Uncategorized

رواية آدم وحنين الفصل الرابع 4 بقلم حنين علي

 رواية آدم وحنين الفصل الرابع 4 بقلم حنين علي

رواية آدم وحنين الفصل الرابع 4 بقلم حنين علي

رواية آدم وحنين الفصل الرابع 4 بقلم حنين علي

وقفنا لما الولد حاول يمسك ايد حنين صح؟! صح????????
الشاب1: يلا معانا ي قمر وهنديكي اللى انت عايزاه ولسه هيمد ايده عشان يمسك ايد حنين
ادم: شد ايده وراح ضربه بالبوكس ونزل فيه الضرب خلاه كله بيجيب دم وضرب التاني والاتنين جريوا زى الكلاب م قدامه” احسن احسن ????????”
حنين: اا ادم أنا اسفه
ادم: بتعتذرى ع ايه هما اللى كلاب وغلطانين
حنين: تمام شكرا
ادم: متشكرنيش برضو انت مراتي وده واجبي
حنين حست بفرحه عشان قالها انها مراته وكده: ربنا يحفظك ليا يارب
ادم: يارب واياكي
حنين: ممكن نروح نتمشي ع النيل
ادم: تمام يلا
حنين وهي فرحانه: يلا
ادم مسك ايدها وخدها وراحوا يتمشوا واكلوا دره مشويه وشربوا عصير قصب وجابلها ورد ومشيوا
حنين: ادم شكرا ع اليوم اللطيف ده 
ادم: شكرا ليكي انت عشان غيرتيني م غير م تحسي للاحسن وخلتيني أشوف حاجات مكنتش شايفها” يقصد انها خليته يصلي ويقرب م ربنا ويكتشف ان غاده بتحب فلوسه مش بتحبه هو”
حنين بكسوف: ده واجبي ، تصبح ع خير
ادم: وانتِ م اهلى
حنين وادم دخلوا ناموا وهما فرحانين جدا 
 الفجر اذن وحنين صحيت عشان تصحي ادم ويصلوا
حنين: ادم 
ادم: فتح الاوضه انا صاحي ومتوضي يلا
حنين فرحت: وانا كمان تمام يلا
ادم صلي بحنين جماعه وعملوا زي كل يوم فضلوا يسبحوا ويقراو الورد والاذكار لحد الصبح
حنين: انا هقوم أحضر الفطار
ادم: يلا وأنا جاي احضره معاكي♥️
حنين بفرحه: تمام يلا
ادم: يلا
حضروا الفطار وفطروا وادم قام لبس ومشي راح الشركه وحنين عملت الروتين بتاعها تاني”المفروض تتعودوا بقي ع الحته دي عشان ايدي بتوجعني م الكتابه”????????
ادم راح الشركه ودخل مكتبه وقعد عشان يشوف الورق والمشكله اللي ف الشركه
مروان: ااادم لازم نشوف حل لمشكله الشركه الشركه كده بتخسر وهتضيع مننا
ادم بضيق وحزن: تمام ي مروان ان شاء الله ربنا يحلها
ادم نزل المسجد يصلي ويدعي مش عايز الشركه تضيع منه عشان ديه تعبه كله هو صاحبه ولو خسرها هيخسر كل حاجة
ادم قعد ف الشركه لحد وقت طويل هو ومروان يشتغلوا واتاخر جدا ع البيت
عند حنين ف البيت 
حنين لنفسها: ادم أتأخر جدا وانا قلقانه عليه
حنين برضو: اهدى هو شويه وهيرجع وعادى ممكن لسه ف الشركه
حنين لنفسها: لا انا هتصل إطمن عليه أنا قلقانه خالص وهو مش متعود يتأخر كده
حنين برضو: انت حره اصلا تلاقيه قاعد م السنيوره اللى بيحبها دلوقتي
حنين لنفسها: لا ادم اتغير وبقي قريب م ربنا جدا ومستحيل يعمل حاجة غلط أنا واثقه فيه. 
فجأه الباب اتفتح وادم دخل
حنين: ادم كنت فين ده كلوا أنا قلقانه عليك جدا
ادم: حضنها وفضل يعيط ف حضنها زى الطفل الصغير
حنين: ادم مالك فيه ايه أنا بجد قلقانه عليك
ادم:بيعيط وبيقولها ان الشركه هتخسر وان الشركه دى كل حاجة ف حياته وبيزيد ف العياط زى الطفل
حنين: بدأت تهديه وتدعيله وتقرأله قرآن لحد م هدى شويه وقام أخد شاور ولبس لبس البيت واتعشوا ودخلوا كل واحد عشان ينام
ادم: حنين ممكن تنامي معايا النهارده
حنين بكسوف: اا ا تمام ي ادم
ادم وحنين ناموا وحنين كانت مكسوفه جدا لأنها أول مرة تنام معاه
حنين صحيت الفجر لقت ادم مكتفها ف حضنه
حنين فصلت تبص عليه ملامحه حلوه اويي وهو قريب منها أول مرة تبقي قريب منه وتشوفه كده
حنين: ادم ادم اصحي عشان صلاه الفجر
ادم بنعاس: سيبيني انام شويه ي ملاكي أنا تعبان 
حنين: حنين استغربت م الاسم وبعدين قالتله
حنين:معلش ي ادم قوم عشان الصلاة وعشان تدعي ربنا وهو أن شاء الله يحللك مسكلتك
ادم: حاضر وقام واتوضوا وبعد م خلصوا صلاه عملوا زى كل يوم قراوا الورد والاذكار وسبحوا وكده”المفروض تحفظوا دى كمان هه????????”
وبعدين قاموا حضروا الفطار مع بعض وفطروا وادم راح الشركه وحنين عملت الروتين بتاعها
عند ادم ف الشركه 
مروان: ادم في صفقه معروضه علينا ولو اخدناها هتنقذ الشركه وهتكبرها
ادم بفرح: عااش اوي طيب اجتماعها امتي
مروان بخيبه أمل: انت عارف مين داخل ف الصفقه دى قصادنا وعايزها
ادم: هيكون مين يعني
مروان: عدونا ي ادم رجل الأعمال احمد الانصاري صاحب شركات الانصاري 
تعالوا نوصف احمد الانصاري”شاب طويل عنده عصلات كده وجسمه رياضي شعره بني وغزير وزى معرفتوا رجل أعمال ومتكبر جدا واي حاجه عايزها بياخدها وبتاع بنات جدا وعدو ادم اللدود وعايز يوقع شركه ادم”????
ادم بتوتر حاول ميظهروش: عادي ي مروان احنا هنعمل اللى علينا وباذن الله هناخد الصفقه دى
مروان: تمام بالتوفيق ربنا معانا
اشتغلوا كتير وبيعملوا اللى عليهم بزياده 
“ف مكتب ادم”
دخلت غاده المكتب لادم 
غاده: دومي حبيبي ولسه هتروح تحضنه
ادم: غااده احترمي نفس أنا قولتلك قبل كده انى بقيت راجل متجوز واللى انت بتعمليه ده مينفعش وأنا مبقيتش بحبك اصلا
غاده: يعني كده ي ادم أنا مش هسيبك ليها انت وفلوسك أنا اللى معاك م الاول وانا اللى احق منها دى واحده زباله اصلا واخدتك مني
ادم: نزل بايده بصفعه قويه ع وش غاده احترمي نفسك يزباله دى اشرف منك ميت مره ع أقل مبتروحش لواحد متجوز وتحضنه ولا تمشي معاه
غاده: بقي كده مااشي انا هدمرك انت وهي وهخليك تتحصر عليها
ادم: تطلعي برااه
غاده خرجت م المكتب وهي تتوعد لادم وحنين وانها هتدمر حياتهم
مروان سمع زعيقهم وشافها وهي خارجه وقام عشان يروح لادم
مروان: اي ي ادم في ايه ومالها السلعوه دي عايزه ايه
ادم: انسانه حقيره كل اللى عايزاه الفلوس وبس
مروان: احسن الحمدلله انك خلصت م البرص الجعان دي????????????
ادم ومروان فضلوا يضحكوا عليها 
مروان: انا قايم أروح مكتبي عايز حاجة؟
ادم: سلامتك
مروان: تمام
خرج مروان وادم فضل يفكر انه ضرب غاده عشان حنين وزعل ع حنين جدا وهنا اكتشف انه بقي بيحب حنين وميقدرش يستغني عنها
ادم بيرن ع حنين
ادم: حنين عامله ايه
حنين: الحمدلله ي ادم خير ف حاجة
ادم: لا مفيش حاجه انا بطمن عليكي واها ادخلى الاوضه هتلاقي بوكس افتحيه والبسي الدريس اللى فيه عشان هاجي اخدك ونتعشي برا
حنين: ي ادم بس الشركه والمشاكل اللى فيها
ادم زعل: حنين هو انا قصرت معاكي ف حاجه
حنين: لا خلاص متزعلش أنا هقوم اهو 
يتبع..
لقراءة الفصل الخامس : اضغط هنا
لقراءة باقي فصول الرواية : اضغط هنا
نرشح لك أيضاً رواية خطفتي قلبي للكاتبة دنيا حسن

تعليق واحد

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *