روايات

رواية شعاع من نور الفصل الثالث عشر 13 بقلم دنيا الغنام

رواية شعاع من نور الفصل الثالث عشر 13 بقلم دنيا الغنام

رواية شعاع من نور البارت الثالث عشر

رواية شعاع من نور الجزء الثالث عشر

شعاع من نور

رواية شعاع من نور الحلقة الثالثة عشر

ذياد كان لسه علي البحر وفضل يعيط ياااااااارب ليه يحصل كده ليه صاحبي يحبها ليه الاختبار ده صعب عليا اوووي انا تعبت
فلاش بالك
ذياد كان رايح الحمام.وقف قصاد اوضه يوسف كانت مفتوحه وذياد شافه بيعمل بروڨه وبيقول فيها انا بحبك يافاطمه من اول يوم وقعتي في الجامعه في حضني واول نظره حبيتك كنت بغير عليكي من ذياد من الهوا صدقتنا كانت بدايه اني اعرف عنك كل شي بس والله انا بحبك اوي
ذياد واقف قصاد الباب ودمعه فرت من عيونه وانكسر ان اعز صاحب ليه بيحب حبيته قرر انه ميكسرهوش بس هيكسر قلبه عادي وقرر في نفسه يجمعهم
ورجع للوقت الحالي
ذياد… انا ليه يحصل معايا كده انا لازم اسافر وابعد عن االبلد مش حمل الي فيه ولو شوفتها هضعف قصاده واقولها اني بعشقها مش بحبه يارب الصبر تعبت

 

رجع ذياد البيت واول م دخل شاف يوسف قصاده
يوسف….. اي اتاخرت كده ليه كنت فين ومال شكلك كده انت كنت بتعيط
ذياد…. لا شويه هوا بأتربه دخلت عيوني
يوسف… ماشي مع اني مش مقتنع بده بس هحاول اصدق وهستناك تحكيلي مالك
ذياد…. ماشي ياصاحبي انا داخل انام علشان تعبان شويه
يوسف….. ماشي تصبح على خير
ذياد… وانت من اهله يارب
دخل ذياد وقفل الباب وسمح لدموعه تنزل واخد لبس من الدولاب ودخل ياخد شور طول الوقت بيعيط والمياه مداريه شلااالات من الدموع
هتقولوا ان ذياد ضعيف علشان عيط بس في رجاله بتعيط علي الي بيحبها ذياد مكسور بس مش عاوز يكسر صاحبه وكسر فاطمه علشان لازم متفكرش فيه بس الزمن هيكون ليه رائ تاني ونرجع لبطلنا
__________________________________________
خرج ذياد واول م دماغه لمست المخده راح في نوم عميق من وجعه محسش بالدنيا
ويوسف سهران يفكر ازاي هيعترف لفاطمه بحبه بكره في الجامعه ومتردد يوسف لنفسه امته الصبح يجي واعترفلك فضل يفكر لحد اما غلبه النوم
(يوم جديد مليئ بالاحداث)!!
صحيت بطلتنا علي صوت خبط علي الباب كانت لسه مكانه علي السجاده بتاعت الصلاه
فاطمه…. حاضر ياماما جايه اهو

 

قامت فاطمه وبصت لنفسها لقت عيونها وارمه من العياط مهتمتش وفتحت لمامتها
الام….. صباح النور ياروح ماما
فاطمه… صباحك ورد
الام…. مال عيونك منفخه كده ليه
فاطمه….. هااااا
الام… هااا اي بقولك مال عيونك
فاطمه… عملت نفسها بتتاوب يماما سهرت ونمت باين منفخه بسبب اني قعدت علي الفون كتير
الام….. قلبي مش مطمن حساه في حاجه جيتي امبارح مصحتنيش ودخلتي ولا حتي فكرتي تعرفيني وصلتي امته
فاطمه… والله نسيت من الارهاق بتاع الفرح مكنش فيا دماغ خالص
الام….. ماشي ياحبيبتي انا هقوم اخلص اللي ورايا علشان اروح لعمتك ونجيب طلبات علشان هنروح نزور العرايس
فاطمه….. لا مش هروح معاكم عندي مذاكره ومحاضرات كتيره وهبقي اروح اي يوم
الام…. ماشي الي تشوفيه ياروحي يلا البسي علشان كليتك
فاطمه… حاضر
ودخلت بطلتنا تتوضي وتأدي فروضها خلصت فاطمه ولبست
فاطمه….. ماما انا ماشيه علشان متأخرش علي المحاضره
الام…. افطري الاول وبعدين امشي

 

فاطمه… مش هعرف والله باي وهفطر في الكليه
الام.. ماشي خلي بالك علي نفسك
فاطمه.. حاضر نزلت فاطمه وقبلت ذياد علي السلم بصلها من غير م يتكلم واخد نفسه ومشي من قصادها
فاطمه بوجع….. قد كده مش طايق تشوف وشي ماشي ياذياد واخدت بعضها ونزلت ركبت عربيتها ووصلت الكليه كان اول محاضىه ليها يوسف دخلت المحاضره وبعدين دخل يوسف وفضل يدور عليها بعيونه لحد اما لقاه بس باين عليها فيها حاجه بداء يوسف شرح وفاطمه سرحانه في ذياد ويوسف متابع فاطمه ومش راضي يقولها حاجه علشان ميحرجهاش لان باين عليها فيها حاجه قال لنفسه هسالها بعد م تخلص المحاضره وخلصت المحاضره ويوسف اتكلم قصاد الكل.
يوسف… ممكن اقواكم حاجه استني يااانسه فاطمه
فاطمه… نعم يدكتور في حاجه
يوسف نزل علي ركبه قصاد الطلاب كلها وقالها تتجوزيني في اللحظه دي دخل ذياد وشاف يوسف وبصلها بوجع
فاطمه. شافت ذياد واقف ورمت قلبها وقالت لنفسها هوجعك ياذياد زي موجعتني
فاطمه… موافقه
يوسف…… بتهزري صح كان لسه هيحضنها بعدت عنه اسف اسف من فرحتي بس
بداء الطلاب يسقفلهم من الفرحان ومننهم الغيران من فاطمه
وذياد دمعه فرت من عيونه شافتها فاطمه واتجاهلته
يوسف…. خلاص هجيب ذياد ونيجي نتقدم لان انتي عارفه اني معرفش اهلي مين
فاطمه… ماشي بس مش دلوقتي عشان انت عارف اخويا لسه عريس ومش هينفع دلوقتي
_______________

 

ده كله طبعا الطلاب مشيت بعد محاضره يوسف وذياد لسه واقف مكانه
يوسف….. ماشي انا موافق ومش عارف اوصف فرحتي
فاطمه اكتفت ب ابتسامه خفيفه ووسابته ومشت وقبل م تمشي بصت لي ذياد بصه كلها وجع
خرجت فاطمه وراحت الكافتريا ورنت علي البنات بما فيهم امل وجالها الرد ودمجت المكالمات وحكت كل حاجه
امل… بتهزر ازاي يعني تقبلي علي نفسك واحد مش بتحبيه
فاطمه…. مش عارفه كنت عاوزه اكسره زي م كسرني عيونه بتقولي انها بتحبني بس كلامه دبحني
كوكي… فاطمه امل عندها حق مش لازم تعملي كده اي تكسريه دي انتي الي هتتعبي
منه…… الصراحه عندهم حق
فاطمه….. خلاص ياجماعه انا اخدت قراري ويلا هشششش كل واحده تروح لجوزها
امل……. نايم ياختي
ردت البنات.. والله هههه وضحكم نايمين هما كمان
فاطمه… طيب غوروا من وشي عندي محاضره بنات هبله سلام يامجانين
منه…..هروح اشوف قره عيني وحبيبي
كوكي… خوديني معاكي
امل…. وانا كمان ياولاد وضحكم كلهم
فاطمه……. بنات هبله والله وضحكت عليهم وقفلت معاهم واتمنتلهم حياه سعيده وزريه صالحه

يتبع..

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على : (رواية شعاع من نور)

اترك رد

error: Content is protected !!