روايات

رواية ذئاب بشرية الفصل الرابع عشر 14 بقلم دينا فتحي

رواية ذئاب بشرية الفصل الرابع عشر 14 بقلم دينا فتحي

رواية ذئاب بشرية البارت الرابع عشر

رواية ذئاب بشرية الجزء الرابع عشر

ذئاب بشرية
ذئاب بشرية

رواية ذئاب بشرية الحلقة الرابعة عشر

في فيلا المنشاوي
استيقظ الياس من نومه وأحس بشئ ناعم بين إحضانه كانت جوان نائمة بين إحضانه اخذ ينظر لها وكأنه مسحور بجمالها ما كانت الا حورية بخدودها الحمرة وشعرها المفرود علي الوساد ووجهها الذي مثل سلاسل الذهب اخذ يقترب منها وهو مسحور ويقبل كل جزء من وجهها حتي وصل لشفتها التي تشبه حبة الكريز واخذها في قبلة عميقة فاقت جوان من نومها و استوعبت ما هي في وأنها بين أحضان الياس وهو يقبلها وضعت يدها علي صدره العريض وحولت تبعده احس الياس بحركتها فابتعد عنها ونظر في عينها قائلا بابتسامة حب : صباح الخير علي احلي عيون في الدنيا
ابتسمت له جوان بخجل قائلة : صباح النور
الياس وهو يقترب منها قائلا بمشاكسة: صباح النور بس مفيش اي حاجة معها كدا
ابعدته جوان قائلة : لا مفيش وبطل قلة ادب بقا انت مش بتزهقه
الياس وهو يقبل كل انش في وجهها وعنقها قائلا : ولا عمري هزهق هو في حد يزهق من عسل دا
ضحكت جوان قائلة: طيب اوعي بقا ويلا روح شغلك انت اتأخرت
الياس : شغل ايه بقا انا مقضي معاكي اليوم النهاردة اعملك كل اللي نفسك في واخذ اقترب منها حتي لا يفصل بينهم الا انش واحد قائلا : انتي تؤامري وانا عليا انفذ ابتسمت له جوان بخجل قائلة: طيب ماشي اذا كان كدا يبقا تخرجني النهاردة ونقضي اليوم كله برا ايه رايك
الياس : لو دا هيخليكي مبسوطة معنديش مانع طبعا ارتمت جوان في حضنه قائلة : ربنا يخليكي ليا يا الياس بجد انت اتغير اوي زي ما قولتلي ثم استوعبت ما حدث و ابتعدت عن حضنه في خجل ابتسم الياس علي خجلها قائلا : بعدتي ليه ما كن حلوين
جوان بخجل : بس بقا انت بتخليني اعمل حاجات بتصدمنى من نفسي اصلا ضحك الياس عليها بشدة جوان بعصبية : انت بتضحك علي ايه انا غلطانه اني قاعدة معاك اصلا ثم اقامت من علي السرير وجائت لتذهب كان الياس اسرع منها وذهب ناحيتها قائلا بحنان : ايه يا قلبي مالك بتزعلي علي طول كدا
جوان بزعل : انت مش شايف نفسك عمال تضحك عليا ازاي هو انا ارجوز قدامك
الياس وهو يحوط وجهها بيده قائلا: حبيبي انا بضحك علي كسوفك مني انا جوزك ومش لازم تكوني مكسوفة مني كدا
جوان : الياس مش سهل اني اخد عليك كدا علي طول انا عايز وقت احنا اتجوزنا بسرعة وملحقتش اعرفك غير بعد الجواز انا طالبه منك وقت مش اكتر
الياس وهو يقبل راسها قائلا : ماشي يا حبيبتي وانا أفضل استناكي لغاية ما تاخدي وقتك تمام
هزت جوان راسها له قائلة : ربنا يخليكي ليا يا الياس
الياس : طيب انا ادخل اخد شاور علشان هنطلع نفطر برا وبعدين هنعمل شوبنج وبعدين يا ستي هنروح في اي مكان انتي هتختاري ايه رايك
جوان وهي تصقف علي يدها واقفز علي الارض مثل الأطفال قائلة بسعادة : هو في كلام بعد الكلام العسل دا يا عسل
استغراب الياس من اسلوبها واخذ يضحك قائلا : الياس المنشاوي بقا عسل انا ادخل اخد شاور علشان انا حاسس اني هيجرلي حاجة منك ثم دخل الي المرحاض وذهبت جوان ناحية غرفة الملابس لكي تختار شئ ترتدي وهي مع الياس
*************

في شركة المنشاوي
دخلت فتاه في أواخر العشرين فاتنة الجمال تمشي بخطوات واثقة في الشركة حتي ذهبت عند مكتب الياس المنشاوي سالت السكرتيرة قائلة : قولي ل الياس المنشاوي ميرا نصار عايزة تقابلك
السكرتيرة وهي تنظر علي مظهرها قائلة : مستر الياس مجاش الشركة النهاردة
اخذت تفكر ميرا ماذا تفعل يجب اليوم ان توقع الياس في خطتها وأخذ تفكر حتي جاء علي بالها فكرة قائلة لسكرتيرة بابتسامة صفرة : هو انتي شغالة هنا من امتي
السكرتيرة : من حوالي سنة كدا
ابتسمت لها ميرا قائلة : هو انتي اسمك ايه طيب
السكرتيرة: اسمي ملك يا فندم
ميرا وهي تخرج من جيب شنطتها كارت وتعطي ل ملك قائلة : بصي يا ملك خدي الكارت دا بتاعي هرن عليكي النهاردة هقولك علي المكان اللي قابلك في علشان عايزكي في موضوع مهم بس اوعي تقولي ل الياس علشان دا هيكون شغل بيني وبينك
ملك بعدم فهم : شغل ايه دا حضرتك
ميرا باختصار : هتعرفي كل حاجة لما هقابلك يلا باي
ثم غادرت المكتب بكل هدوء اخذت ملك تقلب في الكارت ولا تعرف ماذا تفعل قائلة : خالص كلها كام ساعة واعرف كل حاجة
************
في فيلا الاسيوطي
عاد اوس من عمله مبكرا اليوم لأنهم يذهبوا من أجل خطبت تالين ومالك ثم سأل الخادمة عن امه أخبرته أنها في غرفة المعيشة دخل اليها كانت والدته جلسه في انتظره دخل وألقي السلام علي امه قائلا : السلام عليكم
رد حنان : وعليكم السلام
ثم سألته امه : اخرت ليه كدا يا بني
اوس بتعب : معلش يا امي كنت عندي شغل كتير النهاردة
امه بقلق وهي ذهابه ناحيته قائله : مالك يا حبيبي في ايه شكلك تعبان يعني
اوس وهو يحاول ان يخفي تعبه : مفيش حاجة يا امي بس كان الشغل كتير النهاردة واليأس مكنش موجود في الشركة والشغل كان عليا لوحدي متخافيش عليا يا حبيبتي انا كويس ثم قبل راس امه قائلا: انا هطلع اغير وانزل علشان نمشي بالحق مالك فين
حنان : مالك لسه بيلبس و ايسل كمان لسه بتلبس اطلع يا بني استعجلهم علشان الناس زمانها مستنينا
اوس : حاضر يا امي ثم صعد الي غرفته وفتح الباب اتفزعت ايسل عندما انفتح الباب فجأة قائلة : هو ايه دا مش تخبطت الاول افرض كنت بغير مثلا
اوس ببرود: مكنتيش بتغيري ولا حاجة يعني وبقولك ابعدي عني النهاردة علشان انا مش ناقص كلام عقبال ما اخلص الشاور تكوني جهزتلي البس ثم تركها ودخل الي المرحاض نظرت له ايسل بكره قائلة : و مالو دا يعني مزعقش ولا عمل حاجة دا شكله سخن بس برضو مغرور و شايف نفسه وأخذت تقلده قائلة بصوته : عقبال ما اخلص الشاور تكوني جهزتلي البس وأخذ تهز اكتافها وهي تقلده احضرت له ملابسه و ارتدت حذائها ونزلت الي اسفل انتظرته مع والدته ومالك بعد فترة ليس طويلة نزل اوس وهو في قمه جاذبيته قائلا : يلا يا جماعة انا جاهز اعجبت ايسل بوسامته وأخذ تنظر له بإعجاب ولكن فاقت علي صوت مالك قائلا بمرح : مش وقت سرحان ونبي يا ايسل اتاخرنا علي الناس
حنان وهي تغمزلها بعينها قائلة : اللي واخد عقلك سرحانه في مين
ايسل بخجل : مفيش حاجة يا طنط دا انا بس افتكرت حاجة
اوس ببرود: طيب يلا
ثم خرجوا جميعا وركبوا سيارتهم اوس و ايسل في عربية ومالك ووالدته في عربية متجهين الي بيت تالين

**********

في فيلا الصياد
عاد ادم من عمله ودخل الي الغرفة التي تجلس امه فيها ذهب في اتجاه امه وقبل راسها قائلا بابتسامة: مساء الخير يا امي عاملة ايه
مريم وهي تطبطب علي كتفه قائلة : الحمد الله يا حبيبي انت اللي عامل ايه
ادم وهو يجلس بجانبها قائلا : الحمد الله امال تالا و مليكة فين مش شايفهم يعني
مريم: بنتك فضلت تزن علي مليكة علشان تلعب معها ولسه طالعين دلوقتي في أوضة تالا
ادم بابتسامة : تالا دي مشكلة والله
مريم بابتسامة خبيثة قائلة : و مليكة دي مافيش احسن منها والله دي لو امها مش هتعمل معها كدا
ادم يعرف عن ماذا امه تحكي هذا الكلام قائلا : واي واحد كنت اتجوزها كانت هتعمل بنتي احسن من كدا كمان ومفيش حد هيجي زي زهرة الله يرحمها
امه بنفاذ صبر قائلة: يا بني حرام عليك زهرة في حته احسن ليه يا بني تحكم علي حياتك بكدا
ادم بعصبية : ومالها حياتي يا امي مش كنتي عايزني اتجوز واتجوزت خالص يبقي ملكيش دعوة قلبي في مين وعايز مين انا اتجوزت مليكة علشان خاطرك وخاطر تالا وفي هذه اللحظة كانت مليكة جائت لتاخذ موبيلها وقفت مكانها وهي الدموع في عينها نظر في اتجاها كلا من ادم ومريم
مليكة وهي تحاول ان تبدو طبيعية قائلة : انا جاية اخد الموبيل ثم أخذ الموبيل وخرجت وهي الدموع علي وجهها وصعدت الي غرفتها تبكي
مريم بعصبية : عجبك كدا اهي البنت سمعت ليه كدا يا بني حرام عليك
ادم وهو يقوم قائلا : خالص يا امي اصلا انا قيلها الكلام دا من يوم الفرح قم اقام من علي الكرسي قائلا عايزة حاجة انا طالع انام
مريم: لا يا بني مش عايزة حاجة عايزك مرتاح بس وارضي مليكة بكلمتين كدا حرام يا بني اكيد قاعدة بتعيط دلوقتي
ادم : ماشي يا امي تصبحي على خير
مريم : وانت من اهل الخير يا بني وأخذت تدعي له
صعد ادم الي غرفة تالا لكي يراها قبل أن ينام دخل غرفتها رآها نائمه قبلها وخرج ذهب الي غرفته طرق علي الباب عددت طرقات عندما سمعت مليكة صوت الطرقات علي الباب مسحت دموعها من علي وجهها دخل ادم الي الغرفة ونظر في اتجاه مليكة كانت مليكة تحاول ان تكون طبيعية وأخذت تقلب في هاتفها جلس أمامها قائلا بندم : مليكة انا مكنش قصدي كدا
مليكة ببرود: قصدك ولا مش قصدك مش فارقة معايا اصلا انت من اول يوم مفهمني كل حاجة ونظام حياتنا هيكون ازاي انا اتجوزتك علشان خاطر تالا زي مانت متجوزني برضو علشان تالا احنا الاتنين عايشين مع بعض علشان تالا لا اكتر ولا اقل الحب مينفعش يكون ما بينا يا ادم وانا عارفة كدا علشان في هنا وعايشة هنا وأشارت علي قلبه زهرة مش مليكة وانا راضية علشان عمري ما اطلب حاجة مش بتعتي ابدا ثم اقام من علي السرير وجائت ترحل امسكها ادم من يدها وأخذ ينظر في عينها رأي الدموع علي عينها قائلا : انتي ازاي كدا يا مليكة الكلام ممكن يكون كسرك بس ازاي تكوني بينا قوي كدا حتي دموعك قوية مش راضية تنزل قدامي انتي ازاي قادرة تكوني كدا
نظرت له مليكة بتحدي : علشان محدش يستاهل ان دمعة واحدة تنزل ليه ثم تركته ودخلت الي المرحاض وأخذ تبكي بحرقة وهي وضعة يدها علي قلبها وتضربه بيدها قائلة : انت ليه بتنبط لما بتشوفه ليه هو اللي انا احبه عن دون الرجال كلها ليه احب اللي يكسر قلبي

**********

اما علي الجانب الآخر
كانت تجلس ميرا تنتظر ملك في كافي بعيد عن الأنظار حتي لا يراها أحد من معارفها جائت لها ملك قائلة : معلش اخرت بس عقبال مخلصت الشغل اللي كان معايا
ميرا وهي تدعي الابتسامة : لا عادي ولا يهمك
ملك : حضرتك بقا ايه الشغل اللي عايزني عليه
ميرا وهي تخرج من شنطتها شيك وتضعه امام ملك قائلة : شوفي يا ملك دا شيك ب ٢ مليون جنية لو اشتغلت معايا اتخدي من دا كتير اوي
امسكت ملك الشيك بعدم صدق قائلة : انتي بتقولي ايه ٢ مليون جنية طيب ليه تديني المبلغ دا
ميرا وهي احست بانها أثرت عليها بالشيك قائلة بمكر : علشان تشتغلي معايا
ملك بعدم فهم: يعني انتي عايزني اسيب الشغل مع الياس بيه
ميرا : لا طبعا اسمعني انتي هتشتغلي مع الياس زي ما انتي بس اتدني كل المعلومات والورق اللي انا اعوزه وعلي كل معلومه او ورق من اللي انا اعوزه في مبلغ حلو قولتي ايه
ملك وأخذت تفكر ولكن غلبها شيطانها في النهاية قائلة : خالص تمام بس لو الياس بيه عرف دا ممكن يقتلني فيها ولا يوديني في داهية
ميرا : وايه بس اللي هيعرفه الا اذا انتي اللي عرفتي
ملك بخاف : لا طبعا هو انا هودي نفسي في داهية
ميرا: شاطرة اسمعي كلامي وانتي هتكسبي
ملك بفضول : طيب انتي هتاخدي الورق دا لمين هتعملي بيه ايه
ميرا : ملكيش دعوة بحاجة اللي اقول عليه يتعمل انتي فاهمة
هزت لها ملك راسها قائلة : حاضر
ميرا وهي تدفع الحساب وأقامت من علي الكرسي قائلة : طيب انا ماشية ولما اعاوزك اهكلمك ثم غادرت المكان وغادرت بعدها ملك
***********

في منزل تالين
كان اوس ومالك ووالدتهم والد تالين والده تالين و ايسل جالسين في غرفة الصالون وبدأ اوس بالكلام قائلا: أولا كدا يا استاذ خالد احنا جاين النهاردة بطلب ايد بنت حضرتك تالين لاخويا مالك علي سنة الله ورسوله
رد عليه خالد بترحيب: وانا عمري ما القي احسن من النسب بتاع حضركم دا شئ يشرفني طبعا
اوس بابتسامة لا يليق إلا بيه قائلا : طيب علي خير الله
ردت حنان قائلة : طيب عايزين نشوف العروسة
أقامت ليلي قائلة : حالا هروح هناديها
أقامت ايسل هي الأخري استني يا طنط ادخلها معاكي
ليلي : تعالي يا حبيبتي
دخل كلا من ايسل وليلي الي تالين الغرفة عندما رأت ايسل تالين ركضت عليها وأخذوا بعض بالحضن
تالين وهي علي وشك البكاء قائلة: وحشتني يا جزمة
ايسل : وانتي اكتر يا شبشب اوعي تعيطي هتطلعي لناس معيطة يقوله مغصوبه علي العريس
تالين : لا طبعا مش مغصوبه وأخذت تنظم من حالها
اخذت ايسل وليلي يضحكوا علي مظهرها
ليلي : طيب يلا ادخلي هاتي العصير من جو علشان تطلعي العريس يا اختي يلا
ذهبت تالين الي المطبخ وأخذت العصير قائلة : يا ماما ما تيجي تاخدي العصير انا حاسة انه هيقع مني
ليلي بضيق : لا طبعا العريس برا وانتي اللي لازم تدخلي بيه يلا بلاش دلع بنات
تالين : طيب خالص متزعقيش داخله اهو
ثم ذهبت في اتجاه غرفة الصالون وهي عيونها في الأرض وفي شدة خجلها دخلت هي و ايسل معانا
وسلمت علي حنان ثم اوس ثو مالك وجلست بجانب حنان و ايسل
حنان وهي تطبطب علي ظهرها قائلة : ماشاء الله عروستك قمر يا مالك اول مرة اعرف ان زوقك حلو كدا
اخذ الجميع يضحك جملتها هذا ماعدا مالك اخذ ينظر لامه بضيق
اوس بعد أن رأي الجميع جالس قائلا : طيب يا جماعة يلا نقراء الفاتحة
تم قرائت الفاتحة وبعدها
اوس : احنا كدا عايزين نحدد الخطوبة
مالك باستعجال: لا لا مفيش خطوبة احنا هنعمل الفرح عطول
نظر له اوس باستغراب وخالد نفس الأمر واخذ الجميع يضحك علي حب مالك الظاهر ل تالين
خالد : ازاي يا بني جواز كدا علي طول
مالك: يا عمي احنا مش صغيرين علشان الخطوبة وكدا وكندمان كل حاجة عندي جاهزة ولا ايه يا اوس
اوس : خلاص تمام لو وفقت يا استاذ خالد يكون جواز احسن علطول
خالد وهو يفكر: والله يا بني انا مش عارف اقولك لا علي حاجة علشان انت دخلت قلبي علطول
مالك بفخر : اصلا انا ادخل القلب علي طول عند اي حد
ايسل بضحك : يا راجل

مالك : عندك شك يا مرات اخويا
ايسل: لا طبعا
مالك : حد رافض الفكرة
ليلي: ليه الاستعجال يا بني منستنا شوية
جاء مالك يتحدث نظرت له امه فسكت تكلمت حنان قائلة : يا حبيبتي خير البر عاجله وكمان احنا مش ناقصنا حاجة وكل حاجة جاهزة في الفيلا مش ناقصنا غير العروسة تيجي تنور البيت
ليلي : والاه يا حبيبتي انا بتكلم ان انا مش عندي غيرها في الدنيا وفكرة هتسبني وتمشي دي مش عارفة استوعبها
حنان بتفهم : انا عارفة بس دي سنه الحياة واي وقت عايزة بنتك البيت مفتوح طبعا
ليلي : ربنا يخليكي يا حبيبتي
ثم جلسوا بعد الوقت استأذنه ورحله لمنزلهم

************
في فيلا المنشاوي
عادت جوان واليأس الي البيت بعد يوم طويل من الخروجات وصعدوا الي غرفتهم ارتمت جوان علي السرير قائلة : اه يا الياس علي دا يوم ياريت لو نعمل كدا كل فتره
الياس وهو يرتمي هو الاخر علي السرير بجانبها قائلا : طبعا يا روحي بس انا عايز انام من كتر المشي اللي مشتهولي
جوان وهي تقوم من علي السرير قائلة : ما انت اللي اللي واخد علي ركوب العربيات اعملك ايه انا ادخل اخد شور علشان جسمي يفك من التعب دا ثم دخلت جوان الي المرحاض لتاخذ شور وأقام الياس و اخذ شور في حمام آخر بعد مدة تذكرت جوان انها نسيت ان تجلب ملابس معها اخذت تنادي علي الياس قائلة : الياس يا الياس هو راح فين دا اكيد راح ياخد شور في الأوضة التانية يو يو يو اخذت المنشفة وحوطت بها جسدها وخرجت من المرحاض وهي تنظر يمين ويسار دخل الياس في لحظة خروجها من الحمام وقف مصدوم من شكلها كأنها حورية خرجت من البحر بشعرها المبتل وجسدها الممشوق وخدودها الحمرة اخذ يقترب منها بدون وعي وهي تعود للخلف قائلة بخوف : الياس اعقل مينفعش اللي قطع كلامها وهو يأخذ شفتيها في قبلة طويلة وضعت جوان يدها علي صدره وأخذ يقربها منه وهي استجابت معه في قبلته أكثر ثم نقلت يدها حول عنقه قائلة بهمس بجانب اذنه : بحبك يا الياس
ابتعد الياس عنها قائلا بصدمة : قولتي ايه
جوان بخجل : بحبك يا الياس
الياس : وانا بعشقك مش بحبك بس يا قلب الياس
و أصبح مثلا المجنون لا يعرف ماذا فعل بعد هذه الكلمه وضع يد خلف خصرها واليد الأخري خلف ركبتها وحملها ووضعها علي الفراش وذهبوا في بحور عشقهم
**********

يتبع…

لقراءة الفصل التالي : اضغط هنا

لقراءة باقي حلقات الرواية اضغط على (رواية ذئاب بشرية)

اترك تعليقاً

لن يتم نشر عنوان بريدك الإلكتروني. الحقول الإلزامية مشار إليها بـ *