روايات

رواية البنات زينة البيت 2 الفصل الثاني 2 بقلم نهى عادل

رواية البنات زينة البيت 2 الفصل الثاني 2 بقلم نهى عادل

رواية البنات زينة البيت 2 البارت الثاني

رواية البنات زينة البيت 2 الجزء الثاني

البنات زينة البيت 2
البنات زينة البيت 2

رواية البنات زينة البيت 2 الحلقة الثانية

عشق الروح هو أن تتنفس حبه وأنت في مكان وهو في مكان… هو اتصال الأرواح تلقائيا دون مقدمات… شعور قوي وجميل لا تستطيع فهمه أو شرحه لأي كان… شعور بالشوق وبدفيء القلب.. هو اختلاط الروح بالروح كلما هب نسيم العشق… شعور قوي بخفقان القلب دون ملامسة اليد…. عشق الروح أصدق شعور يشعر ويحس به…. عشق الروح هو رفع عميق للروح وهو أجمل ما يدخل الحياة بشكل غير متوقع….. فهو من سيجعلك شخصا أفضل…. سيعلمك أشياء جديدة….. سيكون مرآتك التي تبصر أخطائك وعيوبك…. عشق الروح هو السعادة الحقيقية بالحديث مع روحك الثانية….. فعشق الروح أو توأم الروح ليس كباقي الذين مروا وتعرفت عليهم في حياتك… فهو ليس سهلا أبدا….. فهو أجمل وأصدق شعور يمر بالحياة….. فهنيئا لمن وجد روحه في روح شخص وهب روحه له
❈-❈-❈
فى جناح بدور في المستشفى.
بعد ان اطمن احد الاطباء على الرضيع دلفت به احدى الممرضات الى الداخل اخذه منها ماهر ثم اقترب من والده قائلا: اتفضل يا بابا خد سامح عشان تأذن له في ودانه.
انتفض قلب سامح و أدمعت عينيه عندما رأي صورة مصغرة منه، صورة طبق الاصل. سبحانه الله كانه ينظر الى نفسه فلقد ورث كل ما به حتى عيناه.
اقتربت منه آسيا قائلا: بسم الله ما شاء الله ده شبهك يا سامح
قبل الصغير من يده ثم اذن له و اعطاه لبدور وقبلها من جبهتها قائلا: حمدالله على السلامة يا حبيتى،
همست بضعف: الله يسلمك يا بابا.
❈-❈-❈
بعد مرور أسبوع يوم الجمعة
بعد صلاة الجمعة كانوا جميع الرجال يتابعون عملية ذبح العجول و توزعها بنفسهم، في مشهد ولا أروع وهم يد واحده، حتى جمال وسلمى وأحمد العاصي وفاطمة التي خجلت كثيرا عندما ابلغهم أحمد بانها حامل الجميع فرح بهذا الخبر ولكن الأكثر فرحا كانت سلمى فهي كانت أمنية حياتها بان يكون لديها اخوه ، لكنها كانت حزينة بسبب تأخر حملها ول تانى مرة يختبر الله عز وجل صبرها ولكن جمال كان يطمئنها دائما.
اما ونس فأصبحت حامل في شهور الاولي.
مساء
كانت الفيلا تتزين بأجمل الزينة بحضور الاقارب و الاحباء فهو اول حفيد ل عائلة سامح الانصاري
في جناح آسيا
خرجت من المرحاض بعد ان اخذت حمام دافئ ل تستعد للنزول الى الاسفل لاستقبال الضيوف.
نظر سامح الى وجهها الذى يشع نضارة وسحر
بدون ان ينطق اى كلمة اقترب منها وضمها اليه وقبل ها من شفتا ها بحب قائلا: هتفضلى لحد امتى مخلياني غرقان في بحور عشقك، انا بموت فيكي يا آسيا
وضعت آسيا يديها على شفتيه قائلة: بعد الشر عليك يا حبيبي، ربنا يجعل يومي قبل يومك
قبل كف يد يها قبلا ت رقيقه: بعد الشر عليكى يا آسيتي ثم غمز لها بس انت أحلويتي ليه كده بعد الشاور
ضحكت بدلال: خلاص يا حبيبي راحت عليك، انت بقيت جدو سامح
حملها سامح ل تصرخ آسيا: بتعمل ايه يا سامح الناس تحت
غمز لها، اوريكى مين اللي كبر يا آسيتي بلحظات كانت تتمد د فوق تختها ينها ل عليها سامح بالكثير من القبلا ت
❈-❈-❈
في فيلا مالك الانصاري..
بعد الانتهاء من الذبح صعد الى جناحه وضع كفه حول مقبض الباب و أداره و خطى الى الداخل ولكنه توقف عن الحركة فى الحال عندما راي ملاك تقف أمام المرآه جذب انتباهه ثوب الحمام الذى يصل الى ركبتها
ابتلع لعابه و صدر ه يعلو و يهبط من الاحتيا ج تحرك اليها مثل المسحور و حاو ط خصر ها من الخلف و جذبها اليه وظل يق بل عنق ها بحنان شديد.
ابتسمت ملاك و استدارت له قائله: وبعدين معاك يا مالك عاوزة اجهز نفسي عشان الحفلة.
لف يده حول خصر ها و جذبها اليه: ومال على شفتا ها يقبلها بنهم عاشق. حد النخاع.
ابتعد عن شفتاها وتحدث لاهث: مش بقولك صغير بس تحير
ضربته على صدر ه قائلة بغضب مضحك: بس متقولش صغير دي،
مل س على بطنها بحنان شديد: حبيبه بابي عاملة ايه
ابتسمت له ملاك: ومين قالك انها هتكون بنوته،
غمز لها قائلا: دي قدرات يا ماما ثم حملها ووضع؛ ها على التخت يض مها اليه بحب و يقبل ها بحنان شديد غارقان في حلال الله.
في فيلا ادهم
كانت تقف خديجة امام المرأة تضع اللمسات الاخير فكانت ترتدي فستان مناسب لحملها الذى بدا يظهر، وبجانبها ادهم يعقد رابطه عنقه نظر اليها وهو يغمز لها قائلا: ابنى و احشني يا ديجا، ايه رايك بلاش ننزل و نقعد وأسلم على ابني حبيبي.
خجلت خديجه و نكزته في ذراعه: بطل قليت أد ب و أحترم نفسك يا حبيبي، ويلا عشان اشوف سامح الصغير ده صورة طبق الاصل من بابا سامح.
حاو طها ادهم من خصر ها وهمس لها: يبقى تركز معايا يا وحش عشان يطلع صورة طبق الاصلي مني ومال على شفتا ها يقب لها بشو ق و عشق..
❈-❈-❈
في فيلا أحمد العاصي.
خرج جمال من المرحاض وجد سلمى تبكي بشده انتفض قلبه واقترب منها يضمها الى صد ره قائلا: مالك يا حبيتى.
نظرت له سلمى بعيون مغيمة بدموع وقلب مفطور:
هو انا ليه بيحصل معايا كده يا جمال.
ليه مش قادرة أتأقلم واعيش واكمل؟!
ليه دائما حسي اني عايشه من غير روح، انا عارفه ان وجودك فرق كتير فى حياتي. بس اشمعنا انا اللي يحصل لي اغتص اب،اشمعنا انا اللي مش اقدر أحمل ويكون عندي أولاد اشمعنا انا اللي يطلع عندي مشاكل، ولازم اقعد سنين عشان أتعالج منها.
نظرت له وجدته يتألم: هو انا وحشة اوي كده وربنا مش بحبني انا الحمدلله بصلي و بقرا قرآن وبعمل خير والله كتير ؟!
لم يشعر بحاله الا وهو يجذ بها بحنا ن لداخل أحضا نه و يض مها بشده.
احتضا نها بشده وهو يتألم من أجلها لا يدرى ان كان ألم قلبه لأجلها ام لأجله هو، رتب بحنان على شعرها: أهدي يا سلمى، اكيد ربنا له حكمه فى كده، الصبر يا حبيتى
رفع وجهها اليه: وبعدين احنا لسه متزوجين من حوالى خمس شهور ولولا اصرارك انا مكنتش روحت لأى دكتور.
رفع يد ه ومسح دموعها: خلى عندك ثقه في الله، اكيد ربنا هيعوضنا يا حبيتى…
❈-❈-❈
فى فيلا عمار
كانت ونس تنام بداخل أحضانه كلما اردت ان تقف لتذهب وتستعد لكى يذهبوا الى الحفلة يضمها اليه اكثرا نظرت له قائله:
عارف يا عمار انا بحبك اوى، لا انا بعشقك، عارف كل ما بتروح مهمة بكون حطي ايدى على قلبى وافضل ادعي انك ترجع لي بسلامه، انا كنت خائفه انى مش اجبلك اولاد يا عمار لانى انا عارفة انك وحيد يا حبيبي بس الحمدلله ربنا كان رحيم بنا .
