روايات

رواية أميرة ميخائيل الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ريحانة الجنة

رواية أميرة ميخائيل الفصل الحادي والعشرون 21 بقلم ريحانة الجنة

رواية أميرة ميخائيل البارت الحادي والعشرون

رواية أميرة ميخائيل الجزء الحادي والعشرون

رواية أميرة ميخائيل الحلقة الحادية والعشرون

اضاء الانوار فى لحظه وهو ينظر لها بجمود

نظرت حولها بتشتت وهى ترا الجميع يقفو

وينظرون اليها نظرات خزى واخرى جمود

واخرى غضب شديد.

اقترب منها راشد بعبائته السوداء بهدؤ

مخيف بينما هى تراجعت للخلف وتهتف

بتعلثم: رراشد انا انا معملتش كدا انا هو

بيكدب عليكم والله والله…. بتر كلماتها

بصفعة قويه من يده اوقعتها ارضا وهو

يهتف بجنون: انتى طاااالق طالق طالق

انتى تموتى اخويا وتيتمي بنته وعايشششه

فى خيرة طول السنين دييي يبجحتك انت

حييييه انتى تعبان ولازم تموتى فاهمه لازم

اموتك بايديا زيي ماموتيهم.

اقترب منها بيديه حتى يخنقها فهتفت رهف

بعيون غاضبه وهتفت: لاا انا اللى هاخد حق

اهلى اللى دبرتلهم وقتلتهم… باديها

استحملتها طول السنين اللى فاتت لانى كنت

شايفها مهما كان مرات عمى وقعدتنى فى

بيتها مع اولادها…. مكنتش اعرف انك

السبب فى قتل اهلييي هموتك يا انعام زيي

ماموتيهم.

نظرت انعام الى رهف التى تقترب منها ثم

الى ابنتها وهى تستنجد بها وتتراجع الى

الخلف: الحقينييي يابنتى الحقيني يامنار

لم تجيبها منار وكانها صنم لا ينطق لايشعر

لا يتحرك ولا ايي شئ.. كررت الاستنجاد بـ

والدها “جمال” ببكاء وصراخ: الحقنى يا

جمال هيموتونى الحقنيييي.؟. انتو مش

بتردوا عليا ليه انا عملت كل دا عشانكم.

لم تسمع ايي رد من ابنائها ورهف فقط

تقترب منها وهى تمسك بعنقها وتخنقها وهى

فقط تحاول الفرار منها ولكن لا تستطيع.

ظل الجميع يضحك وهى تموت وتختنق

حتى ابنائها لم يبكوا او يتأثروا فقط

يضحكون بشده.

========

استيقظت من نومتها وهى تصرخ: لاااااااا

ابعدى عنيييي متموتنيش الحقنى يامنار

الحقنى يا جمال الحقونااااااااي.

استيقظ راشد بجانبها بفزع من صراخ

زوجته: اى اي فى اييي..؟؟

انعام وهى تنظر حولها بتوهان وتشتت: انا

انا فين حصل ايي…؟؟

راشد بستغراب: مالك يا انعام اتجننتى؟؟

ثم اكمل بسخريه: ولا اعمالك السوده ربنا

بيجازيكى عليها ولا ايي..؟؟

انعام بتوتر: اعمال ايي انا انا معملتش

حاجه ياراشد والله ماعملت حاجه.

راشد بشك من حالتها ونبرتها فى الكلام:

متاكده يا انعام حاسس انك عامله مصيبه

انعام وهى تقف من جانبه: انا هروح املى

الازازه دى…ثم توجهت تحت نظرات الشك

والاستغراب من راشد.

==============

علت ضحكات رهف مما حدثها به ميخائيل

: قولت اتسلى عليها شويه صحيت وهى

بتصرخ وعامله زي الفيران.

رعف بضحك: هههههه احسن تستاهل والله

ثم اكملت بحزن: بس انا لازم اكشفها على

حقيقتها ياميخائيل.. دى هى السبب فى كل

العذاب اللى شفته فى حياتى انى بقيت

يتيمه وزلتنى وعاملتنى زي الخدامه واسؤ

لازم ارد حقى منها يا ميخائيل.

ضغط ميخائيل على يديه وهو يتحول الى

تلك الهيئه المخيفه ووقف وهو يريد التوجه

الى “انعام” ليلقنها درسا قاسيا.

امسكت رهف بيده سريعا وهتفت بتوسل:

لا ياميخائيل انا مش هاخد حقى بالطريقه

دى انا هندمها فعلا بس مش كدا انا مش

عايزة الاذيه ليك ابدا.

ميخائيل وهو يرجع الى هيئته البشريه مرة

اخرى ويحاول الهدؤ: مش مهم انا المهم انها

تاخد جزائها يارهف الانسيه ديي حيه تعبان

وسمها مغرق المكان… لازم تموت.

رهف وهى تحتضن وجينته: لو ماتت هترجع

بابا وماما.. لاء ياميخائيل مش كل حاجه

بتتاخد كدا ارجوك اسمع منى المرة ديي.

ابتسم لها ميخائيل وهو يجلسها فى احضانه

: بقالك كتير مش بتسالى عن المعلومات

اللى كنتى هريانى اساله بيها.

رهف بتذكر: اهااا فكرتنى ميخائيل ممكن

اسالك سؤال…؟؟!

ضحك ميخائيل بصوت عالى وهتف: انا اللى

جبته لنفسي انتى جاهزه كدا دايما..؟

رهف بضحكه رقيقه: تقريبا المهم اسال..؟؟

ميخائيل بانصات: اسالى وهجاوبك ياقلبي.

رهف بحماس: هو صحيح الجن في منهم

ملوك عددهم سبعه بيحكموا الارض.

ميخائيل ببتسامه: صح يارهف فعلا فى سبع

ملوك بيحكموا الارض من الجن.

رهف بنقاش متحمس: طب اسمائهم ايي؟

وكل واحد مهمته ايي وصفاتهم بقا دلعنى؟؟

ضحك ميخائيل وهو يقبل ارنبة انفها بشغب

: هدلعك حاضر…. ياملبن انت؟!

رهف وهى تضربه فى صدرة بخجل:

ميخائيل عيييب “اسماء” تسمعنا.

ضحك ميخائيل بصدمه: على فكره اسماء

لسه عندها 7ايام يعني مش فاهمه ايي

حاجه يارهف انا هتجنن والله منك… ولا

انتى بتتهربى مني ولا ايي….؟؟

رهف ببتسامه: طب يلا بقا جاوب.

ميخائيل باجابه دقيقه: بصى ياستى اول

حد هكلمك عنه من الملوك السبعه.

1ـ ابليس عليه اللعنه او مارسوا او

ارسطوس عليه اللعنه دا اسمه طاووس

الملائكه الخارج عن سلطه ربنا سبحانه

وتعالى ابو الشياطين رمز الشر العالمى

ابنه الاكبر اسمه “ساروخ”

له اعوان فى كل الارض ومملكته السفليه

اكبر المماليك، تكبر ورفض السجود لسيدنا

ادم وعصى ربنا سبحانه وتعالى ووعده انه

هيغوينا اجمعين.

رهف ببرائه: مش انتم من نسل ابليس..؟!

ميخائيل بزمجره غاضبه: رررهف متتكلميش

فى ايي موضوع انتى مش فهماه..؟؟

رهف بخوف منه وخضه وهى تبتعد عنه

وتتجه الى السرير بجانب ابنتها واعتطه

ظهرها وهى تحمل ابنتها فى احضانها وهى

تضع احدى يديها على فمها وهى تبكى

بخوف وخضه من صراخه عليها.

ميخائيل بغضب من نفسه فهو يعلم ان رهف

لاتقصد ماقالته هم فعلا من نسل ابليس

وابنائه ولكنهم موحدون بالله مؤمنون بكتبه

ورسوله وملائكته.

مسح بيده على وجهه بغضب وتوجه الى

رهف وهو يمرر يده على ظهرها من الخلف

فرتعش جسدها من لمساته الحنونه كادت ان

تلقى بنفسها داخل احضانه ولكنها اصبحت

ترهبه وتخاف منه الان لا تنسي عيناه صوته

المخيف انكمشت على ابنتها اكثر وهى

تنفض يداه من عليها بعيدا.

ميخائيل بحنان: رهف حببتي انا آسف بجد

بس سؤالك مش سؤال يتسال بردوا.

رهف ببكاء وهى تغمض عينيها وتستمر فى

البكاء ولا ترد عليه بكلمه واحده.

ميخائيل بندم على مافعله: طب ردى يارهف

ان اسف بجد متزعليش منى غصب عنى

رهف سامحينى.

اقترب منها اكثر واخذ منها “اسماء”

ووضعها فى السرير واحتضن رهف بحب

وهو يقبل رقبتها بحب ويعتذر منها بكل

شتى الطرق رهف وهى تحتضن رقبته وهى

تبكى: حوفتنى منك يا ميخائيل انا انا مش

قصدى ايي حاجه والله انا بسال بحسن

نيه مكنتش اعرف انك هتزعل كدا.

ميخائيل وهو يقبل اعلى راسها: معلش

يارهف متزعليش بقا مش هكررها تانى.

رهف بطفوليه: لاء زعلانه منك ومش

هسامحك ياميخائيل بس؟؟

قبل ميخائيل عينيها: سامحتنى كدا؟؟

رهف: لاء مش مسامحاك.

ميخائيل وهو يقبل وجينتها: طب وكدا؟!

رهف بخمول: لا بردوا زعلانه اووى.

ميخائيل وهو ينظر الى شفتيها وينظر الى

عينان رهف ثم انقض على شفتيها بحب

ورقه وهو يفصل قبلته ويهتف: آسف.

ويقبلها مرة اخرى ويكمل: يانور عني.

ثم يكرر قبلته ويهتف: واخر مرة هعمل كدا

كاد يقبلها مرة اخرى فرقدت رهف منه فى

انحاء الغرفة وهى تهتف: يامتحرررش

ابعد عنى بقا بدل ما اصوت والم البيت

عليك يامخاااميخووووو.

ضحك ميخائيل وهو يرقد خلفها ويتعمد

عدم الامساك بها حتى تحلو اللعبه مع تلك

القطه المشاكسه.

ميخائيل بضحك: خدى هنا ياهبله تعالي.

رهف بضحك ومتعه وفرحه تظهر فى عينيها:

لاااء اجرى ورايا وامسكنى لو هتعرف.

ميخائيل بحماس: طب ماااااشى ان

ماوريتك يارهف هتقعى تحت ايدى…….

ورقد خلفها وامسكها فى غمض عين ووقعت

ارضا وهو فوقها ويحرك حاجبيه: ومسكتك

رهف بصوت عذب: مخاميخو عايزه اقولك

حاجه كان نفسي اقولهالك من زمان اووى.

ميخائيل بنتباه: ايي هيا…؟

رهف بغناء وصوت جميل: حبيييتك يوم

ما اتلقينا لما حكينا اةل كلاااام حبيتك

واحلف على دا تسمع زياده دنا مش بنااام.

ابتسم ميخائيل بفرحه وعشق الى رهف

وهتف: وانا حبيتك من زماااان اوى يارهف

امم صوتك عسل زيك… ثم اكمل بتحذير:

رهف اوعى تسمع الاغانى والاحان

والموسقى….. لانها بتجلب الشياطين ولو

الانسان شاف الجن جمبوا ازاى لما بيشغل

الاغانى لتجنن من منظهرهم.

رهف بنفى: والله العظيم مش بسمع انا بس

لقتها من البت “غرام”.

ميخائيل بغيظ: البت ديي مش بتنزلى من

زور والله بحسها لايق عليها اسم غرام الدكر

(حلوه غرام الدكر دى😂😂زى البت ايه)

ضحكت رهف بشده: حرام عليك غرام اغلب

من الغلب وبتحبنى اووى.

ضحك ميخائيل على ضحكتها الرنانه وهتف:

مش هتبطلى ضحكة سفنار ديي ولا ايي..؟

رهف بدلع وهى تمرر يدها على ظهره: حاضر

ياسي السيد.

ميخائيل وهو يتقمص الشخصيه: امييينه

رهف بغمزة: نعم ياسي السيد..؟؟

نظروا الى بعضهم ثم ظلو يضحكون بفرح

رهف وهى تتحرك اسفله: ميخائيل هموت

ياعم بعضلاتك ديي وانت عارف ان صحتى

على قدى وانت ماشاء الله ميية كيلو وانا

كدا هموت والله وهبقا شبه السجاده اللى

تحتنا دى ابعد بقا.

ميخائيل بضحك: والله انا مية كيلوا

يامفتريه مش حرام الكدب بردوا.

رهف بضحك: ياعم ابعدد هموت بقا.

ابتعد عنها ميخائيل وهو يمسك بيدها

يعونها على الوقوف ثم هتف: مش هكمل

اجابه على اسالتك ايي رايك بقا.

رهف بتوسل وهى تجلس بجانبه على الاريكه

: ميخائيل يلا بقا يابو اسماء هههههه.

ميخائيل بضحك: ماشى يارهف.

المهم وصلنا لحد مين بقا اممم افتكرت

2ـ تانى واحد هتكلم عنه اسمه الملك الاحمر

الملقب باسم الملك بامحرز الاحمر……..

لبسه وتاجه من اللون الاحمر وهو خادم

يوم الثلاثاء خادم سوره من القرآن الكريم

وهى سورى الضحى.

رقم3ـ اسمه الملك المذهب يلقب باسم ابو

السعيد عبالله المذهبيحكم360قبيله من

الجن ثيابه وتاجه ولجامه وسرج فرسه

الاشقر منالذهب الخالص والملك الخالص

بستطاعته تحويل التراب الى ذهب ويسكن

الناحيه الشرقيه من السعوديه وهو من الجن

العربى

4ـ اسمه الملك شمهوش اغلب الروايات اللى

بتكتبوها او المسلسلات او الافلام بتتكلم

عنه انه ملك شرير لكن بالعكس هو قاضى

قضاة الجن ولبسه من اللون الاخضر وهو

من المسلمين المتشددين ولا يشارك فى

الحروب لكبر سنه ودا سبب من اسباب

اعاقه تحضيره بردوا.

كمان بيحضر ابنه الوليد ليخلفه فى عالم

القضاه وتتلمز على يده العديد من الطلاب

ويسكن بلاد المغرب.

رهف بحماس: ياااا سبحانك ربى واحد

بيحول التراب لدهب وواحد قاضى.

اكمل ميخائيل ببتسامه: رقم 5ـ الملك

الابيض نائب شمهورش ولبسه من اللون

الابيض وهو من المسلمين وهو قليل

الكلام وهو من الملوك السبعه اللى بيحكموا

الارض كفايه عليكى المعلومات دى انهارده

وبكرا وعد منى اكملك اسماء باقى الملوك

يارهفى.

رهف ببتسامه: الساعه كام دلوقتي؟.

ميخائيل ببتسامه حنونه: الساعه 1 المهم

البسي بسرعه ولبسي اسماء عشان هوديكم

فى مكان الكل بيحلم بيه.

رهف بسعاده وهى ترقد بتجاه ابنتها وتضعها

فى الكثير من الشارشف “البطانيه الخاصه

بالاطفال الصغار” هنزلكم صورتها☺️😂✌🏻

واخذت ترتدى حجابها سريعا وتوجهت

ببنتها بتجاه ميخائيل الزى نظر لها بضحك

: طب واسماء ذنبها ايي فى اللفه ديي

فكانت اسماء لايظهر سوى نصف وجهها من

كثرة الشراشف التى تحيط بها وتحرك يدها

ببكاء وهى تحاول رفع الاغطيه.

رهف وهى تبعد الشراشف عن عينان ابنتها

: بس يامامى بس ياقلبي معلش ياروحى

من فرحتى ما اخدتش بالى.

وضعت اسماء يدها فى عينان رهف بطفوليه

فصرخت رهف وهى تضع يدها على عينيها

: يابنت الجزمه يابنت الغبى ياحيوااانه.

ميخائيل بصدمه من كمية الشتائم التى

نعتت. بها ابنتها: انا غبى يارهف.

رهف وهى تنظر له ببرائه مصطنعه: مش

قصدى بنتك كانت هتقلع عيني يابيبي والله

ضحك ميخائيل: معلش هتيها عنك يلا.

وضع ميخائيل يده على خصر رهف وهو

ينظر الى عينيها ثوانى وظلت متعلقة النظر

بعيناه الساحرتين وبعد قليل لفت انتباهها

صوت الشيخ: خالد الجليل وهو يهتف بايته

الشهيرة «وقال فرعونى ذرونى اقتل موسى

وليدعوا ربه» صدق الله العظيم الى نهايه

القرأه نظرت حولها فوجدت نفسها فى اطهر

ارض الله مدينة رسول الله مكه المكرمه

اصاب جسدها قشعريرة خاشعه وهى ترا

الكعبه امامها والاضواء المسلطه فى كل

مكان والسراميك الابيض الخاص بارض

الكعبه المشرفه نزلت دموعها بتأثر فهو حلم

لكل شخص ان يزور بيت الله وارض رسول

الله ان ميخائيل لاجمل حلم تعيشه رهف.

ميخائيل وهو يزيل الدموع من عينيها بيده

الرقيقه الحنونه: يلا عشان نلحق صلاة

التهجد ياحببتى بسرعه …توجه بها الى

مكان هادئ بعيد عن الانظار ووقف بجانبها

وهم يصلون على اعذب الاصوات واحبهم

الى قلبى انا صوت الشيخ خالد الجليل.

(تخيلوا الموقف جميل اووى وفعلا انابحب

خالد الجليل جدا جدا وصوته دا بياخدنى

لعالم تانى وبيرجعنى لربنا اووى ☺️❤)

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية أميرة ميخائيل)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *