روايات

رواية دمعه عين 2 الفصل الثالث 3 بقلم شيماء طارق

رواية دمعه عين 2 الفصل الثالث 3 بقلم شيماء طارق

رواية دمعه عين 2 البارت الثالث

رواية دمعه عين 2 الجزء الثالث

دمعه عين 2
دمعه عين 2

رواية دمعه عين 2 الحلقة الثالثة

{بسم الله الرحمن الرحيم }
_____________________
الدكتور/ للاسف الرصاصه كانت قريبه جدا من القلب فالعمليه كانت صعبه جدا
سليم/ يعني هو عامل ايه دلوقتي ؟؟؟
الدكتور/ انا مش هقدر احدد دلوقتي هو يتحط تحت الملاحظه 24 ساعه ولو حالته استقرت يبقى حمد لله على سلامته
سليم/ تمام شكلكم كده مش عارفين تعملوا حاجه انا هخليه يسافر اي مكان في العالم دلوقتي او اجيب له اي دكتور من اي دوله بس اشوف صاحبي واقف قدام عينيا
الدكتور /احنا عملنا اللي علينا والباقي على ربنا واي دكتور هيقول لك نفس كلامي وتقدر تجرب بنفسك الموضوع مساله وقت ادعوا له🤲
عز/ تمام يا دكتور شكرا جدا لحضرتك 🙏
__________________________
عز اتصل بجدو بلغوا بكل اللي حصل
_________________________
الجد/ ازاي ما قلتلناش ان نور اخذ رصا”صه
عز /والله يا جدي احنا كنا مشغولين في الي بيحصل وكمان اللي زود الموضوع اكتر ان نعيمه هربت
الجد/ يا نهار ابيض هربت تاني يا عز انت عارف ان هي مش هتسيبني انسانه متخلفه مصممه تمو”ت ابنها😡
عز /ما هي برده ما تعرفش ان هو ابنها يا جدو مفروض نور من زمان كان عرفها بدل ام المشاكل دي وهو الي غلط من الاول ان هو اتجوز واحده زي نعيمه في واحد محترم يتجوز رقاصه🤔
الجد/ اللي حصل بقى يا ابني المهم دلوقتي انا هعرف منار وهنيجي على المستشفى؟
عز / خليك يا جدو وانا هبعت حد ياخد منار وانت خليك في البيت علشان ما تتعبش
الجد /لا يا ابني ما ينفعش اسيب نور وهو في الحاله دي نور زيه زي احمد ونوح انا بعتبره ابني الثالث ؟
عز /ربنا يخليك لينا يا جدو
___________♥︎____________
منار اول ما عرفت باللي حصل لنور انهارت وكانت بتبكي كتير جدا على شريك حياته وعمرها وحبيبها وجوزها وابو اولادها
~~~~♡♡~~~~♡♡~~~
عين صممت تروح مع منار المستشفى علشان تكون جنبها
اما بقى يسرا كانت حابه تروح بس الجد منعها علشان ما تسيبش البنات لوحديهم
اما بقى احمد ونوح كانوا لازما يفضلوا في البيت علشان خاطر البنات ويسرا دلوقتي بقي فى خطر اكثر من الاول هم مش عارفين نعيمه بتدبر لهم ايه ربنا يستر
تعالوا نروح المستشفى عند نور منار دخلت المستشفى وكانت بتعيط علشان جوزها في
{قسم العنايه المشدده }
كانت منار وصلت
منار/ فين نور انا عايز اشوفه دلوقتي ؟؟؟
عز/ اهدي شويه هو ان شاء الله هيكون كويس
________________________
سليم كان حاطط ايديه على راسه وقاعد على الكرسي ومش بيتكلم مع حد راحت عليه عين
عين/ ان شاء الله هيكون كويس وهيقوم بالسلامه ما تقلقش؟
سليم/ ما فيش رد ؟؟؟؟؟
عين /سليم انا بكلمك
سليم بصص لها وعينيه كلها دموع 😥
عين /اول مره اشوف دموعك يا سليم انت بتحب نور للدرجه دي 😳
سليم/ نور اخويا وصاحبي احنا عمرنا ما افترقنا عن بعض في المدرسه وفي الجامعه وهو عمري ما سابني وانا مش قادر استحمل بجد ان انا اشوفه كده😥
سليم كان متاثر جدا باللي حصل لصاحبه وكان خايف عليه جدا وعين حاولت تواسي كثير وتقف جنبه
عين/ تعرف انت لو رحت الجامع دلوقتي وصليت ودعيت له ربنا هيتقبل منك ؟
سليم/ حاضر انا هقوم اصلي وادعي له
عين/ ان شاء الله هيكون كويس وهيقوم بالسلامه وانت لازما تكون جنب طنط منار في الوقت ده علشان هي منهاره جدا
{راح سليم لمنار }
سليم/ تعرفي يا منار نور قال لي قبل ما يقفل عينه
منار/ قال لك ايه يا سليم انا مش قادره اتحمل اني اشوف في الوضع ده
سليم /قالى ما تخليش منار تعيط انا مش هسيبها تعرفي حتى وهو بيسارع المو”ت كان اخر حاجه قالها اسمك وانا واثق اللي صاحبي مش هيسيبني اجمدي كده علشان تكوني اول ما يفوق تكوني اول حد قدامه
منار/ يا رب يا رب يا رب 🤲🤲
فضلت تعيط وسليم خدها في حضنه وفضل يطبطب عليهم سليم بيعتبر منار اخته وبعد كده منار فضلت مستنيه لحد ما الدكتور خرج
منار/ ايه اخباره يا دكتور نور عامل ايه دلوقتي
الدكتور /لسه ما فيش اي تحسن
منار/ ينفع ادخل اشوفه
الدكتور ما ينفعش هو لسه حالته حاجه
منار /لو سمحت يا دكتور انا نفسي اشوفه حتى لو خمس دقائق 🙏
الدكتور حس بوجع منار من طريقه كلامها
الدكتور/تمام خمس دقائق بس اتفضلي ادخلي مع الممرضه تلبسك اللبس الخاص للعنايه المشدده🙂
منار /شكرا جدا يا دكتور🙏
__________♥︎___________
روحت منار مع الممرضه وجهزتها علشان تشوف نور في الوقت ده
كان سليم في المسجد سليم دخل المسجد وكان باين على وش الحزن والقلق على صديق عمره كان في الوقت
الامام بيقيم الصلاه وقف سليم وصلى مع الناس لامام كان بيقرا سورة الرعد – الآية 28. الذين آمنوا وتطمئن قلوبهم بذكر الله )
كان سليم متاثر جدا بالايه الكريمه في ثاني ركعه كان الشيخ بيقرا
۞ قُلْ يَا عِبَادِيَ الَّذِينَ أَسْرَفُوا عَلَىٰ أَنفُسِهِمْ لَا تَقْنَطُوا مِن رَّحْمَةِ اللَّهِ ۚ إِنَّ اللَّهَ يَغْفِرُ الذُّنُوبَ جَمِيعًا ۚ إِنَّهُ هُوَ الْغَفُورُ الرَّحِيمُ (53) وَأَنِيبُوا إِلَىٰ رَبِّكُمْ وَأَسْلِمُوا لَهُ مِن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ ثُمَّ لَا تُنصَرُونَ (54) وَاتَّبِعُوا أَحْسَنَ مَا أُنزِلَ إِلَيْكُم مِّن رَّبِّكُم مِّن قَبْلِ أَن يَأْتِيَكُمُ الْعَذَابُ بَغْتَةً وَأَنتُمْ لَا تَشْعُرُونَ (55) أَن تَقُولَ نَفْسٌ يَا حَسْرَتَا عَلَىٰ مَا فَرَّطتُ فِي جَنبِ اللَّهِ وَإِن كُنتُ لَمِنَ السَّاخِرِينَ (56)
(صدق الله العظيم )
__________________________
كان سليم بيعيط بطريقه هستيريه طبعا كل اللي بيصلوا كانوا واخدين بالهم جدا من بكاء سليم
الامام خلص صلاة وراح عند سليم
الامام /جمعا ان شاء الله ؟
سليم/ حرما😔
الامام/ مالك شكلك زعلان او في حاجه مضايقاك؟
سليم/ شويه مشاكل!
الامام /بس تعرف احسن حاجه ان انت جيت هنا ده اكتر مكان هتلاقي فيه الراحه بيت ربنا احكي لي يمكن اقدر اساعدك؟
سليم /صاحبي الوحيد هيروح مني وعيلتي في خطر انا حاسس ان انا عاجز مش عارف احمي اي حد من عيلتي ولا حتى صاحبي؟
الامام/ يقول النبي صلى الله عليه وسلم: المؤمن للمؤمن كالبنيان يشد بعضه بعضًا وشبك بين أصابعه. ويقول صلى الله عليه وسلم: من كان في حاجة أخيه كان الله في حاجته. ويقول صلى الله عليه وسلم: والله في عون العبد ما كان العبد في عون أخيه
الامام/ انا عايز اقولك حاجه ؟
سليم /اتفضل!
الامام/ انا زمان وانا صغير والدي كان مصمم ان انا اروح المدرسه لوحدي بس انا كنت رافض وبعد كده فعلا رحت المدرسه لوحدي وسبت والدي في البيت ووالدتي وجدتي واختي الصغيره وانا جاي من المدرسه شايف الناس بتبص لي بتقول يا عيني بقى يتيم كلهم ما”توا وانا مش فاهم ايه اللي بيحصل دخلت لقيت البيت واقع واهلي مش لاقيين الجث”ث بتاعتهم بعد ثلاث ايام تقريبا لقينا الجث”ث باعجوبه انا كنت بعيط كنت ولد الصغير مش عارف يعمل ايه
افتكرت لوالدي كان مصمم ان انا اروح المدرسه لوحديه وانا كنت عايزه اقعد معاهم او عايز والدي يجي معايا كان بيحميني وما يعرفش اللي كان ممكن يحصل في الوقت ده
طبعا الشرطه كانت موجوده في كل مكان والجيران كانوا موجودين بس يوم والثاني ما لقيتش حد حواليا وكان مصير ان انا اروح الملجا انا ما يقستش كملت تعليمي وقلت انا لازما ارفع راس اهلي واكون حاجه وبعد ما تخرجت قدرت اجمع فلوس وبانيه بيت العيله اللي كان قوم تراب قومته تاني واتجوزت وعملت عيله وقدرت اسس عيله من اول وجديد احنا لازما نرضى بامر ربنا وندعي ربنا وربنا هيرضينا ربنا عوضني باولادي وهم كل حياتي سبحان الله ربنا اخذ مني احلى حاجه في حياتي وهم عيلتي بس الحمد لله عوض ربنا بيكون قريب قوي🤲♥️🥰
________________________
سليم كان بيسمع من الشيخ وكان متاثر جدا
الامام الجامع/قولي الحمد لله لسه عيلتك حواليك وتقدر ان شاء الله تحميها
سليم/ ان شاء الله
الشيخ /قوم صلي ركعتين وادعي لصاحبك وان شاء الله صاحبك هيكون كويس وربنا يشفيه ؟
سليم/ اللهم آمين يارب العالمين
___________________________
فعلا سليم صلى ركعتين قضاء حاجه وقعد في المسجد يقرا قران
_____♥︎_____♥︎_____♥︎_____
تعالوا روح عند منار دخلت عند نور وقعدت على الكرسي جنب السرير ومسكت ايد نور
