روايات

رواية وقعت بعشقها الفصل الرابع 4 بقلم مريم محمد

رواية وقعت بعشقها الفصل الرابع 4 بقلم مريم محمد

رواية وقعت بعشقها البارت الرابع

رواية وقعت بعشقها الجزء الرابع

رواية وقعت بعشقها الحلقة الرابعة

في اليوم التاني مليئ بالأحداث تستيقظ ليان من نومها علي زعيق سيلين ليها
سلين بزعيق:اصحي ياليان كل دا نوم انهاردة كتب كتابك
ليان بنعاس:حاضر حاضر خماسية بس وبعدين استوعبت وقامت بفزع وقالت اي كتب كتابي الساعة كام دلوقتي
سيلين بضحك:والله مجنونة متقلقيش الساعة ١٢
ليان :طيب هنحلق نعمل كل حاجه ازاي
سيلين:متقلقيش ادهم بعت شنط تحت وناس عشان يساعدوكي
ليان بحزن:كان نفسي يتعملي فرح زي باقي الناس
سيلين وتحاول تجعل الجو مرح: معلش هيتعمل علي الدايق عشان هتلاقي بيغير عليكي من الناس واصلا الفرح دا ملهوش لازمه يلا يلا نشوف جاب اي
ليان قامت :يلا
راحت تشوف الفستان كان فستان وردي سينبل ديق من الوسط وواسع ومنفوش من تحت بفصوص اللماس بيلمع وكان شكله جميل جدا
ليان انبهرت بيه جدا
سيلين بمرح:والله طلع زوقة حلو اوي يابت ماتجوزهولي
ليان بمرح وهي تضربها علي كتفها:هجوزك زين
هنا سيلين حست بخجل
سيلين :هروح اشوف الميك اب ارتيست وجاية
ليان بضحك عليها:ماشي
_____(~___~)_____(~___~)______
عند ادهم كان مدايق عشان ريهام حبيبتة
الباب خبط
ادهم :ادخل
زين بمرح:صباح الخير ياعريس
ادهم :عريس اي قصدك عتريس
زين:بلزمة في حد يكون خلقتة كدا في يوم زي دا
ادهم:غور يازين يلا اجهز عقبال مااجهز
زين:خلصانة
وذهب زين
بدأ ادهم بتجهيز نفسة ولبس بادلة سوداء زادتة وسامة وحط من البرفيوم بتاعة اللي يجنن وسرح شعرة وجهز
اما زين بقي لبس قميص ابيض وفتح اول زورارين وبنطلون ووضع من البرفيوم بتاعة وسرح شعرة وكان في كامل اناقتة
واحمد لبس بادلة رسمية وكان وسيم
وجهزوا
احمد :يلا ياعم محمد جهز العربيات
عم محمد :حاضر يابية
احمد لأدهم:ادهم انا عارف انك مجبور بس ليان طيبة وهتتحب متزعلهاش
ادهم ببرود:متخفش يابابا
احمد بأبتسامة بسيطه :طب يلا بينا هطلع انادي الزفت التاني وانت حصلنا برا
ادهم :تمام
__________>__<_____>__<________
عند ليان توضأت وصلت فريضتها وتدعي ربها ان يجعل حياتها الجديدة افضل
خلصت ليان صلي وارتدت الفستان والمساعدات عملولها ميك اب خفيف ولبست الحجاب وعلية التاج وكانت مثل الاميرات
اما سيلين ارتدت فستان اخضر فاتح وكان سيبل جدا ووضعت ميك اب خفيف وكانت جميلة جدا جدا
اما سلوي وبنتها العقارب لبسوا فساتين سودا زي حياتهم كدا
وماجد لبس بدلة رسمية
اما عند سلوي ورانيا
سلوي لبنتها بحقد:ليان واخدة مننا كل حاجه وكل حاجه فيها حلوة اشمعنا هي
رانيا بحزن وحقد:أنا بكرها مش لازم اخليها تتهني بيه
سلوي بخبث:مااحنا اكيد مش هنخليها تتهني بيه
___________&_&____&_&______
عند ادهم هاتفة رن
وكان المتصل ريهام
ريهام بدلع وحزن مصطنع:اي ياحبيبي هتتجوز انهاردة
ادهم ببرود:اه بس زي ماقولتلك قبل كدا فترة
ريهام بدلع:عارفة ياحبيبي بس متنمش جنبها ولا حتي تقعد معاها في اوضه واحدة
ادهم بعصبية:ريهام انا محدش يقولي اعمل اي ومعلش اي
ريهام بخوف:اهدي ياحبيبي
ادهم :أنا هقفل سلام
ريهام:سلام
عند ريهام
وهي في حضن زياد
زياد:احنا كدا بنضيعوا من ايدينا لازم تبيني انك بتحبي اكتر
ريهام بجشع:متخفش انا عارفة انا بعمل اي كويس هي كلها فترى واملاكة كلها هتكون ليا ياحبيبي وانا وانت نهرب
زياد وهو بيبوسها:ماشي ياحبيبتي
_________________________
عند ادهم وعائلتة ركبوا العربيات وذهبوا ليجلبوا المأذون ويذهبوا لمنزل ليان
عند ليان انتهت من كل شئ وكانت جالسة في غرفتها هي وسيلين والباب خبط كانت سلوي
سلوي بتمثيل وحقد :اللف مبروك ياحبيبتي
ليان :الله يبارك فيكي يامرات ابويا
سلوي:هتوحشينا اوي عفكرة
ليان :اه منا عارفة وانتي كمان هتوحشيني في سراها قالت ابدا
سلوي:طيب همشي انا بقي اشوف التحضيرات
وفجأة الباب خبط
ذهبت الخادمة تفتح الباب وكان ادهم وعائلتة
رحب احمد بماجد ترحيب حار ورحب بلكل ودخلوا
احمد :اومال فين العروسة ياماجد عشان المأذون ورا كتب كتاب تاني
ماجد :اهي نازلة
وادهم كان ينتظرها بفارغ الصبر
وزين كان بيدور بعينة في كل مكان كأنة بيبحث عن شئ
كلهم كانو منشغلين بلحديث وفجأة تنزل ليان بجمالها الذي يشد الانظار إليها والإعجاب
وكان وراء ليان سيلين
كان ادهم مصدوم بجمالها والكل هاكذا
اما يزن لمح هذه الحورية من خلفها وقال في سرة ياالله ماهذا ياالله
المأذون:يلا ياجماعه اقعدوا ورايا كتب كتاب تاني
وجلس الجميع
وبدأ كتب الكتاب وانتهي المأذون بجملتة الشهيرة:بارك الله لكما وبارك عليكما وجمع بينكما في خير
وانتهي عقد قران ادهم وليان
ليان كانت مصدومة ومكنتش مركزة معاهم ومش متخيلها انها خلاص اتجوزت وتبعد عن ابوها
ماجد والدموع في عينة:اللف مبروك ياحبيبتي اللف مبروك ياداهم
ادهم وليان:الله يبارك فيك
وبارك لهما الجميع
سيلين كانت تبكي وراحت حضنت ليان :مش هسيبك يابت انتي هفضل كل شوية اجيلك واقرفك
سمع هذا الكلام زين:وفرح جدا انو هيقعد يشوفها كل شوية
اما سلوي وبنتها الحربوقة كانو بيحقدوا عليهم وغيرانين وبيستحلفوا لليان
اما عند ليان وادهم وعائلتة ودعوا الجميع وذهبوا
في سيارة ادهم
ادهم لليان:متفرحيش بس انتي داخلة علي جحيم ياحلوة
ليان مفهمتش هو قاصدة اي بس خافت منة
وصلت العربية للمنزل ونزل ادهم وليان
وصعدوا غرفتهما
وكانت ليان خايفة جدا
قفل ادهم الباب
وفضل يقرب من ليان وهي ترجع لورا وخايفة ووو…….
____________*__*____*__*_____
ياتري اي اللي هيحصل مع ليان. ادهم
وسلوي وبنتها هيعملوا اي
واي حكاية ريهام
وزين وسيلين اي حكايتهم
يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية وقعت بعشقها)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *