاف محمد وخلود مع بعض وكمان محمد عزمه علي خطوبته هو وخلود
سمر:بتتكلمي جد
ندا:اه والله اسكتي ده انا فرحت فيه فرح بس مش عارفه ليه حاسه ان.محمد ده عارف طارق
سمر: الخوف ان محمد ده يطلع زي طارق ويخدعها في الاخر
ندا: لا لا ما اعتقدش محمد ده شكله محترم جدا لو شفتقه هتحبيه انا حاسه انه فعلا انسان.محترم وباين عليه بيحب خلود
سمر: كده بقي الموضوع دخل في الجد واحنا لازم نقول لخلود لاحسن دي هبله وممكن طارق ده يضحك عليها ويخليها تسيب محمد ده
ندا: طب انا جايالك حالا عشان نشوف هنعمل ايه او هنتصرف ازاي خصوصا ان نظرات طارق لخلود.بتقول انه مش هيسبها في حالها وهيفكر يئذيهاا..
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة التاسعة عشر 19 بقلم علي محمد

داخل الحرم الجامعي ومع شمس يوم جديد امتلات طرقات الجامعه بالكثير من الماره من الطلاب ولاسيما كلية العلوم التي يقف بجانبيها باسم برفقة خطيبته مريم والتي تخاطبه بقلق علي صديقتها علا قائلة؛: مش عارفه علا اتاخرت ليه كده ياباسم مش عوايدها دي كانت اول واحده بتبقي هنا
بأسم: مطمئنا لها متقلقيش يامريم زمانها جايه دلوقتي
مريم: طب انا هتصل بيها اشوفها اتاخرت ليه
باسم: ماشي ياحبيبتي وانا هكلم. حازم وهروحله عند. شئون الطلاب عشان قالي انه مستنيني هناك
مريم: طب خلاص نتاقبل بعد المحاضرة
باسم: ماشي يامريم عن اذنك
بعض لحظات اقبلت علا قائلة
السلام عليكم ازيك يامريم
مريم: بفرح علا وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته ايه يابنتي ده انا قلقت عليكي وقلت انك مش جايه النهارده
علا: انا اسفه ع التاخير واسفه كمان اني معرفتش اكلمك امبارح
مريم : ولا يهمك اقعدي الاول وبعدين قوليلي انتي مشيتي ليه امبارح وكنت بتجري وقلقتينا عليكي
علا: انا طبعا حكتلك ان زين اخويا بيحب شروق وعايز يتجوزها وماما وبابا رافضين الموضوع لان شروق مطلقه وشايفين انها مش مناسبه لزين
مريم:اه حكتيلي
علا: هما لسه متمسكين برايهم وزين كمان لسه متمسك بشروق عشان كده شد هو وماما وبابا وساب البيت ومشي
مريم: ساب البيت!! طب يسيب البيت ليه هو حد في باباكي او مامتك. قاله حاجه دايقته ولا ايه
علا: اه ماما قالتله مادام عاوز تتجوز شروق يبقي تشوفلك بيت تاني غير ده فزعل من كلامهاا وفعلا ساب البيت ومش عارفين هو راح فين لحد دلوقتي
مريم: زين اخوكي عاقل واكيد هيرجع لما يهدا اطمني ياعلا بس انا مش عارفه ليه طنط محكمه دماغها ما تسيبه يتجوزها وخلاص
علا: والله يابنتي شروق دي كويسه جدا واخلاقها كمان عاليه مش عارفه ماما ليه بتبصلها انها لما اطلقت اذنبت هي ذنبها ايه ان جوزنا انسان مش كويس وهي بعدت عنه عشان كده وعشان تربي بنتها التربيه الصح
مريم: عارفه مين بيفكر نفس تفكير مامتك كده شهد
علا: شهد زميلتنااا
مريم: اه ده انا حتي كمان حاولت اقنعها انهل تلبس النقاب او حتي تتحجب مقدرتش
علا: لو فعلاً بتفكر كده يبقي ايه لزمه التعليم اللي هي بتتعلمه والله انا برضو تعبت معاها عشان اقنعها بموضوع الحجاب مش النقاب بس هقول ايه غير ربنا يهديهااا
مريم: هي مستنيانا هناك عند الكافيتريا بتاعة الكليه يلا نروحلهاااا
علا: نروح فين ده انتي هتيجي معايا شئون الطلاب
مريم: نعمل ايه في شئون الطلاب
علا: البطاقه والكارنيه بتوعي وقعوا مني امبارح وانا ماشيه وفيه حد. لقيهم من الدفعه. وطلب مني انه اقابله هناك عشان اخدهم
مريم: انا مش فاهمه حاجه ممكن تفهميني كارنيه وبطاقه مين اللي وقعوا ومين اللي لاقاهم
علا: بتوعي انا واللي لاقاهم واحد من الدفعه بصي ده موضوع طويل تعالي بس معايا وهبقي احكيلك واحنا ماشييين
فلاش باك
انهت علا صلاة العشاء قائلة: اللهم انت السلام ومنك السلام تباركت ياذا الجلال والاكرام
فخاطبتها شمس قائلة: تقبل الله ياعلا
علا: منا ومنكم ياشمس
شمس:ايوة صح ياعلا عملتي ايه في موضوع البطاقه والكارنيه اللي ضاعوا منك
علا: كويس انك فكرتني ياشمس هدخل دلوقتي علي الجروب وانزل منشور بس يارب يكون حد لاقاهم
بعض لحظات قامت علا بادخال كلمة السر الخاصه بها وما ان فتح حسابها دخلت الي جروب كليتها قائلة: اديني اهو دخلت على الجروب يارب بس الاقيهم
همت بالكتابه الي ان استوقفها احدث المنشورات من حساب باسم صانع السعاده كاتبا: انا لاقيت الكارنيه والبطاقه دول اللي يعرف صاحبتهم يعملها منشن
فكتب قائلة: لو سمحت الكارنيه والبطاقه دول بتوعي شكرا جزيلا لحضرتك
انتظرت كثيرا ان يرد صاحب هذا الحساب علي تعليقها لكنه لم يرد مما اضطرها ان تدخل لمحادثته كاتبة: السلام عليكم ورحمة الله وبركاته انا اسفه اني دخلت لحضرتك على الخاص عندك بس البطاقه والكارنيه اللي حضرتك لاقتهم دول يخصوني استنيت حضرتك ترد علي تعليقي بس انت مردتش عشان كده كلمت حضرتك هنا
بعض. لحظات اجابها صانع السعاده كاتبا: انا اسف جدا والله مكنتش فاتح فيس ولسه فاتج الفيس دلوقتي
علا: ولا يهم حضرتك ممكن تسبهم مع مدام لميس بتاعه شئون الطلاب
صانع السعاده: لا لا مش هينفع لازم حضرتك تاخديهم بنفسك عشان ابقث مطمن
علا: ماشي متشكره
صانع السعاده: بكره قابليني قدام الكليه عشان اديهملك
علا: لا لا قدام الكليه مش هينفع عشان الدفعه وكده خليها قدام شئون الطلاب
صانع السعاده: اوكي اللي يريحك بكره الساعه عشره وتلت هستناكي
علا: طب حضرتك هتكون لابس ايه عشان أعرفك.
صانع السعاده: كوتشي اسود. وبنطلون كافيه وقميص اسود.
علا: ماشي متشكره جدا وجزاكم الله خيرا
صانع السعاده: الشكر لله
مريم: يعني هو المفروض هنا دلوقتي طب فين مفيش حد
مش عارفه هو قالي هيكون هنا دلوقتي
مريم: طب انتي هتمزيه ازاي او هتعرفيه بايه
علا: هو قالي انه هيكون لابس بنطلون كافيه وقميص اسود
مريم: قميص اسود بصي كده واحد واقف هناك اهو وكمان شكله مستني حد
علا: طب استني هسبله رساله لو هو هيجي وهيدهملنا
مريم: والله خايفه يكون الواد ده بيشتغلك ياعلا
علا: لا لا ما اعتقدش ده من طريقة كلامه معايا واضح عليه انه محترم
في تلك. الاثناء اتي شاب من الخلف قائلا السلام عليكم
مريم: وعلا معا: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
الشاب: هو انتوا واقفين هنا مستنين حد. ولا ايه
علا : بعد ان نظرت الي قميصه ووجدته ابيض ما اعتقدتش انه يخص حضرتك في حاجه
مريم: مبتسمه يخرب بيتك ياعلا ده حازم صاحب باسم خطيبي
علا: ياخبر انا اسفه. يا استاذ حازم
حازم: ولا يهمك
مريم: انت بتعمل ايه هنا ياحازم
حازم: مندهشاا حازم هو انتي تعرفيني ولا ايه
مريم: يا ابني انا مريم خطيبة باسم
حازم: مريم والله ما عرفتكيش بسبب البتاع اللي حاطاه علي وشك ده
علا: لنفسها بتاع في عينك اسمه نقاب ياجاهل
مريم: انت بتعمل ايه هنا ده باسم. مستنيك
حازم: اه ما هو كلمني وانا رايحله حالا بس مستني واحده من الدفعه هديها حاجه بتاعتها وهمشي
علا: باستغراب معقوله يقصدني انا
مريم: حد. من دفعتنا يعني ولا ايه
حازم: اه بنت منتقبه خبطت فيا امبارح وهي بتجري ولا كانها داخله سباق ووقع منها كارنيه وبطاقه وانا لاقتهم
مريم: هو انت اللي لاقتهم
علا: ايه ده. هم. معاك انت
حازم: اه معايا انتوا تعرفوا صاحبتهم ولا ايه
مريم: يا ابني دول بتوع علا ما تتكلمي يابنتي
علا: اه بتوعي انا متشكره جدا يا استاذ حازم
حازم: مبتسما اتفضلي ياستي ده ايه الصدفه الغريبه دي
مريم: طب عن اذنك ياحازم يلا ياعلا
حازم: اتفضلي يامريم ذهبت مريم. بصحبه علا بينما وقف حازم. يحادث نفسه قائلا
هما بتوعكي انتي ياعلاا ده ايه الصدفه الغريبه دي بس ازاي البنت دي جميله اوي كده وخافيه جماله ده ورا القماشه السوده اللي طول الوقت حطاهااا علي دماغها واحده غيرها كانت تتباهي بجمالها بس بجد يعجبني فيها احترامها اما اروح لباسم بقي واعرف منه كل حاجه عن علا دي خصوصا يعني ان عرفت طريق اكلمها من خلاله
************
علي احدي المقاهي بالسبدة زينب يجلس مصطفى طليق شروق بصحبة صديقه المقرب سيد والذي يخاطبه قائلا: ايه ياعم مصطفى مختفي فين بقالك يومين وكمان قافل موبايلك
مصطفى: في حاجه ولا ايه ياسيد
سيد: قولي بس كنت فين ده انا قلبت عليك الدنيا
مصطفى: بعد ان نظر يمينا ويسارا قرب الكرسي بتاعك شويه.
سيد: بقلق في ايه ياعم بتبص حواليك ليه كده
مصطفى: عشان اطمن ان مفيش حد بيسمعنا لان انا عايزك معايا في شغلانه هتنقلك نقله تانيه خالص هتخليك تلعب بالفلوس لعب قلت ايه
سيد: شغل ايه ده
مصطفى: في شحنه مخدرات جايه الاسبوع الجاي هنستلمها انا وانت وهنروح نسلمها لتاجر كبير وهنقفشلنا احسن من 150باكو
سيد: لاياعم مخدرات حد الله انا اخري الفلي سجارة حشيش اضربلي جوان لكن اتاجر في المخدرات مش سكتي
مصطفى: ياعبيط افهم لما تقفشلك. 50باكو مش احسن ما الملالين اللي بتقبضها في شغلك دي
سيد؛: ياعم جنيه بالحلال احسن من مليون جنيه حرام ربنا يغنينا بالحلال ياعم مصطفي ابعد عن السكه دي يصحبي اخرتها وحشه
مصطفى: انت حر انا هكلم الواد ناصر انت اصلك مش وش نعمه
سيد: المهم اسمع بقي اللي انا جايلك فيه عشان همشي
مصطفى: احكي
سيد: شروق طليقتك اتقدملها واحد من يومين كده
مصطفى: انت بتكلم جد مين ده اللي اتقدم لشروق ياسيد
سيد: انا شخصيا ما اعرفوش بس هو واد شباب كده في سنها اسمه زين
مصطفى: بفزع زين الواد ده مش ناوي يجبها البر معايا ولا ايه طيب ياسي زين استحمل بقي
سيد: انا بس قلت اعرفك عشان متبقاش نايم ومش دريان باللي بيحصل من وراك
مصطفى: جدع ياد ياسيد المهم انا قاصدك في خدمه صغيرة
سيد: رقبتي يادرش
مصطفى: تسلملي رقبتك انا عايزك تراقبلي شروق طليقتي لحد. بس ما اخلص من الشغلانه دي
سيد: بس كده عيوني
مصطفى: وانت بقي ياعم زين انا هعرفك انت كده بتلعب مع مين!!!!
*************
داخل مكتب جنه للديكور الهندسي تجلس نيفين علي مكتبها وبالناحيه المقابله لها يجلس حمزة علي مكتبه منغمسا في عمله فينتابه التفكير فجاءة في نغم فيجعلها يحادث نفسه قائلا: وبعدين معاك ياحمزة مادام اعترفتلها بحبك يبقي مينفعش تعمل اللي في دماغك ده خصوصا يعني انك شفت في عينيها فرحه كبيره وانت بتقولها بحبك ايوة بس انت لحد دلوقتي متعرفش اذا كانت هي كمان بتحبك ولا لا يعني انت لازم تعرف منها اذا كانت بتحبك ولا مبتحبكش قبل ما تعمل حاجه زي كده والا هتخسر كل حاجه
في تلك الاثناء افاق علي صوت نيفين وهي تخاطبه: بشمهندس حمزة استاذ فارس متصل بيك. بيقول انه بيرن علي موبايلك وانت مبتردش عليه
حمزة: ناظرا في هاتفه اه فعلا مخدتش بالي الموبايل كان صامت عشان كده مسمعتوش ماشي يانيفين انا هكلمه حالا
نيفين: بشمهندس سامي سايبلك الملفين دول وبيقولك راجعهم مكانه عشان هو النهارده مش هييجي غير ع الاجتماع بتاع الساعه 4
حمزة: اجتماع !
نيفين: اه فيه اجتماع النهارده الساعه 4
حمزة: تمام ماشي
بعض لحظات اقبل الساعي قائلا: القهوة يا بشمهندس
حمزة: متشكر ياعم. سيد حطها عندك
الوو ايوة يااستاذ فارس بشمهندس حمزة مع حضرتك
فارس: فينك. يا بشمهندس برن عليك من بدري مبتردش ليه
حمزة: اسف جدا يا استاذ حسام الموبايل بتاعي كان بيرن صامت عشان كده مخدتش بالي
فارس: انت ناسي ان النهارده ميعادنا ولا ايه
حمزة: لا لا منستش ولا حاجه نص ساعه بالكتير اوي وهكون عندك ان شاء
فارس: ماشي يا بشمهندس في انتظارك
حمزة: اوكي مع السلامه
نيفين انا هروح اشوف استاذ فارس بتاع شقة المهندسين لو بشمهندس سامي جه المكتب وسال عني ابقي بلغيه
نيفين: اوكي يا بشمهندس
حمل حمزة اللاب توب الخاص به وامسك هاتفه وبدا بالخروج من باب المكتب لكنه اصطدم. باحد الاشخاص قائلا؛’اسف جدا
استوقفه ذلك الشخص قائلا: لحظه بس احنا اتقابلنا فين قبل كده
حمزة: بلامبالاة مش فاكر عن اذنك
في تلك اللحظه اندهشت نيفين قائلة:
نااادر!!!!!!!
****************
تجلس خلود. بغرفتها امام مكتبها منغمسه في المذاكره فيرن هاتفها فلم تبالي له فسرعان ما رن ثانية مما اضطرها ان تجيب عليه قائلة
هوووف ده وقته الووو ايوة ياطارق
طارق: اخيرااا سيادتك. رديتي علياااا
خلود: انت بتعلي صوتك ليه كده يا سي طارق وبعدين انا قلتلك بذاكر يعني مكنتش هعرف اكلمك
طارق: مذاكره ايه دي اللي تخليكي مترديش عليا
خلود: انت بتتكلم معايا كده ليه يا طارق
طارق: وعايزاني اكلمك ازاي يعني بعد. ما شفتك واقفه مع محمد بتاعك ده وكمان بيعزمني علي خطوبتكم قدام الزفته دي اللي اسمها ندا منظري ايه انا دلوقتي قدامهم
خلود:منظرك انت خايف علي منظرك.قدامهم مش خايف علي منظري اني مخطوبه وبكلمك وبعدين انت بتتكلم معايا ليه كده علي اساس ان انا اللي سبتك ورحت اتخطبت لغيرك انت اللي عملت في نفسك وفيا كده
طارق: لا ياخلود انتي اللي بعتيني واتخليتي عني وانتي عارفه اني بحبك
خلود:لو فعلابتحبني زي ما بتقول كنت جيت واتقدمتلي بس انت بتضحك علي نفسك.بالكلمه دي انت عمرك ما حبتني ياطارق
طارق: بقي كده ياخلود يعني محمد يخرج ويمسك ايدين وانا اللي يتنكد عليااا
خلود:زافرة ما اسمحلكش محمد.محترم جدا انت ازاي تتجرا وتقول كده ياريت بعد اذنك. متتصلش هناااا تاني
طارق: بعد ان اغلقت خلود السكه في وجهه طيب ياخلود. ان ما ندمتك ما ابقاش اناا!!
**************
عادت نغم من الجامعه يبدو علي ملامحها القلق والخوف الشديد فيهتم اخيه الاكبر ادم لما قد. اصابها قائلا؛نغم حمدلله على السلامة
نغم: ازيك يا ادم
ادم: تعالي اقعدي عايز اخد رايك في حاجه
نغم: بعد ان جلست حاجه ايه
ادم: قوليلي بس الاول ايه اللي مدايقك اوي كده
نغم: متظاهرة بالاشئ مين قالك اني مدايقه انا مش مدايقه ولا حاجه
ادم: يبنتي هو انا مش عارفك ولا ايه ما تتكلمي
نغم: طب قولي بس عاوز تاخد راي في ايه وانا هبقي اقولك مالي وايه اللي مدايقني
ادم: لا مش هحكي حاجه ولا هتكلم الا لما تقوليلي مالك
نغم: مبتسمه ماشي ياعم هقولك
همت نغم بالحديث لكن استوقفتها مدام ساميه قائلة
نغم كويس انك جيتي
نغم: ليه ياماما فيه حاجه ولا ايه
فهم ادم الامر فابتسم قائلا: طب استاذن انا دلوقتي ولما ارجع نبقي نكمل كلامنا يانغم
نغم: اوكي يا ادم
خرج. ادم ثم اغلق الباب خلفه نغم: خير ياماما فيه حاجه ولا ايه
ساميه: اه عاوزاكي تحكيلي ايه حكايتك انتي وحمزه انتي ناسيه انك. محكتليش حاجه
نغم: انا ذنبي ايه طيب ياماما جيت احكيلك بابا رجع من بره هو وادم وحضرتك قمتي عشان تحضريلهم اكل
ساميه: طب يلا احكيلي ياحبيبتي
نغم: بصي ياماما حمزه ده انا قلتلك قبل كده انا اتعرفت عليه ازاي مش كده
ساميه: اه كملي
نغم: وحضرتك عارفه كمان ان. انا اللي قلت لبابا عليه
ساميه: ياحبيبتي كل ده انا عارفاه انا عاوزه اعرف قالك ايه في الفرح
نغم: مبتسمه حاضر يأماما
فلاش باك
حمزة: نغم انا عايز اقولك حاجه نغم: بخجل حاجه ايه
حمزة: بصراحه كده انا…
نغم: بخجل انت ايه
حمزة: انا بحبك
تغيرت ملامح نغم علي الفور واصابها الخجل والتوتر قائلة: بتحبني ازااي
حمزة: والله العظيم بحبك عارف انك مستغربه اني بقولك كده وتلاقيكي بتقولي حبتني امتا وازاي
نغم: لا مش كده بس مستغربه حبتني ازاي بالسرعه دي
حمزة: الحب بييجي في ثانيه وملهوش ميعاد انا قبل ما اقولك الكلمه دي حستها واتاكدت من مشاعري مره واتنين وعشره حتي خطيبتي اللي انا وهي سبنا بعض محستش معاه الكلمه دي لكن وعهد الله معاكي انتي حستها بجد
نغم: مبتسمه مش عارفه اقولك ايه بس
حمزة: انا اللي عايز اقول عايز اقولك انك. عوض ربنا لياا وانك الدعوة اللي انا كنت كل ما بصلي بدعيها وعايزه اقولك انتي اللي ربنا قال عليكي واما بنعمه ربك فحدث
انا مش بقولك الكلام ده وخلاص يانغم انا بقولك كل كلمه وانا حاسسها نغم صدقيني انا مش عارف اقولك ايه بس الحاجه الوحيده اللي انا عارفها دلوقتي اني بحبك قلتي ايه
ساميه: بصي يابنتي كل ده جميل اووي بس برضو الحب مش مجرد. كلام حلو بيتقال الحب افعال ومواقف والمواقف هي اللي بتبين
نغم: ايوة ياماما بس انا واثقه ومتاكده من صدق حمزة وانه فعلا بيحبني انا يمكن ياماما اول مره احب عشان كده مش عارفه افرق ما بين الحب والاعجاب بس انا حاسه ومتاكده ان حمزه فعلا بيحبني انا شفت الحب ده في عيونه
ساميه: علي العموم ياحبيبتي بكره هنتاكد اذا كان حمزة فعلا بيحبك ولا بيسرح بيكي
نغم: انا راهنت علي حمزه مع بابا وكان قد الرهان ودلوقتي مراهنه علي حمزه انه بيحبني. ومش بيضحك عليااا
ساميه: طب وشريف ابن خالتك
نغم: شريف ماله شريف ياماما ساميه: جاي النهارده هو وخالتك منال عشان يطبوا ايدك
نغم: باندهاش ايه؟!!!!!
