Uncategorized

رواية أحببت تلك الجبانة الفصل الخامس 5 بقلم أمنية عكر

 رواية أحببت تلك الجبانة الفصل الخامس 5 بقلم أمنية عكر

رواية أحببت تلك الجبانة الفصل الخامس 5 بقلم أمنية عكر

رواية أحببت تلك الجبانة الفصل الخامس 5 بقلم أمنية عكر

تاني يوم …
فاطمة : اسماء يا حبيبتي 
اسماء : خارج نطاق الخدمة 
فاطمة : هو ايه يا حبيبتي 
اسماء : عايزة ايه يا ماما … ادخلي في الموضوع على طول … 
فاطمة : مين هيساعد ماما 
اسماء : ههههههههههه …. مين يا حبيبتي 
فاطمة : سيمو روح قلبي …
اسماء : امال الحاج راح فين 
فاطمة : وانت بتصدقي كلام الرجالة بردو …. 
اسماء : لا ….
فاطمة : خلاص ساعديني … 
اسماء : هتسمعي كلامي 
فاطمة : بالحرف …
اسماء : هتبعيني … 
فاطمة : اخص عليكي يا سيمو ….
اسماء : اشطا …. استعنا على الشقى بالله ….بس محتاجين معاذ ….
فاطمة : معاذ ابن اختي …. عايزاه في ايه 
اسماء : دا معاذ هو الكبسولة في الخطة دي 
فاطمة : بت انت الولد دكتور ومحترم انت عايزاه ليه
اسماء : دكتور اشطا … بس محترم دي هنغير فيها شوية … 
فاطمة : ربنا يستر ….
__________________
في شقة اسر 
اسر : صباح الخير 
أمنية : يا صباح الانوار … انا عملت اوملت المرة دي … حاولت تكون زي بتاعتك بس مش عارفة … ممكن تدوق 
اسر : اممممم بتقلديني … بس هدوق حالا …. اممممم
أمنية بخوف : ايه … وحشة صح 
اسر : لا جميلة خالص علشان كدا هكلها لوحدي 
أمنية : طب ادوق … انا مش اكلت منها …
اسر : لاااااااا
أمنية : علشان خاطري … حتة صغيرة 
اسر : مهو مش هينفع 
أمنية : لا حته صغيرة … شوف …. يعععععععععع …. دا وحش اوي يا اسر وفيه ملح كتير 
اسر : لا جميل …
أمنية : جميل ازاي دا لازم يترمى …. 
اسر : انا هاكل وانت حرة …
أمنية بدموع : دا وحش والله … انت كدا بطنك هتوجعك 
انت هتاكله علشان مش ازعل …. بس لو أكلته انت هتتتعل وانا كدا هزعل .. .
اسر : وانت هتزعلى ليه لما انا اتعب …
” بصتلي بطريقة غريبة … مفهمتش النظرة دي كانت عتاب ولا حزن ولا حتى حب … معرفتش احددها ..  بس حسيت انها زعلت من كلمتي”
أمنية : طبعا هزعل يا اسر …. انا هحضر فطار غير دا …
اسر : بس انا هاكل دا … ودا اخر كلام عندي 
أمنية : خلاص انا هاكل معاك …. 
اسر : متأكدة …  
أمنية : ……. ا … أيوة 
اسر : ههههههههههه انت خايفة كدا ليه دا حلو والله …. كفايا انك عملتيه …
أمنية بسرعة : اه والله وكنت فرحانة اوي وانا بعمله علشانك وقولت انك هتكون مبسوط مني بس ….
اسر : وانا فعلا مبسوط منك جدا جدا جدا ….
أمنية : بجد …
اسر : طبعا …. 
_____________________
في شقة خالد ….
معاذ : خالتو اخبارك وحشتيني 
فاطمة : وانت كمان يا حبيبي …
اسماء : ميزو اخبارك .. 
معاذ بدهشة : ميزو …  طب بقولك ايه يا خالتو انا هشوف اسر واروح على طول … حتى مش عايز اكل هنا … دي فيها ميزو …
فاطمة : ااااااه … الحقني يا معاذ 
معاذ : خالتو … مالك …
فاطمة : تعبانة اوي يا ابني 
اسماء : اهي من اول مشافت معاملة اسر لامنية وهى كدا قلبها بيوجعها دايما …. 
معاذ : ليه هو اسر بيعامل أمنية ازاي 
اسماء بحزن مصطنع : انت طبعا عارف ظروف جوزاهم …
معاذ : أيوة ماما قالتلي 
اسماء : خالتو فتانة اوي … بس يلا ما علينا …. المهم من يوم الفرح وهو كل يوم خناق وزعيق وبيغيب برا البيت كتير … وأمنية يا حرام حالها يصعب على الكافر …
معاذ بتأثر : مسكينة ….
اسماء : أيوة …. وماما كل متشوف حالتها تتعب اكتر وقلبها يوجهها….
معاذ : غلط عليكي التعب دا يا خالتو … انا دكتور اطفال يارتني كنت دكتور قلب كنت ساعدتك 
اسماء : ولين مهو انت ممكن تساعدنا عادي 
معاذ بعدم فهم : ازاي 
اسماء: انا اقولك ………………………………