منار/ تعرف ان انت احلى حاجه حصلت لي في حياتي فاكر اول مره شفتك في النادي كان احلى يوم في حياتي اليوم ده انا روحت في البيت وكنت مبسوطه قوي اول مره اكلم شاب اول مره بجد يجي له جراه ان انا ابص لشاب اول ما شفتك حبيتك رغم ما كنتش اعرف ان انت متجوز وبعد كده اعترفتلي بحبك كان يوم صعب قوي عليا ازاي ارضى اتجوز راجل متجوز وكمان معاه ولد ومش متجوز اي حد متجوز رقاصه💔 ازاي اهلي ممكن يوافقوا وفعلا اهلي رفضوا الموضوع خالص بس انا كنت بحبك كان عندي امو”ت بس ما بعدش عنك انت كنت بالنسبه لي كل حياتي انا وقفت قدام عيلتي واخترتك انت وانت كنت ونعمه الزوج 😭
تعرف يا نور لو اتاخرت بره البيت شويه قلبي♥️ بيوجعني قوي وببقى خايفه عليك بحس ان انت ابني مش جوزي انا واثقه فربنا قوي ان هو هيخليك ليا مش هياخذك مني انا ربنا بيحبني عشان رزقني بزوج زيك انا بعشقك يا نور علشان خاطري فوق نفسي اشوفك وانت مفتح عينيك نفسي تاخدني في حضنك مشتاقه لك قوي يا حبيبتي قلبي 😭♥️
نور بدا يحرك ايديه ويحط ايديه على راس منار
منار/ نور انت فوقت ؟😳
نور /حرك راسه بأه
منار/ هنادي الدكتور ثانيه واحده ؟
منار ناديت الدكتور وكشف على نور
الدكتور/ الحمد لله على السلامه يا نور بيه
نور/ الله يسلمك يا دكتور!
الدكتور /ساعه كده ان شاء الله وهننقلك اوضه عاديه
نور /حرك راسه بالموافقه ابتسم للدكتور ابتسامه خفيفه بس كانت مليانه تعب
منار انا كنت همو”ت لو حصلك حاجه
نور/ ما تقوليش الكلمه دي تاني انتي بونبونايه قلبي عامله ايه يا حبيبتي؟
منار/ سيبك مني انا اولع امو”ت اغور في داهيه بس اهم حاجه انت تخف وتكون كويس😥
نور/ برق😡 لمنار بعينيه بس اسكتي ما تقوليش كده تاني انتي مراتي وحبيبتي وام عيالي مش عايز اسمع منك الكلمه دي تاني انا مش ناقص كفايه اللي انا فيه جايه تزوديها عليا بالكلمتين دول
منار /مالك يا حبيبي انت كويس ؟
نور /مش كويس انا خايف قوي على يزيد من نعيمه هي مصممه تمو”ته ؟
منار /ما فيش حد هيقدر يلمس ابني انا اللي هحمي ابني من نعيمه والي زيها ما حدش يقدر يقرب ليزيد
يزيد ابني انا وبس😥😡
نور/ بتعب اهدي يا منار ان شاء الله خير وانا مش هسيبها تقرب لاي حد فيكم 🤌
في الوقت ده دخلت عين
عين/ حمد لله على السلامه يا استاذ نور
نور/ الله يسلمك يا عين
منار /فين سليم يا عين؟
عين/ سليم في المسجد هصلي وزمانه جاي
منار /رني عليا عرفي ان نور فاقوا بقى كويس لو سمحت يا عين؟🙏
عين /حاضر 🙂
____________________________
الجد دخل وبقيت العيله علشان يطمنوا على نور في الوقت ده كان سليم خارج من الجامع رنت عليه عين
سليم/ الو ؟
عين/ نور فاء وعايز يشوفك 🙂
سليم /بجد انت بتتكلمي جد يا عين
عين/ الكلام ده فيه هزار برده يا سولي
سليم انتي احلى حاجه في حياتي ربنا يخليكي ليا يا قلبي انا كنت همو”ت الحمد لله احمدك واشكر فضلك يا رب ربنا 🤲
عين/ تعالى بقى عشان تشوفه .
سليم دخل المستشفى كانت عين فى انتظراء الامام العنايه المشدده
سليم/ فجاه……..؟؟؟؟؟؟

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية دمعه عين 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *