Uncategorized

رواية عشقت جني (زين وزينة) البارت الثالث 3 بقلم رضوى محمود

 رواية عشقت جني (زين وزينة) البارت الثالث 3 بقلم رضوى محمود

رواية عشقت جني (زين وزينة) البارت الثالث 3 بقلم رضوى محمود

رواية عشقت جني (زين وزينة) البارت الثالث 3 بقلم رضوى محمود

*زينه لسه هتتكلم الأنوار قعدت تضيء و تقفل…و البلالين فضلت تفرقع بس ب أصوات غريبه….كل ده و زينه عماله تصوت و تقول الحقنى ي أبيه الحقنى…
_لسه زين بيشغل فلاش الموبيل عشان يلحق زينه…بس لاقى الشخص الغريب ال بيشوفه ف كابوس كل يوم…كان بيردد كلام طلاسم بس مفهوم إلى حد ما…
_ش..بلاا…رش……حت……ن….سكف…..ف…حا…جات…مت…صخ…كش….ع…شنا…تح..ا…ظف….ع..ف….ن..سك…..$#$$$$$
(بلاش تحشر نفسك ف حاجات متخصكش و بلاش أسأله م تخصكش عشان تحافظ ع نفسك…(و بعدين كلام مش مفهوم)….
*بعد م الشخص الغريب ده خلص كلام..زين اغمى عليه….
_زين فاق لاقى نفسه ف المطعم و زينه جمبه و كل ال شاغلين ف المطعم واقفين حواليه و زينه بتعيط……زين حضن زينه و لسه هيتأسف المدير ع ال حصل لاقى المطعم زى م هو و البلالين زي مهى…
زين(بستغراب):هو اى ال حصل…
أمير(صاحب المطعم):فجأه لاقينا حضرتك بتزعق للمدام و هى صوتت و حضرتك اغمى عليك…
زين(بعصبيه و بيشاور ع البلالين):البلالين….الاضائه
*أمير و كل ال ف المحل عمالين بيبصو ع المطعم و البلالين…مش لاقين حاجه غريبه….
_أمير فهم أن زين تعبان و عنده حاله عصبية..و قال ل كل ال شاغلين ف المطعم كل واحد ع شغله….
*بعد م الكل راح ع شغله…
امير:أستاذ زين…حضرتك شكلك تعبان…تعال اروح حضرتك و المدام و حساب النهارده عليا هديه من المطعم ع الجواز…ألف مبروك…
*زين خد زينه من ايدها و مشى ع العربية…
زين:فين العربيه!!!
زينة(بدموع):بس احنا معندناش عربيه!
زين(بعصبية):اى!!!اومال احنا جاين ف اى!!!!!!!!!
زينه(و كانت بدأت ف العياط):ا..احنا…جاين ف تاكسى ي…زين…مالك!!
*زين مسك زينه من ايدها جامد بكل غل لدرجه ايد زينه علمت من المسكه…و كانت قاعدة تعيط…
زين(بصوت عالى):ي انا ي عفريتك ي زينه….
زينه(بعياط لدرجه أن ال ف الشارع افتكروه خاطفها):زين…سيب ايدى…سيب ايدى ي زين ونبى….
*زين شاور ل تاكسى و رما زينه ف العربيه وهى عماله تعيط…و زين ركب جمبها و هو عيونه بطلع شرار…لحد م وصلوا…
_اول م وصلوا زينه دخلت ع الاوضه و قفلت عليها الاوضه و قعدت تعيط و زين قعد يهبد ع الباب لحد م زهق و دخل الاوضه التانيه…و زينه من كتر العياط نامت….
_بعد ساعتين…ف الاوضه ال زين فيها…
*زين مقدرش ينام من كتر التفكير و قعد يقرأ ع النت ع الجن…و عن تصرفات الشخص ال الجن بيلبسه و ازاى التعامل مع الجن و ايه أنواع الجن….
_فجأه زين سمع صوت تكسير بره…و بعدها بثوانى سمع صوت حد بيسرخ…
*زين طلع بيجرى و هو بيحاول يمثل القوه بس لاقى زينه ف المطبخ و الاطباق اتكسرت و ايدها اتعورت و هى أول م شافت الدم قعدت تصرخ…
_زين نسى اى حاجه حصلت و حضن زينه و قعد يطمنها لحد م هدت…
*زين طلع زينه من المطبخ و جاب شاش و قطن و قعد يمسح الدم لحد م الدم اختفى…
زين(بنبرة عصببه):اى ال دخلك المطبخ
زينه(بدموع و نظره برائه):ك…كنت جعانه…
زين:مقولتليش ليه!!!
=……
*زين فهم أنها كانت خايفة منه من ساعت المطعم…و ابتسم ابتسامة هادية عشان يطمنها و راح حضنها و كلمها بنبرة حنان..
زين:انتى عارفه انى بحبك ي زوزو ولا لءه..
=…..
زين:طب عارفه انا زعقت فيكى عشان كنت خايف ل يحصلك حاجه!!
=……
*زين بيبص لاقى زينه نايمة زي الملايكه…شالها و حطها ع السرير ولسه بيقفل النور…زينه صرخت….
_زين جرى على السرير ل زينه…زينه راحت ماسكه ف التيشرت بتاعه…
زينه(بشهقات):متسبنيش….نام جمبى….هيجيلى باليل…
*زين قرر انه ميسألش و يفضل جمب زينة عشان يراقب تصرفاتها باليل…
زين:خلاص ي زوزو انا جمبك…
*زينه بتلقائيه راحت حضنت زين و زين كان محتاج حضنها…فضل متبت فيه لحد م نامت….
_زين فضل طول الليل صاحى يراقب زينه و مفيش حاجه غريبه بتحصل…لحد م عطش…و دخل المطبخ…
*كان طالع من المطبخ لاقى زينه واقفة قدام باب الحمام و قاعده ترسم مربعات و جواها رسومات اول مره زين يشوفها…
_زين افتكرها بترسم عادى عشان هى بتحب الرسم و قعد يراقبها ف صمت….
*بعد ساعه رسم زين بيبص لاقى الرسم منقوش ب احتراف كأنه مرسوم من زمان….و بعد م زينة خلصت…قعدت تتكلم…بلغه غريبه…
_زين راح يسأل زينه بتعمل اى…
زين(بيخبط ب أيده ع زينه):زي…
*ملحقش كمل جملته و فجأه الكلام وقف ع لسانه و شاف زينه شكلها غريب زى شكل كل مره بس المره ده شاف البيت كأنه بيولع… 
_زين فهم أنها كانت بتكتب طلاسم…
*زين قعد يصوت و ينادى زينه….زينه…..بعلو صوته…و كان ال شخص الغريب ده عمال يخربش ب أيده ع وش زين…زين مستسلمش و قعد ينادى ع زينه… 
*فجأه زينه وقعت و الشخص الغريب اختفى و الشقة ال كانت بتولع كأن مفيهاش حاجه….بس الطلاسم لسه موجوده..
*زين شال زينه و دخلها الاوضه و حاول يفوقها بس مفاقتش راح اتصل ب دكتور صاحبه ساكن ف العماره ال جمبهم…و الدكتور قاله انه هيلبس وجى…
_زين مسك التليفون و صور الطلاسم ال زينه كانت كتباها…
**بعد خمس دقايق الباب رن…
_زين فتح الباب و دخل الدكتور الاوضه ال فيها زينه…
**بعد 5دقايق…
الدكتور:-مبروك…
زين(بعدم تفهم):مبروك اى!!
الدكتور(ببتسامه):المدام حامل….
يتبع..
لقراءة البارت الرابع : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية صفقة عشق للكاتبة سمسم

اترك رد

error: Content is protected !!