معاذ : دا مستحيل انا دكتور محترم 
اسماء : على عيني وعلى راسي دكتور بس ممكن تكون محترم الا ربع ….
معاذ : مستحيل انت اتجننتي ….
اسماء بحزن : اخص عليك يا معاذ … يا عيني عليكي يا ماما …. ويعني عليكي يا أمنية … دا حتى اسر اخوك في الرضاعة … مش حرام اخوك يضيع بيته وعياله بسبب حبت حزن ….
معاذ : عياله !
اسماء : باعتبار ما سيكون باذن الله .. 
معاذ : اااااااه …. بصراحة حرام يضيع بيته وعياله
اسماء : اهو شوفت. … يا شيخ وحياة عنيك الزرقا دي وشعرك البني وانت شبه علي اللي في مسلسل الازهار الحزينة لانت موافق …
معاذ بتعجب : علي وأزهار حزينة 
اسماء : أيوة اللي اتجوز ايلول …
معاذ : ايلول ؟! …. تركي دا يا سيمو
اسماء : أيوة …
معاذ : اه انا قولت كدا …. منك لله …. 
فاطمة : سيبك منها يا ابني. .. هتساعدنا 
معاذ : ….  
اسماء : علشان خاطري يا ميزو 
معاذ : اييييييه 
اسماء : علشان خاطري يا ميزو 
فاطمة : أيوة بالله عليك يا ميزو 
معاذ : اسكتي انت يا خالتو ميزو بتاعتك وحشة
فاطمة : ايه … ولد قليل الادب 
معاذ : شكرا … 
اسماء : قولت ايه 
معاذ : عيوني يا باشا ….
اسماء : اشطاااااااااا
أمنية عكر ……
_____________________
في شقة اسر 
أمنية : انت عارف يا اسر ايه احلى حاجة انهاردة 
اسر : ايه …
أمنية : علشان انت اجازة انهاردة من الشركة وكدا انت هتفضل قاعد معايا طول اليوم ….
اسر : وانت فرحانة ….
أمنية : جدا جدا 
اسر : ليه ….
أمنية بخجل : علشان انت هنا … وانا كدا متطمنه …
اسر : طب ينفع في اليوم الإجازة تخليني اتفرج على كرتون …. 
أمنية : دا جميل جدا … شركة المرعبين المحدودة 
اسر : ايه ؟!!!
أمنية بحزن : بص … دلوقتي قطتي هتسيب بو … هتقولها قطتك لازم تروح ….
اسر : طب انت زعلانة ليه كدا … دا مجرد كرتون 
أمنية : علشان الفراق وحش … هو انت ممكن تسبني يا اسر …
اسر : ……..
” لأول مرة اكون عاجز كدا قدام سؤال … بس انا فعلا مقدرش اعيش من غيرها … حاسس انها حاجة مهمة اوي في حياتي … ساعات بحس أن انا باباها بجد … حبيت جدا كلمة بابا منها … بس مش عارف إذا كان دا حب ولا …  شفقة ” 
أمنية بدموع: اسر رد عليا …. انت ممكن تسبني ….
” انقذني وقتها دقات على الباب ” 
معاذ : ايه يا عريس انت نستنا ولا ايه 
اسر : ازيك يا دوك عامل ايه
معاذ : الحمد لله تمام … وانت طمني عنك ….
اسر بتنهيده : الحمد لله تمام 
معاذ : مالك يا صاحبي ….
اسر : مفيش يا معاذ شوية زهق …
أمنية : السلام عليكم 
معاذ : وعليكم السلام …. ازيك يا ميمو 
اسر : ميمو….!!
معاذ : أيوة مش انا اخوك ولا ايه وليا الحق اني ادلع مرات اخويا واختي يعني واقولها يا ميمو
أمنية بتلقائية : جميل اوي اسم ميمو … انا بحب الاسم دا اوي …. 
معاذ : شوفت يا اسر … ميمو حبت الاسم …. وانا يا ستي بيقولولي ميزو ….
أمنية : اممممم … حلو دا … ميزو حلو ….
معاذ : والله انت اللي جميلة خالص
أمنية : بخجل شكرا 
اسر بغيرة وصوت عالي : أمنية 
أمنية بخوف : نعم 
اسر : روحي هاتي لمعاذ اقصد ميزو حاجة يشربها 
معاذ : انا بحب القهوة … ممكن تعمليلي قهوة يا ميمو. ..
أمنية بخوف من نظرات اسر : ح…. حاضر 
معاذ لنفسه : الله يخربيتك يا اسماء الواد هيولع فيا … منك لله يا بعيده … اشهد ان لا اله الا الله واشهد أن محمد رسول الله ….
اسر : منور يا معاذ 
معاذ بخوف : دا … دا نورك يا حبيب اخوك … بس قولي يا اسر مهي ميمو حلوة اهي مالك بقى كاره الجوازة ليه 
اسر : ميمو …. 
معاذ : اقصد أمنية 
اسر : وانت مالك يا معاذ …. انت كويس 
معاذ : اصل بصراحة أمنية حلوة اوي… لو ناوي تطلق قولي بس ملكش دعوة ……
اسر : اييييييييه
_______________________
في شقة خالد 
معاذ بتوجع : ااااااااه …. اااااااه … منك لله يا اسماء …. اشوف فيكي يوم 
فاطمة : يا حبيبي انت وشك راح فين 
اسماء : عيونك يا معاذ 
معاذ : تتشكي يا بعيدة … انا عارفة انكم كلكم بصين لعيوني … اهم راحوا على ايد اخوكي المفتري 
فاطمة : متقلش على اسر كدا يا معاذ 
معاذ : مقولش ايه يا خالتو انا عندي كدا والله اعلم كسر في الفك السفلى وحول في عيني الشمال 
اسماء : هههههههه
 معاذ : انت بتضحكي يا باردة 
اسماء : افهم بس عملت ايه علشان تنزل متخرشم كدا …
معاذ : مفيش يا اختي انت قولتيلي خليه يغير وانا قولتله أن أمنية حلوة ولو عايز يطلقها يقولي وانا اتجوزها 
اسماء : منك لله … هو انت يا اما محترم اوي يا اما تتجوز البت …. معندكش وسط …
معاذ : قولتلكم اني مليش في الكلام دا … اروح انا المستشفى دلوقتي ازاي …
اسماء : هو كدا الخطة باظت 
معاذ : منك لله دا انا اللي وشي باظ 
خالد : ههههههههههههههه قولتلكم دي هبلة محدش يسمع كلامها …. 
اسماء : شكرا يا بابا 
خالد : العفو يا حبيبتي …. تعيش وتاخد غيرها يا ميزو 
معاذ : شكرا يا عمو 
خالد : العفو يا حبيبتي … جتك نيلة وانت اهبل زي العيلة اللي جنبك دي 
معاذ: بذمتك مش كابل توحفة 
خالد : دا يبقى انتهاء العالم يا متخلف …جته نيلة اللي عينك دكتور 
معاذ : نيلة تاني … على العموم شكرا …. حجي تلج يا اسماء حطي …..
_____________________
اسر : أمنية ….
أمنية بخوف : نعم يا اسر 
اسر : ايه اللي حصل دا 
أمنية : انت اللي ضربت ميزو …. اقصد معاذ 
اسر : في واحدة محترمة متجوزة تقول لواحد غير جوزها يا ميزو …. دا انت مدلعتنيش ولا مرة
أمنية : مش معاذ يبقى اخوك …. 
اسر : بلا اخويا بلا زفت …. اللي حصل دا ميتكررش تاني فاهمة ….
أمنية : ح …. حاضر انا اسفة …
اسر : ماشي …
أمنية بخوف : بس هو ممكن سؤال 
اسر : اسالي 
أمنية : ازاي معاذ عيوني زرقا وانت عيونك عسلية هو مش انتم ولاد خالة وأخوات ….
اسر : امشي من قدامي يا أمنية …. امشي …
” أيوة ضربت معاذ … انا مقدرتش اسمع اللي قاله واسكت … ازاي يعني أطلقها لا وهو عايز يتجوزها كمان … انا رفضت فكرة اني أطلقها …. دا معناه اني مش هينفع اسيبها …. هو دا الرد على سؤال أمنية … انا هفضل معاها … مينفعش ابعد عنها …..”
___________________
خالد : رايحة فين يا اسماء 
اسماء : المرة دي انا اللي هتصرف لوحدي … مش عايزة مساعدة حد ….
خالد : يا بنتي بطلي بقى … انت كدا كدا فاشلة 
اسماء : ولو ولو لازم اثبتلكم اني اقدر …. سلام …
خالد : انت حره … يارب تيجي تقعدي جنب معاذ … منور يا حبيبي … اسماء مش هتتاخر هتنضرب وتيجي تقعد جنبك باذن الله ….
معاذ : يارب تنضرب … 
_____________________
اسر : سيمو … تعالي ادخلي
اسماء : انا كنت رايحة اشتري لبس وعايزة ميمو تيجي معايا ….
اسر : طب انا هقولها …
اسماء : تمام 
____________________
في غرفة أمنية 
اسر : أمنية …
أمنية بحزن : نعم 
اسر : سيمو عيزاكي تروحي معاها المول علشان تشتري لبس …. حابة تروحي معاها 
أمنية : تمام 
اسر : طب دي الفيزا بتاعتي علشان لو عجبك حاجة …
أمنية : لا شكرا مش عايزة … 
اسر بعصبية: قولتلك خدي 
أمنية بعند : وانا قولت مش عايزة … 
اسر : خلاص بقيتي تعاندي … مفيش خوف 
أمنية : لا مفيش خوف علشان استاذي اللي علمني القوة علمهاني بشطارة 
اسر : اه بإمارة حاضر انا اسفة 
أمنية: احم احم … عادي 
اسر : خلاص انا هاجي معاكم …. 
اسماء من بعيد : اشطا احلوت اوي …. 
يتبع..
لقراءة الفصل السادس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية دموعها ملاذي للكاتبة مريم حسني

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *