روايات

رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل السابع عشر 17 بقلم رنا أحمد

رواية مهرة فارس الصعيدي الفصل السابع عشر 17 بقلم رنا أحمد

رواية مهرة فارس الصعيدي البارت السابع عشر

رواية مهرة فارس الصعيدي الجزء السابع عشر

مهرة فارس الصعيدي

رواية مهرة فارس الصعيدي الحلقة السابعة عشر

في الكافيه …
كانت وقفه وهي بتتمنا الأرض تنشق وتبلعها من وجع قلبها ومراره الي حصل معقول خلاص كده جاسر بقا غريب عنها معقول كان جوزها وبين ايديها وفي لحظه بقا بعيد بمسافات كده كانت واقفه بوجع وهي شايفه نظرات الشفقه في عيون الكل ونظره الانتصار في عيون مي الي بترقص في حضن جاسر بكل استمتاع .
علي المسرح …
كانوا بيرقصوا وعلي وجه كل واحد فيهم ابتسامه ساحره.
مي بابتسامه وسعاده /ياااه ي جاسر اللحظه الي اتمنتها عماله تقرب .
جاسر بابتسامه وغرور /قصدك ايه مش فاهم .
مي بابتسامه دلع /ي سلام قال ي عني مش عارف اني بحبك وبموت فيك من زمان ي جاسر وعيزاك ليا باي تمن ولو ان الدنيا دي كلها تترمي تحت رجليك .
جاسر بابتسامه/بتحبيني اوي كده ي مي .
مي بابتسامه ساحره/ياااه ي جاسر بحبك دي كلمه قليله انا بعشقك من واحنا صغيرين مش عايزه غيرك من الدنيا دي كلها ي جاسر واظن دلوقتي بقا عندي فرصه ولا ايه .

 

جاسر بابتسامه وغمزه /طبعا عندك بس وريني شطارتك .
مي بابتسامه وضحك /هههههه عنيا ي قمر وانا قد التحدي وهشوف انا ولا الست منه .
جاسر بابتسامه خبيثه /كل مشكلتي مع منه أنها كانت مبتسمعشي الكلام مبتريحنيش ي عني .
مي بابتسامه وضحك/هههه لا انا بقا غير انا هقولك شوبيك لبيك ملك وبين ايديك .
جاسر وهو يأخذها في أحضانه باستفزاز لتلك التي تجلس وهي تستشيط غضبا والما .
رشا بغيظ وهمس /ماشي ي مي أما وريتك احمم منه ي حبيبتي عامله ايه.
منه بدموع ووجع /هكون عامله ايه ي عني ي خالتي مطلقه وقلبي موجوع وجاسر خلاص مبقاش عيازني وبنتك مشاء الله مستغليه الفرصه تمام .
فريد بسخرية /لا ي شيخه عايزه تقنعينا انك بتحبيه وزعلانه ليه مش كفايه الي عملتيه .
تسبيح بحده وغيظ /ايه بقا أن شاء الله الي عملته أنها قالت علي وساخه اخوك ووقحاته.
فريد بحده /اخررسي انتي خالص مش عايز اسمع صوتك انتي لسه حسابك معايا مجاش .
تسبيح بحده/أعلا مافي خيلك اركبه ي ابن خالي ولا كلامك يهز فيا شعره .
فريد بحده وغيظ /قسما بالله هقوم الطشك انتي محتاجه تربيه من اول وجديد .
فارس بحده /اخرس انت وهي مش عايز اسمع صوتكم فاهمين .
مي وهي تجلس بنظره خبيثه استفزازية /منوريني والله بس ايه رايكم في الحفله .
فريد بابتسامه وغمزه /بصراحه ي بت ي مي حفله جامده جدا .

 

مي بابتسامه دلع /حبيبي ي فري .
تسبيح بحده/اتلموا المصايب علي بعضها جاتكم الهم تقل دمكم مالوش حد .
مي وهي تمسك دراع جاسر بدلع /ايه رايك ي جاسر عجبك الاحتفال .
جاسر بنظره خبيثه/طبعا ي مي بصراحه تسلم ايدك كنت محتاج للتغير اوي .
منه بغيظ شديد ووجع/طبعا مانت بتحب الجو للملزق ده وقله الادب والمسخره دي .
جاسر بحده وغيظ /طب لمي لسانك بقا وكفايه قله ادب لحد كده بدل مابهدلك .
مي بدلع واستفزاز /معلش ي جاسر أصل دمها محروق لأن انا الي فوزت عليها في الاخر وفوزت بيك .
منه بحده وغيظ/ده بعدك محدش هيتجوز جاسر غيري انا جاسر بتاعي انا .
مي بعند وتحدي /مش هيحصل ي منه هو مش خلاص طلقك خليكي بعيده عنه ي لازقه .
منه بغيظ شديد/انتي الي اطلعي من حياتنا بقا انا عارفه انك قاصده تتدمري حياتنا وتاخديه مني بس ده مش هيحصل .
جاسر بغضب جحيمي/بس اخرررسي انتي وهي هو جاسر ده ايه اللعبه الي في ايديكم بتتراهنوا عليا انتوا اتفاه اصلا مني اني اشغل دماغي وحياتي بواحده فيكم .
ليسير جاسر الي الخارج بغضب شديد ليسيروا جميعهم الي الفيلا .
********************.
في فيلا القناوي …
تسبيح كانت طالعه اوضتها بضيق وقفها فريد بحده .
/استني عندك .

 

تسبيح بغيظ /فيه ايه عايز ايه .
فريد بحده /اولا اتكلمي بادب ثانيا هي كلمه ومش هكررها تاني ي تسبيح قسما بالله لو روحتي الكليه تاني من غير اذني واني اكون معاكي هتشوفي مني الي عمرك مشوفتيه .
تسبيح بحده /ده تهديد ده ولا ايه فاكرني هخاف من كلامك الاهبل ده .
فريد بغضب /لسانك ده قسما بالله نفسي اقطعه علشان ارتاح من طوله لسانك دي وبكره الصبح هشوف انا ولا انتي ي تسبيح وكلامي هيمشي عليكي ولا لا .
*****************.
في جناح جاسر وفريد .
جاسر كان واقف بيغير هودمه دخلت منه بغيظ شديد.
جاسر بحده /وبعدين في اليوم الزفت ده انتي ازي تتدخلي كده من غير ماتخبطي .
منه بدموع وغيظ /سيبك من كل الكلام ده انت كنت بتتكلم معاها فيه ايه قصدها ايه بكلامك انك اختارتها ي جاسر .
جاسر باستفزاز /اصلي بصراحه بفكر اتجوزها ي منه بصراحه البت بتحبني وبتتمنالي الرضا أرضا هتريحني وتسعدني .
منه بدموع وغيظ /لا ي جاسر لا بلاش مي اي واحده الا مي فاهم .
جاسر بحده /هو ده كل الي فارق معاكي أنها مي مش فارق معاكي اني هكون لواحده تانيه هنام في حضنها انتي عمرك محبتيني انتي كنتي داخله مع بنت خالتك سبق وتحدي علي مين الي توقعنا بس احب اقولكم أنكم في دماغي اصلا ويلا من هنا خليني انام .
منه بدموع وضيق /نام يا جاسر علي الله يجيلك نوم .
جاسر بضيق /اوووف.
*********************.

 

صباااحا .
كان يسير فريد الي غرفه تسبيح لتخرج رحمه بارتباك شديد.
/تسبيح راحه الجامعه ي فريد .
فريد بحده /برضه ي عمتي دي قصداها بقا قسما بالله لروحلها الجامعه واطين عيشتها .
رحمه بقلق بالغ/الله يخربيتك ي تسبيح ده مين الي جاي الصبح كده لتفتح رحمه لتنصدم من مي .
/مي انتي ايه الي جايبك علي الصبح كده .
مي وهي تجلس بابتسامه /ايه ي خالتي فيه حد يقول لحده كده برضه جايه افطر معاكم .
رحمه بغيظ شديد/وده من امتا ي روح امك.
مي ببرود /من هنا ورايح ي خالتي مش بعيد تلاقيني ليل ونهار هنا كمان ومتجوزه جاسر.
رحمه بحده/بقولك ايه ي بت انتي ابعدي عن جاسر انتي لسه متعرفيش جناني بس اسالي امك عليه ي اختي .
مني ببرود /وانتي برضه عارفه جناني ي خالتي وانا بقيت في تحدي مع بنتك ولازم أكسبه.
جاسر بجديه /فين فريد .
رحمه بقلق وارتباك /فريد راح ل تسبيح الجامعه تعال افطر ي حبيبي .
جاسر بضيق /شكرا مش فاضي رايح اللاداره .
مي وهي تمسكه بابتسامه/طب لو قلت علشان خاطري ي جاسر .
جاسر بابتسامه/يخربيت عقلك ي بت ي مي مبقتش اقدر ارفضلك طلب .
مي بابتسامه وضحك/هههه حبيبي يلا تعال .
منه بحده وغيظ/انتي ايه الي جابك هنا .

 

جاسر بغضب /فيه ايه ما هو بيتها زي ماهو بيتك .
مي بدلع واستفزاز /جيت افطر مع جاسر اصلي بفتح نفسه علي الاكل .
منه بغيظ وكره لها /بالسم الهاري ي شيخه .
جاسر بجديه /السلام عليكم انا لازم امشي .
مهره بابتسامه/مع الف سلامه ي قلب امك انا هطلع فوق اصحي فارس ي رحمه .
منه بغيظ وهمس /ايه الي بتحولي تعمليه ي مي بتلفي ووتدوري علي ايه .
مي بحده واستفزاز /جرا ايه انتي نسيتي أن جاسر كان مجرد رهان بينا وانا الي كسبت الرهان دلوقتي والموبايل الي اتفاقنا عليه هستناه منك ي منه لأن انا الي كسبت الرهان ههههه عن اذنك .
منه بدموع وارتباك /ي نهار اسود لو جاسر عرف موضوع الرهان ده ساعتها مش بعيد يقتلنا انا كان عقلي فين لما اتفاقنا علي الزفت الرهان .
******************.
بعد ساعه .
كان داخل فريد بغضب جحيمي وهو بيدفع تسبيح بحده وصراخ فاجتمع كل الي في البيت .
سالم بحده /ايه الي بتعمله ده ي فريد هو فيه ايه ي ولاد فارس هي بناتي بقوا ملطشه ولا ايه.
فارس بحده /اهدا ي سالم فيه ايه ي فريد .

 

فريد بحده /اسال الهانم الشيخه تسبيح الي قرفاني بابمواعظ والضوابط طول الوقت كسرت كلامي وخرجت من غير اذني واروح الاقي الهانم عماله تتضحكلي مع ده وتتستهبل مع ده وكل الوش الخشب ده معايا بس وهي مودراها .
تسبيح بحده/اخرررسي قطع لسانك انا اشرف منك مليون مره ومش هسمحلك بكلمه كمان ي فريد انت ملكش حكم عليا انا في بيت ابويا طول مانا في بيته انت ملكش أي كلام معايا.
فريد بغضب شديد/سامع بنتك رد عليها بدل قسما بالله هديها قلمين يفوقوها لأنها ناقصه ربايه.
سالم بحده /كفايه كده ي فريد تسبيح اتكلمت معايا وبعت معاها السواق بنتي مش عيله صغيره وانت مش مسموحلك تتطول لسانك عليها بالمنظر ده .
كان واقف فريد بصدمه وغيظ من رده البارد.
/هو ده الي ربنا قدرك عليه ده بدل متتديها قلمين علي قله ادبها .
تسبيح بحده وغيظ /مين دي الي تاخد قلمين انت فاكر الكل بيتعامل بطريقه العربجيه بتاعتك انت واخوك انا ابويا راجل راقي وابن ناس ومحترم للاسف ي خالي انت معرفتش تربي عيالك .
صفعه قويه جعلتها تصرخ بالم لتسقط أرضا بصدمه من الجميع.
فريد بغضب شديد/لحد كده وتخرسي خالص انا صبرت عليكي كتير اوي استحملت قلت زوقك وطوله لسانك وبقول دلوقتي تتغير لكن انتي عمرك مهتتغيري هتفضلي كده ملعون اوي الحب الي يخليني استحملك .

 

ليرمي الدبله أمامها أرضا بحده .
/اعتبري كل حاجه بنا انتهت .
ليسير الي الخارج لتبكي هي بشده في حضن رخمه التي تبكي حال بناتها الذي يزداد سووء .
**********************.
في الاداره …
كانوا قاعدين يوسف وعمر اصدقاء جاسر .
كان قاعد عمر ماسك صوره معشوقته ليقترب منه يوسف بحده .
/تاني برضه ي عمر هو مفيش فايده فيك ي اخي .
عمر بضيق /ي ساتر عليك ي يوسف بحبها اعمل ايه بس من ساعه مشوفتها مش قادر اطلعها من قلبي .
يوسف بحده /دي مراه صاحبك انا مش عارف انت قابل كده ازي دي خيانه ي عمر .
عمر بحزن شديد/الحب مش بأيدينا ي يوسف من ساعه مشوفت منه مش قادر انساها عارف ان مجرد الاحساس بده خيانه ل جاسر بس اعمل ايه بحبها ي يوسف بحبها .
*********************.
في المقابر …
كان يقف جاسر أمام قبرها بدموع لا تتوقف واشتياق شديد لها .
/وحشتيني ي نور وحشتيني اووووي .
فلاش باك …
منذ عده سنوات …
كان الشباب والبنات في أولي جامعه كانوا قاعدين بيضحكوا وبيتكلموا وفجاه دخل فارس في يده فتاه عمرها 17 سنه كانت فتاه جميله ورقيقه خطفت قلب جاسر اول ما شافها .
فارس بابتسامه/دي نور بنت عم جابر الجنايني بتاعنا الله يرحمه هتعيش معانا هنا لأنها مبقاش ليها حد انا فهمتها أن كلنا هنكون أهلها .
جاسر بابتسامه ساحره /طبعا ي بابا هنكون أهلها .
نور ببراءه وعفويه/شكرا ي سعه البيه.
جاسر حبها من كله وهي كمان حبته كان شيافها اجمل ما في الدنيا لحد اليوم المشؤؤم ده .
**************.

 

في يوم كانت مهره وفارس مسافرين البلد وجاسر كان في التدريب كانت نور طالعه من المطبخ ليسيروا منه ومي وتسبيح بغضب شديد.
منه بحده /فين ي بت العقد الي كان علي التسريحه وانتي بتنضفي .
نور بدموع/كل حاجه مكانها يىست هانم.
مي بحده وغيظ /بقولك ايه ي روح امك بلاش كوهن الحريم ده اطلعي بالعقد .
نور بخوف ودموع /والله ي ست مي مشوفت حاجه دوروا كويس الله يخليكم .
تسبيح بحده /دورنا ي اختي مفيش اثر اطلعي بيه ي حراميه .
رحمه بحده /انا من قول مشوفت شكلك وقولت عليكي حراميه انا هبلغ الأحداث بكره ياخدوكي
نور بدموع وتوسل /ابوس رجلك ي ست رحمه والله العظيم مظلومه ابوس ايدك خليني معاكم هنا ده انا بجوع هناك وبشرب المر والله مسرقت حاجه.
رحمه وهي تندفعها بقسوه /ماتجوعي ولا تموتي في ستين داهيه عيزاني اصدقك واكدب بناتي ي تربيه الشوارع جهزي نفسك بكره الصبح علي الأحداث.
ليغمزوا الفتيات الي بعضهم البعض بانتصار فقد نجح مخططهم الشرير في الخلاص منها لكن لم يعلموا أن ظلمههم لها سيدفعها لإنهاء حياتها بيدها وبالفعل كان يأتي جاسر بابتسامه ليتوقف قلبه عده مرات وهو يراها جثه محروقه ليعلم أنها أحرقت نفسها ولكن كان لا يعلم كميه الظلم التي تعرضت لها ليتوعد لهم بالجحيم بعدما سمع حديثهم وغيرتهم وكرهم لتلك المسكينه وحرمانه منها.
ليتوعد جاسر بالجحيم لهم علي ما حدث بمعشوقته .

 

باك …..
كان يقف جاسر وهو يبكي بوجع .
/خلاص ي نور عيني هما التلاته بقوا زي العرائس الي بحركهم علي مزاجي كل واحده فيهم هسيب جواها وجع تعيش بيه العمر كله هدمرهم ي نور .
فريد بابتسامه /كنت عارف اني هلاقيك هنا عند حبيبه قلبك .
جاسر بوجع ومراره/هو انا ليا غيرها .
فريد بابتسامه/ربنا يعوضك ي حبيبي بس نسيت اقولك الست تسبيح دخلت القائمه السوداء خلصت منها .
جاسر بقلق /اوعا اكون بتحبها ي فادي .
فريد بضحك /لا ي راجل انت عارف كويس أن هما عمرهم ما حبونا التلاته عباره عن شياطين كل همهم أنهم يشوفوا نفسهم علي الخلق ده غير الينت المسكينه دي والي كنت عارف ان روحك فيها ولا احنا عمرنا حبانهم ي جاسر انا كان لازم انتقم معاك واجيب حق الغلبانه الي كانوا السبب في موتها انا سايب تسبيح بتعيط بدل الدموع دم هما التلاته بقوا زي العرائس في أيدينا بأنهم يستاهلوا .
جاسر بابتسامه خبيثه /ولسه ي فريد ولسه ناري لسه مبردتش منهم بس الي جاي هيعجبهم اووي .

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية مهرة فارس الصعيدي)

اترك رد

error: Content is protected !!