Uncategorized

رواية بائعة الورد الفصل التاسع عشر 19 بقلم أسماء ابراهيم

 رواية بائعة الورد الفصل التاسع عشر 19 بقلم أسماء ابراهيم

رواية بائعة الورد الفصل التاسع عشر 19 بقلم أسماء ابراهيم

رواية بائعة الورد الفصل التاسع عشر 19 بقلم أسماء ابراهيم

بغرفه تامر بالمستشفى كان الطبيب يتفحص حاله تامر وبدأ بالكشف عليه وخلال فحصه احتلت الصدمه عليه فالحادث أثر علي ساقيه ورغم إجراء الجراحه إلا أنه يؤدي إلي فتره علاج كبيره .
تامر: يادكتور انا رجلي علي طول حاسس بتنميل فيها وأوقات من بقدر احركها.
الطبيب: بتوتر ده طبيعي ماتقلقش ومع الوقت والعلاج ها تتحسن وكمان لازم الحاله النفسيه هاتأثر عليك فأنت اجمد كده عشان تعدي الفتره دي علي خير.
منير: يادكتور لو محتاج أسفره بره مصر ماعنديش مانع المهم يقوم يقف علي رجليه .
الطبيب: صدقني منير بيه مش مستاهله هي مسأله وقت مش اكتر استأذنكم .
تامر: اتفضل يادكتور بس ممكن اطلب من حضرتك طلب .
الطبيب: طبعا اتفضل.
تامر: عايز ارجع البيت وأكمل العلاج هناك مش هنا وكمان عشان أقدر ألحق مذاكرتي.
الطبيب: في الوقت الحالي صعب لكن اوعدك في اقرب وقت هاكتبلك علي خروج وبعدين انت تقدر تذاكر هنا وما تقلقش هاوفرلك كل سبل الهدوء والراحة.
خرج الطبيب وخلفه منير والد تامر وقال يادكتور انا عارف ان ابني فيه حاجه كبيره ارجوك قولي وانا اوعدك تامر مش هايعرف حاجه .
الطبيب: للاسف الحادثه أثرت علي الأعصاب والعضلات في الساقين وده محتاج وقت كبير وعلاج طبيعي عشان نقدر نرجع زي الاول .
منير: يعني ابني بقي عاجز لاحول ولا قوة الا بالله .
الطبيب: يافندم الطب أتقدم كتير عن الاول والحمدلله أنه بيحس بتنميل يعني كده في امل أنه مع العلاج يرجع لطبيعته وانا معاه وخلي ايمانك بربنا كبير .
منير بحزن شديد علي ابنه ونعمه بالله العلي العظيم.
بالجامعه كانت ناني تبحث عن  أحد من أصدقاء تامر لتعرف عنوان المستشفي وبالفعل قابلت صديق له وعرفت العنوان وقررت الذهاب لزيارته والاطمئنان عليه..
روضه: ناني انتي يابنتي بنادي عليكي من بدري وانتي مش هنا مالك يابنتي.
ناني: معلش يا روضه ما أخدتش بالي وكنت بدور علي حد اعرف منه عنوان المستشفي اللي فيها تامر.
روضه: تامر مين يابنتي ومستشفى ايه .
ناني: ماهو تامر الاسيوطي هو اللي عمل الحادثه وانا عايزه اروح أزوره .
روضه: اوبس ده الدنيا مقلوبه عشانه ورجال أعمال بتبعتله ورد زي ماجاش علي بالي اني اقولك طيب انا هاجي معاكي الحمدلله مافيش محاضره النهارده مش عارفه ليه دكتور فادي أجلها.
ناني: طيب وشغلك مش عايزه اعطلك وكمان شدوي هاتقلق عليكي.
روضه: يافالحه انتي ناسيه انك هاتيجي معايا الشركه وشدوي هاتستنانا هناك يالا.
؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛؛:::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::::
الحج قاسم: يعني دلوقك المهندس جاي مع العمال عشان يشوف الجناح طلباته ويحسب حسبته.
طاهر: ايوه ياابوي وكمان شيعت لمعتصم عشان يكون واقف معاه ويقوله يعمل جناحه علي كيفه ويوسف لما يعاود يبقي يشوف جناحه وياسمين ماهي مهندسه كد الدنيا ترتبت جناها علي كيفها .
الحجه حسيبه: كيف ده ياولدي اتصل بيوسف يعاود النهارده يقول عايز ايه ويبقي يرجع شغله تاني.
طاهر: كيف ده ياما هو شغال لحاله ومتخافيش اني مرتب كل حاجه.
الحج قاسم: علي بركه الله ياولدي اومال فين جوزك يا إلهام .
إلهام: محمود رجع متأخر من المزرعه ولساه نايم هاقوم اشوفه يابا الحج.
نغم: خليكي مرتاحه ياماما وانا هطلع اشوفه وكمان اجيب تليفوني اتصل علي سالم اشوفه هايرجع امتي من مصر.
الحجه حسيبه: روحي يابتي ربنا يكملك بعقلك ويكتبلك الخير والسعاده.
معتصم من الخلف وانا ماليش دعوه حلوه من دول ولا ايه.
الحجه حسيبه: ولدي ليك كل الخير والهنا ياضنايا وافرح بيك وبخلفك الصالح ياااارب.
طاهر: يا هنيالك ياعم معتصم ست الكل راضيه عنيك يبقي راحت علينا احنا بقي.
الحجه حسيبه: كيف عاد ياولدي انت واخوك وولادكم ضي عيوني .
لبني ومني في صوت واحد ربنا يباركلنا في صحتك وفي عمرك ياما وفي ابوي الحج.
صعدت نغم لكي توقظ والدها طرقت الباب ودخلت وقف أمام والدها وتنظر له عده نظرات مختلفه منها الحزن والشفقه فهي تحب والدها ولكن تحزن علي معامله لها ظلت واقفه لفتره تحدث نفسها ياتري يابابا بتحبني زي ما بتحب سالم نفسي اترمي في حضنك وقت زعلي واحس بأمانك نفسي يوم ما افرح تبقي اول واحد اجري عليه واشوف فرحته بيا.. وبعدها ربتت علي ذراعه لتفيقه 
نغم: بابا يا بابا قوم جدي بيسأل عليك وعايز حضرتك.
محمود: فين امك يابت وانتي اللي طالعه لحالك ليه.
نغم: ماما بتحضر الغدا مع عمتي لبني ومني وانا قولت لجدي اطلع اقولك.
محمود: طيب انزلي قولي لجدك هاتسبح واجي .
________________________&______
بمحل الورد كانت ياسمين تتحدث بالهاتف مع شدوي 
ياسمين: مبروك ياقلبي وربنا يتمم بخير وامتي بقي الخطوبه.
شدوي: بابي مسافر مطروح عشان المشروع الجديد واول مايرجع هانعمل الخطوبه علي طول.
ياسمين: يارب علي خير حبيبتي انا مش هاجي الجامعه النهارده عندي شغل كتير وكمان يوسف جاي وهانتغدا بره.
شدوي: مافيش حاجه مهمه النهارده وفادي لاغي المحاضره بيقول عنده مشوار مهم.
ياسمين: تمام ياقلبي باااااي.
دخل يوسف عليها وقال مين قلبك غيري ياسو
ياسمين: انت طبعا قلبي دي شدوي صاحبتي بتقولي أن النهارده مافيش محاضرات وكمان اتخطبت لدكتور سراج.
يوسف: تمام اوي الف مبروك لها شدوي بنت محترمه وتستاهل كل خير.
ياسمين: يارب المهم فين المجنون ابن عمك سافر ولا نايم.
يوسف: ده جنني كل شويه روضه روضه لما قربت اخنق روضه.
ياسمين: هههه ده مارضيش يمشي امبارح غير لما شافها .
يوسف: سالم جدع وراجل وربنا يكرمه ببنت الحلال وروضه بنت بميت راجل وهاتمشيه زي الساعه.
في المستشفي كانت وصلت ناني وروضه وسألت علي رقم غرفه تامر استقلوا المصعد وصعدوا الي غرفه تامر طرقت الباب ودخلت وألقت السلام.
تامر: اهلا ياناني ازيك عامله ايه.
ناني: الحمدلله بخير انت اخبارك ايه دلوقتي والف سلامه عليك.
تامر: الله يسلمك ياناني ازيك ياروضه عامله ايه ومتشكر اوي انك جيتي .
روضه: الف سلامه عليك ياتامر وربنا يتمم شفاك علي خير.
ناني: انا ماكنتش اعرف عنوان المستشفي وعرفته من واحد صاحبك.
تامر: صحابي مين ده مافيش حد سأل عليه ولا حتي اتصل بالتليفون.
روضه: يبقي ماتقولش عليهم أصحاب لان الصحاب بيبانوا وقت الازمه مش في الفرح.
ناني: ده حقيقي تعرف ياتامر انا دلوقتي بعدت عن كل الشله وبقيت مع روضه .
تامر: تعرفي احسن حاجه ياناني وانا اتكلمت مع دكتور فادي ووعدني يقف جنبي .
ناني: بجد ياتامر .
فادي: بجد طبعا اخبار البطل النهارده ايه.
تامر: اهلا وسهلا يادكتور اتفضل .
روضه وناني بكسوف رحبوا بالدكتور فادي وجلسوا جميعا.
فادي: ايه ياعم تامر هنبدأ امتي بقي كلها كام شهر علي الامتحانات.
تامر: يومين كده يادكتور لان العلاج فيه نسبه مخدر ومش بقدر اركز.
روضه: واحنا معاك ياتامر في وقت لحد ما تقوم بالسلامه.
ناني: طيب احنا اطمنا عليك ياتامر وهانبقي نجيلك وقت تاني.
تامر: تسلمي ياناني وميرسي بجد علي زيارتكم.
ناني وروضه وهما خارجين من الاوضه قال فادي….نااااااني هو انتي افتكرتك…..
يتبع..
لقراءة الفصل العشرون : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية طلب صداقة للكاتبة مي علي

اترك رد

error: Content is protected !!