**********””*
داخل احدي المستشفيات اقبل احد الأشخاص مرتديا زيا انيقا فخاطب موظف الاستقبال قائلا: مساء الخير
موظف الاستقبال: مساء الخير حضرتك داخل لمين جوة
احد. الأشخاص: مباحث
موظف الاستقبال: طب معلش ياباشا ممكن بس الكارنيه بتاع حضرتك او البطاقه
احد الأشخاص: بقولك مباحث
موظف الاستقبال: يافندم دي تعليمات المستشفي
احدالأشخاص: انت اتجننت بقولك مباحث اوعي من طريقي
موظف الاستقبال:يا استاذ يا استاذ
موظف الاستقبال2:في ايه يارفعت
موظف الاستقبال1:فيه واحد دخل دلوقتي بقوله بطاقتك وداخل لمين قالي مباحث وشوح ومشي
موظف الاستقبال 2:تلاقيه الظابط اللي ماسك قضية البشمهندس وائل
موظف الاستقبال 1: انت عارفه يعني يا ابرام متوديناش في داهيه انت متعرفش ان وائل ده مهدد بالقتل ولا ايه
ابرام: اه متقلقش انا شفته قبل كده هنا في المستشفي
موظفالاستقبال 1:خلاص لو حد سالني هحملك المشئوليه الكامله
أبرأم:متقلقش
في تلك اللحظه بدا يتسلل ذلك الشخص الي غرفة نادر دون ان يراه احد ثم.دخل قائلا:الحمدلله محدش شافني
في تلك اللحظه: ارتعب وائل عندما وقع نظره عليه
الشخص المجهول:مش عارف ازاي انت لسه عايش رغم.اني شلتلك النفس بايدي انت عامل زي القطط بسبعه ارواح لكن المره دي بقي مش هتفلت من ايدي
نظر وائل يمينا ويسارا ليري ان كان بامكانه ان يلفت انتباه احد من.العاملين بالمستشفي لكنه لم يجد احد
احد.الاشخاص: هههه بتبص حواليك ليه بتدور علي حد.ينقذك مني
في تلك اللحظه راي وائل من النافذة احدي الممرضات تتحدث في هاتفهااا فحاول لفت انتباهها باسقاط شئ كنها لم تبالي
فقام.ذلك.الشخض باغلاق تلك النافذه ليحجب الرؤيه عنه حتي لا يراه احد
ثم اخرج من جيبه قماشة مبلله وبدا بوضعها علي فم وائل ليقتله فقام وائل باسقاط احدي فاظات الورد ارضاااا
مما جعل تلك الممرضه التي تتحدث في هاتفها تحادث نفسها قائلة: ايه الصوت ده فتخاطبها صديقتها قائلة:مالك يامرام واقفه عندك ومتنحه ليه كده
مرام: مش عارفه يابسمه بش سمعت صوت حاجه وقعت علي الارض اتكسرت دلوقتي
بسمه: طب تعالي نشوف الاوضه دي يمكن الصوت يكون طالع منها
مرام:لا لا الاوضه دي المريض اللي فيها مبيتحركش
بسمه:طب انا هدخل اطمن علي الحاله واتاكد بنفسي خليكي انتي
مرام:طب سلام يا ميرنا دلوقتي استني يابسمه انا جايه معاكي
قامت بسمه بفتح باب الغرفه لكنها لم تستطع قائلة:ايه ده الباب مش بيتفتح غريبه
مرام:مش بيتفتح ازاي وريني كده اه فعلا ده معصلج اوي بس غريبه مين اللي قفله
بسمه:انا هبلغ بتوع الامن انا حاسه اني في حاجه مش طبيعيه
مرام: انا كمان سمعت صوت بس مش عارفه الصوت ه جاي منين
في تلك الاثناء جاء موظف الاستقبال يلهث قائلة مرام مشفتيش واحد بدله سوده
مرام:قصدك.النقيب منتصر
موظف الاستقبال: ده مش نقيب ولا حاجه ده واحد من اللي جايين يقتلوا بشمهندش وائل
مرام:بفزع أيه هو فعلا باب الأوضة اتقفل ومش راضي يتفتح
موظف الاستقبال:بفزع ياوقعه سوده وسعي كده هتعمل ايه
موظف الاستقبال:مفيش حل قدامي غير اني هكسر الشباك
في تلك.اللحظه كان ذلك الشخص يحاول كتم انفاس وائل في محاوله من وائل للدفاع عن نفسه بتحريك جسمه يمينا ويسارااا
فخاطبه ذلك الشخص قائلا:متحاولش هقتلك يعني هقتلك
فقام باخراج مسدس من جيبه ثم وضع به كاتم.للصوت
وعندما هما باطلاق النار عليه
كسر موظف الاستقبال الشباك وانقض عليه كالاسد
فاطلق ذلك الشخص النار عليه فاسقطه ارضاااا
فصرخت بسمه ومرام قائلين استاذ ابراهيم الحقونااااا
في تلك اللحظه انقضا حراس الامن علي ذلك الشخص واسقطوه ارضااا فخاطب احدهم احدي الممرضات قائلا
مرام
انتوا واقفين تتفرجوا روحوا شوفوا دكتور محمود فين بسرعه عشان نطمن علي بشمهندس وائل
بسمه: استاذ ابراهيم انت كويس
موظفالاستقبال: اه الحمدلله الرصاصه جت في دراعي
اوعوا يهرب منكم لحد ما نبلغ البوليس!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة العشرون 20 بقلم علي محمد

علي إحدي الكافيهات يجلس طارق بمفرده ينتابه التفكير فجاءة فيما دار بينه وبين إحدي الفتيات..
فلااااش باك
طارق: انا كده خلصت كلامي فهمتي هتعملي ايه
: الفتاة: معلش ياطارق قولي من تاني عشان مكنتش مركزه اوي
طارق: بتنهيده مااشي يا ستي انا طبعا قلتلك انا ساكن فين دلوقتي
الفتاة: اه قلتلي
طارق: تمام اوي الساعه ٢هتسبقيني انتي علي الشقه اللي علي العنوان ده وادي مفتاحها اهووو انا بقي مفهم عبير انك اختي وانك عايزه تشوفيها وكده هقابلها انا في الكافيه وهتصل بيكي وهجبها وهاااجي
الفتاة: ماشي وبعدين
طارق: هتدخلي المطبخ وهتحطي طبعا البتاع ده في العصير هتقدملنا العصير وهتمشي
الفتاة: بخوف هو ايه ده
طارق:متقلقيش ده منوم مفعوله ساعتين بس
الفتاة: خلاص يابرو اتفقنا
في تلك اللحظه افاق علي صوتوإحدي الفتيات قائلة: طارق
طارق: بابتسامه عبير اتفضلي اقعدي
عبير: اسفه علي التاخير
طارق: ولا يهمك بس ايه اللي اخرك كده
عبير: علي بال ماعرفت اهرب من الحصار اللي عملهولي ست شروق
طارق: ياادي شروق دي علي فكره ياحبيبتي اختك دي خنيق اوووي
عبير: عارفه انت هتقلي بس نصيبي كده بقي هعمل ايه
طارق: معلش نسيت اطلبلك حاجه تشربيها تشربي ايه
عبير: بابتسامة خفيفه لازم يعني اتعبك
طارق: تتعبيني برضو ده كلام تشربي ايه بقي
عبير: برتقان
طارق: ماشي لوسمحت
اقبل الويتر قائلا: اهلا وسهلا يافندم اؤمر
طارق: هاتلنا اتنين برتقان بسرعه لو سمحت
الويتر: بابتسامة اوكي يافندم
عبير: هي أختك مجتش معاك ليه مش قلت انها عاوزه تشوفني
طارق: ما انتي عارفه ياعبير انها متجوزه ومش بتقدر تخرج كتير عشان كده بقي احنا اللي هنروحلها
عبير: بقلق ايوة بس مش هنتاخر عشان انت عارف شروق اختي لو غبت بس ساعه بتفتحلي تحقيق وانا مش ناقصه صداع
طارق: متقلقيش مش هنتاخر هنسلم عليها وهنمشي علي طول
بعد لحظات اقبل الويتر قائلا: اتفضلوا يافندم
طارق: ميرسي جدا اتفضل دول علشانك
الويتر: مبتسما ميرسي جدا لكرم سيادتك يافندم
عبير: تكتفي بالابتسامه
طارق: لحظه هكلم فاطمه اقولها اننا جايين
عبير: ماشي
امسك طارق هاتفه وقام بالاتصال منتظرا الاجابه فسرعان ما اجاب عليه احدهم قائلا: ايوة ياحبيب اختك انتوا فين انا قاعده مستنياكم
طارق: مسافة السكه هنكون عندك اناوعبير يلا باي
عبير:انا حبيت اختك دي جدا من قبل ما اشوفها
طارق: وهي كمان بتحبك جدا ومن ساعه ما حكتلها عنك وهي واكله دماغي وعايزه تشوفك
عبير: بابتسامه وانا كمان يلا بينا بقي
طارق: ماشي ثواني بس هحاسب وارجعلك
عبير: ماشي
بعدلحظات عاد طارق قائلا: يلا ياحبيبتي
عبير: هي أختك ساكنه بعيد
طارق: لا وبعدين متقلقيش انا معايا العربيه بتاعتي بره
عبير: بفرح بجد عندك عربيه
طارق: اه اهي اللي واقفه هناك دي
عبير: ماشاء الله جميله اوي
طارق: بعد ان فتح لها باب العربيه اتفضلي ياست البنات
عبير: مبتسمه ست البنات مره واحده ميرسي جدا
طارق: دي فاطمه اول ما تشوفك هتفرح اوووي
عبير: وانا كمان بسرعه بقي عشان انا كمان متشوقه اني اشوفها
طارق: متستعجليش اوي كده ده انا محضرلك مفاجاءة هتعجبك اووي
عبير:*مفاجاءة مفاجءة أي د
***************”
: داخل مكتبة جامعة عين شمس تجلس علا بمفردها تطالع احدي الكتب الدينيه الخاصه بالتفسير فيقطع تركيزها دخول احد الشباب عليها قائلا: انسه علا علا ازيك
علا: بارتباك شديد الحمد لله
حازم: انا سالت عليكي ولما عرفت انك في المكتبه جيتلك عشان عاوز اتكلم معاكي كلمتين وهمشي علي طول
: علا باندهاش تسال عليا ليه هو في حاجه يا استاذ حازم
حازم: لا بس
علا: اسمع يا استاذ حازم مش معني انك عملتلي خدمه اني هقبل اني اتكلم مع حضرتك انا متشكره مره تانيه علي الخدمه اللي انت قدمتهالي ووقوف حضرتك معايا دلوقتي مينفعش عن اذن حضرتك
حازم: استني بس انا كنت عايز اقولك اني دخلت على صفحتك وعجباني اوي منشوراتك
علا: منشورات ايه اللي حضرتك بتتكلم عنها فيه حاجه اسمها تعليقات كان ممكن حضرتك تقول رايك ده فيها زي ما كلنا بنعمل كده في الجروب مع بعض ومع احترامي ليك لووفاكر انك عشان قدمتلي خدمه هوافق اني اكلمك تبقي غلطان اسفه لو كان كلامي دايقك بس ده مبدأي ومش هغيره عن اذن حضرتك!!!
خرجت علا مسرعه من المكتبه تخاطب نفسها قائلة: هو حازم يقصد ايه باللي بيعمله ده وازاي يتجرا ويعمل حاجه زي كده ومين اللي قاله علي مكاني مش معقوله تكون مريم
في تلك اللحظه ذهب حازم دون ادني تركيز يخاطب نفسه قائلا: ايه البنت دي ايه انا بجد احتارت في امرها وكل يوم بتثبتلي وتبينلي احترامها عن اليوم اللي قبله
ليصتدم بصديقه باسم الذي ينهره قائلا: ايه يا ابني ما تفتح انت مش علي بعضك ليه
حازم: باسم انا عايز اعرف منك كل حاجه عن علا دي عشان بجد احتارت في امرهاا
باسم: يادي علا دي اللي دوشتني بيها يا ابني مالك ومالها انت لحد امتاا هتحارب في المنتقبات
حازم: البنت دي محترمه جدا وده اللي عاجبني فيها مش زي البنات اللي اعرفهم مش سهل انك توصل للي زي علا دي
باسم: علا دي مش زي البنات اللي انت تعرفها وعشان توصل لقلب علا يبقي تمشي على النهج اللي هي ماشيه عليه
حازم: قصدك ايه
باسم: يعني تلتزم يا حازم
حازم: التزم!!!! قصدك يعني اربي دقني وامسك سبحه ههههههه
باسم: انت بتتريق انا مبهزرش علي فكره وبعدين الالتزام عمره ما كان كده الالتزام انك تتقي الله في كل حاجه انت بتعملها وتحاسب نفسك اول باول وتصدق في توبتك مع ربنا
: حازم: ايوة بس ازاي
باسم: هقولك ازاي بس قبل ما اقولك ازاي عايز اعرفك حاجه مهمه التزامك ده لازم يكون الاول علشان انت حابب تلتزم لانك خايف من عقاب ربنا وبعد كده علا لما تلاحظ انك غيرت من نفسك والتزمت وقتها ممكن تفتح قلبها ليك وتطمنلك لان اللي بيحب حد بجد بيتغير علشانه وانت لوو عايز تتغير هتتغير!!!
******************
: داخل منزل المهندس مصطفي والد خلود تجلس خلود وهي تحمل علي ملامحها الكثير من الخجل برفقة خطيبها محمد الذي لاحظ خجلها فانتشلها من تلك الحاله قائلا: ايوة ياصح ياخلود عامله ايه في المذاكره
خلود: الحمدلله تمام
محمد: مطيلا النظر لعينيها انا اسف جدا اني مقصر معاكي انتي عارفه اني معنديش اهم منك بس الشغل والمستشفي واخدين كل وقتي
خلود: لا لا عادي والله انا مش مدايقه ولا زعلانه ربنا معاك
محمد: طب لحظه بقي هوريكي المفاجأة اللي انا عاملهالك بس يارب تعجبك
خلود: مفاجأة مفاجأة ايه
هم محمد بالحديث لكن استوقفه رنين هاتف خلود والتي خاطبته قائلة: اسفه يامحمد لحظه بس هرد علي ندا عشان دي عاشر مره ترن عليا ومش عارفه في ايه
محمد: اتفضلي
اجابت خلود قائلة: الوو ايوة ياندا
ندا: اخيرا رديتي يا ست خلود
خلود: في حاجه ولا ايه
ندا: اه تعاليلي بسرعه عند المطعم اللي بناكل فيه دايما انا وانتي والبنات وانتي هتعرفي
خلود: بقلق: هو في ايه يا بنتي
ندا: تعالي بس وانتي هتعرفي بس بسرعه
خلود: ماشي جايالك حالا اهووو
لاحظ محمد ارتباك خلود فخاطبها قائلا: في حاجه ولا ايه يا خلود
خلود: مش عارفه والله يا محمد فيه ايه ندا صحبتي بتقولي انها عايزاني ومستنياني في مكان كده
محمد: طب تعالي انا نازل هاخدك في سكتي
خلود: لا لا مش عايزه اتعبك معايا واعطلك عن شغلك
محمد: اتعبيني انتي بس وملكيش دعوه وبعدين انتي مش معطلاني عن حاجه
خلود: بابتسامه ميرسي جدا يامحمد لحظه بس هقول لماما اني رايحه لندا وارجعلك
محمد: ماشي هستناكي تحت متتاخريش
خلود: ماشي
خرج محمد وانتظر اسفل العماره يخاطب نفسه قائلا: هو في ايه انا مش مطمن هي ندي عايزه ايه من خلود
في تلك اللحظه افاق محمد علي صوت خلود قائلة: يلا يا محمد
محمد: خلود اركبي
خلود: انا اسفه لو كنت معطلالك عن حاجه يا محمد
محمد: بلاش تقولي كده تاني اناوقتي كله ملك ياخلود انتي لازم تعرفي اني معنديش اهم منك يعني اناوووقتي ملكك
: خلود: ميرسي جدا يامحمد
في تلك اللحظه رن هاتفها ثانية فاجابت قائلة ايوة ياندا خمس دقايق واكون عندك
ندا: طب يلا بسرعه انا مستنياكي قدام مطعم ماك
خلود: ماشي
محمد: هو في ايه ياخلود طمنيني
خلود: مطمئنة له متقلقش يامحمد مفيش حاجه دي البنت دي هبله وتلاقيها عامله حاجه هبله زيها
محمد: طمنتيني
خلود: متقلقش بس هنا يامحمد اهي ندا اللي واقفه هناك دي
بعد لحظات نزل محمد من السياره وقام بفتح الباب قائلا: اتفضلي ياست البنات
خلود: بابتسامه عريضه ميرسي جدا
ندا: ازيك ياخلود
خلود: الحمدلله
ندا: ازيك يامحمد اسفه يامحمد اني اخدت منك خلود بس والله عايزاها في حاجه مهمه اوي
محمد: لا عادي انتوا صحاب المهم لو احتاجتوا اي حاجه كلميني ياخلود
خلود: ماشي
محمد: عن اذنكم
ندا: اتفضل
ركب محمد سيارته وانطلق بينما خاطبت خلود ندا قائلة: في ايه يابنتي جايباني علي ملا وشي
ندا: تعالي بس معايا وانتي هتعرفي
خلود: بقلق والله مش مطمنه حاسه اني في حاجه قلبي مش مطمن
في تلك اللحظه رن هاتف ندا فاجابت قائلة: ايوة يابنتي دقيقتين وهنكون عندك
خلود: هو في ايه ومين دي
ندا: ماشي جايين اهوو باي
خلود: ندا انا قلقانه ما تقوليلي فيه ايه وتريحيني
ندا: تعالي نطلع فوق وأنتي هتعرفي احنا ليه جايبينك هناااا
************
داخل أحدي الوحدات السكانية بالمهندسين تقف ولاء برفقة فارس الذي يخاطبها قائلا: انا مش عارف انتي دايما ليه مستعجله كده الراجل كلمته وقالي جاي
ولاء: معلش يافارس كلمه تاني شوفه وصل فين
فارس: اوكي ياولاء هكلمه بس مستغرب اوي ازاي هنسيب فيلا طويله عريضه وهنتجوز في حته شقه صغيره زي دي مش عارف عجباكي في ايه الشقه دي ياولاء
ولاء: بدهاء عجباني انها اول هديه ليا من حبيبي
فارس: بلامبالاة ماشي ياولاء لحظه هكلم بشمهندس حمزه اشوفه فين
امسك فارس هاتفه وقبل ان يضغط علي الاتصال رن هاتفه فخاطب ولاء قائلا: اهو بيتصل لحظه هكلمه
ولاء: بابتسامه وصوت منخفض حلو اوي انا متشوقه جدا للحظه دي عايزه اشوف رد حمزه ايه لما يدخل الشقه دي ويعرف انها بقت باسمي
فارس: الوو ايوةيا بشمهندس انت فين
حمزه: انا تحت العمارة يافندم وجيت علي العنوان اللي انت وصفتهولي بالظبط هي شقة حضرتك في الدور الكام
فارس: اطلع يابشمهندس شقة ٨الدور الثالث علي ايدك اليمين انا في انتظارك
حمزه: ماشي يافندم دقيتين بالظبط واكون عند حضرتك
فارس: اهو بشمهندس حمزه وصل اطمنتي كده
ولاء: بابتسامه ودلال اه
بعض لحظات رن جرس الباب فاجاب فارس من الداخل قائلا: ادخل يابشمهندس
دخل حمزة بابتسامه خفيفه قائلا: مساء الخير يا استاذ فارس اسف لو كنت اتاخرت عليك شويه
فارس: اهلا يابشمهندس ولا يهمك عادي
حمزه:طب عشان ما اضيعش وقتكم اتفضل حضرتك قولي علي الديزين اللي انتوا عايزينه فيه مودىن وفيه كلاسيك والديزين اللي هتختاروه هشتغل عليه
فارس: والله يابشمهندس انا مبفهمش في موضوع الديكورات ده اوي انا مليش غير في البيزنس وبس وغير كده انا مسافر اصلا واللي هتابع معاك ولاء
حمزة: مفيش مشكله يافندم
ولاء: بغرور انا عايزه ديزين للشقه دي محدش عمله قبل كده والفلوس اللي هتقول عليها هتاخدها
حمزة: بهدوء وابتسامه جانبيه لا يافندم الماديات دي متفرقش معايا وبعدين انا شغال تبع مكتب وباخد مرتبي من المكتب ده يعني المكتب هو اللي بيحدد مع حضرتك السعر انا بنفذ شغلي وبس وغير كل ده يافندم انا الحمدلله راضي جدا بالمرتب اللي باخده من المكتب يعني انا اهم حاجه عندي انا الشغل يطلع مظبوط والعميل يكون مبسوط من الشغل
ولاء: بتنهيده اوكي خلاص هتبدا فيها شغل امتا وهتاخد منك وقت قد ايه
حمزة:والله يافندم مسالة الوقت دي ما اقدرش احددها لحضرتك دلوقتي اما هبدا امتااا من بكره ان شاء الله
فارس: علي بركه الله
حمزة: اتفضل حضرتك شوف الديزين المودرن ده وقولي أي رايك لو عجبك انت والاستاذه هشتغل عليه لو معجبكمش يبقي التصميم اللي انتوا هتختاروه هشتغل عليه برضوو
فارس: بعد ان راي الديزين معقوله ده هايل جدا
ولاء: بتكبر لا لا دي ميعجبنيش فيه حاجه تانيه
فارس: ده مش عاجبك والله ياولاء ده ديزين يجنن
ولاء: فارس انا قلت لا يعني لا
فارس: خلاص ياحبيبتي نغيره ولا تزعلي نفسك
حمزة: طب يا فندم هستاذن انا دلوقتي عشان عندي اجتماع مهم جدا ولو حضرتك او الاستاذه وصلتوا لديزين معين ابقي ابعته ليا علي الواتس بتاع المكتب
فارس: ماشي يابشمهندس
حمزة: بابتسامه عن اذنكم
خرج حمزة بكل ثقه وهدوء بينما لاحظت ولاء هدوئه وابتسامته فزفرت قائله يلا بينااا يافارس لاحسن انا اتخنقت من المكان ده ومحتاجه اغير جو
فارس: ماشي ياحبيبتي يلا بيناا
**************
: داخل احدي الكافيهات يجلس زين بمفرده يتذگر تلك المكالمه التي غيرت ملامحه من الحزن الي الفرح فيقع ضحية تفكيره
فلاش باك
يجلس زين برفقة احد اصدقائه والذي خاطبه قائلا زين تلفونك بيرن
زين: بعدم اهتمام سيبك منه يا عمرو تلاقي حد من البيت عندنا
عمرو: يا ابني طب رد يمكن فيه حاجه
زين: لا مش هرد
عمرو: علي فكره يازين انت لو فاكر انك لما تعمل كده هتحط مامتك او باباك في الامر الواقع وهتخليهم يوافقو علي جوازك من شروق تبقي غلطان غلطان انت كده عقدت الموضوع اكتر المشاكل عمرها ما كانت بتتحل بالهروب بالعكس انت لما سبت البيت ده كان اكبر غلط من انسان كبير وعاقل وزي ما قلتلك المشاكل عمرها ما كانت بتتحل بالهروب ارجع عن اللي في دماغك وطمنهم عليك يازين انت متعرفش هما عاملين ايه دلوقتي من غيرك
في تلك اللحظه رن هاتفه ثانية بنفس الرقم فاضطر ان يجيب قائلا:
: الووو مين معايا
المتصل: زين انا شروق
زين: باندهاش وفرح شروق ازيك ياشروق
شروق: كويسه الحمدلله اسمعني يازين
زين: اتفضلي ياشروق سامعك
شروق: انا عايز اقابلك ضروري ممكن ولا ايه
زين: بفرح وارتباك اه طبعا ممكن
شروق: طب انت فين دلوقتي
زين: انا قاعد في كافيه كده اسمه سهر الليالي في وسط البلد
شروق: طب تمام استناني انا ساعه بالكتير اووي ان شاء الله وهكون عندك
زين: بفرح شديد ماشي مستنيكي ان شاء لو هقعد اليوم كله
في تلك اللحظه انتشلته شروق من حالة التفكير قائلة: زين
وقف زين فرحا قائلا: شروق اتفضلي اقعدي
شروق: ميرسي جدا يازين
زين: تشربي ايه بقي
شروق: مش وقته انا بس جايالك في كلمتين وماشيه علي طول عشان سايبه جاسر ولوجي عند خالتو وهعدي اخدهم
زين: ماشي اتفضلي
شروق: ممكن بس اسالك سؤال
زين: اتفضلي
شروق: انت سبت البيت ليه يازين
زين: متسائلا انتي عرفتي منين
شروق: اللي اداني رقمك هو اللي قالي قولي بس انت سبت البيت ليه
زين: يكتفي بالصمت
شروق: اسمع يا زين اللي انت بتعمله دلوقتي ده مش صح انت المفروض انسان كبير وعاقل وبتفهم انا مقدره موقفك وعارفه انت عايز تقول ايه انا يا زين ما رفضتكش زي ما انت فاهم بس انا مكانش قدامي حل تاني غير كده انت جيت الاول واتقدمت لاختي ازاي بقي بعد ما اختي رفضت عشان دراستها عايزني اوافق اتمني تكون مقدر موقفي ومتزعلش من كلامي
زين: ايوة ياشروق بس والله العظيم الموضوع كله سوء تفاهم من الاول وانتي ما ادتيتنيش فرصه اوضحهولك
شروق: وبعدين انت شاب محترم واي بنت تتمناك انت ايه اللي جابرك تتجوز واحده مطلقه وتتحمل مسئوليتها ومسئوليه بنتهاااا
زين: بس انا عمري ما بصتلك من الناحيه دي ولا قلت مطلقه او حتي يهمني انك عندك بنت او لا انا كل اللي يهمني بجد رضاكي وموافقتك وده لاني بحبك
همت شروق بالحديث لكن استوقفه صوت احدهم من الخلف قائلا: ومين قالك اصلا انها هتوافق عليكي دي مراتي ام بنتي وانا وهي بنحب بعض وهنرجع لبعض
شروق: باندهاش مصطفي
مصطفي: اسمع ياد انت لو ممشتش من هنا حالا وبعدت عن مراتي انا هقتلك
شروق: مراتك ايه انت شاارب حاجه ولا ايه انا كنت مراتك لكن دلوقتي طليقتك يعني ملكش دعوه بياا خالص
زين: انت بتقول ايه انت عارف لو ممشتش انت من هنا حالا انا هعمل فيك ايه
شروق: استني انت يازين اسمع يامصطفي انا وانت دلوقتي مفيش اي حاجه تربطنا ببعض بنتك عايز تشوفها اهلا وسهلا بنتك مش هحرمك منها انا عايزه اربي بنتي ومش ناقصه مشاكل
مصطفي: تربي بنتي حلوه دي تربي بنتي ولا جايه تقابلي رجاله
في تلك اللحظه صفعه زين علي وجهه قائلا:اخرس دي اشرف منك ومن اي حد انت فاكر ان كل الناس وسخه زيك
: بادله مصطفي اللكمه لكن تفاداه زين واسقطه ارضاا وانهال عليه من الضرب الي ان جاء بعض الناس وقاموا بتخليصه من يده
زين:المره دي كسر دراع بس المره الجايه كسر رقبه
شروق: زفره بس اسمع يازين ياريت ترجع عن اللي في دماغك وترجع البيت مامتك وباباك واخواتك قلقانين عليك جدا
وانت يامصطفي انا هدفعك تمن اللي انت بتعمله معايا ده
مصطفي: طب ياشروق ان ما ندمتك علي حبيب القلب ده ما ابقاش انا مصطفي!!
***************”
علي باب احدي الشقق يقف طارق برفقة عبير يخاطبها قائلا: هي دي الشقه لحظه هرن الجرس
بعض لحظات من ضغط طارق على جرس الباب فتحت احدي الفتيات قائلة: طارق ازيك اهلا ياعبير
عبير: بابتسامه اهلا يافاطمه
فاطمه: اهلا وسهلا اتفضلي ياعبير البيت نور والله
عبير: بابتسامه منور بوجودك
فاطمه: من امتا وانا بتحايل علي البيه عشان يجيبك اتعرف عليكي
طارق: ههههه عبير كانت خايفه وانا اقنعتها اصلا بالعافيه
فاطمه: معاها حق انت فعلا يتخاف منك وانا لو مكانها هعمل كده
طارق:طب مش هتعزمي علينا بكوباية عصير
فاطمه: ياسلام من عينيا بس مش عشانك عشان عبير
عبير: ميرسي جدا يافاطمه
فاطمه: هدخل اجبلكم العصير وراجعه
عبير: طب استني انا جايه معاكي
فاطمه: لا لا خليكي انا دقيقه وجايالك حالا يحبيبتي
في تلك اللحظه غمز طارق لتلك الفتاة فسرعان ما فهمت الامر واومئت راسها بالموافقه
: في تلك اللحظه اسفل العمارة يقف شخص ما في حيرة من امره يخاطب نفسه قائلا: هما راحوو فين هي دى العمارة انا متاكد بس الدور الكام انا لازم اعمل حاجه انا هفضل واقف مكاني كده
في الاعلي احضرت الفتاة العصير قائلة: اتفضلوا العصير
طارق: بدهاء مالك يبنتي قلقانه ليه كده
الفتاة: يوسف ما كلمنيش من امبارح وقلقانه عليه اوي
طارق: طب ادخلي كلميه وابقي طمنينا لما ترجعي
الفتاة: ماشي عن اذنك ياعبير
عبير: اتفضلي يا فاطمه
في الاسفل هم ذلك الشخص بالصعود للاعلي لكن استوقفه حديث ثلاث فتيات بصوت مرتفع
خلود: يعني انتي جايباني هنا عشان خاطر اقابل الست سمر لو اعرف كده مكنتش جيت
ندا: اهدي يا بنتي بس
الشخص: هو ايه اللي بيحصل بالظبط
سمر: اهدي بس وانتي هتعرفي كل حاجه
خلود: اكيدكدبه جديده من كدبك انتي عايزه مني ايه مش كفايه كنتي عايزه توقعي بيني وبين طارق عشان مبتفكريش غير في نفسك وبس
سمر: بسخريه دلوقتي هتعرفي كل حاجه
في تلك الاثناء نزلت تلك الفتاه وخاطبت ندا قائلة ندااا فوق
ندا: طب امشي انتي دلوقتي يلا بينا يا بنات
صعدت ندا برفقة خلود وسمر الي الاعلي وعندما وصلوا وجدوا باب الشقه مفتوح وعندما وقع نظر خلود علي طارق صدمت قائلة طارق!!!
ندا؛: انتي لسه هتستغربي يلا ننقذ البنت
عبير: اه سبني ياحيوان الحقوني!!!
هرولت خلود لانقاذهااا فدفعها طارق فاسقطها ارضاا فصرخت قائلة: اه ياحيوان ياوسخ سبها ياحيوان
في تلك الاثناء دخل ذلك الشخص مسىرعااا وهرول ناحيه طارق وانقض عليه وانتشل عبير من اسفله قائلا: انت بتعمل ايه ياوسخ
حاول طارق مقاومته فصفه ذلك الشخص علي وجهه فاسقطه ارضاا وانقض عليه قائلا: مش هسيبك الا اما اديك علقه موت ياوسخ
عببر: ببكاء خلاص ياعمر هيموت في ايدك
في هذه الاثناء سمع الجميع صوت سيارة الشرطه فخاطبهم عمر قائلا: يابنات يلا انزلوا بسرعه من السلم بتاع المطبخ قبل البوليس ما يطب علينا وانا هحصلكم!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة الحادية والعشرون 21 بقلم علي محمد

مع شمس يوم جديد تقف نورهان بسيارتها تنتظر نغم في قلق قائلة:هي نغم اتاخرت ليه كده
لم يمض قليلا واقبلت نغم قائلة: صباح الخير يا نورهان
نورهان: بهدوء يصحبه ابتسامه صباح الخير ايه يبنتي كل ده
نغم: معلش كنت بدور على الكارنيه وفين وفين على ما لاقيته
نورهان: طب يلا اركبي
نغم: ماشي
نورهان: ايوة صح يانغم عارفه عادل خطيبي جابلي ايه امبارح
نغم: شاردة ولم تنتبه
نورهان:بس انتي عارفه انا مفرحتش بالهديه دي قد ما فرحت انه مهتم بكل حاجه تخصني وعارف انا بحب ايه وانا بكره ايه
نغم: بتقولي ايه يانورهان اسفه مسمعتكيش كويس
نورهان: ليه يبنتي ايه اللي واخد عقلك
نغم: هيكون ايه يعني مفيش
نورهان: مفيش ازاي ده انتي من ساعه ما ركبتي وانتي سانده راسك علي شباك العربيه ورحتي في دنيا تانيه
نغم:مدايقه شويه بس مش اكتر
نورهان:طب ممكن تحكيلي ايه اللي مدايقك
نغم: بتنهيده ماشي بصي ياستي امبارح خالتو منال وشريف ابن خالتي كانوا عندنا
نورهان: ايه ده مش شريف ابن خالتك ده الواد الامور اللي كان مسافر بره
نغم: اه ماهو رجع من كام يوم كده
نورهان:اه بس ده ايه علاقته بانك مدايقه
نغم: ماهو خالتو منال كانت عندنا هي وشريف عشان تخطبني لشريف
نورهان: بفرح ايه ده بجد
نغم:اه بجد
نورهان:طب ودي حاجه تدايقك. بالعكس ده انتي المفروض تفرحي جدا
نغم:ايوة بس انا بحب حمزة مش شريف
نورهان:باندهاش حمزة ايه اللي انتي بتقوليه ده انتي اكيد اتجننتي
نغم: اتجننت ليه هو حمزة في ايه يتعيب
نورهان:مش كده بس انتي هتجيبي شريف ابن خالتك لاسمه ايه ده حمزة لا طبعا شريف اولا ابن خالتك ومن عيله غنيه جدا ومناسب ليكي بصراحه لكن حمزة حمزة أي ده ده.يدوب مجرد مهندس علي قد حاله بيشتغل عند باباكي
نغم:والله انا غلطانه اصلا اني اتكلمت معاكي انت فعلا المظاهر عمت عينيكي عن حاجات كتير حلوة وبعدين انا ميهمنيش اذا كان حمزة غني او لا وحمزة في نظري ميتقارنش بحد
نورهان:انا قلتلك راي وانتي حره
نغم: ماشي يانورهان
نورهان: والله انا حاسه ان حمزة ده عاوز يضحك عليكي وبكره هتشوفي وتقولي ياريتني كنت سمعت كلامك
نغم: لا مش مصدقه انا واثقه ان حمزة بيحبني ومش بيكدب عليااا
نورهان: علي العموم بكره هتتاكدي اذا كان كلامك انتي اللي صح ولا كلامي
**************
علي باب غرفة ابنها تقف ام عمر بخوف وقلقا علي ابنها فتخاطبه قائلة: يا ابني افتح كلك. لقمه انت من امبارح وانت علي الحال ده لو افهم بس مالك او أي اللي جرالك يا ابني
عمر: بحزن مليش نفس ياماما عاوز انام شويه
ام عمر: لنفسها ياتري ايه اللي مزعلك. اوي كده ياعمر يا ابني
في تلك اللحظه رن جرس الباب فاقتربت ام عمر لتفتحه فاذا بها فاتن فخاطبتها قائلة: فاتن اهلا ياحبيبتي ادخلي
فاتن: ازيك ياخالتي
ام عمر: الحمدلله يا بنتي
فاتن: هي الاء فين يا خالتي
ام عمر: الاء راحت الجامعه بتاعتها
فاتن: باستغراب جامعه ايه ده النهارده اجازه
ام عمر: اه ماهي كانت قاعده تذاكر ومره واحده كده قالت انها نازله الجامعه تجيب المحاضرات اللي ناقصاها
فاتن: خلاص بقي هجيلها وقت تاني عن اذنك. ياخالتي
ام. عمر: انتي رايحه فين استني انا عامله فطار لعمر افطري معاه وابقي انزلي
فاتن: بفرح ايه ده هو عمر هنا
ام. عمر: اه هنا وكمان قافل علي نفسه من امبارح كويس انك جيتي ادخليله يبنتي يمكن يحكيلك ايه اللي مدايقه
فاتن: بقلق ماشي ياخالتي روحي بس اعملينا قهوة وانا هدخله
ام عمر:حاضر يا بنتي
في تلك. اللحظه كان عمر يقع ضحيه تفكيره فيما حدث ليله امس ويخاطب نفسه في حيرة ودهشه. قائلا: يعني لو مكنتش شفتها بعيني وهي طالعه معاه كنت قلت انه خاطفها لكن المصيبه انها جايه معاه بارادتها مين الواد ده وعلي علاقه بعبير من امتااااا وايه حكايه البنات دول هو ايه اللي بيحصل ده
في تلك اللحظه تسللت فاتن لغرفته واطالت النظر اليه في خوف وقلق يصحبه حبا قائلة: عمر
افاق عمر علي صوتها قائلا: فاتن انتي هنا من امتااا
فاتن: يا ابني انا بقالي ساعه بخبط عليك مردتش قلت ادخل بقي وامري لله
عمر: طب اقعدي
فاتن: قولي بقي ياعم مالك ايه اللي شاغلك ومدايقك اوي كده
عمر: متظاهرا باللاشئ مفيش
فاتن: باهتمام مفيش ازاي قولي بس ايه اللي مدايقك
عمر: زافرا مفيييش حاجه يافاتن؛!!
فاتن: بزعل ماشي ياعمر علي العموم لو حبيت تتكلم وتفضفض علي اللي جواك انا موجوده متنساش اننا قبل ما نكون ولاد خالات اننا صحاااب عن اذنك
ام عمر: انتي رايحه فين يافاتن القهوة يابنتي
فاتن: معلش ياخالتي واحده زميلتي مستنياني هنروح انا نصور محاضرات
ام عمر: انت قلتلها ايه يا ابني!!!
عمر: يكتفي بالصمت!!!
**************
داخل منزل الحاج حسين تجلس علا برفقة كلا من والدتها واختها شمس امام التلفاز فتقطع شمس حالة الصمت مخاطبة علا قائلة: علا
علا: نعم ياشمس
شمس: انتي لاقيتي الكارنيه والبطاقه اللي كانوا ضايعين منك صح ولا ايه
علا: ياه انتي لسه فاكره اه يابنتي لاقيتهم من بدري
سعاد: ايه ده هما ضاعوا منك امتا ياعلا
علا: اليوم ده حضرتك كلمتيني فيه ياماما وقلتيلي ان زين ساب البيت ومشي
شمس: طب لاقيتيهم ازاي
علا: واحد معانا في الدفعه لاقاهم وكلمته ع الفيس ورحت انا ومريم خدناهم منه
سعاد: زين كويس انك فكرتيني اما اتصل بباكي اشوفه عمل ايه
في تلك اللحظه قام احدهم بفتح الباب مما جعل الجميع ينظر بزهول ليري من!!!
شمس: بعد. ان وقع نظرها عليه بفرح وهروله زين
احتضنها زين قائلا: ازيك ياشمس وحشتيني اووي
اقتربت علا قائلة: زين حمد الله على سلامتك عامل ايه
زين: الحمدلله ياعلا
شمس: ايه ياماما مش هتسلمي على زين
علا: زين هو اللي هيروح يسلم علي ماما روح يازين يلا سلم على ماما
زين: بعد ان اقترب من والدتها وقبل يدها وراسها ازيك ياماما
سعاد: بعتاب كويس انك افتكرت انك ليك. ام تسال عليها مكنتش اعرف ان. الست شروق ليها تاثير عليك. تقولك. سيب البيت تسيبه تقولك ارجع ترجع
علا: محتوية الموقف خلاص ياماما بقي مش وقته الكلام ده اهم. حاجه ان زين رجع والحمدلله
زين: علي فكره ياماما اطمني موضوعي انا وشروق شبه انتهي خلاص شروق بعد ما حضرتك وبابا طلبتولي ايد عبير رافضه الموضوع تماما
سعاد: يكون احسن شروق دي مش من مقامك
زين: علي فكره ياماما شروق دي اللي انتي مش طايقاها اول ما حضرتك كلمتيها وقلتلها تكلمني عشان ارجع البيت ما اتاخرتش وبالفعل كلمتني
سعاد: ما شاء آلله هي كمان قالتلك. ان انا اللي كلمتها
زين: لا مقالتليش حاجه بس علا وشمس مش علي علاقه بشروق كنت قلت حد منهم
علا: والله هي كتر خيرها يعني انها عملت كده
سعاد: اسمع يازين البنت دي شيلها من دماغك خالص ودور علي واحده تليق بيك
زين: بتنهيده ماما انا مصمم علي شروق ومش هتجوز غيرهااا لو هقعد من غير جوواز
سعاد: وانا بقولك شروق دي مش هتدخل البيت ده طول ما انا عايشه
اقترب زين من غرفته ثم صفع الباب خلفه بقوة
علا: خلاص بقي ياماما ما صدقنا ان زين رجع
سعاد: انا قلت لا يعني لا يا انا يا الست شروق دي!!!
*************
داخل منزل الحاج مصطفي والد خلود. يجلس محمد اما قهوته في انتظار خلود والتي اقبلت بعض لحظات قائلة: السلام عليكم
محمد: بابتسامة وعليكم السلام ازيك ياخلود
خلود: كويسه
محمد: كده ياخلود. تقلقيني عليكي وتخليني ارن عليكي اكتر من 10مرات ولولا ان طنط. طمنتني عليكي كنت هفضل في القلق ده
خلود: هي ماما كلمتك!!
محمد:اه كلمتني وكمان قالتلي انك من امبارح من ساعة ما رجعتي من عند ندي وانتي قافله علي نفسك بابا اوضتك ممكن اعرف مالك
خلود:مفيش
محمد:لا فيه وانا كخطيبك من حقي ان اعرف ايه اللي مدايقك احكي ياخلود
خلود: مفيش حاجه يامحمد بس ممكن اسالك سؤال
محمد:مطيلا النظر لعيناها اتفضلي اسالي
خلود: اشمعنا انا يعني يا محمد اللي اختارتني
محمد: مبتسما سالتيني السؤال ده.قبل كده وجاوبتك ومع ذلك هجاوبك عليه تاني بس قوليلي انتي الاول ليه دايما بتسالي السؤال ده انتي مش واثقه من حبي ليكي ولا ايه ياخلود
خلود:بخجل لا مش كده بس
محمد: بس ايه ياخلود
خلود:اصل بصراحه كده يامحمد انا لما قعدت مع سلمي اختك واتكلمنا قالتلي ان انت كان فيه في حياتك حد تاني وكنت دايما بترفض اي واحده باباك او مامتك.كان بيقولولك عليها ليه ما ارتبطش بالحد ده وارتبطت بياا انا
اكتفي محمد بالابتسامه
خلود: باستغراب انت بتضحك؟!
محمد:اه بضحك عارفه ليه
خلود:لا مش عارفه ممكن تقولي
محمد:لان باختصار شديد الحد.ده هو انتي يا خلود
خلود:بفرح واندهاش انا!!!؟
محمد:اه انتي من ايام ما كنتي في ثانويه عامه وانا حاطط عيني عليكي وبحبك ورفضت اني ارتبطت باي حد عشان انا رسمت حياتي معاكي انتي وكنتي دايمابدعي ربناانك تكوني لياااا وكمان انا وصلت للي انا وصلتله ده بفصل ربنا سبحانه وتعالي وعشان كمان اكون حاجه انتي تتشرفي بيهااا بكره وبعده
خلود:بخجل طب ممكن بقي تسكت لانك بتكسفني بكلامك الحلو ده
محمد: حاضر ياست البنات هسكت اهوو
في تلك اللحظه رن هاتف خلود فخاطبت محمد قائلة: ندا بترن عليا
محمد: يااادي ندا دي اللي دايما بتطلعلنا
خلود:هرد.عليهاا وارجعلك
محمد: انا اصلا ماشي عشان عندي عمليه كمان نص ساعه المهم خلي موبايلك مفتوح عشان انا بحب اطمن عليكي كل شويه
خلود:ماشي
خرج محمد واغلقت خلود.خلفه الباب قائلة: ايوة ياندي معاكي!!
****************
داخل غرفتها تجلس شروق برفقة ابنتها لوجين التي تتلاعب بخصلات شعرها قائلة: ماما عارفه شفت مين قدام. الحضانه وكمان اداني شوكلت
شروق: مين ياحبيبتي
لوجين: عمو زين
اندهشت شروق قائلة: عمو زين شفتيه امتاا ياحبيبتي
لوجين: واحد اتنين تلاته يوم ياماما يعني من اسبوع
ابتسمت شروق قائلة: واحد اتنين تلاته ماشي يالوجي ومقلتليش ليه قبل كده
لوجين: عشان ده سر بيني وبين عمو زين وهو قالي مش تقولي لماما اني بجيلك
في تلك اللحظه رن هاتف شروق برقم مجهول فاجابت قائلة: الوو مين معايا
المتصل: ايه نسيتي صوتي بالسرعه دي
شروق: بقلق مصطفي!! انت جبت رقمي ده منين
مصطفي: زي ما عرفت مكانك انت وزين الحبيب القلب بتاعك
شروق: انت انسان مش محترم. انت عاوز مني ايه
مصطفي: انا مش عاوز منك. حاجه انا مش عايز غير بنتي وبس بعدين تتجوزي ما تتجوزيش مش قصتي
شروق: بنتك ايه بنتك اللي انت سببتلها عقده نفسيه ومبتسالش عنها خالص اوعي اسمعك تقول الكلمه دي تاني بنتي في حضانتي يعني متفكرش انك. هتقدر تاخدها مني
مصطفي: حضانتك طب ياشروق ان ما ندمتك ما ابقاش انا مصطفي وحبيب القلب بتاعك ده من النهارده قولي عليه يارحمان يارحيم
شروق: انا مبتهددش علي فكره وياريت يامحترم ما تتصلش هنا تاني والا قسما عظم هندمك علي كل اللي انت بتعمله معايا
اغلقت شروق هاتفها بغل قائلة: انا مش عارفه الانسان ده عايز مني ايه مش عايز ليه يسبني في حالي
في تلك اللحظه دخلت والدتها قائلة شروق
شروق: نعم ياماما
هند: تعالي يابنتي شوفي اختك من امبارح من ساعة ما رجعت من عند صحبتها وهي قافله علي نفسها اوضتها وبتعيط
شروق: طب ياماما انا جايه حالا
اقتربت شروق من باب غرفة اختها التي كانت تجلس محتضنة وسادتها وتبكي بحرقة
شروق: بعد ان اقتربت منها عبير انتي بتعيطي ليه في ايه ياحبيبتي
احتضنتها عبير وبكت بحرقة
شروق: في ايه ياحبيبتي بتعيطي ليه كده حد. زعلك او دايقك
عبير: مفيش حاجه انا عاوزه انام سبيني دلوقتي ياشروق
في هذه الاثناء رن هاتف شروق فامسكته قائلة: عمر
ارتعشت عبير عندما سمعت ذلك الاسم مما دعا شروق تلاحظ ذلك قائلة: انت مالك ياعبير جسمك بيترعش ليه اوي كده لما سمعت اسم عمر هو عمر زعلك او عمل حاجه دايقتك
عبير: اكتفت باحتضان وسادتها خوفاا
شروق: الو ايوة ياعمر!!!
*************
داخل مكتب رئيس مباحث شرطة القاهره يقف طارق ماثلا امام احد الضباط. والذي خاطبه بصوت مرتفع قائلا: اقف عدل يلااا
طارق: ياباشا انا عايزه اعرف انا هنا بعمل ايه
احد. الضباط: بسخريه يعني واقف في قسم شرطه. هتكون بتعمل ايه عمره مثلا ما تفوق يلا وتعرف انت واقف قدام. مين
احد. الامناء: رد. علي علاء بيه كويس يا ابني
طارق: ياباشا انا عملت ايه مش فاهم
الضابط: يعني مش عرف عملت ايه بتتعاطي مخدرات لا وكمان بتاجر فيهااا وبتقولي عملت أي
طارق: ياباشا انا معرفش حاجه عن. اللي حضرتك بتقوله ده مخدرات ايه اللي بتتكلم عنها
الضابط: المخدرات اللي انت بتتعاطاها واللي كمان لاقيناها معاك ايه هتستعبط
طارق: صدقني ياباشا مش بتاعتي وما اعرفش عنها حاجه
الضابط: مشيرا للعسكري خده يا ابني لحد ما ييجي محسن بيه يحقق معااه
احد.العساكر:تمام يافندم
طارق: لنفسه بخوف شديد يعني ايه انا كده هلبس قضيه مخدرات!!! طب مين اللي ليه مصلحه انه يلفقلي التهمه دي!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة الثانية والعشرون 22 بقلم علي محمد

علي احدي الكافييتريات بجامعة عين شمس تجلس خلود بمفردها في انتظار صديقتها ندا فينتابها التفكير فيما حدث بينها وبين ندا عبر الهاتف ليلة امس
…. فلاش باك
خلود: الوو ازيك ياندا
ندا: الحمدلله ياخلود كويسة انتي مبترديش عليا ليه
خلود: آسفه والله ياندا معرفتش ارد عليكي عشان كنت قاعده مع محمد
ندا: ضاحكة ايه ده هو انا كل ما اكلمك الاقي محمد عندك ده زمانه دلوقتي بيقول اني مستقصداه
خلود: بابتسامه فعلا هو من ناحيه قال فهو قال بس ولا يهمك
ندا: المهم انتي عامله ايه
خلود: مدايقه جدا والله ياندا ومش كويسه ومش عارفه ايه اللي بيحصل حواليا
ندا: ايه اللي خانقك اوي وملغبطك للدرجادي
خلود’: بعد كل اللي بيحصل ده واللي انا شفته بتقوليلي ايه اللي مدايقك انا اللي حصلي ده مش شويه ياندا
ندا: طب ممكن تهدي كده وتقوليلي ايه اللي ملغبطك ومحيرك اوي كده
خلود: انا عايزه اعرف مين البنت دي اللي كانت مع طارق والبنت اللي نزلت من فوق دي وكلمتك وبتقولك فوق ومين الشاب ده اللي ظهرلنا فجاءة وانقذ البنت دي وايه اللي جاب الحكومه للمكان ممكن بقي تفهميني ايه تفسير اللي بيحصل ده لاني خلاص والله مش قادره بجد وقربت اتجنن
ندا: خلاص تعالي نتقابل بكره في الجامعه وانا هفهمك كل حاجه
خلود: باستغراب جامعه جامعه ايه يابنتي الامتحانات خلاص مفاضلش عليها كتير جامعه ايه اللي عايزانا ننزلها دي
ندا: تعالي بس ننزل بكره نغير جو ونجيب اللي ناقصنا من المحاضرات قلتي ايه
خلود: بتنهيده ماشي ياندا خلاص بكره الساعه 9هستناكي على كافيتريا الكليه
ندا: اوكي باي
في تلك اللحظه افاقت خلود على صوت ندا وهي تخاطبها قائلة : صباح الخير ياخلود
خلود: بعد ان افاقت على صوتها صباح الخير ياندا ازيك
سمر: انتي لسه زعلانه مني ياخلود
خلود: انا مش فاهمه حاجه من كل اللي بيحصل حواليا
فتخاطبها احدي الفتيات من الخلف قائلة: انا هفهمك
تلتفت خلود للوراء في اندهاش قائلة: انتي تاني!!!
ندا: تعالي يامياده جيتي في وقتك
مياده: لحظه بس ياندا انا قبل ما اقول اي حاجه عايزاكي تسامحيني ياخلود
خلود: باستغراب اسامحك على ايه
مياده: دلوقتي هتفهمي كل حاجه علي فكره انتي ظلمتي سمر سمر صاحبه مخلصه جدا وبجد بتحبك وهي اكتر واحده بتخاف عليكي
خلود: باندهاش لحظه بس وانتي ايه عرفك اصلا بالموضوع ده
مياده: بعد ما احكيلك. كل حاجه هتعرفي اولا انا صاحبه طارق من ايام الثانويه العامه كل واحد فينا صاحب التاني عشان مصلحه بس مش اكتر يعني لو انا احتجت منه حاجه كان بيعملهالي والعكس ومن ضمن الحاجات اللي انا قدمتها خدمه لطارق الرساله اللي وصلت لطارق دي من موبايل سمر
خلود: بزهول ازاي
مياده: يعني سمر ما بعتتش حاجه لطارق انا اللي مسكت موبايل سمر وبعت منه الرساله لطارق عشان طارق كان عاوز يبعد سمر عن طريقه لانه عارف ان سمر اكتر واحده بتخاف عليكي وبتحذرك منه دايما
خلود: بعصبيه يعني أنتي اللي بعتي الرساله من موبايل سمر وجايه دلوقتي بكل بساطه تقوليلي الكلام ده انتي بني ادمه مش كويسه
ندا: اهدي ياخلود وافهمي الحكايه لاخرها
خلود: زافرة اهدا ده ايه هي ازاي جايه كده بكل بساطه وبتتكلم بهدوء وبرود كانها ما معملتش حاجه
مياده: انا اسفه بجد ومقدره موقفك ممكن بقي تهدي وتسمعيني في اللي جاي ده
ندا: اهدي ياخلود اتكلمي يامياده
مياده: مره طارق كلمني وقالي اني اعمل دور اخته عشان خاطر كان معاه بنت جايبها على البيت عشان يصورها وبعد كده يبتزها بفلوس وده اللي كان عايزه منك بالظبط يعني زي ما كان عايز يعمل معاها كان هيعمل معاكي ولولا سمر كان زمانك انتي مكانها في الوضع ده وندا وسمر فضلوا ورا الرساله دي لحد ما قدروا يوصلولي واتفقت معاهم اننا هنكشف حقيقه طارق ولما طارق كلمني والبنت جت انا دخلت بحجة اني اعمل عصير واعمل بكلم جوزي اتصلت بندا وسمر وقلتلهم يجبوكي وييجوا والحكايه كلها حصلت زي ما انتي شفتي كده
خلود: ازاي طب والبنت دي ذنبها ايه
مياده: ذنبها انها سلمتله وراحت معاه مكان متعرفوش مش اي حد يقولنا بحبك. نصدقه مش لازم. نثق في اي حد مهما كان الا لما نبقي متاكدين ان الحد ده فعلا كويس ومش هيخدعنا لكن الحمدلله ربنا سترها وبعت للبنت دي الشاب ده عشان ينقذها وعلى العموم طارق ده خلاص محدش تاني هيتئذي منه
سمر: قصدك ايه بالكلام ده
في تلك اللحظه وضعت مياده امامهم احدي الجرائد بها احدي الاخبار والتي كان محتواها
القبض على احد طلاب كلية التربيه في احدي الشقق وبحوزته ما لا يقل عن 150جرام من الهروين وقد تم تحويله الي النيابه
خلود: بعد ان اطلعت علي الخبر بالجريده ازاي ده حصل
مياده: انا هقولك انا حبيت اعلم طارق درس لاني خفت انه يئذي البنت دي فحطيتله مخدر في كوبايه العصير بتاعته المخدر ده كان مديهولي عشان احطه في كوبايتها فهو شربها ومكانش في وعيه
خلود: قلتيلي عشان كده مخدتش باله لما احنا دخلنا
مياده: ايوة
خلود: طب الحكومه دي جات ازاي مين اللي بلغهم
مياده: انا اللي بلغتها وحطيت لطارق مخدرات في قلب الشقه عشان لما الحكومه تيجي تعرف انه تعاطي وتجاره وبعدها الحكومه جت والباقي طبعا انتوا عارفينه دلوقتي انا اهو قلتلك كل حاجه سامحيني ياخلود انا اسفه انا اسفه ياسمر انا مش عارفه انا عملت كده ازاي انا اهو صلحت غلطي وعلمت طارق درس اتمني ان انتوا تسامحوني
سمر: مفيش مشكله اهم حاجه ان انتي اتعلمتي من غلطك ومترجعيش للغلط ده تاني
مياده: اكيد. طبعا مش هرجع
عن اذنكم انا بقي
خلود: وهي تطيل النظر لسمر في خجل انا اسفه ياسمر حبي لطارق هو اللي عمي عيني
سمر: محصلش حاجه ياخلود. انا بس اللي زعلني منك اني بجد والله كنت خايفه عليكي من اللي اسمه طارق ده ومش اي حب نصدقه بالسهوله دي ولا نسلم قلبنا للي ميعرفش قيمته انا عارفه انك اتصدمتي بس انتي دلوقتي واحده مخطوبه بصي لمحمد خطيبك خلي بالك من محمد محمد بيحبك
خلود: فعلا محمد ده حكايه تانيه انا لازم اركز مع محمد واعرف كل حاجه عنه
ندا: عرفتي بقي ان طارق ده كان فعلا عاوز يخدعك انتي بس اللي مكنتيش مديه لنفسك ولا لينا فرصه اننا نفهمك
سمر: خلاص بقي ياندا حصل خير واه صح بمناسبة خطوبة خلود من محمد خلود النهارده هتعزمنا علي الفطار
خلود: بابتسامة ماشي
***************
علي إحدي الكافيهات بالمعادي يجلس عمر ينظر في ساعته بين الان والاخر منتظرا قدوم شروق والتي اقبلت بعد لحظات بصحبة ابنتها لوجين قائلة: ازيك ياعمر عامل ايه
عمر: الحمدلله اقعدي ياشروق
شروق: اتاخرت عليك صح
عمر: لا عادي ولا يهمك
شروق: اسفه بجد بس المفعوصه دي هي اللي اخرتني لما عرفت اني رايحه اقابلك شبطت فياا
عمر: لوجي دي حبيبة خالو المهم ياشروق تشربي ايه
شروق: لا لا متتعبش نفسك مش هشرب حاجه في ايه بقي انت قلقتني
عمر: متقلقيش
شروق: ما اقلقش ازاي وانت جايبني علي ملا وشي مش كفايه القلق اللي سابتهولي عبير في البيت
عمر: عبير!!
شروق: اه مدايقه اوي من امبارح وقافله علي نفسها اوضتها وعمال تعيط وانا مش عارفه في ايه
عمر: انا برضو الموضوع اللي عايزك فيه بخصوص عبير اسمعي بقي الكلام اللي هقولهولك ده كويس
شروق: قول
عمر: انا كنت عند واحد صاحبي كان تعبان وروحت البيت اشوفه لاقيت عبير اختك نزلت من عربيه مع شاب كده خدها وطلع علي فوق وكان فيه كمان كام بنت كده كانوا واقفين وبعد شويه نزلتلهم بنت وقالتلهم فوق انا طبعا استغربت جدا من اللي انا سمعته وشوفته فطلعت ورا البنات دي لان بصراحه كنت حاسس ان فيه حاجه غلط وخفت لاحسن الشاب والبنات دول يئذوا عبير فطلعت وراهم بسرعه وفجاءة سمعت صوت صريخ بنت بتستنجد بحد ينقذها يعني فمن حسن الحظ ان الباب كان مفتوح فلاقيت الشاب ده بيحاول يعتدي علي بنت والثلاث بنات دول بيضربوا فيه عاوزين ينقذوها منه فلما قربت منه لاقيت ان البنت دي هي عبير
شروق: بصدمه عبير ايه اللي انت بتقوله ده
عمر: اللي انتي سمعتيه ده والله العظيم ياشروق لولا اني شفت عبير نازله من العربيه وبتضحك مع الشاب ده انا كنت قلت انه خاطفها لكن عبير طلعت معاه بكامل قواها العقليه وكمان بارادتها
شروق: بصدمه انت بتتكلم عن عبير اختي انا!!!!
عمر: ايوة ياشروق
شروق: انت بتقول ايه ازاي عبير تعمل كده او توصل لكده انا مش قادره اصدق اللي بسمعه ازاي عبير توصل للدرجه دي
عمر:. متصدقيش ليه دي اخرة الحياة الفري واللبس اللي هي بتلبسه
شروق: طب انا هعمل ايه دلوقتي ياعمر
عمر: زي ما بتعملي دايما ياشروق خليكي معاها انتي اكتر واحده هتقدر تخرجها من اللي هي فيه
شروق: الشاب ده اسمه اي ياعمر
عمر: اسمه طارق
شروق: طارق!! انا سمعت الاسم ده فين قبل كده
بعض لحظات من التفكير
ايوة افتكرت
عمر: افتكرتي ايه
شروق: ده جاسر سمعها قبل كده وهي بتتكلم في الموبايل وجه قالي ان عبير بتتكلم مع واحد اسمه طارق بس انا مصدقتهوش
عمر: علي العموم الموضوع ده انتهي خلينا دلوقتي في عبير عايزين نخرج عبير من الصدمه اللي هي فيها زمان عبير مصدومه من اللي حصلها وكمان نغير حياتها للاحسن
شروق: خليك معايا ياعمر متسبنيش في الوضع ده انا مش عارفه هحكي لماما وبابا ازاي
عمر: لا متحكيش حاجه وانا معاكي لحد ما نخرج عبير من الوضع اللي هي فيه
شروق: شاكرة له انا مش عارفه اشكرك ازاي ياعمر
عمر: تشكريني ايه اللي انتي بتقوليه ده ياشروق انا لو مكنتش هقف جنب بنت عمتي يعني هقف جنب مين المهم زي ما فهمتك كده عاوزين نخرج عبير من اللي هي فيه
شروق: خلاص اتفقنااا
************”””*””
داخل احدي الشقق بالمهندسين يقف كلا من فارس وولاء وبالجوار لهم حمزة حاملا اللاب توب الخاص به فيخاطب فارس حمزة مبهورا قائلا: الله على الجمال بجد تسلم ايدك يابشمهندس
حمزة: انا يدوب نفذت التصميم اللي انتوا عايزينه
فارس: لا طبعا انت تعبت وتعبت جامد كمان وكفايه انك خلصتلنا شغل الفيلا والشقه دي في وقت قصير جدا ودي بجد حاجه من النادر ان اي مهندس يعملها
ولاء: تكتفي بالنظر الي حمزة وفارس في غيظ
حمزة: ميرسي جدايافندم علي زؤق حضرتك
فارس:.لا بجدوالله برافو عليك انا عارف ان ولاء دايما مترددة في اختياراتها فاكيد غلبتك معاها
حمزة: انا تحت امرك يا استاذ فارس واللي هي عاوزاه انا نفذته
فارس: انت فعلا خلصت الفيلا والشقه في وقت قياسي خصوصاان فرحي انا وولاء مش فاضل عليه غير اسبوع ودي حاجه تحسبلك
حمزه: متنساش يا استاذ فارس ان الفيلا والشقه كانوا واقفين علي التشطيبات النهائيه وده كان من ضمن العوامل اللي ساعدتني في اني اخلصها بسرعه
ولآء: ايه زهقته دي بقي يافارس قصدك ايه يعني انا مزهقاك؟!
فارس:لا طبعا مين قال كده انتي تعملي اللي انتي عايزاه
ولاء: ايوة كده بحسب عندك راي تاني
فارس: هههه وانا اقدر برضو شفت يابشمهندس الستات دول دايما علي حق عشان تعيش وسطهم لازم تسايس امورك
حمزة: مبتسما مش كل الستات دايما على حق ولا كل البنات توجيهها صح فيه بنات ما بتعرفش قيمة الحاجه اللى بعد اما تضيع منها ودي بقي زيها زي اللي بتشري شنطه عجباها واول ما ينزل استايل جديد. تقوم راميه الشنطه دي عشان تشتري الاحدث وفيه بنات بتبقي متمسكه باختياراتها ودي اللي بتبقي علي سبيل المثال اللي عندها بلوزه مثلا مهما تقدم وينزل جديد. برضو متمسكه بيها لانها بتحبها ومديالها قيمه
فارس: والله يابشمهندس كلامك كله حكم
ولاء: محاولة اغاظه حمزة ايه يافارس انت مش هتعزم. بشمهندس حمزة علي فرحنا ولا ايه
فارس: ياسلام وهو انا اقدر بشمهندس حمزة اول المدعيين
حمزة: بهدوء شديد والله يافندم دي حاجه تشرفني بس للاسف الشديد انا طيارتي بعد يومين فاعذروني
ولاء: بصدمه. انت مسافر ولا ايه
حمزة: اه يافندم مسافر بعد. يومين ان شاء الله
في تلك اللحظه اخرج فارس دفتر شيكات من جيبه وقام بالتوقيع علي شيك وقدمه الي حمزة قائلا: كنت اتمني انك تشرفنا يابشمهندس علي العموم اتفضل
حمزة: بعد ان امسك. الشيك ايه ده يا استاذ فارس
فارس: دي حاجه بسيطه بس عشان تعبك. معانا
حمزة: شيك بعشرين الف جنيه وتقولي حاجه. بسيطه وبعدين انا سبق وقلت لحضرتك اني باخد اتعابي من المكتب يعني الاتعاب دي ممكن حضرتك تديها للشركه مش ليا انا
فارس: ايوة بس الشركه ما تعبتش معانا انت اللي تعبت معانا وبعدين دي حاجه بسيطه مقابل تعبك
حمزة: يافندم متشكر جدا بس انا باخد مرتبي من الشركه وبعدين الشغل اللي انا بعمله ده اسم ليا قبل اي حاجه فانا مش هقدر اخد. منك. حاجه معلش
ولاء: تكتفي بالنظر الي حمزة
فارس: بصراحه انا اول مره اشوف بشمهندس كده فعلا انت عمله نادره يا حمزة يبختها البنت اللي هترتبط بيك
حمزة: كل شي نصيب وعلي ااعموم اعتبر الشيك ده هديه فرحك. انت واستاذة ولاء واعتذار اني مااقدرتش اجي الفرح!!
********”””””””””****
داخل منزل بشمهندس سامي يجلس بشمهندس سامي في غرفته يتحدث في هاتفه مع المحامي الخاص به والذي خاطبه بعصبيه قائلا: ايه اللي انت بتقوله ده يامتر يعني ايه الشركه كده ضاعت من ايدي
المحامي: اهدا بس ياسامي بيه لحد ما نعرف مين هو المالك الجديد ده وجاب الورق ده ازاي
سامي: بعصبيه اهدا ده ايه شركتي اتسرقت وبقت باسم واحد. تاني وتقولي اهداا
المحامي: متقلقش ياسامي بيه. انا هعرف كل حاجه عن المالك الجديد وهرفع عليه قضيه وان شاء الله هنكسبهااا
سامي: ماشي يامتر لما اشوف هتعمل ايه
في تلك اللحظه دخلت نغم قائلة: يلا يابابا الغدا جاهز
سامي: حاضر ياحبيبتي دقيقتين بس وجاي وراكي
بعض لحظات اقبل بشمهندس سامي وجلست بجواره زوجته مدام ساميه وبالقرب منها نغم
بعض لحظات من الصمت لاحظت نغم الحزن الذي احتل ملامح والدها فحاوله انتشاله من تلك. الحاله فخاطبته قائلة: مالك. يابابا ما بتاكلش ليه هو الاكل مش عاجبك ولا ايه
بشمهندس سامي: مفيش يانغم
نغم؛: لا فيه كده يابابا هتخبي علي نغم حبيبتك
ساميه: سيبي بابا علي راحته يانغم
نغم: لا ياماما مش بحب اشوف بابا مدايق فيه ايه يا بابا
سامي: مفيش يا حبيبتي شوية مشاكل بس في الشغل
نغم: مشاكل مشاكل زي ايه
سامي: بعد ما صدقت لاقيت بشمهندس كويس وشاطر زي حمزة النهارده قالي انه عاوز يسيب الشغل ويمشي
نغم: باندهاش يسيب الشغل ازاي ده يابابا وليه
سامي: جه النهارده قدملي استقالته بعد ما خلص الشغل اللي معاه وبيقول انه جايله عرض كويس من بره وانا طبعا ما اقدرش اقوله ما تسافرش لان ده مستقبله ودي حياته وانا مقدرش اقف قدام مستقبله اينعم هو انسان مجتهد.جداوطموح وبيحب شغله بس هعمل ايه ما اقدرش اقف قدام طموحاته
نغم:بصدمه لنفسها حمزة مسافر!!!!!
ساميه:مالك يانغم ما بتاكليش ليه انتي كمان ياحبيبتي
نغم:بعد.احست بالدوار اسفه ياماما مصدعه شويه عن اذنكم
سامي:ايه ياحبيبتي اتصلك بالدكتور
نغم:لا ياباباده صداع خفيف وهيروح ان شاءالله عن اذنكم
سامي: هي نغم مالها
ساميه: انت مش عارف انها كل قبل امتحانات بتتعب كده من ضغط المذاكرة متقلقش عليها دلوقتي هتبقي كويسه قولي انت ناوي تعمل ايه
سامي:مش عارف والله يا ساميه انا ما صدقت اني لاقيت بشمهندس كفاءة كده زي حمزة
ساميه:طب ما ترجع نادر تاني
سامي: نادر ايه انا ما صدقت خلصت من نادر وقرقه ارجعه يشتغل معايا تاني مش كفايه اللي حصلي من تحت راسه لا طبعا
ساميه:لا ليه نادر ده مهما كان ابن اخوك وهو اولي من الغريب وغير كده شاطر جدا وياما خلصلك شغل وانت كنت دايما بتشكر فيه مفهاش حاجه لما ترجعه يشتغل معاك تاني
سامي: والله يا ساميه انا معدتش عارف اعمل ايه علي العموم اللي فيه الخير يقدمه ربنااا
**************
داخل شرفة منزلهم يجلس شريف بصحبة والدته والتي خاطبته قائلة: مقلتليش ياشريف ايه رايك في نغم بنت خالتك
شريف: ما شاء الله ياماما جميله بس اتغيرت اوي في الكام سنه اللي انا سبتهم فيها دول
منال: عارف ياواد ياشريف لو نغم وافقت بيك يبقي طاقة القدر واتفتحتلك وفرصه كبيره ليك
شريف: باندهاش فرصه كبيره ازاي يعني ياماما
منال: انا اقولك نغم جميله ومؤدبه ومن عيله غنيه جدا من الاخر كده بنت ما تتفوتش
شريف: ايوة ياماما وانا هعمل ايه بغناها انا مالي ومال غناها انا لو خطبت نغم فده عشان انا شايف انها مناسبه وفيها كل المواصفات اللي انا عايزها
منال: انت شكلك عايز تتعبني معاك ياشريف يا ابن افهم نغم دي دلوعه عمك. سامي وبيحبها جدا يعني كل املاك نغم هتبقي ليك انت وولادك.. ياحبيبي بكره وبعده يعني هتقدر تعيش انت وولادك ومراتك طول العمر وانتوا مطمنين وتبقي امنت مستقبلك ومستقبلهم
شريف: لا ياماما انا عمري ما هفكر في نغم عشان فلوسها وبعدين انا الحمدلله بقبض مرتب كويس اوي ومعايا فلوسي اللي تعيشني عيشه كويسه احنا عندنافلوس تكفينا ياماما والحمد لله وسبق وقلتلك انا وافقت اني اجي معاكي واتقدم لنغم عشان انا شايف ان نغم فيها كل المواصفاات اللي انا عايزها ولو نغم بتحب حد.تاني انا مش هجبرها عليا
منال: انت حر على العموم اعمل حسابك بعد. امتحانات نغم ان شاء الله هتبقي شبكتك انت وهي
شريف: ان شاء الله ياماما اللي فيه الخير يقدمه ربنا!!!
***********
بداخل غرفتها تجلس نغم محتضنة وسادتها يحتل ملامحها الكثير من الحزن وعلامات الاستفهام فتخاطب نفسها في حيرة قائلة: مسافر طب ليه مقاليش انه مسافر معقوله ما أكونش مهمه عند حمزة للدرجادي يعني ايه كلام نورهان صح وحمزة مبيحبنيش
في تلك اللحظه دخلت والدتها قائلة: ينفع ده اللي انتي عملتيه ياستي نغم تقومي من علي السفره وتخلي باباكي كان هيشك ان فيه حاجه بينك وبين حمزة في ايه بقي مالك
نغم: مفيش حاجه ياماما مصدعه بس شويه
ساميه: مصدعه برضو ولا خبر سفر حمزة بيه بتاعك ده هو اللي صدعك
نغم: هووف لا ياماما مفيش حاجه
ساميه: مفيش ازاي لا فيه فيه ان البيه بتاعك اهو طلع بيتسلي بيكي وكان واخدك. فرصه كويسه ليه مش اكتر ده واحد مستغل وطماع وكان عاوز يوصلك عشان عارف انك من عيله غنيه يعني كان عاوز يوصل لفلوسك مش قلبك
نغم: ايه ياماما اللي انتي بتقوليه ده حمزة عمره ما فكر فيا بالطريقه دي انتي بتتهمي حمزة بدليل ايه
ساميه: دليل ايه انتي كمان هدافعي عنه اهو اللي بتدافعي عنه ده اول ما جاتله فرصه عمل تانيه احسن منك ومن فرصتك اللي قدمتهاله اشتغل بره وساب باباكي ده لو فعلا بيحبك كان استمر في شغله مع باباكي واثبت نجاحه وحبه ليكي في شغله مع باباكي بس ده بني ادم طماع مستغل للفرص واهو هيسافر اهوو من غير حتي ما يقولك يعني لا قالك انه مسافر ولا حتي انه هيسيب الشغل مع باباكي
نغم: انتي ليه ياماما بتحكمي علي حمزة من اول موقف
ساميه: عشان هو لو فعلا بيحبك كان عرفك باللي هيعمله او حتي قال لباباكي وفاتحه في الموضوع لكن شريف ابن خالتك جالك من الطريق الصح وده الفرق بين الانسان الشاري والانسان اللي بيتسلي
نغم: بخوف ماما انتي هتستغلي اللي حصل بيني وبين حمزة عشان تغصبيني علي شريف ولا ايه
ساميه: انا مش هغصبك علي حد بس مادام انتي اختياراتك غلط وهتختاري البني ادم الغلط اللي هيتبني عليه عمرك يبقي من حقي اتدخل واختارلك الانسان اللي يصونك ويقدرك مش اللي يطمع فيكي ويستغلك لان انتي بنتي وانا كل اللي يهمني في الدنيا دي سعادتك وسعادتك الحقيقية مع شريف ابن خالتك
نغم: ماما دي مش طريقة كلام انتي اول مره تتكلمي معايا بالطريقه دي وتزعقيلي
ساميه: لاني اول مره احس انك. مش فاهمه حاجه وعواطفك وقلبك هيعموكي وهيتسببه في جرحك انا مامتك وخايفه عليكي وادري بمصلحتك اكتر منك وانا شايفه ان مفيش حد. انسب ليكي من شريف ابن خالتك مهندس ومحترم وطموح وعمره ما هيكون طمعان فيكي وغير كده ده ابن خالتك يعني خالتك هتخاف عليكي زي واكتر كمان
نغم: ايوه يا ماما بس انا عمري ما بصيت لشريف علي انه هيكون ما بينا ارتباط شريف انا بعتبره زي ادم اخويا بالظبط
ساميه: مفيش حاجه اسمها اعتبرت يعني اعتبرتي حمزة بتاعك ده بيحبك من مجرد. مره او اتنين انتي شفتيهم فيه فكري بعقلك يابنتي وبلاش تجري ورا قلبك. حمزة ده واحد انتي قدمتيله فرصه ولما جاتله فرصه احسن استغلها ده بني ادم مستغل ومبيقدرش مبيبصش غير لمصلحته وبس يعني لو جاتله وحده تانيه احسن منك هيستغل الفرصه ويتجوزها ويسيبك اخر كلام عندي انا قلته وخالتك كلمتني وقالتلي الاسبوع الجاي هتيجي هي وابنها لباباكي ياريت لما باباكي يسالك موافقة ولا لا تردي رد ميزعلش خالتك منك ولا يزعلني والا هتصرف تصرف ما يعجبكيش..
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة الثالثة والعشرون 23 بقلم علي محمد

مرت الايام سريعاااا كالبرق
وبداخل غرفتها تقف خلود. امام. مراتها وسط حديث بينها وبين عقلها وقلبها فيخاطبها قلبها علي لسانها قائلا: مستغربه ليه اصرار محمد وتمسكه بيكي مش يمكن فعلا بيحبك وانتي البنت اللي كان بيحبها ايام الثانوي مش واحده تانيه
في تلك اللحظه خاطبها عقلها قائلا: متمشيش ورا قلبك انتي هتصدقي بالسهوله دي مش يمكن هو بيقولك كده عشان يكسب حبك مش اكتر
خلود: مخاطبة عقلها ايوة بس انا واثقه في محمد وحاسه كمان ان فعلا بيحبني وكمان شايفه الحب ده في عينيه محمد مبيكدبش عليا محمد فعلا بيحبني
في تلك اللحظه دخلت والدتها فافاقت خلود علي دخولها قائلة: ماما!!!
مدام سلوي: ايه يحبيبتي انتي قاعده هنا ومحمد خطيبك بره مستنيكي
خلود: بفرح ايه ده هو محمد بره بجد. ياماما
مدام سلوي: اه يحبيبتي يلا بقي عشان تقدميله حاجه يشربها
خلود: بفرح حاضر ياماما جايه وراكي حالاااا
في تلك اللحظه كان محمد يتحدث في هاتفه مع احد الممرضات قائلا
ماشي يا ميادة المهم متنسيش تديله الحقنه دي في ميعادها ولو في اي حاجه بلغيني
مياده: اوكي يادكتور
في تلك اللحظه اقبلت خلود. بابتسامه يصحبها خجل وفي حياء وهدوء تحدثت قائلة
السلام عليكم
بادلها محمد السلام باهتمام صحبه فرح قائلا وعليكم السلام ورحمه الله وبركاته ازيك. ياخلود.
جلست في خجل قائلة
الحمد لله ازيك انت يامحمد
محمد.: مغازلا له قبل ما اشوفك ولا بعد
اكتفت بابتسامه عريضه انارت خدهااا
محمد: مطيلا النظر اليها
الحمد. لله ياخلود طمنيني عليكي انتي
خلود: الحمد لله كويسه
محمد: محاولا خلق حديث مفيش اخبار عن نتيجتك
خلود: بيقولوا الاسبوع الجاي هتظهر
محمد: ان شاء الله ناجحه وبامتياز كمان
خلود: يارب يامحمد اشرب بقي العصير
محمد: ماشي ياستي هشربه بس ده طبعا اكيد مش محتاج سكر لانه عمايل ايديكي
ابتسمت خجلا قائلة
انت هتفضل تكسف فيا كده كتير
محمد: بابتسامه اكدب يعني انتي فعلا زي القمر ربنا يحفظك
خلود: احم طب انا عايزه اتكلم معاك في موضوع كده
محمد: خير يا خلود
خلود: بتوتر كنت عاوزه اسالك سؤال كده وياريت تجاوبني عليه بكل صراحه انا مش قصدي حاجه بس عشان ابقي مطمنه
محمد: بقلق اتفضلي اسالي
خلود: انت ليه اختارتني انا يامحمد
محمد: مبتسما نفس السؤال برضو علي العموم ياستي هجاوبك بس الاول قوليلي انتي ليه دايما بتساليني السؤال ده
خلود: بتوتر مش عارفه ممكن بقي تجاوبني
محمد: ماشي ياخلود انا اختارتك انتي لاني بحبك
خلود: بتحبني بس انا مكنتش بشوفك او حتي كان فيه ما بينا اي معرفه سابقه حبتني امتا وازاي وفين
محمد: بحبك من ايام ما كنتي في ثانوي ياخلود كنت دايما براقبك من بعيد لبعيد وبطمن عليكي برضو من بعيد لبعيد وحتي لما دخلتي جامعه كنت برضو بطمن عليكي من بعيد وكنت كل مره بشوفك فيها كنت بدعي ربنا انك تكوني من نصيبي
خلود: طب قولي يا محمد انت تعرف عني ايه تاني
محمد:انا اعرف عنك.كل خير وكل حاجه ياخلود
اصابها القلق والتوتر واكتفت بالخجل
انتشلها محمد من تلك الحاله قائلا
مالك ساكته ليه ياخلود
خلود: بتوتر يعني انت تعرف اني كنت بحب قبلك
محمد:بهدوء شديد قصدك طارق
تلقت خلود.ذلك الرد بصدمه واندهاش قائلة
انت تعرف اني كنت علي علاقه بطارق
محمد:ايوة ياخلود عارف وكنت دايما بشوفك معاه في الجامعه اه كنت بدايق جدا بس كنت بقول يارب يكون يطلع انسان كويس وبيحبها لاني والله وقتها ما فكرتش بانانيه كان كل اللي يهمني وقتها سعادتك وبس ولما سالت عليه عرفت انه شخص مش كويس كنت وقتها عاوز احذرك منه بس مكانش فيه للاسف حاجه تربطني بيكي بس ده ميمنعش اني كنت دايما بطمن عليكي لاحسن الانسان ده يستغلك او يعمل فيكي حاجه مش كويسه
خلود:باندهاش غريبه
محمد:متستغربيش ياخلود
خلود: تكتفي بالخجل والنظر ارضااا
محمد: خلود انا عايز اقولك حاجه انتي عارفه طبعا ان المفروض فرحنا الشهر الجاي
خلود:تكتفي بهز راسها
محمد:تمام عشان كده بقي انا بقولك اهو لو عايزه الفرح يتاجل كمان وتفكري براحتك عشان انا مش حابب انك تكوني مجبره علياااا انا معنديش زي ماانا حبيتك واختارتك بارادتي اتمني ان انتي كمان تختاريني بارادتك انا اه والله العظيم بحبك بس مش هقدر اجبرك علي حاجه انتي مش عاوزاه او اني اكون سبب في حزنك وضياع مستقبلك فكري كويس وردي عليااا واتاكدي اني في الحالتين هبقي مرضي ومش زعلان انا اللي يهمني بجد سعادتك استاذنك بقي عشان خاطر عندي متابعه في المستشفي ويدوب الحق
خلود:بعد لحظات من الصمت استني يامحمد
محمد: يكتفي بالنظر اليها
خلود:.الفرح هيتعمل في ميعاده ومش هيتاجل
محمد: فرحا افهم من كده انك
خلود: بعد ان تمالكت انفاسها وتخلصت من تلك الحالة التي اصابتها بحبببببببك
***************
داخل منزل الحاج حسين
تجلس علا برفقة والدتها واختها الصغري شمس امام التلفاز فتقطع والدتها حالة الصمت قائلة: علا
علا: نعم ياماما
سعاد: اتصلي يابنتي بباكي شوفيه مجاش ليه لدلوقتي
علا: حاضر ياماما
في تلك الاثناء خاطبتهم شمس في غيظ قائلة: ياماما مش عارفه اتفرج علي الفيلم منك انتي وعلا
سعاد: جاتك نيله عليكي وعلي الفيلم روحي ذاكريلك كلمه تنفعك
شمس: بابتسامه اذاكر ايه ياماما في الاجازة
همت مدام سعاد بالحديث لكن قطع حديثها دخول الحاج حسين بصحبة زين ملقيا السلام عليهم
الحاج حسين: السلام عليكم
علا: وعليكم السلام حمد الله علي السلامه يابابا
زين: بعد ان جلس بجوار شمس ازيك ياماما
سعاد: الحمد لله يازين يا ابني
علا: يلا يابابا انت وزين غيروا هدومكم علي بال ما احضرلكم السفره
زين: انا مش هقدر اكل خلصي وتعاليلي اوضتي ياعلا عشان عايز اتكلم معاكي شويه قبل ما اخرج
سعاد: باستغراب كلك لقمه يا ابني وبعدين هتخرج فين انت مش لسه راجع من بره
زين: رايح اشوف الموضوع بتاع الشقق
حسين: شقق شقق ايه ده يا زين
زين: ده موضوع طويل يا بابا هبقي احكيهولك بعدين
علا: الاكل جاهز يابابا يلا عشان تاكل
زين: علا بعد ما تخلصي اكل تعاليلي
علا: ماشي يازين
سعاد: بقلق هو زين عاوزك في ايه يا علا
علا: مش عارفه ياماما مقلش
حسين: شاغله نفسك ليه ياسعاد. ما تسيبي الولاد علي راحتهم
سعاد: انت عارف ياحسين اني بقيت اقلق من زين من ساعه ما كان عاوز يخطب البنت بنت شاكر دي
علا: مش عارفه ياماما انتي ليه حاطاها في دماغك مالها يعني شروق
حسين: محاولا انقاذ الموقف ملهاش يا بنتي ربنا يرزقها بابن الحلال ويرزقك انتي كمان. بابن الحلال اللي يصونك
سعاد: مش عارفه ليه ياحسين مش مطمنه
حسين: خير مش مطمنه لايه ياسعاد
سعاد: مش عارفه بس بجد. مش مطمنه
حسين: ايوة صح قبل ما انسي فيه واحد كلمني النهارده وطلب مني ميعاد عشان ييجي يتقدم لعلا
علا: باندهاش وتوتر مين ده يابابا ويعرفني منين
حسين: والله يا بنتي ما اعرفش بس بيقول انه يعرفك وانه سال كتير لحد ما وصل لرقمي
علا: باندهاااش مقالكش اسمه ايه
حسين: قالي بس للاسف ياحبيبتي انا مركزتش في الاسم اوي
علا: باستغراب ده مين ده
سعاد: وانت قلتله ايه ياحسين
حسين: قلتله اللي فيه الخير يقدمه ربنا
سعاد: يعني خد منك ميعادولا لسه ما ادتهوش
حسين: اديته ميعاد علي الخميس الجاي ده لانه باين عليه شاب محترم وفعلا عاوز الحلال
علا: لنفسهاااا الخميس الجاي مييين ده وايه
حكاية انه يعرفني دي!!!!!!
******************
داخل منزل الحاج شاكر تجلس شروق برفقة كلا والدتها وابنتها لوجين واخيها الاصغر جاسر والذي خاطبها قائلا
ياشيوق (شروق)
شروق: باهتمام نعم ياجاسر
جاسر: عايفه!(عارفه) عمو زين شافني امبارح انا وجدو شاكر وكمان اشترالي شوكلاته كتير وقالي ادي لوجين منها
هند: مين عمو زين ده ياجاسر
شروق: يقصد زين ابن عمي حسين ياماما
هند: اه زين طب وهو كان بيعمل ايه مع باباكي
شروق: بحيره مش عارفه ياماما
هند: ازاي شاكر مقاليش حاجه زي كده معقوله يكون زين لسه عاوزك ياشروق
شروق: في خجل معرفش ياماما وبعدين انا خلاص شيلت الموضوع ده من دماغي انا هربي بنتي
في تلك اللحظه رن جرس الباب فاستاذنت شروق قائلة
عن اذنك ياماما هشوف مين علي الباب
علي الناحيه المقابله وبداخل غرفتها تقع عبير ضحيه لافكارها قائلة: ياه ياعبير للدرجه دي كنتي انسانه ساذجه وسبتي واحد زي طارق يضحك عليكي معقوله الحب عمي عينيكي للدرجه دي انا ايه اللي انا وصلتله ده يعني لولا ان ربنا بعتلي البنات دول وعمر ابن خالي انا كان زماني دلوقتي ببكي بدل الدموع دي دم!! بس انا اللي عملت في نفسي كده لما مشيت ورا المظاهر ولبست لبس ميليقش بياا اصلا كبنت مسلمه انا ازاي كنت بلبس اللبس ده معقوله كنت مغيبه اوووي كده شروق اختي كان معاها حق لما كانت دايما بتنصحني وتقولي غيري من لبسك لبسك ده هيعرضك لمعاكسات وهيخلي الناس تبصلك بشهوة. وهيغضب ربنا
منك فيها ايه لو كنت لبست لبس واسع علي الاقل مكنتش قابلت الانسان الوسخ ده اللي اسمه طارق وكنت كسبت احترام بابا وماما واختي شروق اديكي خسرتي عمر وياعالم خسرتي ايه تاني ياتري شروق وعمر بيبصولي ازاي دلوقتي… يارب انا خايفه اوي طمني بيك يارب يارب انا محتاجه فرصه عشان اقرب منك قربني منك
في تلك اللحظه علا صوت الاذان
الله اكبر الله اكبر
وسرعان ما انتهي الاذان
فرددت قائلة
حقا وصدقا لا اله الا الله
انا لازم ارجع اصلي والتزم يمكن بالصلاة ارتاح من اللي انا فيه
فاسرعت نحو الميضاءة وهمت بالوضوء لكن استوقفتها شروق قائلة
عبير
عبير: ايوة ياشروق
شروق: الله ايه اللبس الجميل الواسع ده
عبير: حلو يعني
شروق: بابتسامه وفرح قمر والله يجنن عليكي
عبير: من هنا ورايح انا لبسي كله هيبقي كده وكمان عايزاكي تنزلي معايا النهارده عشان تشتريلي كام ادناء زي اللي انتي بتلبسيهم وانت بتصلي
شروق: بفرح بس كده عيوني
****************
مع احدي رجال المافيا وتجارة المخدرات وباحدي الاماكن المهجورة يقف مصطفي طليق شروق وبحوزته حقيبه سوداء فيخاطب احد الرجال قائلا
البضاعه اهي يامعلم مرعي زي ما اتفقنااا
مرعي: عارف لو الصنف ده طلع مضروب زي اللي قبله
هزعل اوووي وانا زعلي وحش مش كده ولا ايه يامعلم درغام
مصطفي: متقلقش يامعلم مرعي البضاعه دي نضيفه واول مره تنزل السوق
مرعي: مشيرا الي احد رجاله
احد. الرجال: فلوسك اهي
مصطفي: بضاعتكم اهي
مرعي: عد فلوسك يا معلم مصطفي
مصطفي: ميصحش يامعلم مرعي هي دي اول مره نشتغل مع بعض ولا ايه
درغام: ابقي قول لفريد بيه يزودلنا الطلبيه الجايه
مرعي: بينا يارجاله
مصطفي: يامعلم مرعي
مرعي: ايه تاني يامصطفي هنقعد نرغي كتير ولا ايه شكلك كده عاوز الحكومه تطب علينااا
مصطفي: كنت قاصد رجالتك في خدمه
مرعي: مشيرا لاحد رجاله شوف يا ابني المعلم مصطفي عاوز ايه
مصطفي: تسلم يامعلم
بعض لحظات اخرج مصطفي هاتفه ثم اخرج صورة احد الاشخاص قائلا: الواد ده بيحوم حوالين طليقتي وبنتي وعاوز يخرب بيتي عاوزكم تعملوا معاه الصح عشان يعرف اللي بيحوم حواليها دي تبقي تبع ميين واللي انتوا عاوزينه انا خدامكم
احد الرجال: اعتبره حصل بينااا يارجاله
مصطفي: بابتسامه خبيثه مش قلتلك يازين هندمك وانتي ياشروق حسابك معايا قرب وقرب اووووي
علي جانب من الطريق وبداخل احدي السيارات
يحادث مرعي درغام قائلا: انت ازاي يامعلم مرعي اديته الفلوس بالسهوله دي مش كنا متفقين اننا هنخلص عليه
مرعي: ومين قالك اننا مش هنخلص عليه يا درغام من بعد ما بدل البضاعه بتاعة العمليه اللي فاتت واداها للعترة ورجالته وانا حالف لاخلص عليه بس مستني للعمليه الجايه
درغام: طب ما ترسيني من الاول
مرعي: فريد الاسبوع الجاي هيسلم طلبيه كبيرة اوي للعترة احنا هنعمل لمصطفي ورجالة فريد. كمين ناخد البضاعه من غير ولا مليم ومنه نكون خلصنا من مصطفي واللي يبان عمل كده العترة مش احنااا
درغام: بابتسامه خبيثه استاااذ
***************
داخل منزل بشمهندس سامي
يجلس كلا من بشمهندس سامي وزوجته وابنه الاكبر ادم يتبادلون الحديث بينهم فيشعل بشمهندس سامي سيجاره ويخاطب ادم قائلا ما تشوف يا ابني شريف ابن خالتك وخالتك منال اتاخروا ليه كده
ساميه: مستعجل علي ايه ياسامي زمانهم علي وصول
هم ادم بالحديث لكن استوقفه رنين جرس الباب
فاجاب قائلا: اهم وصلوا عن اذنكم هروح افتحلهم…
علي الناحيه المقابلة لهم وبداخل غرفتها تقف نغم امام مراتها مرتدية فستان عكس وسامتها يحتل ملامحها الحزن الشديد فتخاطب نفسها قائلة: انا ليه بفكر في حمزة اوي كده مش حمزة ده اللي سابني واتخلي عني وسافر من غير حتي ما يقولي ليه بقي واخد كل تفكيري ومستحوذ علي عقلي وقلبي
في تلك اللحظه دخلت نورهان مداعبة لها قائلة
اوباااا ايه الجمال ده والطعامه والحلاوة دي الفستان يجنن عليكي
نغم: بلامبالاة نورهان كويس انك جيتي لو مكنتيش جيتي كنتي هزعل منك اوي
نورهان: وانا اقدر ما اجيش مبروك يحبيبتي وربنا يتمملك بخير
نغم: بحزن الله يبارك فيكي
لاحظت نورهان ملامح الحزن التي اصابت صديقتها فعاتبتها قائلة: في ايه يا بنتي مش فرحانه ليه بقي واحده النهارده خطوبتها تكشر كده
نغم: كان نفسي تكون خطوبتي النهارده انا وحمزة يا نورهان بس اعمل ايه في نصيبي
نورهان: حمزة ايه وبتاع ايه ماله شريف يعني شريف قمر وفيه كل المواصفات اللي اي بنت تتمناها
نغم: انا مقلتش حاجه شريف فعلا ميتعيبش بس انا حبيت حمزة مش عارفه ليه
نورهان: مش حمزة ده اللي باعك واتخلي عنك ونسي اللي انتي عملتيه عشاانه ولما جاتله فرصه احسن من اللي انتي قدمتيهاله سابك وسافر من غير حتي ما يقولك او يعرفك يبقي حبك ازاي او انتي تحبيه علي ايه صدقيني يانغم شريف ابن خالتك احسن من حمزة ده مليون مره حمزة ده بني ادم طماع مش بيفكر غير في نفسه وبس ولو انتي فعلا تهميه او بيحبك زي ما بيقول مكانش سافر وساب الشغل مع باباكي او حتي علي الاقل كان جي واتكلم مع اونكل سامي او حتي لمحله انه بيحبك وعاوز يتقدملك
نغم: بحيره يعني ايه يانور اوافق علي شريف ولا اعمل ايه
نور: ودي حاجه عاوزه تفكير اه طبعاااا ويلا بقي فكي التكشيره دي المز اللي بره ده يقول عليكي اي
نغم: بتنهيده ايوة بس
نورهان: من غير بس يلا بقي خلينا نشغل ميوزك ونرقص ونخربهاااا
نغم: بتنهيده امري لله
******************
داخل احدي الشركات الهندسيه بمملكة الكويت
يجلس حمزة امام. مكتبه وامامه. بعض الملفات التي يقوم. بدراستها فيقطع تركيزه دخول احد العملاء قائلا حياك الله اخي
اجاب حمزة
اهلا وسهلا اتفضل يا شيخ
احد العملاء: اهلا وسهلا فيك يا بشمهندس انا الشيخ عاصم العتيبي صاحب شركة العتيبي لقطع غيار السيارات
حمزة: مرحبا به اهلا وسهلا ياشيخ عاصم تشرب ايه
الشيخ عاصم: جزاك الله خيرا بس قولي فين البشمهندس حمزة
حمزة: بابتسامه انا ياشيخ عاصم
الشيخ عاصم: ياهلا
حمزة: اؤمرني يا شيخ عاصم
الشيخ عاصم: الامر لله وحده يا بشمهندس انا بس سمعت عنك. وعن كفاءتك في مجال الديكور والحين بدي انك تخلصلي الفيلتين حقي وما يهمك. مصاري اللي هتطلبه بعطيهولك وزياده
حمزة: بابتسامة بس ياشيخ عاصم الشركه دلوقتي مرتبطه بشغل كتير ومش اقل من. ست شهور علي بال الشغل ده ما يخلص لو حضرتك هتستني انا معنديش اي مانع لو حضرتك مستعجل فكل المهندسين اللي هنا برضو مهندسين كفاءة واحسن مني
شيخ عاصم: انا جايلك. انت بالطلب وما بريد اي مهندس غيرك بس الله يعطيك العافيه ما تتاخر عن الست شهور
حمزة: ماشي يا شيخ عاصم ان شاء الله هحاول الاقيلك ميعاد اقرب من ده
الشيخ عاصم: الله يعطيك العافيه فينا نمضي العقد
حمزة: اوي اوي اتفضل حضرتك العقد اهووو
بعض لحظات قام الشبخ عاصم قائلا: ده الكارت بتاعي وده رقم جوالي الشخصي اذا بتحاج اي شئ اتصل
حمزة: ميرسي جدا يا شيخ عاصم. شرفت وانست
الشيخ عاصم: سلام عليكم
حمزة: وعليكم السلام ورحمة الله وبركاته
عاود حمزة الجلوس علي مكتبه وفي تلك الاثناء تذكر والدته فخاطب نفسه قائلا
اما اطمن علي ماما بقي لاحسن من ساعة ما سافرت ما كلمتهاش غير ييجي مرتين
رفع هاتفه واخرج رقم والدته وقام بالاتصال وانتظر لبضع لحظات ان تجيبه وسرعان ما اجابت قائلة
الوووو
حمزة: ازيك ياست الكل عامله ايه
ام. حمزة: بفرح حمزة ازيك انت ياحبيبي عامل ايه
حمزة: الحمدلله بخير ياماما طول ما انتي بخير
ام حمزه: كده ياحمزة تمشي وتسبنا انا واختك مكنت شغال يا ابني وبتاخد. مرتب كويس مش عارفه ايه اللي طلع في دماغك حكاية السفر دي مره واحده
حمزة: والله ياماما انا مكنتش عاوز اسيبكم بس اعمل ايه مكانش قدامي حل تاني غير كده علي العموم ياماما انا رتبت اموري هنا وهبعت اجيبك انتي وياسمين اختي
ام حمزة: ربنا يرزقك يا ابني ويوقفلك ولاد الحلال وافرح بيك قريب
في تلك اللحظه تذكر حمزة نغم فابتسم قائلا
ان شاء الله يا ماما هتفرحي بيا قريب
ام. حمزة: طب يا حبيبي خلي بالك من نفسك وكل كويس
حمزة: ماشي ياست الكل يلا بقي عن اذنك دلوقتي هبقي اكلمك بعدين ابقي سلميلي علي ياسمين وولادها
ام حمزه: حاضر ياحبيبي
حمزة: مع السلامه ياماما
في تلك اللحظه اقبل احد العملاء بصحبة ابنته والتي اقتربت من حمزة بابتسامه قائلة: عموو ممكن اشرب ميه
حمزة: مبتسماا اوي اوي ياحبيبتي اتفضلي
الطفله: يسلمووو
حمزة: انتي اسمك ايه
الطفله: نغم
توسطت ملامحه ابتسامه عريضه وخاطبها بحب قائلا
نغم الله اسمك جميل اووي يانغم
احد العملاء: يلا يانغم الماما منتظره بالسياره
الطفله: باي ياعموو
حمزة: باي ياقلب عمووو
فكرتيني بنغم ياتري عامله ايه يانغم دلوقتي والله العظيم وحشتيني جدااا اكيد دلوقتي واخده علي خاطرك مني ومش بعيد تلاقيكي بتقولي اني بعتك واتخليت عنك. بس انا كنت هعمل ايه انا مكانش قدامي حل تاني غير كده ياتري لما ارجع هلاقيكي مستنياني ولا النصيب هيكون ليه راي تاني!!!!!
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة الرابعة والعشرون 24 بقلم علي محمد

داخل مكتب جنه للديكورات الهندسيه
والعقارات يجلس بشمهندس سامي علي مكتبه يحادث المحامي الخاص به بغضب قائلا
اسمع يا متر انا مش هستني اكتر من كده انا خلاص جبت اخري
المحامي: اهدا بس ياسامي بيه الموضوع لسه في ايدينا انا قدرت اوصل لشوية معلومات هيفيدونا جدا في قضيتنااا
بشمهندس سامي: هي الجلسه امتاا يا متر
المحامي: يوم التلات الجاي ده ان شاء الله
بشمهندس سامي: طب يامتر ابقي فكرني قبلها عشان انا هحضر معاك. الجلسه دي بنفسي
المحامي: ملوش لزوم تعبك يا سامي بيه استاذ ادم ابن حضرتك متابع معايا اول باول
سامي: اوكي يامتر مش هعطلك اكتر من كده
المحامي: لا لا ويهمك. يا بشمهندس وانا مش عايزك تقلق خالص ان شاء الله هنكسب القضيه وشركتك هترجعلك باذن الله
سامي: اتمني يامتر والله ولو ده فعلا حصل ليك. عندي مكافاءة ومكافاءة كبيرة اوي
يلا عن اذنك
المحامي: اتفضل
في تلك اللحظه دخلت نيفيت وهي مرتبكه قائلة بشمهندس نادر بره ادخله لحضرتك ولا ايه
بشمهندس سامي: نادر
نيفين: اه يافندم وبيقول ان حضرتك. اللي طالب تقابله
بشمهندس سامي: اه فعلا دخليه يانيفين ومتدخليش حد تاني بعد كده
نيفين: اوكي يا بشمهندس
بعض لحظات خرجت نيفين قائلة اتفضل يا بشمهندس بشمهندس سامي في انتظارك
دخل نادر قائلا: مساء الخير يا بشمهندس
سامي: مساء الخير يانادر اقعد
نادر: بعد ان جلس في ايه يا بشمهندس حضرتك طلبت تقابلني خير
سامي:بهدوء مستعجل ليه كده اهدا يانادر خلينا نعرف نتكلم
نادر: بتنهيده خير يا بشمهندس هديت اهووو
سامي:اولا بعيدا عن موضوع الشغل والمكتب انت في الاخر ابن اخويااا ومعزتك.عندي زي معزة ادم ونغم بالظبط
ادم:لو حضرتك باعتلي عشان تسمعني الكلمتين دول وفر كلامك.يا بشمهندس الكلمتين دول انا حفظتهم صم عن اذنك
سامي: بعقل اقعد يانادر انا لسه مخلصتش كلامي اخلص كلامي ولو معجبكش انت حر ومحدش هيغصبك.علي حاجه
نادر: بتنهيده اتفضل
انا يا ابني ما ظلمتكش ولا خدت حقكم زي ما انت بتقول انا والله عملت اللي ربنا قدرني عليه معاك انت واخواتك البنات ونفذت وصيت جدك وباباك الله يرحمهم
نادر: حضرتك مقلتليش برضو عاوزني في ايه عشان بس وقتك ووقتي
سامي: انا عايزك ترجع تشتغل معايا تاني يانادر
نادر:بسخريه اه انا نسيت ان حمزة المهندس الكفاءة الخبره اللي اتضربله الصيت سابك ومشي!!!
سامي: بهدوء شديد. علي فكره انا مش هشكك في حمزة ولا قدراته حمزة فعلا كان.مهندس شاطر وعنده خبره زيك يا نادر وانا محبتش اقف قدام.طموحاته انا دلوقتي بكلمك وبطلب منك.انك.تشتغل معايا مش عشان.تعوض مكان.حمزة
نادر: باستغراب اومال عشان ابه
سامي: عشان انت ااولا ابن اخويااا وانت اولي من اي حد تاني وبكررها تاني اهووو لو فعلا شايف ان ليك.حق في المكتب ده او في اي حاجه من املاكي انا مستعد اتنازلك.عنه فورا واكتبهولك بيع وشرا بيني وبينك دلوقتي فكر بعقل المكتب ده بكره وبعده هيبقي باسمك.لان.انت عارف ادم ابن عمك.مش شغال في مجالنا وبقولك للمره الثالثه موافق انك.ترجع تشتغل معايا تاني ولا لا
************
بداخل غرفتهااا تتحدث علا في هاتفها مع مريم قائلة
ده وقت هزار يامريم بقولك في واحد. كلم بابا وخد منه ميعاد النهارده عشان يخطبني
مريم: بابتسامه يعني هنخلص منك.
علا: مريم بطلي هزار بقي وقوليلي اعمل ايه
مريم: تعملي ايه ازاي اعملي زي ما كل البنات بتعمل اقعدي معاه مش جايز يطلع انسان كويس وفيه المواصفاات اللي انتي عاوزاهااا
علا: خلاص هقول لبابا يخليه ييجي وامري لله
مريم: بابتسامه مبروك مقدما يقلبي
علا: مبروك على ايه هههههه انتي مالك النهارده يامريم مش طبيعيه ليه ومن اول المكالمه وانتي بتضحكي مش مطمنالك
مريم: ههههه يعني مقولش مبروك. لاختي وحبيبتي
علا: طب ياخفه سلام. دلوقتي هروح اشوف زين اخويا بينادي عليااا
زين من الخارج: ياعلا
علا: ايوة يا زين جايه اهووو
بعد لحظات وصلت قائلة: معلش كنت بكلم مريم
زين: مقلتليش ياعلا عملتي ايه في الموضوع اللي كلمتك فيه
علا: كويس انك. فكرتني بص يا سيدي
فلاش باك
في إحدي الحدائق العامه تجلس علا في انتظار شروق والتي اقبلت بعض لحظات قائلة علااا ازيك وحشاني خالص
علا: الحمدلله بخير ازيك. انتي يا شروق وازي عمي شاكر وكلكم
شروق: الحمدلله ياحبيبتي
علا: يارب دايما
شروق: ميرسي ياحبيبتي ازي طنط سعاد وعمو حسين
علا: الحمدلله بخير المهم عاوزه اتكلم معاكي في موضوع كده بس مش عارفه اقولك ايه
شروق: بخجل انا عارفه عايزه تقولي ايه جايه عشان موضوعي انا وزين مش كده
علا: اه ياشروق زين اخويا والله بيحبك. جدااا وموضوع خطوبته من عبير كان سوء تفاهم بينه وبين بابا بابا مقالوش انه رايح يطلب ايد عبير زين كان مفكر ان بابا كان. هيطلبلبه ايدك. انتي وهو اتفاجئ زيك بالظبط بس مكانش عارف يقول ايه او يتصرف ازاي لانه وقع في موقف محرج. جداا
شروق’: اكتفت بالصمت للحظات
علا: لو تعرفي ياشروق زين بيحبك. قد ايه مكنتيش رفضتي انك. تتخطبيله زين. اخويا عمره ما حب حد. كده. قد ما حبك ولعلمك بقي زين اخويا اصلا كان بيحبك من قبل ما تتخطبي لمصطفي
شروق: اللي فيه الخير يقدمه ربنا يا علا انا مش عارفه اقولك. ايه بس انا من بعد اللي شفته من مصطفي ده وانا كرهت كل حاجه اصلا
زين اخوكي اي بنت تتمناه والله وانا مش هلاقي احسن من زين طبعا بس
علا: بس ايه زين بيحبك ياشروق ورافض الارتباط من غيرك ومصمم عليكي وهو باعتني دلوقتي عشان يعرف رايك. ايه موافقه عليه ولا لا
همت شروق بالحديث لكن استوقها رنين هاتفها مما اضطرها ان. تجيب قائلة
الوووو
بعض لحظات ايوة انا شروق مين معايااااا
علا باندهاش: خير ياشروق
شروق: بابا طب انا جايه حالااا
زين: يعني ملحقتيش تعرفي منها هي موافقه ولا لا
علا: للاسف
في تلك. اللحظه رن جرس الباب فذهبت علا الي الداخل وقام زين بفتح الباب قائلا
فخاطبه احدهم. بصحبه والدته قائلا
مساء الخير مش دي شقة الحاج. حسين شكري
زين.: ومازال مطيلا النظر لذلك. الشاب اه هي
الشاب: طب انا كلمته وخدت منه ميعاد عشان اتقدم للانسه علا
زين: اه اهلا وسهلا اتفضلوااا
الشاب: جزاك الله خير
ادخلي ياماما
زين: اتفضلوا علي بال ما اناديلكم بابا
في تلك اللحظه كانت شمس تنظر من خلف احدي الستائر وتخاطب علا قائلة
الله ياعلا ده قمر اووي ومربني دقنه
علا: دقنه بتتكلمي جد
شمس: اه والله شكله كده شيخ امور اوي
في تلك اللحظه رن هاتف علا
فاجابت قائلة: ايوة يامريم
مريم: البيه وصل ولا بسه
علا: مش مطمنالك ههههه
مريم: شفتيه ولا لسه
علا: لا لسه
مريم: ده انتي هتتفاجئ مفاجاءة السنين دلوقتي
علا: مريم مش عارفه ليه حاسه انك. تعرفيه مين ده
يامريم
مريم: ههههه لما تدخلي بالعصير وتقعدي معاه هتعرفي هووو مين
بس متنسيش تقوليلي بعد.ما يمشي ايه.رايك.في المفاجأةدي وووافقتي عليه ولالا
**********
باحدي المطاعم بوسط البلد تجلس كلا من ام حمزة بصحبة ابنتها ياسمين واحفادهااا فتخاطب ام حمزة ياسمين قائلة
ياااه يا باسمين يا بنتي انا اخر مره جيت المكان ده كنت جايه اطمن علي حمزة اخوكي لما كان شغال هنااا
ياسمين: يسلام ياست ماما يعني لو مكانش حمزة مكنتيش هتيجي تتغدي مع بنتك حبيبتك
ام. حمزة: لا يحبيبتي مش كده بس من بعد باباكي الله يرحمه وانا مش بكره حاجه في الدنيا غير الفراق ولما حمزة اخوكي سافر وانا حاسه ان الدنيا فضيت علياااا
ياسمين: ياماما حمزة اخويا مسافر عشان يشتغل ويبني مستقبله ويتجوز الانسانه اللي هو بيحبهااا ودي المفروض حاجه تفرحك مش تزعلك
علي الناحيه الاخري لهم كانت تجلس نورهان. بصحبة نغم فتخاطب نورهان نغم قائلة
يبنتي انا مش بكلمك. مركزة ليه بقي مع الناس اللي جنبناا
نغم: بتوتر بتقولي ايه يانورهان اسفه مسمعتكيش
نورهان: لا ده انتي مش هنا خالص
نغم: معلش كنت بفكر في حاجه كده
نورهان: ياخوفي تكوني بتفكري في حمزة بتاعك ده
نغم: بكسوف اه. يانورهان بفكر في حمزة حمزة وحشني اووي وقلبي بيقولي ان حمزة لسه بيحبني
نورهان: طب وشريف اللي انتي اتخطبتيله ده ايه علي فكره اللي انتي بتفكري فيه ده سابك عارفه يعني ايه سابك
علي الناحيه الاخري
ام. حمزة: مش عارفه حمزه ابني ايه اللي قومها في دماغه مره واحده كده وخلاه يتمسك بموضوع السفر ده
ياسمين: تاني ياماما
ام. حمزة: اصلك مش متخيله يا ياسمين حمزة اخوكي ده غالي عندي قد ايه
في تلك اللحظه كانت تستمع اليهم نغم في تركيز وزهول شديد
فتقطع نورهان تركيزها قائلة
انا مش عارفه ايه حكايتك مركزة مع الست دي هي وبنتها ليه
نغم.: لانهم بيتكلموا عن حمزة وجايبين سيرة سفر
نورهان: بتعجب وهو مفيش غير حمزة بتاعك وبس ولا ايه فوقي يانغم انتي دلوقتي واحدة مخطوبه واللي بتفكري فيه ده خلاص سافر واتخلي عنك
في تلك اللحظه. خاطبت ام. حمزة ياسمين ابنتها قائلة
انا مني عيني يابنتي افرح بحمزة ابني قبل ما اموت زي ما فرحت بتخرجه من كليه الهندسه وشغله في المكتب اللي سابه وسافر علي الكويت
نغم: وهي تنظر لنورهان بصدمه عارفه الست دي بتتكلم. عن مييين
نورهان: لا لان انا مش مركزه معاها وهركز معاها ليه اصلا
نغم: بتتكلم عن حمزة حمزة اللي كان شغال مع بابا يبقي ابنهاا!!!!
نورهان: انتي بتهزري
نغم: والله بكلمك جد الست دي تبقي مامة حمزة؛!!
نورهان: مامته انتي ايه اللي مخليكي متاكده اوي كده
نغم: بزهول قلبي من قبل حتي ما تتكلم وانا فيه حاجه شدتني للست دي وفيها من ملامح حمزة كتير
نورهان: نغم يحبيبتي انس الموضوع حمزة مش ليكي باختصار شديد. حمزة مبيحبكيش لو بيحبك مكانش سافر وسابك شاغله نفسك ليه اوي كده بيه
نغم: بتنهيده ايوة بس انا حبيت حمزة يانور والله العظيم حبيته بجد انا اه علاقتي بحمزة مكانتش قويه وجمعتني بيه صدفه ومقابله او اتنين. بس بجد حبيته
نورهان: نغم. انتي لازم تقرري ودلوقتي حالاا انتي عاوزه ايه وهتكملي حياتك مع مين
مع واحد حبتيه واتخلي عنك وسافر وياعالم هيرجع تاني ولا مش هيرجع ولا مع اللي طلبك بالحلال ودخل البيت من بابه القرار في الاول والاخر ليكي انتي
فكري كويس عشان متاخديش قرار غلط. تندمي عليه عمرك كله حمزة قدامك وشريف قدامك. شوفي انتي هتختاري مين فيهم…….
************
داخل منزل الحاج شاكر يجلس كلا من عمر و شروق وعبير يتبادلون الحديث والضحكات
عمر: هي فين. لوجيت خطيبتي ياشروق
جاسر: معندناش بنات نخطبهالك
شروق: مبتسمه جاسر مش موافق ياعمر
عمر: ومش موافق ليه ياعم جاسر هو انا مش قد. المقام ولا ايه
جاسر: عشان هي عندها حضانه لما تخلص الحضانه
عبير: هههههه جدع يلا شكلك بقي وحش اوي ياعمر
عمر: طب لو قلتلك هديك الشوكلاته دي كلها لوحدك. هتوافق ولا لا
شروق: مادام. شوكلاته هيقولك نقرا الفاتحه
عمر: هههههههه موافق باجاسر
جاسر: هرد عليك لما الكارتون يخلص
عبير: هههههه جدع يلا ياجاسر عمر: بس ياجزمه انتي فرحانه طبعا اني بتهزق
عبير: بصراحه اه ههههه
في تلك اللحظه دخلت مدام هند. قائلة
اتفضل ياعمر ياحبيبي
عمر: تاعبك. نفسك. ليه ياعمتي
مدام هند: تعبك. راحه ياحبيبي باباك ومامتك عاملين ايه
عمر: الحمدلله ياعمتي بيسلمو عليكي جدا
مدام هند: الله يسلمك ياحبيبي قولي بقي مفيش اخبار عن نتيجتك انت وعبير
عبير: بابتسامة ياست الكل نتيجة ايه البنت ملهاش الا بيت جوزها
شروق: ههههه البوق ده بتاع قبل النتيجه لكن لما بتنجحي تقولي جواز ايه انا هكمل دراستي
عمر: هههههه معاكي حق ياشروق
في تلك الاثناء دخل الحاج. شاكر قائلا
السلام عليكم ازيك ياعمر يا ابني عامل ايه
عمر: وعليكم السلام ازيك انت يا عمي شاكر
شاكر: الحمدلله يا ابني نشكر ربنا
عمر: كويس انك جيت
شاكر: خير يا عمر
عمر: خير يا حاج. كنت بس جاي اعزمك انت وعمتي علي خطوبتي
في تلك اللحظه سقط كاس العصير من عبير قائلة
انا اسفة
شاكر علي خيرة الله يا ابني ربنا يتمملك. بخير
شروق: بفضول خطوبتك علي مين ياعمر
عمر: بهدوء خطوبتي انا وفاتن بنت خالتي
عبير: فاتن!!!!!!
شاكر: زين ما اختارت يا ابني ومبروك. مقدمااا
عبير: فاتن!!! يعني ايه عمر خلاص مبقاش يحبني انا اللي خسرت عمر بغبائي ياريتني ما كنت ضيعته من ايدي وحافظت علي النعمه اللي كانت قدامي……. ياخساره
************
مع احدي رجال المافيا يقف مصطفي ناظرا يمينا ويسارا خشية قدوم احد قائلا
اسمعني كويس يازينهم… المعلم مرعي لو عرف اننا هنورد الكميه كلها للمعلم العتره مش بعيد يغدر بينااا عشان كده عاوزك. تصحصح. معاياااا
زينهم: من. الناحيه. دي اطمن. انا علاقتي برجالة المعلم مرعي ثقه وامان
مصطفي: اللي هناخده في العمليه دي من العترة ورجالته قد اللي كنا بناخده من مرعي ودرغام. عشر مرات عشان كده بقي صحصحلي في اللي جاي ده
زينهم: غامزا بنصف عين مصحصح
مصطفي: مرعي ودرغام. مش ساهلين واكيد. علي علم بالعمليه الجايه
زينهم: وانت عرفت منين
مصطفي: مش موضوعنااا بس لو انت حدق كنت فهمت انا اقصد ايه
زينهم: قصدك يعني انهم. هيعملونا كمين عشان ياخدوا مننا البضاعه ويخلصوا علينا ويبان اللي عمل كده رجالة العترة
مصطفي: ايوة كده صحصح معايا عشان كده بقي احنا هنلعب اللعبه دي لصالحنا قولي ازاي
زينهم: ازاي
مصطفي: انا اقولك انت هتروح للمعلم مرعي ودرغام وهتبلغهم اني بكره هبعت طلبيه كبيرة للعترة وطبعا انا هكلمك واديك. العنوان اللي هتم فيه العمليه
زينهم: اه وبعدين هما طبعاا هياخدو رجالتهم وهينصبولنا كمين
زينهم: اه احنا بقي هنبعت اتنين غيرنااا من رجالتنا ومعاهم دقيق مش البودره وهنحط في الشنطه اللي فيها الدقيق ده جهاز تتبع وهنبلغ البوليس قبل العربيه دي ما توصل مكان العمليه بعشرين كيلووو وهنكون راميين ورا كرسي العربيه كيسين بودرة بحق وحقيقي فاول ما الرجاله بتوعنا هيوصلوا هيكون مرعي ورجالته مستنيينهم وطبعا هيضربوا نار علي بعض وبكده يا هيخلصوا علي بعض قبل الببوليس ما يطب عليهم يا البوليس هيمسكهم وفي الحالتين هنبقي خلصناا منهم وطبعا فريد بيه مش هيشك فيناا وهيعرف ان مرعي ودرغام هما السبب ورا اللي حصل ده وناخد انا وانت البضاعه دي ونبيعها للي يعجبنا
زينهم: استااذ يا درش والله بس خد. بالك. لازم. اللي هنعمله ده نكون. مخططنله كويس اوووي لاحسن لو اتكشفنااا محدش هيعرفلنااا طريق جره
مصطفي: متخفش كل شي انا مخططله كويس اوووي
وايوه. صح الواد ده اللي قلتلك عليه بيحوم حوالين مراتي هتعملوا فيه ايه
زينهم: احنا عرفنا هو شغال فين بكره هتسمع خبر هيعجبك اوووي
مصطفي: بضحكه خبيثه حلو اوي كده. المهم متنساش تنفذ اللي اتفقنا عليه بالحرف الواحد
**************
بداخل غرفته. يجلس حمزة وامامه. هاتفه. يقوم. بالتقليب فيه قائلا: ماما وولاد ياسمين اختي وحشوني اوووي
يارب الاقي الفيديو بتاع عيد الميلاد بتاع معتصم ابن ياسمين وميكونش اتمسح
بعض لحظات من التقليب استوقفه فيديو اثار انتباهه مما جعله ان. ينهض قائلااا معقوله الفيديو ده انا صورته امتاا وازاي وايه اللي جاب بشمهندس وائل في الفيديوو اما اشوف الفيديو ده فيه ايه
بعض لحظات من الاستماع والتركيز
نهض حمزة قائلا انا ازاي عندي فيديو مهم زي ده ومشفتوش الفيديو ده فيه دليل ملكية بشمهندس سامي للشركه والمكتب اللي. ورقهم. اتسرق منه غريبه اووي الفيديو ده جه علي موبايلي ازاي
بعض لحظات من الصمت
ايوة افتكرت انا فعلا وقتها كنت فاتح الكاميرا. بظبط عليها لبسي
يمكن نستها مفتوحه وهي سجلت الفيديو ده
ده. لو بشمهندس سامي شاف الفيديو ده هيفرح. جدا بس
هبعتهوله ازاي وانا مش معايا رقمه او حتي صفحته علي الفيس انا لازم. اتصرف واوصل لرقمه في اسرع وقت ده مفاضلش علي الجلسه غير يدوب بكره..
يتبع..

رواية وللنصيب رأي أخر الحلقة الخامسة والعشرون 25 بقلم علي محمد

تعالت الاصوات داخل إحدي قاعات محكمة القاهرة ولاسيما صوت المحامي الخاص ببشمهندس سامي والذي يخاطبه قائلا اطمن يا سامي بيه احنا قدمنا للقاضي الادلة الكافيه والمقنعه وان شاء الله هنكسب القضيه والشركه هترجعلك
بشمهندس سامي: اتمنى والله يامتر
اقتربت نغم قائلة: متقلقش يابابا ان شاء الله هنكسب القضيه والشركه هترجعلنا
بشمهندس سامي: يارب يابنتي
بالقرب منهم يقف ادم يتحدث في هاتفه قائلا
تمام اوي متشكر جدا يا سعد علي المعلومات دي ولو في اي حاجه بلغني
علي الناحيه المقابلة لهم
يقف احد. الاشخاص مرتديا بدلة سوداء برفقة احد المحامين يتبادلان الحديث فيما بينهم فيخاطب احدهم الاخر قائلا اطمن ياهشام بيه احنا قدمنا للقاضي الادلة الكافيه والمقنعه واحنا اوراقنا سليمه ميه في الميه وعقد البيع والشرا اللي مضالك. عليه وائل بيه متسجل ومتوثق في الشهر العقاري يعني مفيش حاجه تستاهل قلقك القضيه كسبانينها كسبانينها اطمن
هشام: اتمني ده يحصل لان انا جيت بنفسي النهارده عشان اشوف حسرة سامي المنصوري وهو بيخسر القضيه قدام ولاده
علي الناحيه المقابلة لهم
اقترب ادم من والده والمحامي قائلا: بابا انا عرفت مين اللي سرق الملفات من علي مكتبك ولعب اللعبه دي لصالحه بس كان متخفي
بشمهندس سامي: بزهول مين يا ادم
ادم: بشمهندس وائل اللي كان شغال مع حضرتك
بشمهندس سامي: بزهول يصحبه. صدمه وائل ازااي ده  ده اخر واحد اشك فيه يكون وائل. لان وائل كنت بخليه دايما مطرحي في كل حاجه ازاي قدر يعمل كده
ادم:  معرفش يابابا بس فيه ناس كتيير كل مش بتصون الجميل والطمع بيعمي عينيهم ويخليهم يعملوا اي حاجه
في تلك الاثناء دخل الحاجب قائلا بصوت عالي
محكمه
جلس الجميع ثم ساد. الصمت المكان
بعض لحظات دخل القاضي بصحبه بعض المستشارين ثم بعد. ان جلس ارتدي نظارته وقام بالتقليب في الاوراق والمستندات التي امامه قائلا
بعد الاطلاع علي كافة المستندات والادلة المقدمة من الطرفين حكمت المحكمه
في تلك اللحظه دفع احد الاشخاص باب القاعه بقوة قائلا لحظه يا سيادة القاضي
عمت حالة من الفوضي ساحه المحكمه ثانيه وتعالت الاصوات ونظر الجميع الي الخلف في اندهاش
نغم: بزهول حمزة مش  معقولة!!!
بشمهندس سامي:مزهولااا حمزة
القاضي: الصوت ياجماعه لو سمحتم هدوء
بعد. لحظات هدا الجميع
القاضي:  بتعجب انت مين يا ابني ودخلت هنا ازاي؟!
الشاب:  انا اسمي حمزة يا سيادة القاضي وكنت شغال في مكتب بشمهندس سامي المنصوري وجاي النهارده ومعايا دليل براءة بشمهندس ماجد ودليل اثبات ملكية بشمهندس سامي لشركة الفردوس
توسطت ملامح. الجميع الاندهاش
احتلت ملامح. بشمهندس سامي الكثير من علامات الاستفهام وكذلك ادم ونغم
علي الناحيه المقابلة لهم
احتل القلق والخوف كلا من هشام. المنصوري والمحامي الخاص به
مما جعل المحامي الخاص بهشام الدمنهوري يقف قائلا انا بحتج علي اللي بيحصل ده يا سيادة القاضي وبطلب من عدالتكم النطق بالحكم
القاضي:  بعد ان تشاورا مع بعض المستشارين  الدفاع يتفضل يقعد تعالي يا ابني وريني الدليل اللي معاك
اقترب حمزة وهو يلهث قائلا:  اتفضل يا سيادة القاضي ده فيديو بالصوت والصورة بين وائل الدمنهوري ونادر المنصوري وهما بيتفقوا علي سرقة الملفات من علي مكتب بشمهندس سامي شوف سيادتك بنفسك وانت هتتاكد من كلامي
الدفاع الخاص بهشام الدمنهوري:  لو سمحت ياسيادة القاضي دول متفقين مع بعض وده فيديو متفبرك لموكلي وائل الدمنهوري
في تلك الاثتاء وقف المحامي الخاص ببشمهندس سامي قائلا
يعني موكلك هو وائل الدمنهوري مين هشام الدمنهوري اثبت دي يا سيادة القاضي
في تلك الاثتاء: وقف احد. الاشخاص قائلا ممكن اتكلم. يا سيادة القاضي
القاضي:  بتعجب عايز تقول ايه انت كمان
احد. الاشخاص:  انا نادر المنصوري والفيديو ده مش  متفبرك ولا حاجه وانا فعلا انا وائل الدمنهوري اللي ورا سرقه الملفات دي واللي حصل لوائل انا السبب فيه البشمهندس اللي ورا القضبان ده برئ انا بعترف يا سيادة القاضي ان المتهم الحقيقي وانا عمي بشمهندس سامي هو المالك الحقيقي للشركه دي
القاضي: اتحفظلي يا ابني عليه
تعالت الاصوات ثانية
مما جعل القاضي يقوم بالتخبيط قائلا الصوت لو سمحتوا
بعض لحظات من التشاور خاطب القاضي الجميع قائلا
بعد الاطلاع علي كافة المستندات والادله وبعد اعتراف احد المتهمين حمت المحكمه ببراءة ماجد. محمود عمار من التهمه المنسوب اليه واثبات ملكية شركة الفردوس للمدعو سامي محمود المنصوري وحبس كلا من نار ماجد المنصوري ووائل سلمان الدمنهوري عشر سنوات للتزوير في اوراق رسميه رفعت الجلسه
في تلك الاثناء
احتضنت نغم والدها قائلة:  مبروك يابابا
ادم: مبروك يابابا
بشمهندس سامي: الله يبارك فيكم ياولاد
بشمهندس سامي: متشكرين علي تعبك معانا يامتر
في تلك الاثناء اقترب حمزة من بشمهندس سامي وهو يطيل النظر الي نغم في شوق شديد. قائلا مبروك رجوع الشركه يا بشمهندس
بشمهندس سامي: الله يبارك فيك يا حمزة انا مش عارف اشكرك ازاي علي اللس عملته معايااا
حمزة: علي ايه بس يا بشمهندس ده انت خيرك انت والاستاذة نغم. عليا
ادم: متشكرين اوي يا بشمهندس حمزة
نغم: لنفسها وحشتني اوي ياحمزة بس للاسف معدتش ينفع ان اقولك الكلمه دي بعد ما سبتني وخلتني اتخطبت لغيرك
بشمهندس سامي: انت رجعت امتا وازاي ياحمزة
حمزة: في طيارة فجر النهارده جيت علي هنا علي طول
نغم: ياتري حمزة خد باله من الدبله اللي في ايدي دي ولا لا
بشمهندس سامي: طب انت النهارده معزوم عندنا علي العشااا واوعي تقولي اعذار هتيجي يعني هتيجي انا محتاج افهم منك حاجات كتير اوي
حمزة بابتسامه: ان شاء الله  هاجي
نغم: طب همشي انا يابابا عشان نورهان واقفالي بره من بدري
بشمهندس سامي: اتفضلي ياحبيبتي
علي الناحيه المقابلة لهم
يقف المحامي الخاص بهشام الدمنهوري يتحدث في هاتفه قائلا ايوة يا وائل بيه مبتردش ليه
وائل: مسمعتش الموبايل في ايه يامتر طمني عملت ايه
المحامي: بحزن للاسف يا وائل بيه خسرنا القضيه
وائل: بغضب انت بتقول ايه يعني ايه خسرت القضيه ازاي الكلام ده
المحامي: فيه شاب كده اسمه حمزة كان شغال مع سامي المنصوري قبل كده دخل المحكمه. فجاءة قبل القاضي ما يصدر الحكم  وقدم دليل قاطع للقاضي فيه اعتراف ومكالمه متسجله بينك وبين نادر المنصوري لسرقه الملفات من علي مكتب سامي المنصوري
وائل:  باندهاش حمزة!!!   يا ابن الكلب…..
وائل: طب والعمل ايه دلوقتي يا متر وفين هشام
المحامي: هشام بيه القاضي اتحفظ عليه واتحكم عليه وعليك كل واحد عشر شنين بتهمة التزوير في اوراق رسميه
انا كنت هثبت ان الفيديو ده متفبرك ومتركب لولا شريكك اللي اسمه نادر اعترف علي نفسه وعليك
وائل: بغضب يعني ايه انا كده انتهيت…….
           ************
 علي طريق مصر اسكندريه تقف احدي العربيات الملاكي  علي جانب من الطريق وبها اثنان من. رجال المافيا يحادث احدهم. الاخر قائلا؛: هو ده المكان اللي قالنا عليه زينهم والمعلم مصطفي اتصل برجالة العترة شوفهم اتاخروا ليه كده
الشخص الاخر:  متستعجلش اوي كده يا سليم احنا نستنا ولا اقولك نرن علي المعلم مصطفي ونشوفه هو هيقولنا نعمل ايه
في تلك الاثناء اقبلت سيارة ملاكي سوداء بها ما يقارب علي ثمانية اشخاص من بينهم المعلم مرعي والذي خاطبهم قائلا استنوني هنا انتوا تعالوا انتوا الاتنين معايا طبعا كلكم عارفين هتعملوا ايه اول ما اقول حلو اووي الصنف ده
تصفوهم وتاخدوا البضاعه والفلوس بسرعه
اقترب مرعي ومعه اثنان من رجال المافيا من السيارة الخاصه برجال مصطفي وزينهم
سليم:  ايه ده  ده مرعي ورجالته يا شوقي
شوقي:  ايه ده ده مرعي صحيح احنا اتعملنا كمين ولا ايه يا سليم
سليم:  اظاهر كده اتعملنا كمين او مصطفي. وزينهم سلمونا لمرعي ورجالته هديه
شوقي: هنعمل ايه دلوقتي يا سليم
سليم: مفيش غير حل واحد اسحب مسدسك
مرعي:  بابتسامة خبيثه طبعا كنتوا مفكرين اني مغفل او نايم علي ودني ارمي ياض انت وهو السلاح ده في الارض
نظر سليم وشوقي كلا منهما الي الاخر في خوف
مرعي: هعد من واحد لتلاته لو مرمتوش سلاحكم ده في الارض هخلي رجالتي تصفيكم حالااا
واحد  اتنين
في تلك الاثتاء القي كلا منها مسدسه علي الارض وقام برفع ايديهما الي الاعلي
اشار مرعي الي رجاله قائلا هاتوا البضاعه دي وافتحوها خلونا نشوف الصنف الجديد
الرجال: اوامرك يامعلم
سليم’: لنفسه يعني ايه مصطفي وزينهم غدروا بيناااا
الرجال: بعد فتح الشنطه الحق يامعلم مرعي ده دقيق
مرعي  :   دقيق انا كده زعلت وانا لما بزعل زعلي بيكون وحش قولي منك ليه مين اللي بعتكم
سليم: بتهتها زززززينهم يامعلم مرعي هو ومصطفي
مرعي مشيرا لاحد رجاله اعمل الواجب مع الرجاله يا ماركوو
سليم:  احنا ملناش ذنب يامعلم مرعي احنا رجالتك يامعلم
في تلك الاثتاء اطلق عليه احد الرجال طلقه  في راسه اسقطته ارضااا
ثم. قام بالتصويب علي راس شوقي فامسك. يده مرعي قائلا استني ياماركوو متقتلش شوقي شوقي ده حبيبنا وهو اللي هيدلنا علي مكان البضاعه  وعلي طريق مصطفي وزينهم مش كده  يا ابو الشوق
شوقي: كككده يا معلم انا خدامك
في تلك الاثتاء سمع الجميع صوت سيارة الشرطه فهرول مرعي برفقة رجاله وشوقي الي السيارة
لكن لاحقتهم سيارات الشرطه وقاموا بتبادل اطلاق النار بينهم
احد. الظباط لصديقه دخل راسك. يا حسام بيه دول مجرمين ومش بيهمهم ظابط او غيره دول كل اللي يهمهم الفلوس وبس
 الضابط حسام:  متخفش انا متعود على امثالهم امسك يمين ياعماد
عماد: اوامرك يا حسام بيه
اقتربت سيارة الشرطه من السيارة الخاصه بمرعي ورجاله فقام الضابط حسام بالتصويب علي راس السائق فتمكن منه بطلقه اصابته في راسه
فتوقفت السيارة فجاءة
ثم بعض لحظات نزل جميع رجال المافيا رافعي ايديهم فخاطبهم الضابط حسام قائلا
ولا ووقعت  يامرعي  انت ودرغام خدوهم علي البوكس بسرعه
      *************
 باحدي الاماكن المهجورة يجلس مصطفي طليق شروق وبحوزته شنطة سوداء بها مبلغ كبير من المال فياتي اليه زينهم قائلا: فينك. يامعلمه عندي ليك خبر بمليون جنيه
مصطفي: خير يازينهم.
زينهم:  مرعي ورجالته اتقبض عليهم وفريد بيه عرف باللي حصل وعرف كمان  ان مرعي ورجالته هما اللي عملوا كمين لرجالتنا وسرقوا منهم. البضاعه والفلوس
مصطفي:ده كده فل الفل كل اللي احنا مخططينله تم زى ما احنا مخططنله وادي ياعم. نصيبك من العمليه  ال30% اللي وعدتك بيهم 30000 الف جنيه بالتمام والكمال نصيبك. يازينهم
زينهم: لنفسه 30% يعني انا اللي اعمل كل حاجه وتيجي انت تلهف كل الفلوس دي لوحدك عاوز تديني 300 الف وتاخد لوحدك 5مليون جنيه  كنت عامل حساب انك هتغدر يا مصطفي  ايه رايك بقا انك انت ولا هتطول 30% ولا حتي مليم واحد
مصطفي: ساكت ليه يازينهم مش عاجبينك ال300 الف ولا ايه خلاص ياسيدي خمسين الف كمان عشان انت طلعت مجدع ومغدرتش  خد ال300 علي بال ما ادخل اجبلك الخمسين من جوة
ترك مصطفي مسدسه مكانه واستدار للخلف فامسك به زينهم سريعا وصوبه ناحيته قائلا:: 30% ايه يا ابو 30 انت عاوز تديني 300 الف وتلهف انت لوحدح خمسه مليون جنيه وبضاعه تساوي ملاييين   كنت متاكد انك  هتغدر بيااا عشان كده بقا انا اللي هغدر بيك وهاخد كل حاجه لوحدي
مصطفي: بهدوء شديد  عاوز تقتلني عشان تخلع انت بالفلوس والبضاعه اخ يا لئيم طب ما تعملها  اضرب يلا مستني ايه
زينهم:يكتفي بتصويب مسدسه ناحيته بغضب
مصطفي: محاولا استفزازه ماتضرب يا جبان
في تلك اللحظه قام. زينهم بالضغط علي زيناد. المسدس واطلق رصاصه علي مصطفي جعلته يسقط ارضاااا وسط نظرات خوف من زينهم
ثم.بعض لحظات قام.ثانية و  هو يبتسم بسخريه من زينهم انت مفكرني اهبل عشان اسبلك مسدسي وفيه طلقات حيه الرصاص ده فشنك الرصاص الللي بحق وحقيقي اهووو  في المسدس ده تحب تشوفه بيموت ولا لا
زينهم:بتهتها  اعقل يا مصطفي   متقتلنيش انا مش  عاوز حاجه سبني ابوس ايدك
مصطفي: بعد ان استدار اطلق عليه رصاصتين اسقطته ارضا قائلا:  الله يرحمك. يازينهم  ياخويااا  طمعك هو اللي ضيعك
في تلك الاثتاء تعالت صوت سرينة الشرطه مما جعل مصطفي يحمل شنطة الفلوس ويهرول مسرعاا الي الخارج
فيصتدم باحدي السيارات ويقع اسفلهاااا
        ***********
بداخل جدران غرفتها تجلس عبير محتضنة وسادتها وتبكي بحرقة فينتابها التفكير فجاءة في عمر مما يجعلها تخاطب نفسها قائلة
انتي زعلانه ليه دلوقتي مش انتي بغبائك اللي ضيعتي عمر من ايدك مش عمر ده اللي عمل المستحيل عشان يثبتلك حبه وانتي اللي المظاهر عمتك عن حبه ليكي في تلك الاثناء رن هاتفها فلم تبالي له وغرقت ثانية في تفكيرها قائلة
فاتن احسن منك. مليون مره علي الاقل قدرت النعمه لما جاتلهاا
في تلك الاثناء رن هاتفها ثانية
فامسكته وعندما وقع نظرها علي اتصال عمر اجابت بتوتر يصحبه حزن قائلة عمر
عمر:  ايه يا عبير دي خامس مرة ارن عليكي مجتيش ليه لحد دلوقتي علي فكره انا مش هلبس فاتن الشبكه من غيرك
عبير: محاولة اخفاء حزنها جايه حالا ياعمر الف مبروك وربنا يتمم بخير
عمر: مداعبا لها يلا يابيرو عشان صحاب العروسه كلهم هنا ومستنيين اللحظه دي كلهم وانا حالف ما هلبسها اي حاجه من غيرك
عبير:  لنفسها يابجاحتك ياخي
عمر: مبتسما بتقولي حاجه ياعبير
عبير؛:  لا بقولك مبروك
في تلك اللحظه رن جرس الباب فخاطبها عمر قائلا
ده. مين ده اللي جايلكم في وقت زي ده
عبير: مش عارفه
عمر: طب قومي افتحي الباب شوفي مين
عبير: هوووف مش متزفته فاتحه. لحد وممكن تبطل ضحك
شروق من الخارج: شوفي مين علي الباب ياعبير
عبير:  حاضر  ياشروق
عمر:  خلاص هقفل انا دلوقتي يلا متتاخريش ياعبير هاتي شروق وعمتي وتعالوا
عبير: ماااشي ياعمر هنيجي
اقتربت من الباب في حزن ثم. بعد ان. فتحت الباب ووقع نظرها علي الذي يقف خارجااا اندهشت قائلة: عمر؛!!
عمر: مبتسماا ايه شفتي عفريت ولاايه
عبير: لنفسها يا برودك. مش عارفه ازاي جايلك. قلب تهزر وتعمل فيا كده
عمر: مبتسماا علي فكره انا بكلمك ها
عبير: ممكن اعرف انت عمال تضحك علي ايه من الصبح
عمر: ايه. هو الضحك منعوه ولا ايه
شروق:  مبتسنه ايه ده عمر  جاي بنفسك. عشان تاخدنا خطوبتك
عمر:  مطيلا النظر الي عبير وهو يبتسم هي عبير مالها مش طايقاني ليه كده
عبير:  مستفز اووووي ابعدوه عني
شروق: هههههه معلش يا عم عمر انت اول مره تعرف عبير
عبير: وبعدين اسه قلة الذوق دي واحد خطوبته النهارده سايب عروسته وجاي يئلش ده انت كأئن غريب انا لو من خطيبتك اولع فيك
عمر:  غامزا لشروق
شروق:  بابتسامه ومشيرة بيدها لا لا قولها انت
عمر:  امري لله بصي  بقا ياعبير انا جاي النهارده مخصوص ومعايا الشبكه دي طبعا انتي عارفه دي تبقي شبكة مين ههههههه
عبير: شروق وربنا هقتله ابعديه عني
شروق: خلاص ياعمر هقولها انا عمر جاي النهارده عشان يخطبك انتي
عبير: بابتسامه صحبها توتر يخطبني اناااا طب وفاتن
عمر:  فاتن بنت خالتي انا فهمتها كل حاجه وقلتلها اني بحبك. وهي تقبلت الموضوع عادي جدا وكمان قراية فاتحتها الاسبوع الجاي علي اسلام ابن عمهااا
عبير:  بفرح انا مش عارفه اقول ايه بجد ياعمر
عمر:  بجد ياعبير انا بحبك ومهما يحصل برضو بحبك  واتفضلي ياستي شبكتك اهي
عبير: بفرح. صحبه بكاء وانا والله بحبك
شروق: احم انت ياعم انت وهي راعوا ظروف البنت الصغيره دي هههههههه
عمر: قصدك لوجي دي حبيبة خالو هاتي بوسه بقااا
في تلك الاثناء خرجت والدة عمر ووالده من الداخل قائلين
الف مبروك ياولاد ربنا يتمملكم بخير
عبير:  بفرح وزهول ايه ده خالو ومرات خالو عندنا
ام. عمر: مبروك ياعمر يا حبيبي مبروك. ياعروسة ابني
ما تسمعينا زغروته ياشروق
شروق حاضر يامرات خالي من عينيا لولولولو لولولو ي
مبروك. يا عمر مبروك. ياعبير
عمر وعبير معا الله يبارك فيكي ياشروق
ام عمر يلا ياعمر لبس خطيبتك الشبكه
امسك. عمر الشبكه وقام بتلبيسه لعبير وسط نظرات حب وشوق والكثير من الزغاريت والابتسامات
       ************* بداخل منزل بشمهندس سامي  يجلس بشمهندس سامي بصحبة ابنه الاكبر ادم وزوجته فيخاطب بشمهندس سامي زوجته قائلا: مش عارف ايه اللي بيحصل ده يا ساميه بقا نادر ووائل بعد كل اللي عملته معاهم يطلعوا هما اللي سارقين الملفات
ادم:  متزعلش نفسك يابابا اهم حاجه انا حقنا رجعلنا والحمد لله
بشمهندس سامي:  الحمدلله ان ربنا  بعتلنا حمزة في الوقت المناسب ده لولاها كنا خسرنا شركه ب  100مليون جنيه
مدام ساميه: بتعجب حمزة قصدك البشمهندس اللي نغم بنتك. شغلته معاك وسابك ومشي. ده
بشمهندس سامي: اه هو
مدام ساميه: غريبه وده رجع امتا وازاي وايه عرفه اصلا بالموضوع ده
بشمهندس سامي:  هو معزوم عندنا النهارده علي العشاا وهعرف منه اكيد كل ده
ادم: طب يابابا هدخل اريح انا شويه ولما نغم ترجع ابقي بلغيني ياماما عشان هنروح انا وشريف النهارده نحجزلها الفندق اللي هتعمل فيه الفرح
في تلك اللحظه رن جرس الباب فقامت مدام ساميه لتفتح الباب ثم بعد. ان قامت بفتحه ابتسم احدهم في وجهها قائلا:   فيلا بشمهندس سامي
مدام ساميه: اه دي فيلا بشمهندس سامي اقوله مين يافندم
احد. الاشخاص: قوليله بشمهندس حمزة عبدالرحمن
مدام ساميه: مبتسمه اهلا وسهلا اتفضل بشمهندس سامي في انتظارك
حمزة: ميرسي جدا يامدام
بشمهندس سامي: اتفضل ياحمزة ده بيتك ومطرحك ياحبيبي
حمزة: ميرسي لزؤقك يابشمهندس
بشمهندس سامي:  مخاطبا زوجته ده بقا ياستي بشمهندس حمزة اللي كلمتك عنه
مدام ساميه: بابتسامة خفيفه اهلا وسهلا تشرفنا يا استاذ حمزة
حمزة: الشرف ليا والله يافندم
مدام ساميه: ده سامي كان دايما بيحكيلي عنك وعن كقاءتك مش بس سامي ده نغم بنتي كمان كان دايما بيتكلموا عن ادبك واخلاقك وكفاءتك
حمزة:  ميرسي جدا والله ده. بعض ما عندكم
سامي:  مداعبا لحمزة تعرف ياحمزة من يوم ما انت مشيت وسبت المكتب وانت خسرتني عملاء كتير اوي
حمزة:  لا يابشمهندس ربنا ما يجيب خساير ليه بس كده
بشمهندس سامي:  كلهم عاجبهم شغلك وصمموا عليك ولما عرفوا انك. سافرت سحبوا ملفاتهم المهندس الشاطر الناس كلها بتحبه وانت يا حمزة ما شاء الله عليك شاطر. وعندك خبره
مدام ساميه: الكلام خدنا انا اسفه يا بشمهندس مجبتلكش حاجه تشربها قهوتك ايه
حمزة: لا والله ملهوش لزوم تعب حضرتك
مدام ساميه: لا ولا تعب ولا حاجه قهوتك. ايه
حمزة: مظبوط
بشمهندس سامي:  خليهم اتنين مظبوط يا ساميه
حمزة:  الف مبروك رجوع الشركه لحضرتك
بشمهندس سامي: الله يبارك فيك يا ابني الا قولي صح انت جيت ازاي وسبت شغلك وقولي مرتاح في شغلك الجديد ولا لا
حمزة: اولا انا مش عايزك تزعل اني  سبت الشغل فجاءة ومشيت  انا بجد. غصب عني انا طبعا مكنتش احلم اني اشتغل مع حضرتك بس انا في ظروف هي اللي خلتني اضطر لكده
في تلك الاثناء دخلت مدام ساميه بالقهوة قائلة اسفه اني هقاطع كلامكم  ظروف ايه. دي يابشمهندس اللي تخليك تسيب شغلك. مع البشمهندس سامي وتسافر
حمزة: هو مش موضوع مرتبات خالص والله يافندم. بس
بشمهندس سامي: سبيه علي رحته ياساميه
حمزة: لنفسه اقولهم ولا اعمل  ايه انا لازم اخد. خطوة يمكن دي الفرصه الاخيره ولو ما استغلتهاش هندم كتير
مدام ساميه:  اشرب القهوه يا بشمهندس هتبرد
بشمهندس سامي: هي نغم مجتش ولا ايه يا ساميه
ساميه:  طالعه دلوقتي
حمزة:  انا هقول لحضرتك انا سافرت ليه
بشمهندس سامي:  اتفضل
انا كنت عاوز اطلب ايد الاستاذة نغم بنت حضرتك يس طبعا لما حسبتها في دماغي بصيت لاقيت ان انا لسه بشمهندس في بداية حياته يعني ما املكش الشئ اللي يئهلني اني اطلب ايد الانسه نغم بنت حضرتك فاتكسفت اني افاتح حضرتك في موضوع زي ده فلما فكرت ملقتش غير حل واحد وهو السفر قلت اسافر. اقعدلي سنه او اتنين اكون قدرت اقف علي رجلي واكون عملت حاجه اقدر من خلالها اطلب ايد الانسه نغم من حضرتك
بشمهندس سامي:  مبتسما يا ابني انت ليه حسبتها كده الفلوس مش كل حاجه يا ابني انا اهم حاجه في اللي هيتجوز بنتي يكون بيتقي ربنا ويعرف يصونهااا
نغم:  معاتبة لحمزة اظن فات الاوان علي الكلام ده يا بشمهندس حمزه انا دلوقتي واحده مخطوبه وفرحي كمان اسبوع يعني شرفت يا بشمهندس
في تلك اللحظه نظر اليها والدهاا ثم اعتذر لحمزة قائلا
انا اسف ياحمزة  بالنيايه عنها اقعد انت رايح فين
حمزة:  ميرسي جدا يا بشمهندس  معلش اوقت اتاخر وطيارتي فاضلها اقل من ساعتين. يعني يدوب الحق عن. اذنكم
      *********
 تعالت الزغاريت وكثرت في منزل االحاج. حسين وامتلا المنزل بالكثير من المدعوين
وباحدي الغرف بالمنزل تقف علا أمام المراة مرتدية فستانا جعلها تبدو جميلة اكثر مما كانت عليه فتخاطبها مريم قائلة ايه الجمال ده بس يا لولو
علا:  مريم انتي جيتس امتاا
مريم: بعد ان احتضنتها وقبلتها لسه حالا مبروك ياعلا
علا:  مش كنتي تقوليلي انه حازم
مريم: حبيت اعملهالك مفاجاءة
علا: بابتسامة بصراحه كانت مفاجاءة جميله اوي مكنتش متوقعه انه هيكون حازم خصوصا يعني ان انا وحازم مكناش بنطيق. بعض ههههه
مريم:  سبحان الله وهو اتغير اصلا بسببك. يعني لولاكي بعد. ربنا طبعا مكانش حازم اتغير ولا حتي بقي ملتزم.
في تلك الاثتاء علت صوت الزغاريت ثانية ودخلت شمس بابتسامه وفرح. قائلة
علا حازم جه. برا هو ومامته وبيسالوا عليكي
مريم: روحي يا شمس قوليلهم جايين. حالا
علا: شمس هو زين بره معاهم ولا فين
شمس:  زين من ساعه ما خرج ما رجعش لدلوقتي وماما بترن عليه مبيردش
علا: بقلق ياربي هيكون راح فين يعني في يوم زي ده انا مش مطمنه يامريم
مريم:  اطمني ياعلا هيكون. راح. فين يعني زمانه جاي
علا: قلبي مقبوض علي زين اخويا حاسه ان. فيه حاجه ربنا يستر
مريم:  البسي بس الطرحه متقلقيش زين اخوكي راجل وميتخافش عليه وزمانه جاي دلوقتي
بعض لحظات دخلت والدتها قائلة ما يلا ياعلا يابنتي خطيبك بره بقاله ساعه مستنيكي كله ده بتلبسي
علا: حاضر ياماما جايه اهو
ام. زين:  ماشي يا حبيبتي متتاخريش
حازم:  من الخارج هي علا فين يا شمس
شمس:بابتسامه قصدك عروستك. القمر اهي ياعم
حازم:  بفرح بسم الله ماشاء الله
ام حازم:  الله اكبر عليكي يحبيبتي مبروك. يا حازم يا ابني مبروك يا علا
علا: بابتسامه خفيغه وخجل الله يبارك فيكي ياطنط
في تلك الاثتاء دخل زين فاحتضنته علا قائلة زين. كنت فين. خضتني عليك
زين: معلش ياحبيبتي كنت بشتري حاجه كده مبروك ياحازم
حازم: الله يبارك فيك يا زين عقبالك
ام. زين: يلا ياحازم لبس خطيبتك الشبكه خلينا نفرح من زمان يا ابني ما فرحناش
حازم: حاضر ياماما
قام. حازم. بتلبيس الشبكه لعلا وسط الكثير من التهاني والابتسامات
في تلك اللحظه اقترب جميع البنات من علا ليباركوا لها
مريم: مبروك ياعلا مبروك ياحازم.
علا: الله يبارك فيكي يامريم
باسم.: محتضنا صديقه حازم مبروك يلا ياحازم
حازم: بابتسامه الله يبارك فيك يا باسم
علا: لمريم. هي شهد. مجتش معاكم ليه
مريم:  مش عارفه والله يا عبا احنا قلنالها براحتها بقا متشغليش بالك انتي يقمري بحاجه خليكي مع خطيبك
علا: بزعل كان نفسي شهد تكون معانا والله العظيم انا بحبها في الله جدا وانا عمري ما اتمنتلها اي حاجه وحشه انا يمكن كلامي معاها عشان لبسها جرحها شويه بس انتي عارفه انا خايفه عليها من عقاب ربنا عشان كده كنت دايما بنصحها
مريم:  عارفه ياعلا بس البنت دي دماغها متركبه شمال وعمرها ما هتقتنع وعلى طول بتفهمك وتفهمنا كلنا غلط
علا:  لا يامريم دي صحبتنا واحنا لازم نحاول معاها مره واتنين وعشره
في تلك الاثناء اقتربت فتاة منتقبه الي علا قائلة مبروك. ياعلا
علا: بزهول الله يبارك فيكي
مريم: باندهاش وصوت منخفض مين. دي ياعلا
علا: مش عارفه
الفتاة المنتقبه:  طبعا مش عارفيني مش  كده
حازم:  لحظه وجاي يا علا
علا: اتفضل يا حازم
علا: بصراحه لا بص صوتك مش غريب علينااا
الفتاة بعد ان زالت النقاب من علي وجهاا طب وكده
ابتسمت علا فرحا واحتضنتها قائلة شهد. ايه المفاجأة الجميله دي
مريم: ايه. ده. شهد انتي لبستي نقاب. ولا ايه مبروك يحبيبتي
شهد  :  اه الحمدلله ربنا هداني ولبسته عن اقتناع كمان علا كان معاها حق النقاب ده حاجه جميله اوي وشرف وفخر لاي بنت انها تلبسه النقاب ده تاج فوق الراس والتاج مش بتلبسه غير كل ملكه
مريم:  ربنا يثبتك. يا حبيبتي
شهد: يارب يا مريم
علا: متزعليش مني والف مليون مبروك يحبيبتي
         ************
بداخل سيارتها ومن امام فيلا بشمهندس سامي تتحدث نورهان في هاتفها مع نغم قائلة يلا يا نغم. احنا كده اتاخرنا اووي وشريف خطيبك زمانه مل من القعدة لوحده والانتظار
نغم: بصوت شاحب نازله اهو يا نورهان
نورهان: مال صوتك. أنتي بتعيطي ولا ايه
نغم: مش وقته يا نورهان لما اشوفك هحكيلك كل حاجه
نورهان: ماشي يا حبيبتي انا مستنياكي اهووو تحت في العربيه
اغلقت نورهان هاتفها. وامسكت طارت سيارتها وخاطبت نفسها قائلة غريبه هي نغم بتعيط ليه واحده رايحه تشوف الفندق اللي هتقضي فيه شهر العسل بتاعها.وكمان تشتري فستان فرحها تعيط بالشكل ده انا حاسه. ان فيه حاجه مش طبيعيه. انا لازم اعرفهاا
في تلك االلحظه اقبلت نغم والدموغ تتوسط جفونها قائلة
معلش يانور اتاخرت عليكي
نورهان: بعد ان افاقت لا يحبيبتي. ولا يهمك اركبي
نغم:  بعد. ان ركبت عارفه يانور مين كان عندنا من ساعه
نورهان:  شريف
نغم:  مش هتصدقي
نورهان: مين يعني
نغم:  بعد ان قامت بمسح دموعها حمزة
نورهان: حمزة يابنتي انتي مش قلتي انه سافر انتي سخنه يا حبيبتي ولا ايه
نغم:  بكلمك بجد حمزه كان عندنا من شويه يا نورهان وكمان كان بيطلب ايدي من بابا
نورهان: باستغراب انا مش قادر استوعب حاجه ولا قادره. اصدق جه امتا وازاي وليه ممكن تفهميني. براحه
نغم:  جه النهارده الصبح علي المحكمه مش انا قلتلك رايح الجلسه بتاعة قضية الشركه المسروقه من بابا
نورهان: اه قلتيلي وده ايه علاقته برجوع حمزة
نغم: ماهو حمزة كان هناك وهو اللي ساعد بابا في رجوع الشركه
نورهان: والله انتي ناويه تجننيني بحمزه بتاعك ده المهم دلوقتي انا عاوزه اعرف انتي بتعيطي ليه
نغم: عشان حاسه اني اهنت حمزة وطردته قدام بابا وماما
نورهان:  طردتيه ازاي مش  فاهمه
نغم: هفهمك. كل حاجه بس مش دلوقتي انا دلوقتي عاوزاكي تساعديني في اللي هقولك عليه ده واتمنى توافقيني في كل اللي هقولهولك
نورهان: باندهاش قولي يانغم
نغم: نورهان انا لسه بحب حمزة وحاسه أني هظلم شريف معايا
نورهان: ايوة يعني عايزاني اقول شريف ابن خالتك انك بتحبي حمزة بتاعك ده
نغم: مش عارفه  بس عشان خاطري اقفي جنبي. انا مش عارفه اعمل ايه
نورهان:  امري لله حاضر شوفي انتي عاوزه تعملي ايه وانا ياستي معاكي لحد الاخر
نغم: بفرح بجد يانور هتقفي جنبي
نورهان: ايه السؤال الغبي ده اه طبعا
نغم:  طب بصي بقااااا
     ***********
[من امام إحدي المطاعم بوسط البلد يتبادل زين وعلا وحازم الحديث والابتسامات فيما بينهم  فيخاطب حازم زين قائلا
مكانش ليه لزوم تعبك معانا ده يازين
زين:  بابتسامه لا ياعم تعب ايه متقولش كده اهم حاجه تخلي بالك من علا كله كوم وعلا دي عندي كوم تاني
علا: بفرح ربنا يخليك ليا يارب يا زين
في تلك اللحظه اتت سيارة سوداء ونزل منها اربعه من الرجال واسرعوا ناحيه زين
علا:   بخوف يلهووي حاسب يا زين
انقضوا عليه جميعاا بالضرب حتي اسقطوه ارضا
حازم: مهرولا ناحيه زين لينقذه  سبوه ياولاد الكلب
فتلقي الاخر ضربه فوق راسه لكنه. تمكن من الامساك. باحد الرجال. وانهال عليه ضربااا
في تلك الاثناء هرول باقي الرجال مسرعين بالسياره
علا:  محتضنة اخيها وهي تبكي يا زين انت كويس
حازم:  للناس الملتفه حولهم انتوا واقفين تتفرجوا حد فيكم يطلب البوليس ع بال ما اطلب الاسعاف
الناس: امسكوا الكلب ده اوعوا يهرب منكم
حازم: مطمئنا علي زين متقلقش. يازين ان شاء الله خفيفه متقلقيش ياعلا ان شاء الله خفيفه
بعض لحظات  اتت الاسعاف وحملوا زين وركب معه حازم وعلا
حازم: اهدي ياعلا متعيطيش زين كويس مفهوش حاجه ده بس من تاثير الخبطه اللي خدها فوق دماغه
في تلك الاثناء رن هاتف علا
فلم. تبالي له
حازم: ردي ياعلا علي موبايلك متقلقيش زين كويس
علا:  ببكاء يارب ياحازم
امسكت هاتفها واجابت  وهي تبكي قائلة
الووو ايوة ياشروق
شروق: بقلق مالك ياعلا بتعيطي ليه
علا: فيه بلطجيه هجموا علي زين اخويا وضربوه فوق دماغه وطالعين بيه علي المستشفي
شروق: واضعة يدها علي قلبها وترتجف خوفا زين. طب انا جايه حالااااااا
اهدي ياعلا متعيطيش
      *************
 يجلس حمزة باحدي الكافيهاات بمطار القاهرة حزينااا مكتئبا علي ما بدر من نغم فينتابه التفكير فجاءة فيخاطب نفسه في حزن قائلا
ادي ياعم حمزة الانسانه اللي انت حبتها طردتك واهانتك قدام ابوها وامها لا وكمان مخطوبه وفرحها بعد اسبوع بتعشمك نفسك ليه بحاجه مش ليك واضح ان الحب مش للي زينااا يعني مش كفايه اتصدمت في ولاء هتصدم فيكي انتي كمان يانغم ده انا محبتش ولاء خطيبتي كده قد ما حبيتك…. يلا هو نصيبي كده  اظاهر كده مليش نصيب في اي حاجه بحبها  الحمدلله على كل حال ربنا يسعدك يانغم
ثم نظر في ساعته قائلا
ده مش فاضل علي الطياره غير نص ساعه….. اما اقوم بقاااا
      *********
داخل احدي المستشفياات وامام غرف العملياا  تقف كلا من علا وحازم  في قلق وخوف علي زين
بعض لحظات خرج احد الدكاترة من غرقة العمليات فهرولت ناحيته علا بصحبة حازم قائلة
خير يادكتور طمني علي زين
الدكتور  :   الحمدلله قدرنا نوقف النزيف الداخلي وهو دلوقتي بقي كويس بس محتاجين دم حد فيكم يتفضل معانا عشان ناخد منه الدم
حازم: خليكي انتي ياعلا انا جاي معاك. يادكتور
الدكتور  :  فصيلة دمك oسالب
حازم: لا يادكتور انا Aموجب علا وانا كمان A موجب اتصرف يادكتور ابوس ايدك
الدكتور  :  هو المريض يقربلك ايه
علا: اخويا
في تلك اللحظه اتت شروق وهي تلهث خوفا قائلة
علا طمنيني علي زين زين عامل ايه دلوقتي
علا:  اهو ياشروق ربنا يطمنا عليه
الدكتور: هو انتي شروق ده المريض مكانش فاكر حاجه ولا علي لسانه حاجه غيرك
فضيلة دمك. ايه. يا استاذة شروق
شروق:o سالب يادكتور
الدكتور: الحمدلله ان فصيلتك زي فصيلته ممكن تتفضلي معانا عشان هناخد منك دم للمريض
شروق: بكل ترحيب اوي اوي اتفضل يادكتور
       *********بداخل احدي السيارات تجلس نورهان في المقعد الخلفي بصحبة نغم وفي الامام شريف  الذي يخاطب نورهان قائلا
متقولي للاستاذة نغم تفرد وشها وتضحك شويه بدل ماهي عماله تعيط طول السكه كده
نغم:  ممكن تقولي احنا رايحين علي فين دلوقتي يا شريف
شريف:  احنا قربنا نوصل وهتعرفي كل حاجه بس اضحكي عشان خاطري والله ضحكتك حلوة جدا
نورهان:  والله يا ابني انت زوق اوي مش  زي ناس هههههه
شريف:بابتسامه قصدك عادل خطيبك علي فكره عادل خطيبك ده. صاحبي جدا
نغم:  بصوت منخفض انتي قلتي لشريف ايه وهو دلوقتي واخدنا علي فين
نورهان:  مش دلوقتي لما ننزل من العربيه هتعرفي كل حاجه
      ***********
بدأخل إحدي الغرف تتواجد شروق بجانب زين وتمسك يده قائلة
تعرف يازين انا برضو حبيتك ويمكن انت اول حد اصلا انا احبه ربنا يقومك بالسلامه يارب ربنا ميوجعش قلبي عليك
في تلك الاثناء فتح زين نصف عينا وعندما راهاا ابتهج فرحااا لكنه لم يستطع الكلام
فضم يدها قويااا
شروق: بفرح الف حمد والف شكر ليك يارب  كده يازين تخضني عليك
ابتسم زين ابتسامه خفيغه وربت علي يدها ثانية
في تلك اللحظه دخلت والدته بلهفة قائلة زين ابني عامل ايه دلوقتي ياحبيبي
احست شروق بالخجل ووقفت مرتبكة قائلة الحمدلله يا طنط زين بقا كويس ربنا يقومه بالسلامه.
علا: انا مش عارفه اشكرك ازاي يا شروق علي كل اللي عملتيه معانا وخصوصا مع زين
تبسمت خجلا ثم قالت
لا ابدا انا معملتش حاجه هستاذن انا ياعلا عن اذنك. ياطنط ابقي طمنيني علي زين يا علا
همت شروق بالذهاب لكن فجاءة امسكت والدة زين يدها مما جعلها تتوقف في ارتباك قائلة انت رايحه فين يا شروق
شروق: بخجل يصحبه توتر اطمنت علي زين فهروح بقا عشان خاطر في البيت زمانهم قلقانين عليا
ام زين:  انتي مش  هتمشي الا لما تطمني علي خطيبك عايزه خطيبك. يقول عليكي ايه سابتني ومشيت
توسطت ملامح شروق ابتسامه عريضه صحبها خجل شديد
علا: بفرح خلاص اقعدي ياشروق وانا هكلم عمي شاكر وهقوله انك معايا في المستشفي هناا
ام زين:  ان شاء الله ياحبيبتي زين. ابني يخف بالسلامه وهجيبه ونجيلك عشان نعملك. شبكه محصلتش
توسطت ملامح زين ابتسامه عريضه صحبها الكثير من دموع الفرح ثم احتضن يد والدته وربت عليهاا
في هذه اللحظه دخل الدكتور قائلا يلا ياجماعه بعد. اذنكم عشان نسيب المريض يرتاح. شويه
خرج. الجميع ثم وقفت علا بصحبة حازم خارجااا واكملت ام زين حديثها مع شروق قائلة
انا اسفه يا شروق يا بنتي لو كتت قلت اي كلمه دايقتك انا فعلا مش هلاقي لابني احسن منك. اسفه اني مشيت ورا جهلي وقلت حاجه جرحتك او دايقتك. انتي بجد ونعم الادب ونعم التربيه ربنا يسعدك ياحبيبتي وافرح بيكي انت وزين واشيل ولادكم
ابتسمت شروق فرحا ثم خاطبت نفسها في صمت قائلة
الحمدلله يارب انك عوضت صبري خير
ربنا يقدرني واسعدك يازين
     *******×***
 داخل مطار القاهرة الدولي
علا صوت المذيع الداخلي قائلا علي السادة الركاب التوجه الي صالة الانتظار الطائرة ستقلع بعد. عشان دقائق نمتني لكم سفرا سعيداااا
حمزة:  ومازال تفكيره. في نغم هتوحشيني اوي يانغم اشوف وشك بخير ربنا يسعدك في حياتك الباقيه
انا كان. نفسي تبقي ليا واكمل حياتي الجايه معاكي بس فعلا كل شئ نصيب
في تلك اللحظه نزل شريف من السيارة قائلا
الحمدلله وصلنا انزلوا يلا بسرعه
نغم.: متسائلة انت جايبنا المطار ليه ياشريف
نورهان:  بابتسامه يلهوي علي الغباء
شريف: لاحد. العاملين بالصاله الرئيسيه لو سمحت طيارة الكويت طلعت ولا لسه
العامل: لسه يافندم فاضل عليها خمس دقايق
نورهان: خمس دقايق بس اجري يانغم يلا بسرعه ياشريف
هرول شريف بصحبه نغم ونورهان وعندما اقتربوا
منعهم. احد افراد الامن قائلا
ممنوع الدخول معاكم باسبوراات
شريف: لا بس ممكن لحظه
وقف شريف مع عامل الامن جانبااا
بينما وقفت نورهان بصحبه نغم فخاطبتها نغم قائلة:   بفرح تفتكري هنلقه يانور
نورهان: ان. شاء الله
شريف: يلا بسرعه يا نورهان انتوا ونغم ادخلوا
صعدا جميع الركاب الا الطائرة ومن بينهم حمزة
ظلت نورهان ونغم ينظرا يمينا ويسارا ليروا حمزة لكنهم. لم يروا احد
فبكت نغم قائلة: نورهان دوري تاني انا مش شايفه حمزة خالص
نورهان: بعد ان نظرت يمينا ويسارا هللت قائلة حمزة اهو يانغم يا حمزة
نغم: بصوت مرتفع حمزة
حمزة من علي سلم الطائرة:  الصوت ده مش غريب عليا ده صوت نغم ايوة بس نغم ايه اللي هيجبها المطار نغم دلوقتي زمانها مع خطيبها
شريف:  استاذ حمزة
اغلق باب الطائرة وهما بالاقلاع والتفت حمزة للوراء فجاءة فوقع نظره علي نغم ونورهان فابتسم فرحا قائلا نغم!!!
ثم فتح. باب الطائرة ونزل مهرولاااا الي الاسفل
العامل من داخل الطائرة: يا استاذ الطيارة هتطلع يلا بسرعه
لم. يبالي له حمزة واكمل سيره لكنه فقد توازنه وكاد ان. يسقط ارضا لكنه استند علي نغم قائلا نغم مش مصدق نفسي
نغم. بفرح: وحشتني ياحمزة
حمزة:  مطيلا النظر الي شريف
شريف: بابتسامه انت حمزة
حمزة:  بارتباك اه
شريف: نغم بتحبك خلي بالك منها
نغم: بفرح ميرسي جدا يا شريف مش عارفه اقولك ايه
شريف:  مبتسما متقوليش حاجه خلي بالك من حمزة انتي كمان ربنا يسعدكم
نورهان: مبتسمه ايه ياجماعه انا حاسه اني بشوف فيلم هندي  علي العموم مبروك ياسي حمزة خلي بالك من نغم نغم بتحبك. جدا وهي اللي جابتنا علي ملا وشنا لهنا
حمزة:  ميرسي جدا والله يا جماعه متقلقوش علي نغم نغم. دي في عينيا دي نعمة من نعم ربنا عليا وربنا رزقني بيهااا ربنا يارب يقدرني واقدر اسعدهااااا  ثم.احتضنها قائلا
بحبك
نغم وانا كمان بحبك متبعدش عني تاني ممكن
حمزة:  حاضر مش هبعد عنك خالص انا ماصدقت اني لاقيتك.اصلا انا هخبيكي جوة قلبي وهقفل عليكي بمليون قفل
نورهان:احم طب مش يلا بينا ولا ايه
نغم:مبتسمه ايه ده انتي هنا من امتا
نورهان: مبتسمه مش مهم المهم انك لحقتي حمزه قبل ما يسافر والفضل يرجع لربنا ثم.شربف ابن خالتك
نغم: هو فين.شريف صح
نورهان: في العربيه مستنينا خدي راحتك انا هسبقك علي العربيه  فعلا والله الحياة دي صدف ونصيب بس المرة دي النصيب كان ليه راي تاني خالص
 يحبنا ناس ونقع في حب ناس تانيه  بس للنصيب راي اخر
كنتم. مع وللنصيب راي اخر
الي اللقاء في عمل واقعي جديد.
دمتم. في امان الله ♥
تمت.

اترك رد

error: Content is protected !!