ابتسم عمار و لمعت عينيه بعشق تلك الونس ضمها داخل احضا نه الدافئه تحت شعورها الهائل بالسعادة ابعدها عن أحضانه وهز ينظر اليه بمكر وتحدث بصوت رجل عاشق حد النخاع: انتى الا احلي حاجة حصلت لى فى حياتى، انا حبيتك يا ونس من غير ما اشوفك وحبيتك اكثر لما شفت صورتك مع خديجه وهي بتعرفنى عنك عشان المهمه كنت بغير لما اشوف اى شاب بيجى جنبك،كنتي ابقى عايز اخطفك و اخبكي جوه حضني يا حبيتى ثم نظر لها بمكر قائلا: هو لازم نروح الحفلة، ضروى يعنى؟!
أومات له برأسها
ليضحك قائلا: وماله ناخذ تصبيرة لحد ما نيجى
ومال علي شفتا ها يقبلها بحنان شديد.
❈-❈-❈
اما بدور وماهر كانوا يستعدون فى فيلا سامح..
كانت تنظر الى رضيعها الذى يمتص أصبعه دليل علي انه جا ئع لم تصدق بانها اصبحت ام من حبيبها و عا شقها وزو جها ماهر الى الان
اقترب ماهر وقبل الصغير بحب وهو ينظر اليها بعشق قائلا: ما شاء الله قمر زيك يا روحى،ده شكله جعان يا بدري رضعيه يا حبيتى
خجلت بدور قائله: طيب دور وشك
_نعم!!! ده انا شوفت كل حاجة جيت على دى
احمر وجهها من كلمته ونظرت له: وق ح
قهقه ماهر وغمز لها ده انا غلبان وحتى نويت والنية لله اخاويه بعد تسعه شهور ومال عليها يقبلها بنهم عاشق
ابتعد عنها همست له بدور: انا بحبك اوي يا ماهر انت احلي حاجه في حياتي، ربنا يديمك لنا حبيبي
كان يستمع لها بقلب هائم وعيون عاشق ضمها اليه وقبل ها قائلا: وانا بعشقك يا نبض ماهر…
بعد قليل
كانت ترتدي بدور ثوب رقيق من اللون البيبى بلو وبها زهور من اللون الازرق وحجاب من اللون الازرق فكانت ساحرة بحق، اقترب منها ماهر والتمعت عيناه ببريق من الانبهار الممزوج بالعشق
وقفت امامه ونظرت إليه بنظرات مولعه بعشق زوجها وحبيها قائله: ايه رايك فى الفستان حلو
اجابها وهو مسحور من جمالها: عجبنى اوي هو حلو عشان انتى اللى لبسها يا بدرى ثم
اخرج من احدي الادراج علبه قطيفه وفتحها ونظر اليها قائلا بحب شديد: هديتك يا حبيتى
تعجبت بدور: هديتى بمناسبه ايه؟!
اقترب منها ماهر وحا وط خصر ها: وهو فى مناسبه احسن من دى يا ام الغالي. ويلا تعالي عشان البسها لك
استدرات بدور وقف خلفها ماهر ورفع شعرها وقبل عنقها ثم قام بوضع عقد من الالماس محفور عليه اسم سامح من حبات اللولي
نظرت الى العقد فى المرآه وشهقت من شده جماله وتصميمه اقتربت منه ووضعت قبلة على خده قائله بحب: جميل اوي يا حبيبى، تسلم ايدك
❈-❈-❈
كانت الفيلا تضئ و يعمها البهجة والفرحة مع أصوات اغاني الأسبوع الجميع منتظرين ظهور بدور وماهر وسامح الصغير
الجميع كانوا يصفقون وهم يرفعون قاماتهم لأعلى ليشاهدونا ماهر يحمل الرضيع بيد واليد الاخرى محاوطة خصر بدور بفخر وعشق. ينظر لها بعيون عاشقة
تهافت عليهما المهنئون من الأهل والاصحاب والاحباء
اقترب سامح بوجه بشوش وفرحة الكون فى قلبه وهو ينظر الى سامح الصغير: يتربى في عزك يا حبيبي
نظر له ماهر بحب وأمسك يده وضع بها قبلة احترام وتقدير قائلا: وفى عزك يا حبيبي، ربنا يديمك لنا يا بابا.
جاءت آسيا و ابتسمت بحب وقبلت بدور: عقبال ما تخاويه يا حبيتى
ضحك ماهر بمكر ونظر الى بدور وغمز لها: قريبا اوى يا آسيتي
وجد من يضربه على كتفه: اتلم محدش يقول لها آسيتي
: قهقهه ماهر وهو ينظر الى والده: عنيف انت اوى يا بوب
انضم مالك ليأخذ سامح الصغير: هات لما اشيل عريس بنتى القمور ده
جاءت الفتيات وقاموا بتهنئه بدور التى كانت تدعى لهم.
ثم نظرت الى سلمى وحزنت من اجلها قائله: عقبالك يا سلمى يا حبيتى ربنا كبير
ابتسمت لها سلمى بحب اخوي حقيقى فهى لك تكن حاقده قائله ونعم بالله يا بدر، بس ماشاء الله
سامح الصغير شبه انكل سامح صورة طبق الاصل
هتفت ونس بخبث: معني كده يا بدر انك مش بتحبي ماهر.
نظرت لها بدور برفع حاجبه: بلاش انتي يا ونس لما نشوف هتبجي شبه مين اومال
جاء عمار وحاوط خصرها قائلا: شبهي طبعا ده انا باز.. وقبل ان يكمل حديثه وضعت ونس يديها على شفتيه قائله: بطل قليت أدب واحترم نفسك يا عمار….
اقترب منهم زين وحور لينظر زين الى بدور: فلتي من تحت أيدي يا بدور. بس المرة الجايه محدش هيولدك الا انا بعون الله ثم نظروا اليه وجدوه يمسك في يده الهون يخبط به قائلا: اسمع كلام جدو يوسف ابو مراتي حبيتى ونظر الى حور وغمز لها عقبالنا يارب،ثم خبط ثانيا واسمع كلام عمك زين وعمك مالك،اوعي تسمع كلام ابوك وخبط عده مرات اسمع كلام نانا آسيا ونانا ايناس حماتي الغالية
قهقه الجميع على افعال زين.
ثم سمعوا صوت جمال وهى يغني..
حلاقتاك برجالاتك حلقة دهب في وداناتك
ويارب ياربنا
تكبر وتبقي قدنا
وتجي تعيش وسطنا وسط الحبايب
تكبر وتروح المدرسة وتصاحب شلة كويسة
وتشوف عيون امك وابوك فرحانة بيك
حلاقتاك برجالاتك حلقة دهب في وداناتك
ثم غني مالك
انا عايزك تطلع واد مجدع
وفي عز الشدة تكون اجدع من اي حد
صوتك بيسمع ويلعلع
اخلاق قوي قوي ورجولة ولأزيك حد
ليغني زين وهو يقفز
وانا عايزك تطلع شيك
صحابتك بتموت فيك
تهرب من دي وتسبت دي
والكل بيجروا عليك
تسرح وتبيع حكايات
ولأفارقه معاك رنات
دي بتشكيلك ودي تحكلك
وانت مقضيها مسدات
ليغنى جمال وهو يضم سلمي التي كانت تبكي في صمت
وايه اوعي تسمع كلام لدول
دي عيال شقاوة وانا مش مسئؤل
هيغرقوك وانا قلبي عليك
وتبقي نمرة ويلعبوا بيك
قال ايه عايزينك تتروش
تجي تتطلب من ابوك
هيطنش
كان احتفال اسطوري لأول حفيد من عائلة سامح الانصاري
اقترب جمال من سلمى وقلبه يتمزق لأجلها نظرت له بعيون باكيه ابتسم لها بحب و مد يده بالصغير وقربه من صدرها
انتفض قلبها وحملته و ابتسمت له مدت يديها لتمسك بيده واذا بصغير يقبض بيده ويشدد على اصبعها في حركه اذابت حزن قلبها
نظرت الى جمال قائلا: الله ده جميل اوى يا جمال
ضمها جمال: ان شاء الله ربنا هيعوضنا يا روح قلب جمال.
– ‏جميلة هي اليد ..
التي تمسك بـِ يدك دومـــاً دون مقابل ..
– وَ عظيمة هي الكلمـــــــــــــات ..
التي تربّت على كتفك ، وَلاَ تنتظر الشكر ..
وَ رائعة هي الروح ..
التي تعانق روحك ، وَ تطمئنها بـِ أنها توأمها ..
وَ نادرة هي النفس ..
التي تنشر بـِ حياتك عطر السعادة وَ الاهتمام
دون أن تطالبك بـِ ثمن العطر
سلاماً على مَن يمتلكون براءة القلوب
في زمن عزت فيه المشــــــاعر ..
سلاماً لـِ القلوب الطيبة الصافية التي تُثمر
حُباً وَ تعطينا الأمل في الحيـــــــاة ..
سلاماً لـِ من يملكون جمال الروح ؛ وَ صفاء
النية ؛ ولا تعرف قلوبهـم سوى الوفاء .
سلاما على زين الرجال .

يتبع…
لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا
لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية البنات زينة البيت 2)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *